Ik wil vandaag met de kinderen loempia's gaan maken. We zijn er allemaal verzot op. Op ee markt halen we regelmatig een loempiatje, heerlijk! Maar als ik Google dan krijg ik allemaal recepten behalve de echte markt loempiatjes.. Wie heeft er een lekker recept?
Als je op google zoekt naar Vietnamese loempia kom je verschillende recepten tegen. Het is behoorlijk wat werk, niet iets wat je eventjes doet. Ik maak ze weleens met mijn vader en inclusief voorbereidingen zijn we al snel ruim een halve dag kwijt (boodschappen doenniet meegerekend). Maken er dan een stuk of 70 (vriezen er dan de meeste in).
Voor ca 12 grote loempia's / of ca 30 kleine 300gr half om half gehakt 100gr mihoen 100 gr peen julienne 300 gr Witte kool Loempia vellen (ik koop ze bij de AH) Thaise vissaus 3 teentjes knoflook Arachideolie Fruit de knoflook in een wok met olie, doe vervolgens de groenten erbij en dan ca. 5-10 min laten sudderen. Daarna het gehakt erbij. Als het gehakt geruld is, een flinke scheut vissaus erbij doen en op laag vuur laten sudderen. Tegelijkertijd de mihoen weken in heet water (ca 5 min) als de mihoen zacht is afgieten en in kleine stukjes knippen, fooi vervolgens de mihoen in de wok erbij. Goed roeren en dan even proeven of het qua zout goed is, anders nog wat extra vissaus erbij. De vulling is klaar! Vervolgens de loempia's draaien met de vulling erin, (op YouTube staan goede instructies) als de vulling op is dan even de wok schoonmaken en terug op het vuur met een flinke bodem arachide olie. Olie heet laten worden en dan per 5/6 loempia's bakken. Lekker met chilisaus Eet smakelijk! Je kunt het gehakt trouwens ook vervangen door kleine garnaaltjes of als je het vegetarisch wilt ipv gehakt extra groenten toevoegen.
Wij maken deze ook wel eens alleen dan met kip ipv gehakt! Heerlijk!! Nog een tip: gebruik goed ei bij het dichtmaken van de loempia anders knapt hij uit elkaar tijdens het frituren!
Oeh ik volg mee, wij zijn ook helemaal gek op loempia's! Lijkt me inderdaad veel werk maar dan heb je ook wat.