Zorgverzekering orthodontie

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloempjelief, 14 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.819
    6.987
    113
    Vrouw
    Wij moeten gaan kijken waar we ons gaan verzekeren ivm een komende beugel. Ik weet van de jaar wachttijd. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Anderen met al ervaring met beugels hebben vast tips? Waar is het het voordeligst om te verzekeren voor een beugel?
     
  2. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Ik lees mee :)
     
  3. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.206
    910
    113
    Voordat je hierover een beslissing kunt nemen, denk ik dat je eerst moet weten wat ongeveer het kostenplaatje zal gaan worden.

    Ik heb geen idee wat tegenwoordig een beugel kost. Maar stel het zou gaan om een bedrag van €1.250,-. Dan heb je een verzekering nodig die zou dekken tot dit bedrag. Maar spreek je over een bedrag van €2.500,- dan zul je een verzekering moet hebben die tot dat bedrag dekt.

    En je moet uitrekenen wat het je nu zelf al kost om een extra of hogere verzekering af te sluiten.
     
  4. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik zat al bij menzis en wist al vroeg dat dochter een beugel nodig had. Ik heb geen tandartsverzekering op mijn naam. Dit moet bij de meeste verzekeringen wel. Bii menizs kan je vroeg een gratis tandartsverzekering op naam van kind nemen omdat de wachttijd al start zonder dat je hoeft te betalen. Vanaf 11 jaar moet ik voor haar premie gaan betalen. 19 euro per maand. Jaar wachttijd zit er nu op en heeft me nietd gekost. Bij andere verzekeringen moet je als ouder vaak een tandartsverzekering hebben die de kosten vergoed dus vaak betaal je dan al een jaar voor niets. (Als je de verzekering zelf niet nodig hebt).
    Menzis vergoed 2000 euro voor de verzekerde periode. Beugel kost hier 2500 euro dus klein bedrag voor mezelf .
    Er zijn verzekeringen die 2500 of 3000 vergoeden maar dan uw de premie per maand ook.vaak hoog. Je moet goed kijken of die extra premie dan wel loont.

    Maar ik zou eerst bij de ortho een intake doen en kijken wat hun prijsschatting is. Mocht je dat nog niet gedaan hebben. Dan weet je makkelijker voor welk bedrag je ongeveer moet verzekeren.
    Je moet goed opletten. De ene verzekering vergoed een bepaald bedrag per jaar. Bijv max 500 euro. Sommige vergoeden een max bedrag per verzekerde periode en sommige weer max zoveel procent.

    Bii sommige verzekeringen moet je eerst een aanvullende verzekering nemen voordat je een tandartsverzekering kan nemen. Extra kosten dus die je niet altijd nodig hebt.
     
    Bloempjelief vindt dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Je zit al snel rond de 2500. Dochter had een simpel traject en kwam rond de 2500, zoon uitgebreider en zat rond de 3000.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Wij zitten bij nationale nederlanden, geloof 80% vergoeding tot 2000 euro. Voorheen bij national academic, met 100% vergoeding, geen max, maar die is er niet meer geloof ik.
    Allebei zonder wachttijd overigens.
    Wij hebben 1x voor wachttijd gekozen en hele jaar premie betaald, jaar erna was de vergoeding ineens véél minder. Zo naaierig vond ik dat.
     
    Bloempjelief vindt dit leuk.
  7. 1548

    1548 Niet meer actief

    Dan kan ik wel huilen.. Ik heb al 2 jaar het duurste tandartspakket vanwege de beugel van dochter. Maar dat was volgens jou niet nodig.. Weet je zeker dat dit klopt? Dan kan ik mijn verzekering voor komend jaar naar beneden zetten.
     
  8. Biebsje

    Biebsje Actief lid

    27 aug 2015
    252
    86
    28
    Er zijn ook verzekeringen zonder wachttijd, even goed vergelijken op bv Independer
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  9. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.819
    6.987
    113
    Vrouw
    Ik ga uit van €2000-€3000. Ik hoef niet perse het hele bedrag, een gedeelte vind ik ook prima.
     
  10. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Man zit bij vgz, dochter is bij hem op de polis gegaan en krijgen 3000 vergoed.
    Volgensmij hadden we geen wachttijd.
    Wij zitten nu al aan de 2800 en ze is nog niet klaar.
    Aankomend jaar zetten we hem naar beneden, voor die 200 wat nog vergoed word heeft een hoge verzekering weinig nut natuurlijk.

    Zelf zit ik bij menzis, die is iets goedkoper en hebben wel wachttijd. Heb daar de ortho module wel al aangezet voor oudste zoon voor het geval hij een beugel moet.
     
  11. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.077
    2.909
    113
    Vrouw
    Klop wij zitten ook bij menzis en betalen sinds vorig jaar dit

    Bent u 17 jaar of jonger?
    Kinderen krijgen niet automatisch dezelfde tandartsverzekering als hun ouders. Kosten voor orthodontie worden alleen vergoed als u voor uw kind Tandverzorgd 750 afsluit. Deze verzekering is gratis tot 10 jaar. Van 10 tot en met 17 jaar betaalt u € 17 per maand per kind. U krijgt dan orthodontie vergoed tot een maximum bedrag van € 2000 voor de hele verzekeringsduur. Voor deze vergoeding geldt een wachttijd.

    Wij hebben collectiviteitskorting en betalen dus iets van 15 euro nog wat per maand.
    1 jaar wachttijd. Wij hebben dus op 1 januari 2023 12 x dit bedrag betaald en beginnen dan direct met beugelen. Zo kost het het minste. Zoon heeft een heel kleine scheefstand dus gaat het met 2000 euro makkelijk redden.
    Ik heb vorig jaar alles uitgezocht en partner en ik hebben geen tandartsverzekering (niet nodig) en dan is dit echt de goedkoopste optie die er is.
     
  12. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.077
    2.909
    113
    Vrouw
    Dat is bij menzis niet nodig idd daar sluit je voor je kind een pakketje af, zonder dat je iets duurs voor jezelf hoeft af te sluiten:

    Bent u 17 jaar of jonger?
    Kinderen krijgen niet automatisch dezelfde tandartsverzekering als hun ouders. Kosten voor orthodontie worden alleen vergoed als u voor uw kind Tandverzorgd 750 afsluit. Deze verzekering is gratis tot 10 jaar. Van 10 tot en met 17 jaar betaalt u € 17 per maand per kind. U krijgt dan orthodontie vergoed tot een maximum bedrag van € 2000 voor de hele verzekeringsduur. Voor deze vergoeding geldt een wachttijd. Daarover leest u verderop meer.

    Na 1 jaar wachttijd mag je dus gaan declareren. Wij hebben het zo uitgepuzzeld dat we 1 jaar betaald hebben en direct in januari beginnen met beugelen.
     
    1548 vindt dit leuk.
  13. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.819
    6.987
    113
    Vrouw
    Als ik deze optie kies staat er dat ik €35,50 per maand betaald voor tand750?

    edit: sorry had het verkeerd gedaan.
     
  14. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.602
    15.069
    113
    Nabij Utrecht
    Zilveren kruis vergoed in 2023 tot 2500,- bij een aanvullende verzekering 4 sterren.
    Met 3 sterren vergoeden ze 2000,-.

    De beugel wordt dus niet vanuit de tandartsverzekering vergoed, maar vanuit de aanvullende verzekering
     
  15. 1548

    1548 Niet meer actief

    Oke, voor mijn zoon loopt die verzekering al 2 jaar (betaal sinds januari dit jaar ivm leeftijd). Hij heeft morgen een afspraak bij de ortho voor een beugel, dan zou hij meteen kunnen beginnen toch?

    Scheelt mij weer 20 euro per maand aan tandartsverzekering :thumup: (maar gauw vergeten dat ik dit al 2 jaar lang teveel heb betaald :cry:)
     
  16. sjorsje

    sjorsje VIP lid

    17 aug 2007
    11.333
    250
    83
    Noord-Brabant
    Ik had dit jaar VGZ Tand beter genomen, vergoeding 1500 euro, hier zat geen wachttijd op. Bij Tand Best, vergoeding 2500 euro zat wel 1 jaar wachttijd. Vanaf 2023 is bij beide verzekering een wachttijd van toepassing.
     
  17. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.077
    2.909
    113
    Vrouw
    Heeft je zoon de tandverzorgd 750 en is er al 1 wachtjaar voorbij dan kan je direct declareren.
    Jij hoeft voor hem geen tandverzekering op je eigen naam af te sluiten.
     
    1548 vindt dit leuk.
  18. siriel

    siriel VIP lid

    15 nov 2010
    5.077
    2.909
    113
    Vrouw
    Dat is een verzekering waarbij je kind met jou is meeverzekerd. Dat kan inderdaad aantrekkelijk zijn als je zelf ook elk jaar tandarts kosten maakt.
    Maar heb je als vader of moeder zelf "nooit iets" dan zou ik geen dure tandartsverzekering afsluiten, maar enkel voor het kind zelf dat in de toekomst gaat beugelen.
    Dat kan dan goedkoper zijn.
     
  19. anne19791980

    anne19791980 Fanatiek lid

    9 dec 2008
    1.484
    218
    63
    Wij zijn op zoek naar een verzekering zonder wachttijd. Afgelopen december gevraagd maar nee ze had nog geen beugel nodig. Wel dus.
    Afgelopen maand bij de ortho geweest.
    In maart krijgt ze alle foto's en scans. Kosten daarvan 520 euro. Dan nog de beugel plaatsen etc dus denk dat verzekering van rond de 1500 gewenst is.
    Maar zonder wachttijd is lastig te vinden.
    Denk iig, nn, salland, ohra,fbto.
    Aangezien kosten volgend jaar hoog zijn .zijn er maar weinig opties.

    Wat ik wel lastig vindt voor bv als volgend kind ook moet. Stel je verzekert je eerst een jaar en jaar er op mag je claimen. De verzekeraar mag dan wel ineens de vergoeding verlagen als ze de polis aanpassen.
    Denk dat ik het maar houd op zonder wachttijd en ieder jaar switchen.
    Iemand nog verzekering gevonden zonder wachttijd?
     
  20. Ellin

    Ellin Actief lid

    3 aug 2010
    323
    13
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook aan het zoeken naar welke verzekering niet te duur is en beste ortho vergoeding heeft. Eerst werd er gezegd geen beugel nodig, nu bij laatste controle toch wel.
    Verzekeringen zonder wachttijd: Ditzo, FBTO, OHRA, Nationale Nederlanden en Salland. Echter hun totale vergoeding is niet heel hoog.
    Via de drie verschillende vergelijk sites kwam bij mij CZ als beste optie eruit. Blijft altijd lastig zo'n overstap vind ik, waar doe je goed aan...!
     

Deel Deze Pagina