Vissenkom

Discussion in 'De lounge' started by mamamadelon, Oct 8, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    mijn zoontje is gek op vissen en wil voor zijn verjaardag een vis. goed,vind ik ook wel leuk hoor.

Een vriendin van me heeft een vissenkom maar ik lees dat dat zielig is voor de vis?

wie heeft voor mij de beste oplossing?
    eigenlijk wil ik wel 2 of 3 visjes. ik wil overigens geen moeilijk gedoe met warm water etc.
    :)

2. tulip

tulip Niet meer actief

Tja, wat is zielig, ik vind elk dier wat niet in het wild kan leven zielig. ;) Maar desondanks hebben we in de tuin ook een konijn (wel in een grote ren) en binnen 2 goudvissen in een kom en een cavia. (die ook los kan lopen.:D

je zou ook kunnen kiezen voor een accubak, die zijn wat groter en daar kun je eventueel ook een filter in hangen.

3. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

ik geloof niet dat het zielig is hoor; het schijnt dat een vis een gegeugen heeft van 2 seconden dus als ie maar meer dan 2 seconden erover moet doen om aan de andere kant van de kom te komen, blijft het leuk voor de vis:D

4. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

Jun 16, 2007
    2,054
    2
    0
    tussen hier en daar
    \Wij hebben een 60liter aquariumpje voor onze kinderen er zitten nu nog eigen gekweekte maanvissen in en mijn jongste zoon vind het geweldig om er naar te kijken .
    Alleen moeten ze er binnekort uit omdat ze te groot worden en dan kijken we weer voor andere visjes .

een goudvis vind ik niet zo zielig in n kom eigenlijk maar wel n beetje saai :)

5. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    bestaan er ook grote kommen? wacht ik google wel ff ;)
    ik vind van die visjes met zo`n flierterig staartje wel leuk.
    ik ga even bij de dierenwinkel koekeloeren,kijken wat zei er van zeggen.
    ik vond het wel leuk staan zo`n kom,maar om nou weer zo`n lelijke accubak te kopen...

6. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

Jun 16, 2007
    2,054
    2
    0
    tussen hier en daar
    hihi je bedoeld guppen ??
    weet je het zeker ? die gebruikt mijn vriend om het water in zijn grote aquarium te testen als ze bleven leven kwamen er andere vissen in :p maar ze bleven guppen-guppys werpen

een bakje van 60 liter is niet zo groot en daar zit licht in , pomp en filter en thermostaat hoef je net als bij een vissen komen alleen af en toe bij te vullen .

7. French

French Fanatiek lid

Oct 13, 2005
    4,195
    0
    36
    ...
    's-hertogenbosch
    ik heb slechte ervaringen met vissenkommen...ze scheuren namelijk hier altijd!
    resultaat alles nat!
    ik heb vroeger een plastic bak gehad voor m'n vissen :)
    perfect en de vissen zwemmen geen rondjes...de bovenkant is dicht met plastic met een voeropening.
    als ik jou was zou ik opzoek gaan naar zoiets :)

8. Femsiejj

Femsiejj Niet meer actief

waarom koop je geen klein bakje met licht, warmte en pomp ineen. Kosten ook geen drol en kan je ook leuk een paar visje en plantjes in kwijt.

9. French

French Fanatiek lid

Oct 13, 2005
    4,195
    0
    36
    ...
    's-hertogenbosch
    voorbeeld...

10. French

French Fanatiek lid

Oct 13, 2005
    4,195
    0
    36
    ...
    's-hertogenbosch
    leuk idee!
    maar ik vind op zo'n leefdtijd water en electrischeteit gevaarlijk!

11. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,250
    4,480
    113
    hihihihi daar heeft je kind toch geen last van, ik bedoel als alles er in hangt hoef je er niet meer aan te zitten.
    Daarbij is alles goed geisoleerd en beveiligd dus zal er niet zomaar wat gebeuren hoor.

Hier zijn we ook begonnen met een klein bakje maar nu staat er al een heel aquarium. En de kinderen vinden het fantastisch

Maar goed je moet even beslissen wat je wilt want ook guppen hebben warm water nodig

12. Vagans

Vagans Niet meer actief

Je kan echt beter GEEN ronde kom aanschaffen!
    Het is zowiezo bewezen dat een vis GEEN 2sec geheugen heeft, pijn kan voellen en dat soort dingen. Daarnaast zorgd de ronde kom (veel inhoud weinig water oppervlakte) voor te weinig zuurstof en sterven de vissen vaak tot er maar 1 over blijft!

Er is echt onderzoek naar gedaan en ze zijn in sommige landen niet voor niets verboden! hier in nederland willen ze dit ook!

Je hebt ook goedkope vierkante bakken hoor en daar kun je gerust een paar gupjes in houden (officieel tropische vissen maar passen zich goed aan aan koud) of platy's of chinese danio's!

Neem alsjeblieft geen goudvis! deze worden 30 cm! en als ze daar de ruimte niet voor hebben vergroeien ze van binnen! ook leven deze het liefst op 18 graden en dit is het binnen eigenlijk nooit!

Als je de bak met de vissen hebt, 1x per week schoonmaken met alleen maar water!!!!! nooit sop of iets dergelijks want dan kun je de bak meteen weggooien. en niet al het water er uithalen maar 2/3 ivm de goede bacterien die er in groeien die de vissen nodig hebben.

zomaar ff hop een visje in een kom is makkelijk gezegd maar hartstikke ziellig!

(ik heb jaren in een dierenspeciaalzaak gewerkt en ben het allemaal tegen gekomen ;))

vergeet niet het is en blijft een levend dier, dus als je het doet doe het dan alsjeblieft goed! :)

13. B en N

B en N Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    2,532
    0
    0
    Hebben guppen echt warm water nodig?

Wij hadden vroeger altijd guppen in een normale open kom (een soort van vaas zeg maar ;)), nou die beesten deden het prima, iets te goed want als we niet uit keken hadden 50 van die beestjes ;).

Maar goed die deden het dus gewoon op kraan water (wel een beetje lauw).

14. Vagans

Vagans Niet meer actief

O en nog een klein dingetje voor het commentaar wat ik wel vaker hoor over '' vroeger deden ze het prima''
    Er is heel wat verandert kwa import van vissen en ze zijn dus steeds zwakker geworden en niet meer te vergelijken zijn met de vissen van vroeger ;)

15. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Ik heb heel lang goudvissen gehad, gewoon in een rechthoekige aquarium, nooit een kom. Een van die vissen werd 's ochtends serieus helemaal enthousiast als hij me zag, die ging tegen dat glas aan tokken, want dan wist hij volgens mij dat het etenstijd was.
    Dat waren trouwens goudvissen die ik in het tuincentrum had gekocht, eigenlijk geschikt voor buiten. De ene sprong alleen na een jaar of 3 uit de kom. Leefde nog wel, maar was helemaal opgedroogd en ging na 2 dagen toen ik hem terug had gedaan uiteindelijk nog dood. Voor de andere moest de buurvrouw zorgen tijdens onze vakantie, maar ze kreeg de deur niet van het slot. I.p.v. even ons te bellen op het vakantie-adres, heeft ze het zo maar gelaten en is mijn vis dood gegaan (kan er nog boos om worden). Hij zou een aantal weken daarna namelijk bij iemand met een groot aquarium gaan wonen.
    Guppies heb ik ook nog gehad, helaas sloeg het termostaatje door en had ik allemaal gekookte guppies.

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    De visjes die jij bedoelt zijn volgens mij geen guppen, maar sluierstaarten of lionhead goudvissen. sluierstaart - Google zoeken Die heb ik vroeger ook altijd gehad, heel vroeger in een kom, maar al vrij snel in een klein aquariumpje en echt jaren hebben we sluierstaartjes gehad. Onze vorige poes dronk namelijk alleen maar uit de vissenbak, als er geen vissen waren, dronk ze geen water. Helaas durf ik het met deze poes echt niet aan, die heeft de gerbils al opgegeten, dus vissen zal hij ook snel op azen...

17. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    nou ben net bij de dierenwinkel geweest,ze hebben daar mega grote kommen en volgens die vrouw mochten daar 3 vissen in: goedvissen,een èèn of andere zwarte vis met plopogen en vissen met allemaal spikkels (weet ik veel hoe ze heten):)
    nou ik weet het na jullie commentaar even niet hoor,als ze echt weinig zuurstof krijgen etc vind ik het zielig.

nou misschien dan maar een kat erbij :D

18. Pluis81

Pluis81 VIP lid

Mar 16, 2010
    6,445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Het is absoluut heel zielig om vissen in een ronde kom/vaas of wat dan ook te zetten.
    Sluierstaarten (die jij wil) hebben per vis 50 liter water nodig omdat het enorm vervuilende vissen zijn.
    Als jij dus 2 of 3 sluierstaarten wil zul je een bak van minimaal 100 liter moeten hebben.
    Deze moet je ook inrichten met zuurstofplanten,een bodem en er hoort licht in! Ook deze dieren hebben behoefte aan een dag en nachtritme en dat kun jij kunstmatig creeren met een lamp boven je bak.

Meid,begin alsjeblieft niet zomaar aan vissen..Het zijn levende wezens die echt een geschikt onderkomen nodig hebben.

Ik heb hier nog een 40 liter bak staan incl. lamp,filter,thermostaat,flesjes bacterien en grind voor de bodem.
    Daar kunnen andere soort visjes in,bijvoorbeeld 6 kleintjes.
    Voor een bescheiden prijsje mag je m hebben van me.
    Wij hebben er zo'n 200 euro voor betaald.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,267
    6,797
    113
  20. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

Wij hebben drie vissen een grote ronde kom (volgens mij eigenlijk bedoeld als vaas) Vorige week is er na 4 jaar voor het eerst één in doodgegaan. We hebben nu nog 2 gezonde vissen. Ik denk dat het vooral van belang is dat je een niet te kleine kom neemt en dat je je goed in verdiept hoe je zo'n vis moet verzorgen.
    Simpel voorbeeld: Als je het water verschoont moet je een groot deel van het oude water weer in de kom terug doen. Het water moet ook gelijk van temp zijn, Vissen hebben maar heel weinig eten nodig. Laat je ff goed informeren.

Share This Page