Wel of niet op ouderlijke slaapkamer laten slapen?

Discussion in 'De babyuitzet' started by JoyB, Feb 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

De kleine wel of niet op ouderlijke slaapkamer laten slapen?

1. 's nachts op eigen kamertje

2. 's nachts op ouderlijke slaapkamer in een wiegje

3. anders...

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. JoyB

JoyB Actief lid

Jul 28, 2012
    166
    0
    16
    #1 JoyB, Feb 4, 2013
    Last edited: Feb 4, 2013
    Ik twijfel of we de kleine de eerste paar maanden wel of niet 's nachts op onze slaapkamer zullen laten slapen? (het is de bedoeling om borstvoeding te gaan geven, dus wat dat betreft zou het makkelijker zijn voor de nachten)

Maar ik wil eigenlijk dat de kleine overdag op z'n eigen kamertje slaapt (of in de box), en vind het eigenlijk zonde om een extra wiegje en toebehoren te moeten kopen.

Nu had ik gelezen dat het beter zou zijn als de kleine tot een bepaald aantal weken/maanden op de ouderlijke slaapkamer slaapt.

Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen?

2. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Ik ga een cosleeper aan ons bed zetten voor 's nachts en overdag gaat ze in het ledikantje in haar kamer.

Je kunt natuurlijk ook een wiegje op jullie slaapkamer zetten ipv een cosleeper.

3. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    ieder zijn eigen maar de kleine slaapt overdag beneden in zijn wieg, ongeveer de eerste 2 maand, en 's nachts in de co-sleeper en als het niet meer past zijn ledikant tot ongeveer 8 maand. zo ook bij mijn dochter gedaan

4. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

Jan 12, 2010
    1,660
    0
    0
    Hier eerste dagen wandelwagen bak.
    Daarna eerste maand of 2 in ledikant in onze slaapkamer iVm bv
    En overdag beneden in wandelwagen of box

5. Bianca315

Bianca315 Lid

Jul 26, 2012
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons slaapt hij 's nachts in zijn eigen ledikant in zijn eigen kamer (afstand met ons bed is drie meter) en overdag beneden in de kinderwagen. We horen altijd alle kleine geluidjes, dus hij ook van ons...

6. JoyB

JoyB Actief lid

Jul 28, 2012
    166
    0
    16
    even een beetje aangepast, ik had namelijk gelezen dat het beter zou zijn als ze tot een bepaald aantal weken/maanden op de ouderlijke slaapkamer slapen ivm wiegendood etc?

7. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    @JoyB
    Het is niet bewezen hoor. Het schijnt wel makkelijker eerste 1-2 weken naast je bed te hebben vooral voor de kramzorgster haha maar ook voor ouders in de nacht: hoef je niet op te staan kan je zo in slaap wiegen of schommelen.
    Ook stel krijg je keizersnede dan kan je man ook het altijd doen nog (gewoon van plek wisselen op de bed).

Ik begrijp wat je bedoelt ik had zelf met mijn ook ERG LANG nagedacht wel of niet doen: we willen eigenlijk niet daarna gedoe met wennen aan eigen kamer ook willen we rustig blijven slapen en niet van elk geluid wakker worden.

We hebben toch voor 70 euro een schommelwieg gekocht (2e hands) met goede matras en aerosleep bij gekregen. We hebben het gezet naast mijn kant en staat precies goed (ledikant zou daar niet passen). Het is een schommelwieg dus handig kan je deze functie ook gebruiken.
    Er is een grote kans dat ik en keizersnede krijg ivm stuitligging dus het is handig dan voor mij > mijn man dan kan even opstaan en kind voor bv bij mij leggen ook heb ik dan tijdens eerste weken van de kraamtijd haar altijd naast mij want eerste week na de keizersnede zal ik niet vaker gaan lopen of in de woonkamer zitten.

Wat slaapplekken betreft: zolang we een wieg gebruiken gaan baby ook overdag daar slapen niet in box (we hebben wel boxmatras maar 1 verd. dus 2 stappen verder ben je in de slaapkamer) en het is beter voor baby altijd op hetzelfde plek gaan slapen. Als we na 1-2 weken van de wieg weg willen dan verkopen we het gewoon voor 50 euro zeker en dan is toch goed toch? > 70 gekocht > 50 verkocht :) Dan gaat ze in eigen kamer slapen.

Ik heb met slaapzakje een vergelijking gedaan van wieg en ledikant en inderdaad in wiegje is het wat knusser en in ledikant is erg groot veel ruimte.

Maar veel mensen om mij heen zeggen dat ze niet meer dan 1 week kunnen slapen met baby in 1 kamer omdat baby te veel geluiden maakt non stop en dan slapen beide partners niet.

Oplossing: als je niet weet of zeker niet weet of niet veel geld over heb koop dan gewoon een 2e hands wiegje (kan al vanaf 20-30 euro).
    > of probeer kinderwagen 1e week (je gaat toch niet naar buiten dus wielen zijn schoon) > let er wel op goede matras (zoals joolz). mocht het goed gaan dan kan je nog altijd 2e hand snel kopen binnen 1 dag!

8. Mamsie1982

Mamsie1982 Actief lid

Nov 2, 2012
    208
    0
    0
    Gelderland
    Hier geen bv gegeven. Bij onze tweeling sowieso gelijk op hun eigen kamertje gelegd. Onze kleine mannetje ook in eigen bed en na de nachtvoeding ook wel in de wagenbak bij on op de kamer. Overdag in zijn eigen bedje. Liet onze tweeling ook wel in de box 1 keer per dag slapen.

9. mamavanmara

mamavanmara Bekend lid

Mar 24, 2011
    717
    0
    0
    Mijn dochter slaapt nog steeds in een bedje in onze slaapkamer. :)
    Haar middagslaapje doet ze in haar eigen kamer en 's avonds leggen we haar ook in haar eigen kamer. Als wij naar bed gaan, nemen we haar mee en slaapt ze boven verder (meestal wordt ze dan niet wakker van het optillen, heel soms wel, maar dan slaapt ze binnen een paar tellen weer verder).
    Ons huis heeft een rare bouw: beneden woonkamer, keuken, haar kamer, bijkeuken. En boven onze slaapkamer en badkamer. Tussen de verdiepingen zitten 2,5 trap. Mijn vriend en ik vinden het allebei geen fijn idee dat zij 's nachts beneden ligt en wij boven. En het is 's morgens ook wel erg gezellig als we haar uit haar bed halen en ze nog even bij ons op bed komt. :)

10. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier ook bv gegeven, en de kleine heeft wel geteld 3 dagen op onze kamer gelegen. Hij werd van elk zuchtje/draaitje van mij wakker en kon dus niet slapen, en ik van elke ademhaling van hem. Daarna direct snachts op zijn eigen kamertje laten slapen en dat ging 10x beter, voor ons beide. ( overdag sliep hij in de box meestal, zat ook een boxmatras in)

11. kath

kath Actief lid

Oct 27, 2012
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je borstvoeding gaat geven zijn die eerste weken wel handig op je kamer. Daarna denk ik dat het vooral van jezelf afhangt. Ik ben een lichte slaper, voor mij was het veel rustiger dat ze daarna naar haar eigen kamertje ging. Maar als je prima tegen de nachtelijke geluidjes kunt is het wel praktisch, zeker met bv geven.

12. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Hier overdag tot een maand of 3 in de bondolino voor slaapjes of af en toe kinderwagen.
    Tot maand of 3 op mijn borst gelegen in bed.

En nu staat hij met ledikantje naast mijn kant van het bed.

Dit zal voorlopig wel zo blijven ivm ruimte gebrek...de oudste heeft een eigen kamertje, en wij hebben een kamer. Moeten verbouwen.

Maar als dat ruimte gebrek er niet was, had hij ook zolang bij ons gelegen hoor. Ik wil hem bij me in de buurt hebben.

13. Amethist

Amethist Niet meer actief

Zeker eerst bij ons op de kamer.

Het is bij ons (iig voor mij) zelfs nooit een optie geweest om de kinderen gelijk op de eigen kamer te laten slapen. Ik vond het zo'n naar idee. Ze hebben 9 maanden lekker warm, geborgen en veilig bij je in de baarmoeder gezeten en dan moeten ze ineens gelijk helemaal alleen in een kamer, in zo'n groot bed zonder alle vertrouwde geluiden. Nee....brrr het idee alleen al. Hier hebben ze dus op het begin lekker bij ons op de kamer geslapen. Pas toen beide partijen minder goed gingen slapen door wederzijdse last van elkanders slaapgeluiden ;) zijn ze naar de eigen kamer gegaan.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,132
    8,867
    113
    Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt. :) Onze oudste heeft tot ze 6 maanden was bij ons op de kamer geslapen (overdag en 's nachts), de jongste slaapt nog steeds bij ons op de kamer en dat zal ze in ieder geval blijven doen tot iets na haar verjaardag (ze krijgt nog inentingen en heb geen zin als ze daar niet lekker van is tig keer een extra trap op te moeten, dus is het makkelijker als ze nog even bij ons blijft slapen en na een drukke dag als haar verjaardag vind ik het ook niet handig - en stiekem vind ik het ook gewoon nog veel te fijn dat ze lekker naast me slaapt ;)).

15. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Zeker op de slaapkamers van de ouders. Dit wordt ook aangeraden ter preventie van wiegendood. Bovendien is het makkelijk, ook als je geen BV geeft!

16. Patty82

Patty82 Bekend lid

Sep 8, 2008
    591
    3
    18
    Den Haag
    Bij de eerste wilde ik de kleine ook al meteen in haar eigen kamertje laten slapen. Onze kleine meid dacht er alleen heel anders over. De eerste nacht bleef ze maar huilen en huilen. Toen we haar bij ons namen, viel ze in slaap. Na 5 min legde we haar weer terug en ze was binnen 5 seconde weer wakker en begon met huilen. De volgende dag met de kaamhulp besproken en manlief is meteen een wiegje gaan halen.

Ze heeft dus tot 4 maanden ongeveer bij ons geslapen en is toen overgegaan naar haar eigen kamer. Bij de tweede eigenlijk meteen bij ons op de kamer laten slapen en bij de derde gaan we dit weer doen. Daarnaast is het allemaal ook veel makkelijker, maar je kindje moet het natuurlijk ook wel prettig vinden.

17. sydneys

sydneys Niet meer actief

in het ziekenhuis vertelden ze ons dat als je de baby op jouw slaapkamer laat slapen dat je dan echt alle geluiden van de baby leert kennen, als er dan eens iets is met de baby dan hoor je dat ook onmiddellijk en na een tijdje als de baby naar een andere kamer gaat en je alle geluiden onbewust zo goed dat je het ook goed via de babyfoon hoort als er iets mis is (als hij er geluid bij maakt)

18. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Dit.
    Het wordt aangeraden ter preventie van wiegendood. Hoe duidelijk wil je het hebben!
    Er is hier toch niemand die serieus uit eigen beweging een kindje op de buik laat slapen? Waarom dan wel de eerste maanden op een eigen kamertje?

19. Marlett

Marlett Fanatiek lid

Jun 13, 2009
    1,276
    10
    0
    In de co-sleeper naast mij. Ik ben een luie moeder en heb geen zin om er bij elk piepje uit te stappen. Als ze 18 zijn, slapen ze heus wel in hun eigen bed. ;)

20. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

Aug 11, 2011
    1,291
    57
    48
    Hier ook de eerste tijd in het wiegje naast ons bed. Later ging hij bij ons in bed slapen. Dat groeide er min of meer in omdat we allebei tijdens de voeding in slaap vielen. Hij slaapt nu 's avonds in eigen bed (en eigen kamer) en als hij 's nachts wakker wordt komt hij bij ons. Hij is nu 13 maanden.

Share This Page