ICSI, kansen op zwangerschap?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door firefly, 14 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. firefly

firefly Fanatiek lid

29 jan 2010
    1.845
    1
    38
    Hoi meiden !

Hier heb ik volgende week donderdag de eerste afspraak met de gyn. We gaan dan meteen een plan maken, prikschema en de recepten krijg ik mee, zodat ik begin juli al meteen kan starten.
    Wow, wat gaan het ineens hard. Vind het heel spannend.

Maar mij vraag was, wat zijn eigenlijk de kansen van een zwangerschap? Is het ook leeftijd afhankelijk, en dat bij de vrouw alles goed is? Weet niet hoe het allemaal in elkaar zit..

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Niemand reageert nog, dus dan ik maar even. :D

Ik heb geen idee wat de slagingskansen van ICSI in het algemeen is.
    Wel is deze link erg interessant voor je (denk ik):

ICSI

Het enige wat ik je wel kan vertellen, is dat ik na mijn 1e ICSI-behandeling meteen zwanger ben geworden (van een verse TP; nog 8 cryo's in de vriezer).
    Ik ben 36 jaar en had vijandig cervixslijm (verder alles goed) en mijn vriend heeft zaad wat helaas traag van begrip bleek te zijn (hij had overigens wel ruim voldoende zaad.)

3. bereke

bereke Niet meer actief

4. firefly

firefly Fanatiek lid

29 jan 2010
    1.845
    1
    38
    Bedankt voor jullie antwoord, ik ga de sites even bekijken !
    Ik ben benieuwd hoe het hier straks gaat..

5. sjak

sjak Niet meer actief

Het is wel heel rooskleurig hierboven. Veel geluk met jullie kindertjes! En een mooie zwangerschap toegewenst!

Helaas is het niet altijd zo mooi....
    Wat ons verteld is: ongeveer 25 tot 30 procent kans op zwangerschap vanaf het moment dat er een terugplaatsing is.

1 poging wordt geteld na een punctie. Of je dus 2 of 25 eitjes heb, als je het geluk hebt (1 op de 4 stellen) dat je embryo's hebt die goed genoeg zijn om ingevroren te hebben dan heb je dus een aantal kansen extra.
    Het rekensommetje van het ziekenhuis(wat bij iedereen anders is natuurlijk!) alles door 2 delen. Dus 20 follikels (eiblaasjes) is 10 goede eitjes en 5 goede bevruchtingen en 2 a 3 cryo's.
    Gelukkig zie je hier heeeeel veeel positieve verhalen, met heel veel zwangerschappen in de 1ste poging en een hoop cryo's.
    Het is ook wel leeftijdsafhankelijk, in hoeverre weet ik niet precies, alleen dat de meeste ziekenhuizen 1 embryo terugplaatsen voor je 35ste en er eventueel 2 na je 35ste.... Dus de kans na je 35ste loopt wel iets af denk ik.

Het is een zwaar traject met ups en downs, maar je moet altijd positief blijven: uiteindelijk is er op het moment 85 % die zwanger raken en wat belangrijker is een mooie gezonde baby krijgen.

Sorry als ik wat negatief overkomt, maar ik heb het mezelf te mooi voorgesteld toen ik eraan begon en las ik ook alleen de mooie verhalen.

Heel veel succes met de ICSI en hopen dat je snel zwanger mag raken!

6. bereke

bereke Niet meer actief

Ja de leeftijd speelt inderdaad wel een rol. Zie je ook wel in die link van mij.

En ja, wij hebben heel veel geluk had. Maar da's het rotte aan die gemiddelden hé. Er zijn er die heel veel geluk hebben en er zijn er jammer genoeg die aan het kortste eind trekken :(. Het is gewoon heel oneerlijk vaak. En onduidelijk waarom de ene wel en de andere niet.

7. enne

enne Actief lid

21 apr 2008
    229
    0
    16
    Ik ben in 2009 van een verse tp dmv icsi zwanger geraakt ( ging met 6wkn mis ) toen 2mnd later van een cryo tp weer zwanger en een zoon gekregen in 2010. Icsi ivm slecht zaad man. Nu zit ik in mn laatste wachtweek van een 2e icsi traject 1e verse tp.
    Mijn ervaring goede kansen hoor met icsi. Net als spontaan zwanger worden komt er ook geluk bij kijken.

@bereke, Kan 1 embryo zich na tp alsnog delen? Dat is bijzonder hoor je nooit. Tenminste ik wist niet dat dit kan. Had je dit snel door?

8. firefly

firefly Fanatiek lid

29 jan 2010
    1.845
    1
    38
    Ik hoop dat het in 1 keer mag lukken. Maar je weet maar nooit.
    Wij gaan ook het traject in ivm met slechte zwemmertje bij hubbie..
    Dat het een zwaar project is geloof ik zeer zeker. Maar gelukkig ga ik er vol volle moed in.

@bereke, jeetje wat goed meis, dat hoor je idd niet veel zeg!
    @enne, hopelijk ben je zwanger! Wanneer mag je een testje doen?
    @sjak, het is idd niet altijd eerlijk verdeeld, maar dat geldt eigenlijk voor alle dingen in het leven.. Ik hoop dat je kleintjes snel in je buuk geplaatst mogen worden ;), heb je al een datum van de terugplaatsing?

9. bereke

bereke Niet meer actief

Ik had al 4 echo's gehad (wegens bloedverlies) en was 8 weken vooraleer we het wisten. De gyn vroeg direct of we nog gevreeën hadden rond de pickup maar dat was niet zo omdat dit afgeraden werd door het ziekenhuis. Moest dus wel eeneiig zijn. Grote verrassing maar wel heel blij natuurlijk.

En als je dan gaat rondneuzen op internet komt het echt wel vaker voor. Al zegt de gyn natuurlijk dat het niets met de icsi te maken heeft.

10. bereke

bereke Niet meer actief

Hier trouwens ook owv slecht zaad. Bij de pickup dachten ze zelfs even dat mijn man een tweede maal 'zou moeten produceren' (zoals ze dat daar zo mooi zeggen ;)) omdat de staal zo ondermaats was. Maar het was toch goed uiteindelijk ;).

11. firefly

firefly Fanatiek lid

29 jan 2010
    1.845
    1
    38
    Wat een geluk meis !
    Ik hoop ook zo dat het bij ons in 1 keer mag lukken..
    Dan ben ik echt zo ontzettend blij .. :)

12. sjak

sjak Niet meer actief

Firefly,
    wij hebben een pauze ingelast tot augustus, aangezien ik in een half jaar tij 3 puncties heb gehad met bijbehorende hormonen en dat gaat je niet in de oude kleren zitten... Wij hebben deze keer het geluk cryo's te hebben en gaan dan ook vakantie vieren tot augustus. Cryo'tp is zonder hormonen in eigencyclus dus niet heel erg belastend.
    Vol goede moed gaan wij er dalijk ook weer voor!

Wanneer mag jij gaan beginnen dan? dat zal ook zo juli/augustus worden? Krijg je de korte cyclus (2a3 weken of de lange periode dat je moet spuiten of weet je dat nog niet?

13. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Ik zal er maar niet teveel van uitgaan dat het in 1x gaat lukken. Dan valt het minder tegen als het niet lukt. Het is afhankelijk van vele factoren.

De een is inderdaad na 1x zwanger, maar en zijn ook dames waar het nooit lukt.
    Hier maakt manlief anti-stoffen aan tegen zijn eigen sperma. Hebben elke keer supermooie emmy's. Maar beide keren niet zwanger na de tp. Nu bezig met een 3e tp.

Hier 12 eitjes aangeprikt, 10 bevrucht, 8 van A-kwaliteit, waarvan 7 op poolexpeditie. Helaas bij de 1ste cryo-tp hebben ze er al 3 moeten ontdooien voordat er een mooie was.

Hier hebben ze gezegd dat de slagingskans 70% is met 3 pogingen.
    Vorige keer gevraagd aan de gyn waarom het niet lukt. Daar hebben ze geen antwoord op. Ze hebben invloed op het proces tot de emmy in de baarmoeder zit. Daarna is het gewoon afwachten.

Succes in ieder geval.

14. firefly

firefly Fanatiek lid

29 jan 2010
    1.845
    1
    38
    @ Sjak, ik kan bij mijn volgende menstruatie beginnen. Dan heb ik de korte behandeling. Dus spuiten vanaf dag 2 of 6, en dan rond dag 14 de punctie.. Maar dit is maar 1 cyclus omdat het een onderzoek is. Als het niet lukt ga ik volgens mij over op de normale ICSI behandeling.

@ Zonnetje, ik ga er ook zeker niet vanuit, maar hopen kan altijd ! ;) Ik hoop dat voor jullie 3x scheepsrecht mag zijn !

15. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Hopen mag altijd. Dat doe ik ook elke behandeling. En dat zijn er al heel wat. Gezien ik eerst iui heb gedaan. Ik merk ook dat hoe vaker het mislukt is ik er minder van uitga dat het wel gelukt is.

Wat voor onderzoek doe je?

16. sjak

sjak Niet meer actief

Zonnetje, ben 'blij' dat er meer mensen zijn die vinden dat je het ziet al te positief moet inzien.... Dan zijn het alleen maar hele zware teleurstellingen!
    Succes met je volgende tp! Jullie hebben wel veel cryo's zeg, dat is wel positief!!!

Firefly, ik heb alle keren de korte cyclus gehad.
    Dag 1 bellen, deca (cyclusonderdrukkenhormoon) erin en vanaf dag 3 de menopur (hormonen) erbij. Ik heb puncties gehad op dag 13, dag 19 en dag 16.... Zegt niet alles en elke keer reageert je lichaam anders.
    Ga jij jezelf prikken? Ik kon dat niet, zo onnatuurlijk dat ik moest huilen, hier doet verkering het en dan doet het ook veel minder pijn! (of dat is psychisch...)
    Weet je al welke hormonen je krijgt? Daar schijnt ook veel verschil in te zitten mbt bijwerkingen... Menopur heeft weinig tot geen bijwerkingen, maar de decapeptyl doet al genoeg bij mij, pffff.

Knuffel Sjak

17. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Het schijnt dat mijn aantal cryo's voor het mck wel uniek was inderdaad. Maar ik zie het hier wel meer hoor.

En veel cryo's zegt niet dat er veel tp's zijn. Want bij 1 poging was ik er al meteen 3 kwijt. Omdat ze het niet hadden gered.

Ik weet uit ervaring dat het dus erg kan tegenvallen. Ging ook altijd uit van ik zal snel zwanger zijn in de mmm. Ben ondertussen helaas al vele behandelingen verder. (half jaar medicijnen voor man, 6x iui en 1xicsi en nu 2e cryo-tp)

Hier ook altijd kort protocol. Op dag 1 deca en dan ergens tussen dag 3 en 7 de puregon erbij. Dit is afhankelijk hoe druk het is en hoeveel aanmeldingen er al zijn.
    Maar er zijn ook ziekenhuizen die inderdaad een lang protocol hebben.

Hier spuit ik wel mezelf. Gezien manlief het echt niet ziet zitten. En ik prik regelmatig andere mensen voor mijn werk. Maar ik doe het liever bij iemand anders dan bij mezelf. Moet toch elke keer een drempel over. Voordeel is dat ik de tp in eigen cyclus doe. En heb wel pregnyl liggen, maar doe daarnaast ovu-testen. En bij een positieve test hoef ik geen pregnyl. Dus hier even geen spuiten gelukig.
    Zit nu in de o zo lange wachtweken na de tp.

Iedereen reageerd anders op de hormonen. Hier altijd wel een last van allerlei bijwerkingen. Ook van de menopur.
    Bij de iui heb ik gonal-f en menopur gebruikt en bij de icsi puregon en deca. En alle keren de pregnyl.

18. firefly

firefly Fanatiek lid

29 jan 2010
    1.845
    1
    38
    Het is een onderzoek van het UMCU.
    Afhankelijk van het beginnen op cd 2 of 6, spuit ik GnRH-antagonist (weet niet of dit een naam is, heb er niet veel verstand van) en FSH en hCG..

En ik snap best dat jullie zoiets hebben van, wees niet te entausiast, dan is de teleurstelling des te kleiner. Al die maanden met zwanger proberen te worden, en elke keer die teleurstellingen.. Nu is er iets op naar uit te kijken, en daarom ben ik erg entausiast en heb ik er zin in. Maar blijf zeker wel realistische. Weet zelf ook wel dat ik er rekening mee moet houden dat het misschien de 1e, 2e of misschien zelf de 3e keer niet lukt..

Liefss

19. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Zo te zien zijn het afkortingen die voor de werkzame stof staan van het medicijn.
    GnRH weet ik even niet zo te plaatsen, maar ik denk als ik het zo lees dat het deca is. Dat legt je cyclus plat.
    Fsh is het hormoon wat de eigroei stimuleerd, dus gonal-f, menepur of puregon
    Hcg is de pregnyl of ovitrille wat zorgt dat je een eisprong hebt.

Kan zijn dat het Umcu een onderzoek doet naar het korte protocol. Die hebben nu inderdaad een lang protocol met eerst een maand de pil slikken.

Ik snap wel dat je "zin" hebt in de volgende stap in de mmm. Is in ieder geval een stap in de goede richting. Was ook meer bedoeld om te zeggen dat het soms ook kan tegenvallen als het niet meteen lukt.
    Hier had ik ook zin in een volgende stap, want dan was er tenminste weer een kans op een zwangerschap.

Succes in ieder geval en ik zag je al in het topic van ivf/icsi deel 3 voorbij komen. Daar kan je alle vragen stellen als je wilt. Zitten daar vele dames die al meerdere rondes bezig zijn.

20. firefly

firefly Fanatiek lid

29 jan 2010
    1.845
    1
    38
    Dank je wel zonnetje !

Deel Deze Pagina