Beste VK's, Vandaag is er van mij een beetje urine gecontroleerd bij de huisarts, op een blaasontsteking. Deze is niet gevonden (had ik ook niet verwacht eigenlijk), maar de huisarts vond het gezien de zwangerschap en de klachten (voortdurend harde, gespannen, pijnlijke buik, pijn in de onderbuik en dan vooral met lopen) toch verstandig om e.e.a. even op kweek te laten zetten. Dit voor een besmetting met de streptokok-bacterie, werd mij verteld. Nu heb ik wel van streptokokken gehoord, maar weet eigenlijk niet wat het inhoudt. Wel vertelde de HA mij dat dit gevaarlijk kan zijn voor het kindje, met name ten tijde van de bevalling. Kunnen jullie / Kan een van jullie mij vertellen wat het betekent als die bacterie wel wordt aangetroffen en wat dat verder doet? Ik wil niet echt op internet gaan zoeken, want god weet wat ik dan allemaal tegenkom.... Vast bedankt voor de moeite. Groetjes, Ramona
Hoi Ramona, dat is een beetje een ingewikkeld en lang verhaal maar in het kort komt het hierop neer; De groep B streptococ (GBS) die je bedoelt komt bij 25% van alle vrouwen voor in het vaginale gebied. Je merkt er in principe niets van tenzij je vaak een blaasontsteking hebt. Dan kan die bacterie dat hebben veroorzaakt. Verder heb je die je hele leven. Het beleid rond zwangere vrouwen met een positieve urine test voor GBS verschilt per regio, maar in principe kan er tijdens de zwangerschpa niets verkeerd gaan, alleen als je een verhoogd risico hebt dat dit kindje er tijdens de vaginale geboorte last van zou kunnen hebben, worden er tijdens de bevalling uit voorzorg 2 giften antibiotica toegediend. Risicofactoren zijn een hoge concentratie van deze bacterie in de urinekweek, een premature bevalling, een eerder ziek kind bij geboorte, langdurig gebroken vliezen en koorts tijdens de bevalling. Het kindje zou dan eerder een infectie kunnen krijgen door deze bacterie. In de meeste gevallen gebeurd er niets bij een kindje en heeft het geen last van die bacterie, maar als het wel een infectie heeft, kan er adequaat behandeld worden. Dus in de zwangerschap als het wordt geconstateerd, gebeurd er verder niets mee (wel krijg je vaak een consult bij de gyn), je kunt gewoon vaginaal bevallen. Alleen wordt het allemaal iets scherper in de gaten gehouden. Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, Dank voor je (uitgebreide) uitleg. Nu maar even een weekje afwachten of ze e.e.a. in de kweek terugvinden. Vooralsnog maak ik me er maar niet druk over. Nogmaals bedankt! Groetjes, Ramona