Dat is echt TE grof! Wat vreselijk lomp. Andere opmerkingen die hier genoemd zijn natuurlijk ook hoor, maar dit slaat toch echt alles. Mijn vriendin reageerde als volgt: "ik feliciteer je nog niet, want waarschijnlijk gaat het toch nog mis...." zit je dan met je blijschap... X succes allemaal en trek je er maar niks van aan. Gewoon blij zijn met je zwangerschap er ervan uit gaan dat je bij de gelukkige 90% zit. Ja, het kan allemaal mis gaan en dat is vreselijk, afschuwelijk verdrietig, maar er wordt wel eens gezegd: je lijdt het meest van het lijden dat je vreest....
Toen een nieuwe collega hoorde dat ik zwanger was, begon zij over haar zwangerschap. Ze had een keizersnee gehad ivm zw.vergiftiging. Baby was te vroeg geboren (allemaal goed gekomen). Ik ken haar net 2 dagen ofzo. Gisteren had ik het met een tevens zwangere collega over zwangerschapsgym enz. 'Oh dat puffen heb ik niet gedaan hoor: keizersnee' . Ja dat weten we. Elke keer als die zwangere collega en ik het over de toekomst hebben, een beetje dromen, komt zij met haar ellende aan. Mijn collega wil geen borstvoeding geven. Had ze ook weer wat op te zeggen. Elk gesprek valt een beetje dood omdat zij (die keizersnee-collega) ook een duit in het zakje wil doen. Ik denk ook niet dat ze het exprs doen (in het algemeen) om de betreffende zwangere te stangen, maar irritant is het wel. Ze willen denk ik gewoon ervaringen delen. Mymiracle: echt irritant zo'n schoonmoeder. Liever dat ze de succesverhalen vertelt over de zwangerschap van je man!
Ik begrijp dat ook niet. Je zult toch denken dat mensen wel kunnen beseffen dat je zoiets niet wil horen? Maar blijkbaar doen mensen het vaak ook zonder erbij na te denken en willen je dan persoonlijk niet kwetsen. maar ja daar heb je op dat moment weinig aan natuurlijk! Gewoon aan blijven geven als iemand met zo'n verhaal komt dat je niet wil horen.
Hou maar op! Hoe kunnen sommige mensen toch zo bot en 'dom' zijn zeg. " hou er rekening mee dat het nog mis kan gaan" " Ow zo pril nog, dan kan het nog alle kanten op " dit is nog maar een kleine greep van reacties, wordt er gek van!
Toen ik met 23 weken bevallen was, heb ik dat gewoon verteld. Ja en daar zaten ook zwangeren bij, nou het zij maar zo. Soms moet je je gewoon een beetje in anderen kunnen inleven en niet direct alles persoonlijk opvatten.
Alles persoonlijk opvatten? Het is toch niet leuk als jij blij het nieuws verteld en de eerste reactie is dat jij helaas al bij 23 hebt moeten bevallen? Dat je het wil delen, snap ik. Maar vertel jij dat dan als iemand nét zwanger is als eerste reactie? ALs je dat later in een gesprek doet begrijp ik het, maar niet als eerste reactie. Wat fijn dat je weer zwanger bent! Hopelijk heb je nu meer geluk!
Nee, niet als reactie op het nieuws dat iemand zwanger is. Maar ik had op dat moment gewoon een paar vriendinnen die zwanger zijn, waarvan sommigen niet zo lang. En ooit zou het toch wel bekend worden, dus ik dacht ik vertel het iedereen gewoon (als ik dat niet zou hebben gedaan hadden ze zich misschien wel buitengesloten gevoeld?). Gelukkig waren ze meelevend en betichtten ze me er niet van hen angst aan te willen jagen. Maar inderdaad, het gaat er om hoe je het brengt. Ik was ook wel bang dat men het verkeerd zou opvatten als ik het vertelde. En dankje, ik hoop ook dat het deze zwangerschap goed gaat! Moet ook direct naar een gynaecoloog (i.p.v verloskundige) dus zal ook wat strenger gecontroleerd worden.
Kijk dat vind ik dan al anders. Je zegt het niet gelijk als reactie, maar later in een gesprek. Ik vond het van die collega ook niet grappig omdat ik haar nog maar een keer of drie had gezien. Tuurlijk gaat het nu goed! Ik kan me wel voorstellen dat het heel spannend is. Zeker als je straks de 23 weken gaat passeren. Fijn dat je die controles krijgt. Meer een geruststelling voor jezelf (en extra echo's?)
Nou ik weet nog niet precies wat me allemaal te wachten staat, i.i.g weet ik dat ik wel medicatie ga krijgen (injecties). Het is allemaal erg spannend. Ik denk dat ik wel heel zenuwachtig ga worden als ik rond of net voor de 23 weken zwanger ben (stress is ook niet goed tijdens de zwangerschap, maar daar is dan niks aan te doen helaas!). Over die vervelende reacties, mijn moeder heeft ook zoiets gehad zei ze eens. Ze was toen zwanger van mij, en voor mij heeft ze een doodgeboren kindje gehad. Een vrouw die haar tegenkwam zei zo: "Oh, je bent weer zwanger, nou hopelijk gaat het deze keer wél goed!" "Ja, vast wel" zei m'n moeder waarop die vrouw zei: "nou je weet maar nooit hoor, ik ken iemand en die... blabla" ook al was m'n moeder toen hoogzwanger, zulke dingen zijn nooit leuk om te horen. Ik denk dat zulke mensen zichzelf een goed gevoel willen geven ofzo, door anderen te (proberen te) kleineren. Of ze zijn jaloers.
Sjonge zeg.... Oh man wat ben ik blij dat ik niet zulke reacties heb gehad! Dat denk ik ook. Het is misschien wel moeilijk, maar als ze door blijft gaan en je blijft je er aan irriteren, kun je haar misschien er op aanspreken? Ik denk dat dat een beetje anders ligt. Als je net zoiets is overkomen, ja dan vertel je dat. Maar als iemand anders begint over háár kersverse zwangerschap, dan is het heel vervelend als je dan begint over je eigen ellende. Niet alleen wil je als zwangere niet horen dat het mis kan gaan (dat weet je toch al, maar daar hoef je niet continu op gewezen te worden) en ten tweede steel je iemands spotlight. Het gesprek ging over háár vreugde en jij draait het vervolgens om naar jouw ellende. En zo niet, dan komt het wel zo over. Dat ze iemand niet een gezond kindje gunnen, omdat ze het zelf ook niet kregen? Kan bewust, of onbewust zijn. Of helemaal niet zo bedoeld, maar zo komt het wel over.
Hier ook, mijn beste vriendin zelfs. Begon over haar collega die al 4 miskramen had gehad. Hoewel ik bij haar zeker weet dat ze het niet doet om mij te pesten, kan ik toch niet echt begrijpen wat dan de reden is van deze mededelingen. Ik wordt ook kotsmisselijk en ongerust als ik zoiets hoor.
hmm, als ik al deze reacties lees ben ik blij dat nog maar een kleine delegatie van onze familie en vriendenkring het weet! Heb tot nu toe nog niet van die botte reacties gehad gelukkig!
Ik ben er ook van overtuigd dat de mensen er ( over het algemeen) geen slechte bedoelingen mee hebben, maar het is alleen ontaktisch en ondoordacht. Natuurlijk vind ik ook dat als je net iets naars in je zwangerschap hebt meegemaakt dat je dat gewoon moet kunnen delen met anderen en niet op moeten kroppen. Maar zoals alle andere meiden zeggen ligt dat dan wel aan de timing. Toen mijn vriendin vertelde over al haar miskramen bij wijze van eerste reaktie toen ik haar vertelde dat ik zwanger was, vond ik het dus niet zo goed getimed. Werd er helemaal naar van. Verder heb ik gelukkig geen ellendige verhalen meer gehoord.
Ik word helemaal boos als ik jullie verhalen hoor. Ik zou bijna zitten hopen op ook zo'n reactie, zodat ik die persoon eens goed kan vertellen wat ik er van vind
ja, dat zei een vriendin van me, haar zusje had net een miskraam gehad en ze zei dat ik maar eerst rustig moest afwachten. Tja er is altijd een risico dat het misgaat. Ik denk dat mensen het van zich af willen praten wanneer ze iemand kennen die ze dierbaar is die een miskraam heeft gehad. Ach ja. Probeer je er niet druk om te maken, dat zou zeker niet goed zijn voor je kindje.
Ik gister blij week 12 gehaald ik zei na week 12 word de kans op een miskraam wel minder.Zei iemand (schoonmoeder)nou kan 9 maanden lang fout gaan hoor.Vond ik zo een stomme opmerking.Ik heb morgen pas de 1ste echo en vind dat best een beetje spannend en dan hoor je dit.We hebben al wel het hartje gehoord.
Toen ik kort nadat bekend was dat we een tweeling zouden krijgen een familiefeestje had zei de zoon van een vriendin van een neef (is te volgen???) dat zijn leerkracht ook een tweeling had gehad... De eerste was meteen dood en de tweede na een week... Ik heb meteen terug gezegd dat dat niet de verhalen zijn waar ik op zit te wachten en dat ik liever had dat hij daar niet over door zou gaan. Gelukkig maakte zijn moeder ook een opmerking tegen hem.
Ik heb ook al heel wat stomme opmerkingen gehoord. Het varieert van 'was het wel gepland' tot 'er kan nog veel misgaan' tot 'het is vréselijk zwaaaaaaaaaar, moeder zijn'. Het toppunt was gisteren, toen een collega tegen me zei: 'hopenlijk krijg je geen postnatale depressie'. En bedankt!