liesbreuk bij een meisje van 2

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Mj89, Aug 26, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mj89

Mj89 Fanatiek lid

Nov 28, 2011
    2,591
    655
    113
    Groningen
    Iemand ervaring met een liesbreuk bij een meisje van 2? Onze dochter is nu 2,5 en we dachten eigenlijk dat er een lymfklier was opgezet, het blijkt een liesbreuk te zijn en het wordt alsmaar erger/groter.

De dokter heeft ons doorgestuurd naar het ziekenhuis zodat de arts daar een 'behandelplan' kan opstellen. Iemand enig idee wat dit inhoudt?

2. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Ik verwacht dat het geopereerd zal worden, afhankelijk van de plaats van de breuk.
    Mijn zoon is ook geopereerd aan de liesbreuk, en in het zkh vertelden ze dat deze bij meisjes veel minder vaak komt maar wel gevaarlijker is en vrijwel altijd meteen wordt geopereerd.
    Beterschap!

3. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

Nov 26, 2008
    1,871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    ik had als volwassene een liesbreuk eigenlijk stuk of 5 breukjes waarvan 1 grote heb een operatie eraan gehad en een complete matje erin gekregen komt idd weinig bij vrouwen voor

4. Lente1986

Lente1986 Actief lid

Jan 17, 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Als kind (ook 2 jaar toevallig) had ik een bilaterale liesbreuk. Is toen geopereerd, maar herinner md er uiteraard niets van.
    Ik weet niet precies wat ze nog anders zouden kunnen doen dan opereren? Ik verwacht eigenlijk dat het inderdaad geopereerd zal worden...

5. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Bij mij heeft de schoolarts met 7 jaar ontdekt dat ik een liesbreuk had. Deze is geopereerd toen. Ik had er geen pijn aan oid. Hij is per toeval ontdekt.

6. Jasia

Jasia Actief lid

Jul 1, 2013
    189
    7
    18
    Ik zelf ook toen ik bijna twee was. Ik ben geopereerd. Kan me er zelf niet veel meer van herinneren.
    Mijn moeder heeft verteld dat ik vooral last had van de luier als ik had geplast. Dus misschien kun je je daar ook alvast op voorbereiden? Ik weet niet of ze al naar het potje gaat..

7. Mj89

Mj89 Fanatiek lid

Nov 28, 2011
    2,591
    655
    113
    Groningen
    Ik heb totaal geen ervaring met deze dingen en op google vind ik ook niet zoveel behalve een operatie idd. De dokter vertelde ook dat het bij meisjes van haar leeftijd erg weinig voorkomt.

De breuk zit in die plooi net boven haar schaamlip zeg maar. Lijkt alleen of het steeds groter wordt. Soms zit er echt een gigantische 'bult' op.

Hebben jullie kindjes veel last gehad van de operatie?

Jojo32: Wat houd dat in als ze er een matje in plaatsen?

Bedankt voor alle reacties zover! Zie erg op tegen maandag.

8. 27mama

27mama Bekend lid

May 8, 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben als baby met een maand of vijf eraan geopereerd. Ik was een huilbaby. Daarna ging het een stuk beter met mij volgens mijn moeder.

Nu zit er nog een litteken en het lijkt op een flinke deuk. Heel raar maar ja niets aan te doen. succes met je kleintje

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Een matje is een soort stukje gaas maar dan flexibel en zacht natuurlijk, wat ervoor zorgt dat het weefsel niet meer door de opening in de spieren en pezen in de lies door kan piepen. Ik ken een liesbreuk operatie alleen van volwassenen dus kan er bij kinderen niets over zeggen. Maandag zal de arts vast alleen een onderzoek doen, voelen kijken etc en in geval van operatie moet je misschien alvast voor screening, anesthesie, bloedprikken. Veel meer zal er maandag vast niet gebeuren hoor, probeer maar te ontspannen het weekend!

Bij meisjes komen liesbreuken minder voor omdat bij jongetjes de urine en zaadleider uit de buik, door de lies naar buiten gaan zeg maar, bij meisjes blijft alles "binnen" en komen liesbreuken doorgaans veel minder voor.

10. Mj89

Mj89 Fanatiek lid

Nov 28, 2011
    2,591
    655
    113
    Groningen
    Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik weet niet of zo'n matje ook nodig is bij kleine kinderen. Ik zal het vast horen maandag. Ben benieuwd hoe ze aan die liesbreuk is gekomen. Was ik nu maar eerder naar de dokter gegaan. Het zakte aldoor af die 'zwelling' dus heb er nooit iets achter gezocht. Stom stom 😔

Ik ga er ook niet vanuit dat ze dan direct geopereerd moet worden maar vorig jaar is ze ook onder narcose geweest voor buisjes in haar oren en nog een keer daarna voor haar neusamandelen. Dat was echt een drama. Zie daarom erg tegen de operatie zelf op.

Share This Page