Duimen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door misa, 3 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Wie heeft een duimer en hoe heb je je kind eraf gekregen?

Ik heb een duimer die als het moet beide duimen afwisselt. Hij duimt ook gewoon met pleisters erop. ;) Wel vooral alleen in bed, maar op de bank en met vermoeidheid wil het ook gebeuren.

Ik weet dat het beter is dat hij ermee stopt, maar zo makkelijk is dat niet en ik ben niet bereidt om er ellenlange drama's voor te ondergaan. Ik zie de drama's al bij ons nichtje.
    Ik heb zelf geduimd tot mijn 12e........ Dus ik snap hem ook... Hahahaha!

Dusssss tips?

2. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    ik zou me niet al te druk maken, hij houdt er vanzelf wel mee op. ik heb zelf ook lang geduimd net als jij, mijn moeder deed nooit iets bijzonders om me ermee te laten ophouden. ze verbood het wel buitenshuis maar in bed vond ze het best. zolang zijn tanden niet scheef gaan staan of zoiets ( en dat loopt ook wel los als hij alleen in bed duimt) zou ik er geen punt van maken, hij groeit er vanzelf overheen. volgens mij werkt het alleen averechts als je met pleisters en vieze nagellak en zo aan de gang gaat, het kind heeft toch een troostbehoefte. ik duim inmiddels ook al lang niet meer :)

3. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hier geen duimer maar nog steeds speen in bed.
    Nou hier ook drama's om eraf te kunnen raken.
    Als het alleen in bed is ach.

4. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    ik ben met zijn zoon het gesprek aangegaan. hij was toen bijna 5. Gezegd dat duimen niet goed is voor je gebit, dat je tanden dan scheef gaan staan enz enz. Afgesproken dat ik hem overdag in de gaten zou houden en als ik hem zag duimen dat ik er wat van mocht zeggen. Dat vond hij een prima deal.
    ik heb hem er twee keer aan moeten herinneren en daarna was het klaar. Hij duimt niet meer, ook niet 's nachts.

Dit ging wel heel makkelijk. Heb er nog twee, duimen ook beide en vooral bij vermoeidheid of 's nachts. Maar die zie ik niet zomaar stoppen. Ik heb zelf ook tot mijn 12de geduimd. We zullen het wel zien.

5. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.154
    3.034
    113
    Nederland
    Ja hier 1. Onze dochter begon met 3 maanden (wel altijd maar 1 duim icm met haar knuffel:D).

Haar duim was regelmatig dik van het eelt, of lag dan open. Maar op een dag zat er allemaal pus onder en die duim was helemaal opgezwollen. Dus zijn naar huisarts gegaan, die heeft hem 2x moeten doorprikken en uitknijpen. Toen was haar duim dus "ziek" en mocht ze niet meer duimen. Toen haar duim weer hersteld was vroeg ze direct of ze mocht duimen. Wij hebben gezegd dat dit niet mocht van de dokter omdat haar duim dan misschien weer hetzelfde kreeg. Nou dat wou ze absoluut niet en nu is ze er een kleine 2 a 3 maand vanaf:) ze was toen 2, bijna 3.

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Geen tips. Hier geen duimer maar als hij moe is duwt hij altijd zijn grote teen in de mond en zit hij daar aan te sabbelen:D

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Toen onze oudste ruim 3 was hebben we hem uitgelegd niet meer te mogen duimen en ook waarom.
    Eerder hadden we al pleisters erop geplakt, wat niet hielp. Ik heb er toen leukoplast, die bruine, opgeplakt en blijkbaar is dat anders dan een pleister. Op die manier duimde hij niet.
    Eerst beide duimen 2 strookjes, ookal duimde hij met 1 duim. Daarna beide duimen 1 strookje. Daarna alleen zijn duim-duim 1 strookje en toen niets.

Totaal wel 2 maanden bezig geweest, maar ik denk maar een paar dagen onrustig slapen.

8. misa

misa Niet meer actief

Dankjewel voor de reacties. Ik heb pleisters (ook het bruine) al geprobeerd en na 1 keer hem slapend met duim en pleisters in z'n mond gevonden... Dat vond ik geen succes dus dat doen we niet meer.

Ik maak me er niet heel druk om hoor, maar zijn onderpanden staan wel degelijk naar achteren. Niet enorm, maar de tandarts vond dat wel. ;)

Hij is 4,5 en weet wat de tandarts gezegd heeft, maar ik weet ook dat het een gewoonte/troost/verslaving is. En als ik ons nichtje zie met veel strijd en haar best doen (ze is zelfs 6) en dat ze na twee weken lang gestopt zijn toch zo weer begint.... Dat vind ik de strijd en de moeite niet waard.

Dus als er een goede tip langskomt, kunnen we het proberen... ;)

Ik kwam dit ook nog tegen........ Weet niet goed wat ik ervan moet vinden, maar hebben jullie ervaringen of meningen hierover?

MVP Muppy-K (Met Kapje) | Duimen afleren | Online bestellen

DrThumb – verhelp duimen binnen 4 weken met Dr Thumb Groot (3 tot 7 jaar) - DrThumb - verhelp duimen binnen 4 weken met Dr Thumb

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Maar een pleister of leukoplast tape, dat is niet hetzelfde he?
    Ik heb het hierover;
    Leukoplast huidkleurige kleefpleister - Medigros.nl

Pleisters duimde hij er ook af.

De eerste van jouw link vind ik er gevaarlijk uitzien (helemaal in de mond kunnen?) en kunnen ze zelf loshalen.
    De tweede link ziet er opzich goed uit. Alleen de prijs wel minder, zeker omdat het volgens mij per stuk is en onze oudste stapte zo over terwijl hij altijd met 1 duim duimde.

10. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.143
    1.833
    113
    Hier een bed duimer met knuffel.
    kapot is kapot en is weg dat weet ze.

ik heb geen tips maar misschien zou je hem kunnen verbieden te duimen oberdag en in bed alleen te duimen als je dan geluk hebt vald hij met slapen er uit?

11. misa

misa Niet meer actief

Ik ken het leukoplast spul, wij hebben ook vaak pleisters van dat materiaal. Maar hij duimt het er niet af, hij duim gewoon op de pleister die blijft zitten. Vind ik gewoon niet prettig en gevaarlijk.

Die linkjes van mij: die eerste is gewoon als een speen, lijkt me niets gevaarlijks aan. Toch?
    Die tweede is veel te duur en die van mij gaat ook zo over naar de andere duim als hij de ene weer eens kapot geduimd heeft. Dus dat wordt wel een duur grapje als het per stuk is. Maar ik vind het ook wel zielig eigenlijk.... Ik heb dat minder met een speen eigenlijk. Mijn dochter heeft een speen en dat lijkt me veel prettiger om af te leren (af te nemen).

Een knuffel hebben ze beiden ook (3x dezelfde) maar dat maakt me niets uit. Al slapen ze er op hun 25e nog mee.... ;)

12. penseel

penseel Niet meer actief

Heb zelf geduimt tot mijn 15 de.

Al mijn tanden staan recht.

Maar ja het is idd beter om af te leren.

13. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Ooh, ik wilde hier binnenkort ook een topic over openen. Dl is nog klein (ruim 1,5 jaar), maar heb zoveel slechte gebitjes en misvormde duimen gezien dat ik alvast een plan-de-campagne wil hebben voor als ze iets ouder is :) Blijkbaar gaan jullie er allemaal iets relaxter mee om dan ik, hihi! Op dit moment duimt ze sowieso in bed, maar ook als ze moe of gewoon lekker relaxed is (lekker filmpje kijken, bij het voorlezen, etc.). Ik wilde na haar 2de verjaardag eens het principe 'duimen-is-alleen-voor-in-bed' introduceren, maar misschien is dat wel heel vroeg. Op dit moment hangen de vellen eraan :S maar ze blijft gewoon duimen!

14. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.201
    533
    113
    Onze oudste is bijna 7 en duim ook. Wij willen graag dat ze ermee stopt en zijzelf ook maar hier werkt ook niks. Is echt een gewoonte. We hebben nu een duimspalk gekocht maar die is nog niet binnen...

15. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Hier ook een duimertje. Wanneer ze lekker ontspannen is of als troost of als ze moe is. Ik laat het eerst nog even zo. Ze is bijna drie.
    Ik heb zelf ook lang geduimd, maar geen beugel nodig gehad. Maar ja, dochter is mij niet natuurlijk.

16. mimi83

mimi83 Niet meer actief

tja duimen is gewoon heel moeilijk af te leren.
    afspraken en uitleggen van tanden zal het meeste effect hebben .

dwingen en duim " onbruikbaar" maken geeft bij oudere kindjes alleen frustratie en woede.
    het is troost zoeken , je eigen wereld en rust. Dat zijn gewoon dingen waar het kindje op dat moment zich het prettigst bij voelt en het niet als eerlijk ervaart als dat weg genomen word.

17. misa

misa Niet meer actief

Ja is ook zo. Hier is het ook echt een soort van troost. Nee natuurlijk geen zuigbehoefte meer, maar troost is niet minder belangrijk. Daarom ben ik ook aan het twijfelen wat en of ik er wat mee moet doen. Maar ik denk dat ik het zo laat sn dan verder alleen af en toe benoemen. Maar goed, hij doet het ook absoluut niet de hele dag. Alleen in bed, als hij moe is of verdrietig.

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.218
    16.581
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier geen duimer maar wel een meisje wat nog een speentje heeft met slapen en ook weleens overdag wanneer ze moe of verdrietig is.
    Ik maak me er niet druk over moet ik zeggen.
    Is ondertussen mijn derde kind en ze komen er ook weer vanaf.
    Mijn andere kinderen hebben nooit rare vorm van tanden gehad door de speen maar met een duim is dat misschien weer anders.
    Ik ken wel veel duimers om me heen en die zie je dan weleens met een duimpje in de mond in de kleuterklas zitten haha.
    Is misschien wel iets hardnekkiger want die speen gooi je in de prullenbak.
    Ik was destijds wel huiverig dat mijn kinderen na het spenen tijdperk zouden gaan duimen maar dat zijn ze niet gaan doen.
    Ik zou me er zelf niet druk om maken maar ik ben weer erg makkelijk hihi

19. misa

misa Niet meer actief

Duimen en spenen zijn echt heel anders. Puur om het feit dat je de speen kunt wegnemen. Probleem opgelost. De duim is gewoon heel lastig.
    Hier heett de ene een duim en de ander een speen. Beide kinderen hebben onderaan hun melkgebitje wat naar binnen gedrukt.
    Maar ja..... niet zoveel aan te doen dus. De speen gaat binnenkort weg, de duim van de oudste laten we dus maar even.

20. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik zou me er niet te druk om maken.. Ik heb zelf geduimd.. nooit een beugel gehad.

Op een dag kreeg mijn beste vriendin een beugel, toen zei mijn moeder 'als je blijft duimen moet je ook zo'n beugel'.. nou dat wou ik echt niet! Ben toen gelijk gestopt :D

Deel Deze Pagina