Nachtalarm als dochter

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Vero0504, 10 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.066
    15.100
    113
    Hallo moeders met hopelijk meer ervaring! We hebben een super mooie dochter mogen krijgen van nu precies 4 weken oud. Overdag is t een engel, slaapt snel in en slaapt dan voor 3.5-4 uur, vervuilt dr luiers prima, drinkt zonder probleen, is nieuwsgierig en alert en groeit als kool.

Echter sinds al de 2e nacht in haar nog korte leventje fungeert ze als nachtalarm (na die nacht stopte ik dus met borstvoeding ik was verrot). Een huiluurtje laat op de avond waar ik veel over terug zie heeft ze niet echt, meer wat mopperen en daar is alles mee gezegd. We hebben het hier over uuuuuren lang moeten opzitten met een kind tegen je aan beginnend rond 23:00 (met pech 16:00) en eindigend rond 06:30-07:00 (eerder beginnen is niet eerder klaar helaas).

Deze nacht geen uitzondering (03:55 en ik op de bank met dochter uit ellende want als ik plat ga is t huilen). Krampjes heeft ze zowiezo, al is dat minder door de Frisolac maar ik heb t idee dat ze ook verborgen reflux heeft (nu 2 uur na dr voeding, slikt als een idioot ineens, boert, wurmt zich alle kanten uit en die speen moet ze ook ineens niet (juist wel met krampjes) in dr buikje voel ik dan ook niets borrelen) maar kan dat bij een kind van 4 weken ook alleen 's nachts voorkomen? Een ouder kind zit wat meer, zij nog niet dus ik zou verwachten dat ze t dan ook overdag op een krijsen zet. Dat dus absoluut niet. Of is een krampje de opmars voor reflux? Voor de rest is er niks anders en impulsen hebben we ook al uitgesloten. Snap t even niet met dr, maar dat kan de uitputting van mij ook zijn. Evt. ervaring hoor ik graag, dit is een lijdensweg zo voor dr (en voor ons) heb morgen ook contact met CB en ik overweeg de huisarts maar weer te bellen morgen. Tussen "hoort erbij" en wat ik in mn armen zie vechten vind ik nogal een verschil. Maar ik hoor even zo goed jullie evt. ervaringen en of dit bekend klinkt bij iemand.

2. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Jep dit hebben we hier ook gehad. Ook meisje met reflux en gigantisch veel last van krampjes en pijn in het tweede deel van de nacht. Juist s nachts idd.
    Wij zijn met haar naar een osteopaat geweest en daar bleek dat ze veel moeite had met 'persen' als ze moest poepen of als er lucht zat. We hebben toen adviezen gekregen hoe we haar vast konden houden als ze zo'n last had en dit hielp heel goed!
    Verder was het enige wat troost en rust bood haar uitkleden en bloot op mijn blote borst te slapen leggen.
    Sterkte!

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat vervelend zeg!

Het beste is om te beginnen bij de basis, hoe lastig nu misschien ook.
    Lees onderstaande door, kijk wat je al wel goed doet en wat beter kan. Misschien helpt het al?

Dus bij fv hoort daar bij de juiste bereidingen, de juiste houding tijdens voeden en de juiste voedingsduur.
    De beste methode voor het bereiden van flesvoeding is heet water net van de kook af in de fles, poeder erbij en roeren (niet (!) schudden). Dan resterende deel koud water toevoegen. Hoeveelheid heet en koud water kan wat verschillen, maar meestal is het 1/3 heet en 2/3 koud of 1/2 heet en 1/2 koud.
    De fles hoort minimaal 15 minuten te duren, maar bij problemen is 20 minuten beter. Mocht je dit nu niet redden, een goede fles die hierbij kan helpen is de dr brownsfles.
    Houd je dochter rechtop tijdens het voeden en de fles zo horizontaal mogelijk, zonder lucht in de speen.

Geef liever kleine flesjes ipv grote flessen.

Houd haar na elke voeding 30 minuten recht op en laat haar goed boeren. Soms komt er na 15 minuten nog een boertje.

Zet alles scheef, met het hoofdeinde omhoog, waar ze in ligt.
    Soms doet een ergonomische draagzak wonderen.
    Voeg rust, ritme en regelmaat toe. Geen radio of tv gehele dag aan, houd een vast regelmaat aan door voeden, rechtop, evt wakker zijn, slapen, voeden als lijdraad te gebruiken. Ga komende dagen even zo min mogelijk weg en houd bezoek even af. (overprikkeling komt vaak snachts tot uiting)
    Til bij het verschonen niet aan de benen op, maar draai je dochter
    Sommige kindjes slapen liever op hun buik, maar dit moet je zelf ook willen/aandurven.

Sommig kindjes slapen wel goed als je half zittend ligt met buik op buik (of eigenlijk haar buik op jouw borst).

Bij krampjes kan onderstaande houding ook heel fijn zijn;
    Jouw arm voor je in gebogen houding. Haar hoofd in jouw elleboog en de rest van haar lichaam op je arm (haar buik op jouw onderarm).
    http://www.huilenbaby.nl/images/baby%20op%20onderarm.jpg

Soms kan een osteopaat helpen.

Door overdag dingen te veranderen kan je juist een betere nachtrust creëren.
    Pas bovenstaande dingen toe en kijk eerst of het iets doet. Dat duurt helaas wel even een paar dagen. Als dat echt niet helpt; ga naar je huisarts. CB is leuk voor normale groei en ontwikkeling, maar medische zaken; daar is je ha voor.

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.066
    15.100
    113
    Wow Madelein en Averlhach! Bedankt voor de tips!
    Het merendeel hadden we al in gebruik omdat ze met krampjes al vroeg in aanraking kwam en we gelukkig een doorgewinterde kraamzorg hadden die zelf prive ook hiermee heeft geworsteld en pas later de rekensom maakte dat het wellicht te druk was geweest dus die heeft ons echt heeeeeel wat uitgelegd en op gehamerd dat bij afwijkend gedrag van de kleine of spontane klachten eerst even na te denken wat een trigger kan zijn geweest.

Het enige wat ik nu nog kon doen was de wifi uitgooien en dr bedje schuin (verschoonkussen ook gelijk schuin gezet). Draaien met verschonen kunnen we ook nog toepassen dat hoefden we destijds niet omdat van reflux nog geen verdenking was dus die kont kon gewoon omhoog. Ik heb ook nu wel haar voeding weer even teruggebracht naar 90ml water ipv 120ml even de recente variabele er uit al had ze daar over de dag geen enkel probleem mee dus denk niet dat dat veel verschil maakt maar even t zekere voor t onzekere, keertje extra voor dr fles maakt me niks uit als ze maar niet zoveel pijn heeft.

Na dr voeding in dr schuine bedje gelegd en tot dusver...*knijpt in handjes, klopt af op hout* is t een paar uur stil. Ze begint nu langzaam wakker te worden, maar geen gekrijs. Heeft ze in elk geval mooi even goed kunnen slapen, geloof dat ze het ook wel goed kan gebruiken na vannacht en vanmorgen.

CB raadde JBPM aan en zo even een paar dagen aankijken of dat verschil maakt. Ik heb t nu in huis maar wil eerst even dat schuinzetten aankijken deze nacht alvorens dr darmen weer over de zeik te helpen met een wijziging anders krijgen we daar weer gedonder mee en ben je nog niks wijzer. Huisarts zit ook al in de planning, daarna gaan we richting osteopaat denken (vindt dat een beetje eng met zo'n kleine wurm ookal hoor ik in mijn omgeving ook lovende woorden er over).

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Met jbpm zou ik oppassen. Vaak geeft het cb dit als alles oplossende oplossing.
    Echter er kleven ook nadelen aan jbpm, zeker nutriton kan krampen, verstopping of diarree veroorzaken.
    Het kan in sommige gevallen wel helpen.

Ik hield mijn jongens elke voeding 30 minuten rechtop bij mij, dat gaf hier extra verlichting.

6. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hetzelfde hier, helaas was het voor ons vooral uitzitten tot het beter werd.

7. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Jbpm zou ik absoluut niet doen of je moet de pure halen uit de natuurwinkel maar dan nog ben ik er geen favoriet van. Hier ook een kleintje met reflux en veel darmklachten. Ons werd geadviseerd om de voeding om en om zo dik te maken als pap met jbpm ik ben toen gaan speuren en vond op het net dat het opspugen van dikke voeding meer pijn veroorzaakt dan de gewone melk. Hier hebben wij dus de flesjes kleiner gemaakt en wat korter op elkaar waardoor hij wel voldoende voeding binnen kreeg maar gewoon wat meer verspreid. Vaak zaten we er dan net iets boven maar omdat er toch wel wat golfjes terugkwamen had hij wel genoeg binnen waardoor hij netjes bleef groeien.

Verder hadden wij de dr Browns fles en dat scheelde ook al veel. We gebruikte bronwater en bereide de fles zoals in de tips van Averlhach.

Ondanks dat werd hij pas echt volledig rustig toen hij aan de medicatie ging, soms ontkom je daar gewoon niet aan.

Heel veel succes, ik weet hoe zwaar het is om elke nacht op de bank door te brengen, het word beter het heeft alleen wat tijd en de juiste aanpassingen nodig!

8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.066
    15.100
    113
    Huisarts gebeld eergisteren, fles maken op basis van rooibosthee (geen nadelen zoals venkel en kan wat meer rust geven op dr darmpjes), starten met infacol en jbpm. De infacol heeft in elk geval 1 uitzonderlijk rustige nacht opgeleverd.JBPM zijn we met dr browns flessen nog op zoek naar de goede speen, die van ons (fase 1) verstopt na 30ml voeding. De tweede nacht zaten we bij de huisartsenpost, meisje krijste het 2.5 uur uit. We zijn wel aardig wat gewend met dr maar dit ging te ver. Ze is nagekeken en gelukkig niks gevonden behalve dan heel veel last van lucht. Wat we deden qua voeding, ligging, rust etc. was allemaal goed, meer dingen kon zij ook niet meer aangeven. Hooguit de tip van bronwater die hier is gegeven dat we nog kunnen doen maar we hebben hier heel zacht water. Nu moeten we bij hele heftige aanvallen even ondersteunen met paracetamol zetpil. Dat mag je overigens alleen doen op advies van een arts als ze zo jong (4 weken) nog zijn (voor het geval iemand in t zelfde schuitje zit en de oplossing gevonden denkt te hebben). Ben niet zo van de paracetamol in dat kleine lijfje pompen omdat die organen nog niet gerijpt zijn maar dat gillen en krijsen is ook niet goed dus ik zie t maar als noodmaatregel. Moesten wel op de infacol blijven en JBPM is ook de weg die zij eerst bewandeld willen hebben, als dat na 2 weken geen verbetering liet zien dan weer terug. Hopelijk is dat extreme tijdelijk, vandaag hebben we dr nog niet gehoord met krampjes en dr buikje is een heel stuk rustiger en minder luchtig om t zo maar te zeggen dus wellicht was het een "inhaalactie" van de infacol. Had me dan maar twee weken geleden gezegd dat ik mocht starten daarmee denk ik dan, maar goed. Nog een uurtje te gaan voor dr nachtvoeding en dan gaan we t weer meemaken of we een luchtalarm hebben of een blije dochter met gezonde trek.

9. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Jgbm ben ik geen favoriet van (ik weet het heb het al gezegd) maar zeker voor kindjes met darmkrampen doet dit niet goed! Ik heb hem overigens ook nooit door de dr Browns fles gekregen, ben in die tijd overgestapt naar de difrax.

Ik hoor de laatste tijd veel over probiotica bij baby's met darmkrampen. Misschien het overwegen waard!

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Infacol kan de reflux klachten verergeren. In principe is infacol ook overbodig bij juiste bereiding en geven van flessen. Waarschijnlijk zit er een teveel aan lucht in haar door het huilen.
    Jbpm kan de darmkrampen verergeren.

Mocht je straks medicatie krijgen voor reflux; stop met jbpm. Deze kan nadelig werken op de medicatie.

11. Domiej

Domiej Actief lid

15 mrt 2013
    314
    20
    18
    NULL
    NULL
    Sterkte meis!! Ik zou echt een afspraak maken bij osteopaat. Ik zeg niet dat het 100 procent zeker helpt maar het kan zeker helpen! En baat het niet dan schaadt het niet.

12. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.844
    2.262
    113
    Wat sneu. Poept je kindje goed? Hier bleek dat het probleem van al zijn klachten te zijn. 4 maanden lang dramas met buikpijn, refluxachtige klachten etc. Na forlax te hebben gekregen van de kinderarts, ging t steeds beter.
    Draagdoek kan een hoop verlichting geven heb ik ervaren. Misch een optie?

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.066
    15.100
    113
    Hier vannacht en overdag een engel gehad, heeft lekker geslapen en vandaag veel lachen en vol aandacht dr vader bestuderen. De kleine dame zit duidelijk lekkerder in dr vel en daar zijn we blij mee. Vooralsnog zien we vooruitgang, op een hopelijk eenmalige episode na, hopelijk blijft het verbeteren.

Deel Deze Pagina