Ik denk dat je hiermee weer verwijten gaat krijgen. Je legt nu precies "de schuld" bij hen terwijl zij het waarschijnlijk net jullie "schuld" vinden. Hoop dat ik het duidelijk uitleg want is niet makkelijk zo geschreven op een forum. En even voor alle duidelijkheid: ik geef jullie 100% gelijk hé maar probeer even advocaat van de duivel te spelen . Misschien eerder is van: Geen zin om L. binnenkort nog eens te komen bezoeken? Kunnen we misschien een en ander ook eens uitpraten. Misschien zit ik er helemaal langs hoor... .
Hoi Loe, Of je kindje nu makkelijk in de omgang is of niet, je laat pas iemand oppassen als je die persoon vertrouwt en je het gevoel hebt dat je kostbaarste bezit in goede handen is. Uit jouw reacties begrijp ik dat je schoonouders niet echt lang zijn gebleven als ze op bezoek komen, en ze helemaal niet bekend zijn met de gevolgen van te vroeg geboren worden. Het is goed als je je schoonouders vraagt om de volgende keren wat langer te blijven, (een hele middag inclusief avondeten bijvoorbeeld?) zodat ze een goed beeld krijgen van jullie zoontje en de routines die hij nodig heeft. Nog een keer een goed gesprek met ze voeren (met informatieve artikelen over premature kindjes), waarbij je ze nog een keer duidelijk vertelt wat jullie dwars zit, dat je graag wilt dat ze hun kleinzoon leren kennen, dat je ook graag wilt dat ze eens komen oppassen, en later bij hen thuis als jullie zoontje er klaar voor is, maar dat dit echter pas kan gebeuren als je er een goed gevoel bij hebt en zij de routine van je zoontje respecteren. Dan moet het toch echt duidelijk zijn overgekomen lijkt me. Jullie hebben het initiatief genomen en zijn met ideeën gekomen om ervoor te zorgen dat de schoonouders eindelijk eens kunnen oppassen. Dan is het aan hun om er op in te gaan en mee te werken. Je schoonmoeder lijkt me wel begripvol en open voor "de handleiding", je schoonvader iets minder. Als ik jou was, dan zou ik goed letten op zijn reacties tijdens het gesprek en de daaropvolgende bezoekjes. Als hij dan nog steeds niet erkent dat jullie zoontje nou eenmaal net iets anders is en er niet mag worden afgeweken van zijn routines, dan kom je niet echt een stap vooruit in het laten oppassen door beide schoonouders. Ik wens je veel succes
Bammetjebam, je hebt, ondanks dat het heel moeilijk is met schrijven op zo'n forum, omdat het gevoel er zo moeilijk bij te vertellen is, exact omschreven waar het om gaat. Dit is het punt en dit is ook hoe ik erover denk. Dank daarvoor. (en dat zoveel korter, haha wat heb ik dan een lap tekst nodig maar dat terzijde). Het is ook de enige optie op die manier die je beschrijft,denk alleen toch dat ze zich wel beledigd gaan voelen met het toesturen van die artikelen. Waarom? Omdat ze,toen ze L. voor het eerst meemaakten zeiden: we hebben geen handleiding nodig hoor, we zijn al lang ervaren, hebben zelf ook twee kinderen. Tja.........wat doe je aan zo'n reactie. en daarom denk ik: lazen ze zelf maar over prematuren enzovoort. Ben echt in de veronderstelling dat ze beledigd zijn als ik ze informatie toe stuur.... Bereke, geef jouw informatie ook door aan mijn vriend.....t smsje is nog niet gestuurd.
nee nee bereke. dat is nu juist waarom ik het hier zet. veel mensen veel meningen. wil juist weten wat jullie ervan vinden, wat jullie denken. door jou is nu t smsje weer iets aangepast. nog steeds niet verstuurd.
loe wat lastig zeg ik hoop dat ze hun ogen open doen en is gaan zien dat jullie zoontje anders is dan anders
wat mij opvalt is dat je vindt dat je schoonouders geen moeite doen om je zoontje te leren kennen. Maar jullie zijn nog nooit bij je schoonouders op bezoek geweest met L. terwijl je schoonouders wel reeds 2x voor een gesloten deur stonden bij jou.( Dat kan opgevat worden als , bij ons kunnen ze niet langskomen, maar ze kunnen wel jatsen.) Ze zijn met kerst bij jullie geweest omdat dat voor L. beter is. Daarna nog 2x, of 3x met die keer dat je schoonmoeder is weggereden omdat jouw ouders daar waren, en toch vinden jullie dat zij geen moeite doen. Ik vind dat ze wel moeite doen. Ze begrijpen de handleiding van jullie zoontje niet maar ik vind dat dat niet alleen aan hun ligt. Ze hebben geprobeerd om langs te komen en spontaan te zijn. En soms is uitleggen niet genoeg maar moeten mensen ondervinden. Wat iemand al zei, laat ze eens een dagje meedraaien en laat ze zien wat er gebeurt als je de routine doorbreekt. Ik heb twee gezonde zuigelingen hier thuis gehad, ik zou ook niet weten hoe dat anders is met een prematuur kindje.
Verder vind ik het een goed idee om je schoonouders langer te laten blijven zodat ze een beter idee krijgen wat voor kindje L is en waar hij behoefte aan heeft.
Graag gedaan hoor Loe Van wat van jou heb gelezen, zijn het redelijk koppige mensen die niet zo makkelijk kritiek ervaren. Je zou ze kunnen uitleggen dat er in hun tijd veel minder bekend was over de gevolgen van te vroeg geboren worden, en waarom je zoontje juist baat heeft bij aangepaste zorg. De basis adviezen in opvoeding zijn sowieso al met de tijd mee veranderd. Hun kinderen zijn misschien wel op tijd geboren en ze denken uiteraard vanuit hun (verouderde) manier van verzorgen en opvoeden. Als je met ze in gesprek gaat, breng je punten dan op een algemene manier naar buiten en op een manier waarin je aangeeft dat je ze begrijpt. Zoiets als: "Ik begrijp dat jullie trotse grootouders zijn en jullie graag willen oppassen op jullie kleinzoon. Hij is echter te vroeg geboren (vertel wat over de gevolgen ervan, volgens die artikelen en boeken, of dokters en verloskundigen). We hebben een aantal adviezen wat betreft routines, rust en regelmaat, verzorging met succes uitgeprobeerd. Hij vindt het fijn en het gaat beter met hem als we op deze manier met hem omgaan. Als we hiervan afwijken, dan gebeurt er .... Het is dus in zijn belang dat we dat niet doen." Hopelijk komt er op dat moment wat begrip bij je schoonouders, doordat je je argumenten motiveert met wat er in de medische wereld wordt geadviseerd, en wat je zelf hebt ondervonden als je de dingen anders doet.
hier ben ik het wel mee eens,alleen vind ze wel erg traag van begrip. Ik denk dat ze zich zelf ook onzeker voelen over wat nou wel of niet kan. ik zou toch weer contact zoeken en ze nog een kans geven.
Ik lees het als twee mensen die moeite willen doen, maar niet weten hoe. Verder lees ik twee ouders die bang zijn dat het kindje iets tekort komt. Veel miscommunicatie met contactbreuk tot gevolg. Het lijkt alsof iedereen het uit een goed hart doet, maar dat niemand weet hoe nu verder te gaan.
Bedankt voor jullie reacties! Wat bambammetje nu weer zegt, kan ik me opnieuw het beste bij vinden, omdat het volgens mij precies de situatie weergeeft.Misschien heeft het inderdaad zin om het op een algemene manier uit te leggen.Ik hoop het. Vriendlief heeft nog niet besloten over de sms dus dat blijft nog even open voor vandaag denk ik.
dank u! Tussen de middag is het bij hen dutjestijd dus we zullen even moeten wachten. Zondag as. is mijn moeder jarig, dus dan zijn we er niet. Hopelijk horen we nu dan wel even vantevoren wanneer ze willen komen als ze willen komen...........scheelt voor een dichte deur staan opnieuw.
Wat een toestand bij je. Prematuur kindje ook geen ervaring mee, maar wel met schoonouders die vinden dat ze zelf ook 3 kids hebben grotgebracht dus wel weten hoe het moet... Dit terzijde een aantal punten die mij zijn opgevallen Jij bent terecht heel bezorgd om je kleine ventje, en wilt dat het hem aan niets ontbreekt. Dat begrijp ik als moeder echt heel goed. Ik ben echter ook wel eens met wat anderen zeggen.. een kdv zal hem ook echt niet precies volgens die handleiding vna jou gaan behandelen.. want ze hebben er nog 10 of 20, begrijp je? dus kan ik me ook indenken dat je schoonouders zeggen breng hem dan bij ons.. ik geloof dat ze veel om jullie en je kleine ventje geven, misschien komt het niet zo goed over soms, dat geloof ik best maar heb wel de indruk dat ze het goed bedoelen. Ik kan mij ook voorstellen dat ze zich buitengesloten voelen, omdat jou ouders veel ruimte opeisen/krijgen/aanbieden hoe je het ook wilt noemen en dat ze daardoor het gevoel hebben dat jullie ze buitensluiten. Ook al bedoel jed it helemaal niet zo. Als ze echt maar 10 min bij jullie vandaan wonen, dan vind ik ook wel dat jullie ook naar hun toe kunnen gaan. Je bent tenslotte zo weer weg. Het is ook een stukje generatie denk ik. Ik zou zeker de deur open houden, en het contact goed proberen te houden, en idd naar hun gaan, enz enz Mijn persoonlijke vraag aan jou is het volgense, en misschien gevoelig. Ik bedoel het echter wel goed.. Maar kan het misschien ook zo zijn dat je wel heel erg overbezorgd bent ( wat ook gedeeltelijk natuurlijk terrecht is!!) om je zoontje en dat dit zijn gedrag ook wat versterkt? Dit is mijn vraag puur en alleen omdat ik zelf in de zorg werk, en dus niet verwijtend bedoeld ofzo.. Maar soms staat het op een forum dan onvriendelijk ofzo, maar ik bedoel het zeker niet zo!!
Hehe, np Een vriendin van mij heeft ook een zoontje met een handleiding (niet echt prematuur, anderhalve week te vroeg geboren, geen complicaties), veel krampjes, last van gasvorming, erg gevoelig (een hele dag met hem weggaan heeft vervelende gevolgen in de avond), net zo'n grote zuigbehoefte, wordt ook ingebakerd. Echt totaal anders dan mijn dochtertje. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik wel een voorstelling heb van hoe de dagen en nachten bij jullie verlopen. Heel veel sterkte, ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan met je schoonouders
liam had ook een best wel strak en precies schema vanwege zijn reflux in combinatie van snel overprikkelt. mijn ouders en schoonouders zagen het nut niet helemaal in van zo'n schema (mijn eigen moeder had tenslotte 5 kinderen opgevoed en schoonmoeder 4 met allemaal gedrags beperkingen zoals adhd, asperger en pdd-nos). ik vertrouw mijn kind bij beide wel en weet dat ze uiteindelijk er wel uitkomen of opbellen dus heb ze hun gang laten gaan. en mijn moeder die bleek best wel hetzelfde op te voeden als ik al deed en schoonmoeder was er ook al snel achter dat schema beter werkt en nu vragen ze elke keer bij het langskomen: hoe gaat het?? zijn er veranderingen in zijn ontwikkeling en schema?? ik had geen zin in een discussie van wie heeft er gelijk. het zijn ook volwassen mensen die misschien wat koppig zijn maar op deze manier waren ze er erg snel achter en kwamen ze me hangende pootjes erop terug. laat hun desnoods een dag bij jou thuis meedraaien. laat haar alles doen en gaat het goed dan zou je best even alleen een boodschap kunnen gaan doen. misschien denken je schoonouders ook wel dat ze niet gewenst zijn of zich gepasseerd voelen door je eigen ouders en daarom ook weg gingen toen ze hun auto zag staan. (vind ik niet raar vooral als je kijkt naar de verschillen in band met elkaar en jullie zoon). dat ze niet door hebben hoe moeilijk het al die tijd ging en waar je je zorgen over maakt als het om je zoon gaat vind ik niet zo heel erg vreemd als ze eigenlijk altijd vanaf een zijspoor hebben meegekeken. je kan niet verwachten dat iemand iets begrijpt over je denkwijze als hij/zij het niet zelf ervaren heeft. de opvoeding van hun eigen kinderen gingen makkelijker en dat hebben hun als referentiekader. de enige manier om hun te laten begrijpen wat jullie denken, vinden en het ervaren hebben als het om jullie zoon gaat is door eerst weer dichter tot elkaar te komen en veel te praten over de situatie vanaf zijn geboorte tot aan nu. hoe alles zich ontwikkeld heeft en de achterliggende informatie over te vroeggeboren kinderen. en dat kun je beter mondeling bespreken dan folders te sturen. ze uitnodigen/afspraak maken voor een visite zodat ze niet voor een dichte deur staan en ik denk ook niet geheel onbelangrijk bij hun langs gaan net zoals je schoonzus desnoods 1x in de maand om die band beter te laten worden met jullie en tegelijk je zoon.
tja het is voor hun graag of helemaal niet hoor... ligt niet aan jullie als ik je verhaal zo lees.. en anders maakte je je er ook niet zo druk om toch... zij missen vanalles van hun kleinzoon en die fout ligt bij hunzelf.... je kan ze misschien eens bellen en vragen of ze nog eens willen langskomen om jullie zoon te zien? en daarna eens een goed gesprek.. alles open gooien en dan komt het vast wel goed...