Vloer: massief hout of multiplank/lamelparket

Discussie in 'De lounge' gestart door Yummy, 29 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Wij kijken naar een nieuwe vloer en twijfelen tussen massief hout of multiplank (of toch pvc?).
    Waarom hebben jullie juist voor massief, multiplank of pvc gekozen en wat zouden jullie in ons geval kiezen?

Onze situatie:
    Huis is gebouwd in 2008.
    Egale ondervloer
    2 kids, derde op komst
    Open keuken dus vloer komt ook in keuken
    Huisdieren aanwezig: poes/hond

We zijn heel benieuwd naar ervaringen met deze soorten vloeren.

Alvast bedankt!

2. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Wat leuk een nieuwe vloer uitkiezen!
    Wij hebben zelf lamelparket ongeveer deze planken.
    Qua prijs vonden wij lamelparket voordeliger en je kan het zwevend leggen, massief houten vloer moet je echt vastspijkeren.
    Je moet goed opletten welke dikte je neemt. Hoe dikker je lamelparket hoe vaker je hem opnieuw kan schuren en bijv. een andere kleur geven.

Wij hebben hem nu 1,5 jaar en ben er nog steeds ontzettend blij mee. Je ziet toch altijd verschil met een echte houten vloer of laminaat.
    Mijn ouders hebben trouwens een PVC vloer en vind dat niet te vergelijken met een echte houten vloer. Ook hebben ze snel pitten erin.

Bijgevoegde bestanden:

3. Nogablokje

Nogablokje Niet meer actief

Ik zou een houten vloer niet aanraden, helemaal niet als hij ook in de keuken komt te liggen.

Werkelijk waar álle spettertjes, druppeltjes, noem maar op, zie je er op. Zeer vervelend en erger me er dan ook rot aan.

Hier een kat, en zelfs als die zich hard afzet zie je het al in de vloer. Ik wil dus niet weten wat een hond met je houten vloer doet ;)

4. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Wij zijn erg blij met onze massief houten vloer. Ook in de keuken.

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb massief hout in de woonkamer en lamelparket boven. Het enige verschil dat ik merk is dat je een massief houten vloer iets vaker af kunt schuren. Dus het is afhankelijk van hoe 'levend' je je vloer wilt hebben (of kan verdragen :D) Ik vind het prima dat mijn drie kinderen van alles aan drinken er op laten vallen, dat er hobbelpaarden overheen worden getrokken en dat er overall krassen op komen. Uiteindelijk als ze iets ouder zijn laat ik hem weer opschuren. Maar mijn houten vloer kan nog 4 keer opgeschuurd worden en mijn lamelparket maar 2 keer, dan is het hout gewoon op. Dus dat is de afweging denk ik, samen met de kosten. Lamelparket is goedkoper maar je kunt het minder vaak weer opschuren. En lamelparket kun je zelf leggen en een houten parketvloer niet echt, dat is wel vakwerk.

6. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Wij hebben in de woonkamer ook lamelparket liggen. Lag er al in toen we het huis kochten. De vloer is gelakt en ik kan hem dus ook dweilen (niet te vaak)
    De vloer is nu bijna 15 jaar oud en is nu toe aan een opknapbeurt.

7. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Wij hebben geolied lamelparket. Er ligt vloerverwarming onder (bijverwarming), dus massief viel zowiezo af. Wat ik had begrepen van massief is dat het wat meer werkt, dus wat sneller kieren.
    Lamelparket gaat prima in de keuken trouwens en met kat ook. Misschien ligt het aan de afwerking, ik had een vriendin met een met was afgewerkte vloer, ik vond dat er echt niet uitzien met hond, maar een geoliede vloer gaat prima, zie je bijna niets op en kun je makkelijk bijwerken.

8. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Misschien iets waar je niet aan gedacht hebt.

Wij hebben keramische tegels 1.20 bij 30 houtlook.
    Geen onderhoud nodig . Geweldig op vloerverwarming :)
    Geen krassen , geen problemen met vlekken en vet .

9. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Wij hebben een houten vloer, maar wel 1 op vloerverwarming. Daar zijn de meeste houten vloeren niet voor geschikt.
    Ik ben erg blij met de vloer, ook in m'n keuken. Enige is dat de vorige bewoners er bijna geen onderhoud aan hebben gepleegd en met een groot gezin de vloer aardig heeft geleden. We hebben hem nu in bijna 2 jaar 2 keer met de machine geboend en zullen dat de komende jaren nog wel een paar keer moeten doen (maar ja, de meubels en kleine kinderen en er 48 uur niet op mogen lopen is geen goede combi). Met goed onderhoud (eens per 2 weken met goed materiaal dweilen) blijft hij wel mooi, maar je moet het wel bijhouden vind ik.
    Tegels in houtlook lijkt mij een mooi alternatief.

10. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Super bedankt voor jullie reacties en tips!
    We hebben inmiddels besloten om in het volgende huis voor een massief houten vloer te gaan. We verwachten in ons huidige huis nog ongeveer 6 tot 7 jaar te wonen en dat vind ik een te kort tijdsbestek qua investering (gelet op het feit dat de vloer flink op de proef zal worden gesteld met een huis vol kinderen en 3 huisdieren). Het is een behoorlijke investering (90m2 houten vloerdelen van goede kwaliteit) en we hebben ook net akkoord gegeven voor een nieuwe keuken, nieuwe badkamer en toilet en een verbouwing van de zolder.
    De vloer die er nu ligt is nog maar 2 jaar oud en in perfecte staat.

We gaan denk ik voor een mooi lamelparket. Houtlook steen vinden we niet mooi (bekeken bij speciaalzaak), maar ik kan de voordelen er wel van zien hoor. Lamelparket vonden we echter sfeervoller.
    De vloer die er nu ligt gaan we gebruiken voor de zolder en dan dus een lamelparket/multiplank voor de benedenverdieping.
    Nu maar eens een mooie houtsoort uitzoeken!

11. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Wij hebben massief eiken whitewash geolied.
    Kieren? Waterdruppels? Niks van dat al! Juist zeer goed vochtbestandig. Dit in tegenstelling tot mijn ouders die een gewaxte vloer hebben. Iedere druppel slaat wit uit!

Af en toe zepen en weer zgan!

Deel Deze Pagina