Volgend jaar wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Ons huis willen we begin volgend jaar te koop gaan zetten. Nu hebben er viavia potentiële kopers zich gemeld, vóór het huis in de verkoop staat en zij komen kijken. Mochten zij serieus over willen gaan tot koop, zit ik met een aantal vragen: - hoe bepaal je of het bod goed genoeg is zonder concurrentiestelling? We hebben een taxatierapport liggen van mei dit jaar, zou dat een minimale prijs moeten zijn? Of zit je dan te laag? - ik zie vele voordelen: geen makelaarskosten, geen bezichtigingen, zekerheid tav de opbrengst, maar hoe regel je het papierwerk? Regio is randstad, huizen zijn over het algemeen snel verkocht.
Laat ze een bod doen. En zijn er geen huizen in de buurt verkocht die gelijkwaardig zijn? Dat je zo een beetje prijs kan vergelijken. ik zou als het bod is geaccepteerd is door beide een koopovereenkomst laten maken door een makelaar kost wat maar dan weet je wel dat het juridisch is afgedekt.
Je kunt gewoon een makelaar vragen om alleen een koopovereenkomst voor je samen te stellen met daarin alle afspraken die jij met je koper maakt. Dan ben je in ieder geval een stuk minder kwijt als een compleet verkoop pakket.
Wij hadden dat ook en ben zo blij dat ik er niet op ingegaan ben. Wij hebben uiteindelijk gewacht met de verkoop waardoor we veel meer konden vragen. De makelaar kwam met een vraagprijs die ons veel te hoog leek maar dat is zelfs overboden. Omdat we het pas later te koop gingen zetten hebben we maximaal geprofiteerd van de stijging op de huizenmarkt. En uiteindelijk viel er iets tegen bij ons nieuwbouw huis waardoor we de planning hebben aangepast. Als wr het huis al eerder hadden verkocht had dat niet gekunnen. Overigens hadden wij een internetmakelaar. We hebben €1200 betaald incl fotos. Hij zet het op funda, mensen moestrn hem bellen voor een afspraak (wij kregen de gegevens door en maakten de afspraak) en hij stelde de contracten enz op. Beviel heel goed.
Ik zou dat zeker niet zo doen, tenminste, niet met de huidige huizenmarkt en zeker niet in de Randstad. Vaak wordt er zo enorm over elkaar heen geboden, dat je je geen voorstelling kunt maken van je uiteindelijke verkoopprijs. Ik zou ze gewoon zeggen dat jullie het ze in principe van harte gunnen, maar dat ze kunnen bieden wanneer het huis in de officiële verkoop komt. De makelaarskosten vallen over het algemeen in het niet bij je winst..
Je zegt dat je onder meer opziet tegen de bezichtigingen. Ik kan me dat goed voorstellen, maar hier (randstad) is er vaak 1 dag open huis, bezichtigingen aan de lopende band. Dus dat betekent ook dat je slechts 1x je huis spik en span moet maken... En dan is er wel een grote kans, zoals hierboven vaker wordt gezegd, een bod dat ver boven de vraagprijs uitkomt. Ik denk dat de mensen die aan de deur waren, dit vaker hebben meegemaakt: moeten meegaan in de gekte, boven de vraagprijs moeten bieden en dan nog misgrijpen. Vandaar dat ze dat (denk ik) nu willen voorkomen door jullie nu al te benaderen... Je kan hooguit afspreken dat zij een voorkeur gunning krijgen, als hun bod straks niet veel scheelt met de hoogste bijvoorbeeld. Als dat je dan 5000 euro kost, maar je een goed gevoel geeft, is dat het waard. Maar het zou zonde zijn om een grote winst te laten lopen, lijkt mij. Succes ermee!
Zou het ook nooit zo doen. Wij hebben met behulp van een makelaar heel veel meer gekregen voor het huis dan we dachten. De vraagprijs vonden we al hoger dan we durfden dromen en daar is nog eens flink overheen geboden. Juist door de aanpak en begeleiding van de makelaar is het zo gelukt. Daar wilde ik best 4 keer mijn huis voor poetsen. (1 keer voor de foto’s, 3 keer voor de bezichtigingen (11).
Dank allemaal voor het delen van jullie ervaring. Ik ga het stap voor stap aanpakken en zal alleen bij een stoombod en voorwaarden verder gaan.
Hier (ook de randstad) krijgen we regelmatig folders waarin staat dat makelaars gratis en vrijblijvend een waardebepaling willen doen. Mijn buren hebben 4 makelaars over de vloer gehad en uiteindelijk voor eentje gekozen, maar dit hoeft dus niet. Ook stijgen de huizenprijzen hier nog steeds €30.000 in 3.5 maand. Als ik jou was zou ik eerst een taxatie laten doen en daarna verder beslissen. Hier in de wijk is het een unicum als een huis langer dan een week te koop staat, maar dit is dan ook een heel gewilde wijk.
Wij hebben exact dezelfde situatie. Ons huis wordt komend voorjaar opgelecerd, en viavia hebben we ook al met twee geinteresseerden contact gehad. Ons huis is in april getaxeerd ivm de hypotheekofferte. Vorige week hebben we drie makelaars langs gehad voor een orienterend verkoopgesprek en waardebepaling. Gemiddeld kwamen die 30.000 euro hoger uit met de vraagprijs dan de taxatie van dit voorjaar. De geinteresseerden die zich via via gemeld hebben kunnen in januari gewoon aansluiten in de rij en met de andere kandidaten mee gaan bieden. Ik zie ook wel een beetje op tegen de bezichtigingen, maar we gaan er van uit dat we drie of vier kijkdagen achter elkaar plannen. Dan boek ik wel een midweek Landal en ga ik één dag flink poetsen van tevoren. Als de kinderen thuis zijn is het na een dag weer ontploft hier, dus ik zorg ervoor dat die niet thuis zijn die week.
Hier ook voor 30.000 meer verkocht met makelaar dan we zonder hadden gedaan. Maar die hadden ook een onwijze gunfactor (vrienden) dus had ik het ook niet heel erg gevonden als zij het gekocht hadden. (iedereen verklaarde me ook voor gek maar goed) Maar nu wel fijn dat we daar toch de tuin van ons nieuwe huis van hebben kunnen doen .
Laat een makelaar vrijblijvend langskomen en die kan jou een voorstel doen van een vraagprijs en evt. opbrengst. Dan hoef je niet met hem in zee te gaan maar heb je wel een idee wat de woning doet in de huidige markt. Mocht je aan de eigen kandidaat verkopen dan kan je door een makelaar alleen een koopakte op laten stellen dus scheelt je aanzienlijk in de kosten maar je kan het ook rechtstreeks door een notaris laten doen en sla je de stap van de makelaar over.