ok zoontje speelt nooit met duplo en wilde nooit lego hebben. maar in een wachtkamer begon hij zo te bouwen een paar dagen geleden in een spekhokje. ik zei wat leuk dat je met lego speelt. hij zegt dan: dat is geen lego volgens mij!het was een basis set lego kwam ik achter. ok dan, ik heb vandaag wat zo een basis paket NON-lego gekocht voor hem. en een mooie roze kasteel(hij houdt van roze). maar ik heb geen idee wat je allemaal kunt bouwen met lego. en hoe je het leert. ze hadden geen dozen met dakjes raampjes of wielen. alleen dingen die op de afbelding staan. maar die kan mijn zoontje helemaal niet bouwen. hij is een absolute beginner. zijn er boekjes of websites die zo een kind voorbeeldjes geeft en leert langzamerhand met lego te bouwen? ik ben benieuwd of hij alles direct naar de prullenbak brengt.(pff) ik wil graag dat hij dat leert. want zo kan hij zich lang en goed bezig houden. ik forceer het natuurlijk niet. maar een handje helpen. is toch leuk als hij straks ouder is om met lego te spelen, vind ik. ze hebben best hele leuke dingen voor oudere kinderen zie ik steeds. wie kan mij tips geven of de ervaring delen hoe je kindje dat geleerd heeft. alvast bedankt!
'Vroeger' zaten er bij de meer ingewikkelde bouwpakketten wel instructies bij, maar misschien is dat pas vanaf een bepaalde leeftijd? Mijn dochter heeft Duplo (1,5-3 jaar) en daar zit inderdaad geen instructie bij. Ik kijk het hier af van de boekjes. Verder is het voor haar toch een kwestie van blokjes op elkaar stapelen en weer van elkaar halen. Ik help haar vaak op weg en dan kan ze zichzelf wel vermaken.
tips natuurlijk zodat hij het leuk gaat vinden. hij wilde echt geen lego hebben. maar hij moet het nog ontdekken volgens mij. hahaha, goed je het zei. er zit bij het kasteel inderdaad wel een boekje bij met tekeningen hoe het hoort stapgewijs. dat is handig.
Meespelen! Dat is volgens mij nog altijd de beste manier om kindjes te leren spelen. Want ja, als jij het al niet leuk vindt, wat moet hij er dan leuk aan vinden? Desnoods papa vragen!
nou ik heb met hem kasteel gebouwd. inimini stukjes allemaal. hij wil denk ik vrij er mee spelen. met boekje gaat het langzaam.
Hier eerst juist alles tig keer opnieuw bouwen volgens het boekje. Vrij bouwen doet hij pas sinds kort.
Zo zie je maar weer dat ieder kind anders is. Mijn zoon speelde met 8 maanden met Duplo en met 3,5 met Lego. In menig ziekenhuis waar we met hem kwamen toen hij 2/3 was, speelde hij met 'kleine Duplo'. Zijn eerste sets waren de brandweerkazerne en een grote doos blokjes. Toen hij 4 was, bouwde hij Creator-sets voor 8-jarigen en nu op 5-jarige leeftijd bouwt hij met technisch Lego. Hij bouwt ook veel vrij en maakt dan de mooiste creaties. Je struikelt hier over de Lego! Hij is dus verzot op Lego en ik denk dat je dat niet af kunt dwingen. Een ander kind voetbalt of tekent liever.
Wat iedereen al zegt. Ze moeten het zelf leren. Mijn zoontje heeft nog duplo. Maar maakt de raarste auto's En misschien lijkt je zoontje op jouw en vind ie het gewoon niks. Misschien dat ie dan meer een playmobiel kind is. Waar ze ergens anders leuk mee spelen wil niet zeggen dat ze dat thuis ook doen.
wie zegt dat ik iets wil afdwingen? ik vraag om tips. je zoons fijne motoriek is dus heel ver voor zijn leeftijd! zelfs deze junior lego heeft van die 1 punt iniminie dingentjes. om die kleine dingentjes vast te kunnen maken moet zoontje wel echt 2 minuten bezig zijn. om een bloemkopje op een tak vast te kunnen maken bijvoorbeeld. die ding is 0,5cm van doorsnee. het zit in doos met 1000 stukken lego. probeer maar het te vinden. hij vindt het niet leuk en bij het zoeken vindt hij wel tien andere leuke dingen om mee te spelen. misschien moet hij bakjes gebruiken en eerst sorteren? met kasteel heb ik hem geholpen. hij heeft daarna een zwembad gemaakt met een springplank en toren met een glijbaan naar het water. ik vond het niet slecht voor een beginner. TIP: ik denk dat de stukken ook niet helemaal soepel lukken. ze zijn helemaal nieuw natuurlijk. straks zijn ze beter te doen. ik denk nu ook dat het beter was geweest om eerst 2de hands te kopen. want als je ermee speelt zijn ze makkelijker vast te maken aan elkaar. een beetje versleten stuk doet het beter dan een hele nieuwe.
hij vond bijvoorbeeld toverstok beter op de koepel staat, vlaggen die op de koepel moesten wilde hij bij ophaalbrug beter. tja, ik liet hem dan maar. aan het eind allemaal weer terug gezet. en toen kasteel af was, meteen allemaal los gemaakt??? en met een zwembad beginnen. want dat wilde hij toen hij die glijbaan zag van kasteel. dat is eerder een pretpark dan een kasteel vond hij.
Dat is toch geweldig? Hij gebruikt zijn fantasie, nu al! Hij bouwt wat hij er het beste in vindt staan, niet van een plaatje. Gewoon lekker laten spelen en af en toe eens mee doen (niet ongeduldig worden bij die pietepeuterige stukjes he )
Hier wordt idd eerst gesorteerd. Staat ook in het boekje , dus dat doet hij ook. Zolang het doosje voor doosje gaat bouwt hij hier ook van die Creator huisjes, maar als alles door elkaar ligt, overziet hij het niet.
ah dat rijen huizen, ik zag het! heel mooi! ik had het bijna gekocht. maar de winkelier zei dat het echt niet voor beginners was. afgeraden dus. instructies lezen! yes, got it! pfff. ik ben wel een hele slechte gids. zoontje maakte de zakjes leeg in een grote doos. hahaha
Wij doen een zakje per bakje, dat houdt het behoorlijk overzichtelijk! En wat uit elkaar ligt, zit gesorteerd in opbergdozen met vakjes.
Mijn zoontje is net zo, hij is er van baby af aan (toen duplo) al gek op en nu nog. Soms maakt hij een plaatje van een doos of uit het voorbeeldblaadje/boekje na, maar hij verzint vooral zelf vanalles of geeft er zijn eigen draai aan. Als er met iets hier veel gespeeld is de afgelopen jaren, is het wel lego. Mijn dochter heeft ook best veel met duplo en lego gespeeld, ze speelt er nog wel wekelijks mee. Die is net zo, de eerste keer maakt ze het vaak keurig na zoals op het plaatje staat en daarna maakt ze haar eigen variant van het bouwwerk van. Oh, en hij krijgt soms ook van die nep-lego cadeau, maar dat werkt gewoon niet fijn, vaak past het net niet goed op elkaar en valt het uit elkaar of is het moeilijk om de bouwsteentje en onderdeeltjes vast te drukken.
Mn dochter interesseert het ook minder dan mn zoon. Die speelt wel met duplo, maar meer om "mee te doen met onze zoon" Ze stapelt wat en haalt het weer uit elkaar. Zoon speelt vanaf ca 4 jaar met lego voor 5-..(??) van lego city is favoriet. Hij maakt nu ook setjes voor 7+. Daar zitten boekjes bij en doe maakt hij feilloos helemaal alleen na. Dat vindt hij echt te gek! Daarna moet het "kunstwerk" op de vensterbank of in de kast Helaas als het eenmaal uit elkaar is, en de verschillende onderdelen liggen door elkaar, dan is het een crime om alles weer bij elkaar te zoeken. Ooit een sorteerdoos gekocht, maar de vakjes waren eigenlijk te klein om setje bij setje te bewaren. En op een andere manier wat wel werkt sorteren heb ik nog niet gevonden. Alles ligt bij ons in een grote bak. Soms maakt hij een eigen gemaakt vliegtuig of auto. Toch denk ik erover om nog een basisset te kopen, juist om de fantasie te prikkelen! Kan hij zelf meer bouwen, wat hij met de duplo van zn zus dus wel doet. Beautissimam: Hoe sorteer jij de setjes: in losse tupperware bakjes? Belize; zo te horen speelt hij al erg leuk met de lego! Hij gebruikt zn fantasie, dat is toch ook waar het voor bedoeld is?!
Druif: sets bewaar ik niet bij elkaar, die sorteer ik bij de rest. 1 x 1, 2 x 1, 4 x 1, etc. platjes, lampjes, speciale en ga zo maar door! Lange blokjes en blokjes vanaf 2 breed liggen bij elkaar in een grote doos. We hebben ook wel eens iets op kleur gesorteerd, maar dan zoek je je nog een breuk! Probleem is dat als je bijv. een brandweerkazerne uit elkaar haalt, je bij het opnieuw in elkaar zetten, er altijd net die blokjes missen waar je er maar 1 van hebt, heel irritant!!