fiancieel

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door luna25, 13 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luna25

luna25 Actief lid

12 jul 2010
    214
    0
    0
    verzorgende ig in een verzorginghuis
    woonzaam in gelderland
    beste iedereen

ik lees dat er meer mensen/vrouwen vraag tekens hebben bij fiancieel plaatje van alsje zwanger word.

hoe gaan jullie hier mee op?? en wat doen jullie om alles rond te krijgen. ik weet dat er veel 2e hands kan.
    al twijfel ik of bv kinderstoeltjes (maxi soci bv) niet 2e hands kan.

mijn man heeft vorige jaar 10 maanden thuis gezeten door de kridietcirsis hierdoor is er een schuld ontstaan
    samen met fam en hulp van buiten af zijn we hard aan het vechten gegaan dit weg te werken
    inmiddels heeft mijn man werk en ditlijkt een stabiele baas maar jah helemaal zekerheid heb je nooit natuurlijk
    hij heeft voor nu een jaar contract heeft hij verteld dus datwas goed nieuws.

fiancieel lukt alles nu beter en hebben we een flinke inhaal slag gemaakt
    alleen heben we nog leningen lopen maar die proberen dooriedere maand extra geld te storten weg te werken.
    helaas is dit bedrag zo groot dat dit niet in 1 jaar weg is maar wel mogelijk in 2 a 3 jaar.

mijn ouders staan nietachter ons om nu ookal zijn we 25 en 29 aan kinderen te beginnen
    mijn schoonouders gelukkig wel en staan 100 achter ons
    ddat voelt wel fijn

ik hoop dat mmisschien meer mensen dit herkennen en dat er tips zijn voor zulke situaties.
    en wat is jullie mening hier over?

gr luna25

2. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.962
    127
    63
    zuid holland
    Meid,

Ik denk dat het lastig in te schatten is voor een buitenstaander. Hebben jullie wat spaargeld, een goed salaris hoe ga je het doen met de opvang, kost ook veel geld etc.

Ik wilde zelf een buffertje hebben voor het eerste jaar. Ik verdien denk ik gemiddeld en mijn vriend vrij veel, maar dat zijn hoofdzakelijk overuren. Geen schulden en wat spaargeld, geeft mij toch een wat rustiger gevoel. Vooral omdat ik minder wil gaan werken als er een kleintje komt.

Het is dus denk ik hoe je er zelf tegenaankijkt.

3. Chai

Chai Niet meer actief

Wij hebben gewoon gewacht 3 jaar tot de leningen weg gewerkt waren... Gedult is een schone zaak, helaas.
    Ik vond dit in het begin heel deprimerent maar het is nu als ik eraan terug denk toch beter geweest en het had heel erg stressen geweest als we er toen al aan waren begonnen.

Al zou je het misschien financieel heeeeel krap redden, geestelijk isdat toch wel erg stressen. Kindje opvoeden en ter wereld brengen lijkt me toch wel iets waarvan je wilt genieten.

Ik zou dus wachten tot jullie geld over houden inplaats van nog alles in de lening moeten stoppen.

Liefs

4. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    hoi Luna.
    Wat leuk dat jullie bezig zijn voor een kleintje.
    Misschien helpt het jullie als je alles een keer op papier zet.
    Hoe veel geld komt er binnen, wat zijn je vaste lasten, hoe veel moet je aflossen en wat hou je dan nog over.
    Als je samen al niet/nauwelijks rondkomt, lijkt het me erg moeilijk met een kleintje er bij.
    Maar als je maandelijks wat geld over kan houden nu, dan moet het te doen zijn.

Mijn man en ik verdienen normaal, werken allebei veel. Maar ik koop ook dingen tweedehands. Zo gaan we woendag een 2de hands kinderwagen ophalen. De box mogen we lenen van vrienden en ik heb al veel kleertjes gekregen van vrienden, waar hun kinderen uit zijn gegroeid.

Kamertje kopen we bij ikea, maar ik wil wel een nieuw aerosleep matrasje, omdat dit veiliger is voor de kleine. Je kan alles zo duur maken als je zelf wil.

Belangrijkste lijkt me dat jullie duidelijk een overzicht hebben van hoe je er voor staat.

succes!

5. luna25

luna25 Actief lid

12 jul 2010
    214
    0
    0
    woonzaam in gelderland
    het liefst had ik ook geen schulden gehad maar jah wie niet

we hebben elke maand onze salaris en daar is wat we het er mee doen
    we losen nu zo veel mogelijk af zodat we zo snel mogelijk er vanaf zijn en schoon kunnen beginnen

we hebben dus geen spaarcentje enzo, ik wou dat dat zo was.
    mijn man heeft een jaar contract nu en ik werk 32 uur in de zorg als vast contract zeg maar
    als mijn man werk houd kunnen we het goed redden dan verdienen we samen genoeg alles te kunnen bekostigen.
    hetis nu gewoon zodatwe maximaal aflossen :D

6. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Je hoeft niet schulden vrij te zijn. Tuurlijk is dat wel het lekkerst, maar er zijn zat mensen die openstaande leningen hebben. Zolang je maar iedere maand je aflossing goed kan betalen en uitzicht op het moment dat alles afgelost is. Maar je hoeft je kinderwens er zeker niet voor uit te stellen. Al kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die dat wel doen als je helemaal aan de grond zit financieel. Maar als jullie je goed kunnen redden verder is er toch niets aan de hand.
    Ik verdien best ok, mijn vriend gewoon gemiddeld. Ik heb nog wel leningen openstaan en bijna geen spaargeld. Maar dat heeft gewoon met uitgave patroon en keuzes te maken. Ik verdien genoeg om kinderen van te kunnen onderhouden.

En verder blijft het natuurlijk een persoonlijke kwestie waar jij je goed bij voelt.

Liefs Mamaloe

7. luna25

luna25 Actief lid

12 jul 2010
    214
    0
    0
    woonzaam in gelderland

we kunnen gewoon alles betalen en houden dan nog over
    dankzijn datmijn man nu werkt heeft.
    we doen gewoon zuinig aan en doen soms leuke dingen
    we losen nu maximaal in om er eerder vanaf te zijn zeg maar
    als we maxi aflozen hebben we met een vriendaccount uitgerekend kunnen we in 1 jaar klaar zijn.
    als we maxi blijven aflozen komt er tussen door als bv ziekte of geen werk
    dan zouden we 2 a 3 jaar bezig zijn.

fam heeft aangegeven dat mocht het zo ver zijn .. wij vanhun of de kinderkamer krijgen of de kinderwagen dus das wel superlief natuurlijk :D

ik ben blij met al jullie verhalen en tips :) dat helpt een hoop

8. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Meid, ik maakte mij in het begin ook verschrikkelijk veel zorgen of wij het wel zouden halen per maand toen ik vorig jaar onverwachts zwanger werd. Wij hebben dan weliswaar geen schulden, dus kan me best voorstellen dat jij daar wel mee zit. Maar je krijgt kindertoeslag (ligt aan de hoeveelheid wat je verdiend), je kunt kindgebonden budget aanvragen. Wil je het kindje naar een kinderdagverbijf hebben als het eenmaal geboren is, krijg je daar ook toeslagen voor. Hoe minder je verdient, hoe meer je krijgt. Ook ben ik minder gaan werken. Van fulltime naar 24 uur per week. Hier maakte ik me in het begin best zorgen over, maar we redden het makkelijk. Kijk ik kan nu niet elke maand (niet dat ik dat deed hoor) een broek kopen van bij wijze 120 euro. Dat geld geef ik liever uit aan de kleine.

Je kunt het zelf natuurlijk ook zo gek maken als je zelf wilt. Wij gebruiken dan pampers als luiers, maar je kunt ook die van het kruitvat of aldi/lidl overwegen. Borstvoeding geven scheelt ook al een hoop geld. Ik heb de eerste 4 maanden borstvoeding gegeven, maar daarna gestopt omdat mijn productie zo was terug gelopen (ons zoontje heeft 2,5 week in het ziekenhuis gelegen vanwege een hartoperatie) Nu krijgt hij de voeding van het kruitvat. Dat scheelt al 4 tot 5 euro op een pak friso of nutricia. Het kinderkamertje hebben wij van marktplaats af. 300 euro voor een kast, commode, bedje en wandplankje. Het zag er echt als nieuw uit. alleen het matrasje hebben we nieuw gekocht. Kinderwagen hebben wij gekregen van mijn ouders en schoonouders. Maar zelfs als je goed zoekt kun je ook die van marktplaats af halen (mijn zus heeft een splinternieuwe wagen van marktplaats af die nog in de verpakking zat. Hij kostte 400 euro nieuw, zij heeft hem voor 200 euro). Maar als je naar babydump ga, krijg je vaak al bij een wagen ook een maxi cosi erbij. Deze hadden we al van mijn ouders, dus nu hebben we van babydump een bon liggen voor een autostoeltje. Kleertjes, ik haal het bij de zeeman, wibra, hans textiel, CenA hema en V&D. Daar kost het echt niets. Vind het ook een beetje zonde, want voor je het weet zijn ze eruit gegroeid. Hij gaat 1 keer per week naar een kinderdagverblijf. Het is best een hoop geld, maar we krijgen ook best veel terug van de belastingdienst.

Echt, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Laat je niet van de wijs brengen doordat andere mensen zeggen dat jullie er financieel nog niet aan toe zijn. Misschien hebben ze wel een punt dat het zo is, maar ik vind het best meevallen wat ik per maand kwijt ben aan die kleine.

Schrijf anders alle voors en tegens op papier, kijk wat je per maand overhoudt aan geld. Berekend daarbij wel de kindertoeslag. Op de site kun je vast wel vinden voor hoeveel je ongeveer krijgt. Ook kunt je op de site van de belastingdienst alvast kijken hoeveel kindgebonden budget je eventueel kan krijgen. Dit zal tegen die tijd wel weer anders zijn qua hoeveelheid geld. Maar ik heb zoiets: Alle kleine beetje zijn welkom!

Heel erg veel succes:D.

9. jozien

jozien Actief lid

25 mei 2010
    282
    0
    0
    Zorgcoordinator bij mensen met een verstandelijke
    gelderland
    Ik ben het met de meesten hier eens, je kunt alles zo duur maken als je zelf wilt.
    Geld maakt niet gelukkig toch?
    Als je alles op een rijtje hebt en je ziet dat je het aan kan wat betreft geld (dus niet verder in de leningen zou komen) is er niets aan de hand.
    Tegenwoordig is niemand zeker van zijn inkomen je kunt zo ontslagen worden in deze tijd.
    Luister naar je gevoel en geef de kleine alle liefde van de wereld dan komt het vast goed!
    Mijn man heeft een eigen zaak, dat is ook altijd wisselende inkomsten, toch weerhoud het ons er niet van om een kleine te willen.

Hopelijk is het je gauw gegund!!

xxx jozien

10. luna25

luna25 Actief lid

12 jul 2010
    214
    0
    0
    woonzaam in gelderland
    bedankt voor jullie reacties belliebel en jozien

het geeft mij een fijn en zekerder gevoel
    kreeg even krop in mijn keel toen ik alles las

waar je soms zorgen overkan maken he.
    ikwil gewoon alles goed doen zeg maar en je hebt inderdaad geen zekerheid
    en wij zijn niet zo van de merken dus kleding als de zeeman enzo vind ikniet erg
    en marktplaatst al helemaal niet. als ik zie wat mijn vriendin allemaal van marktplaatst heeft gehaald is echt ongeloofelijk

ik geloof datik gerustgesteld ben zo :D

bedankt :D

xx luna25

11. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    wij zitten sinds januari in de bijstand, maar we waren toen al bijna 2 jaar bezig voor een kleintje, dat we er niet aan dacht om te stoppen, nu zijn we eindelijk in blijde verwachting en krijgen we van verschillende kanten veel dingenaan gerijkt gelukkig en ik ga ervan uit dat het allemaal weer goed komt, en geld zecht id niet alles, er zijn zoveel dingen die je goedkoop kan krijgen, veel sites enz.

12. luna25

luna25 Actief lid

12 jul 2010
    214
    0
    0
    woonzaam in gelderland

jeetje dat lijkt me ook nietaltijd makkelijk
    maar ind je hebt zeker gelijk na 2 jaar te proberen is het super goed nieuws dat het gelukt is :D

ik zie dat je uitde zelfde omg komt. ik weet nog hulp die je eventueel kan helpen :)
    ik hoor het wel als je wat nodig hebt :D

xx luna25

13. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Ik ben altijd wel in voor wat tips ;) en tis niet makkelijk idd, maar we redden het (net)

14. C78

C78 Niet meer actief

Wij hebben wel gekozen voor iets meer financiele zekerheid voor we aan de 2e begonnen. Ik heb wel half spijt, want het duurt nu al meer dan een jaar... Toch was de situatie niet geschikt en ben ik blij dat we even hebben gewacht.

Het voordeel van al het baby spul is dat alles wasbaar is of schoon te maken is. 2e hands kun je dus gerust alles aanschaffen.
    Informeer ook eens bij collega's, misschien hebben die ook nog wel niet ingebruikte spullen die je voor een vrienden prijsje over kunt nemen.

Succes!!

15. luna25

luna25 Actief lid

12 jul 2010
    214
    0
    0
    woonzaam in gelderland

haha dank je:D

16. Amfy

Amfy Niet meer actief

Bij de Babykostencalculator kun je kijken wat het ongeveer zou kunnen kosten

17. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Mijn vriend en ik hebben ook lang getwijfeld of we het financieel wel gaan redden enzo... (nog steeds af en toe wel hoor) Want je de vaste lasten lopen toch aardig hoog op hoor per maand!! Nu kunnen we makkelijk rondkomen, en alle rekeningen worden netjes betaald enzo. Alleen soms zitten we einde van de maand wat krapjes (wie niet?)

Ook wel hebben leningen lopen hoor (schulden van t oude huis)
    Dus ja, dat loopt ook erg op per maand!

Straks als ik eenmaal zwanger ben, en bevallen ben ga ik natuurlijk ook minder werken, dus minder inkomsten en meer rekeningen ivm baby.

Toch hebben wij ervoor gekozen om er toch voor te gaan! Iedereen red het toch? Ook de wat "minder rijke" mensen om mij heen redden het met 2/3/4 kids... Dus waarom wij niet. Gewoon wat meer opletten wat je uitgeeft en waaraan.
    Maar ik heb t er zeker wel voor over voor zo'n kleine:)

Qua aanschaf kan je idd zelf zo duur maken als je wilt ja...
    Nieuw kamertje heb je tegenwoordig ook al vanaf 400 euro.
    En je hebt 9 mnd (ongv) de tijd om alles gespreid aan te schaffen.

Liefs F

18. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Kan iemand (die al een kindje heeft) aangeven wat het ongeveer gemiddeld per maand extra kost het eerste jaar??

19. Meara

Meara Niet meer actief

Ik zou ervoor zorgen dat je alles op een rijtje hebt. Een kindje kost ontzettend veel geld en als je nu al in de schulden zit zou ik dat eerst maar eens goed bekijken allemaal.

Tweedehands kun je heel veel aanschaffen als zou ik oppassen met een maxi cosi. Je weet nooit of er ooit eens wat mee gebeurt is en dat is toch de veiligheid in de auto

Succes

20. Meara

Meara Niet meer actief

Gemiddeld per maand uitgaand van het maximale
    Is voeding 3 pakken a 12 euro dus 36
    luiers 4 pakken a 10 euro 40
    Speentjes, kleertjes, flesjes, billen doekjes. papjes en aanverwanten reken op 50 euro. Je weet nooit wat je nog nodig hebt.

Dan heb je de aanschaf vooraf nog. Na 6 maanden krijg je potjes of eigen gemaakt maar uitgaand van potjes ben je zo een 60 euro voor alleen fruit en avond eten kwijt.

Deel Deze Pagina