Korte cyclus / panische angst gyn

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Inneke2, 14 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inneke2

Inneke2 Lid

14 feb 2017
    80
    84
    18
    Dag dames. Ik zit te twijfelen of ik deze nu in het zwangerschapsgedeelte moet zetten of hier, toch maar hier omdat het denk ik meer over iets algemeens gaat.

Dit is mijn eerste berichtje hier en ik denk ook één van de moeilijkste berichtjes die ik ooit op een forum heb neergeschreven.

Ik ben 24 jaar, en woon al een heel tijd samen met mijn lieve vriend. We hebben vorig jaar besloten om met de pil te stoppen en willen beiden DOLgraag een baby :p

Na mijn pilstop bleken mijn cycli heel kort te zijn, 21 tot 22 dagen. Ik heb dit een aantal maanden aangekeken en mooi genoteerd in een schriftje, en daarmee naar mijn HA geweest. Die zei dat dat inderdaad kort was maar dat hij andere koppels kende die probleemloos zwanger werden hiermee en dat we meer kansen hadden dan een koppel met een lange cyclus. Hij vroeg ons om binnen een paar maanden terug te komen, wat ik aanvaardbaar vond omdat we nog jong zijn en de tijd niet zo erg dringt. Bloedwaarden, bloeddruk en dergelijke waren verder prima.

Ik heb altijd seks gehad een paar dagen na mijn menstruatie tot een paar dagen voor mijn volgende menstruatie weer begon, met telkens 1 of maximum 2 dagen tussen. Dat lijkt me prima om zwanger te worden. Maar ik werd het dus niet. Ik kreeg toen het geniale idee :D om met ovulatietesten te beginnen. De ovulatietesten werden nooit positief, maar ik had wel gewoon mijn menstruaties. Huh? Volgende idee: vroeger beginnen met de testen, al tijdens mijn menstruatie. En jawel :$ positief op dag zes (mijn menstruaties duren een week, dus ik verlies nog bloed tijdens mijn eisprong). Dat is probleem 1. :(

Probleem 2. Mijn vriend vind dat ik dit moet laten nakijken door een gyn. Nu klinkt dit waarschijnlijk onvoorstelbaar belachelijk maar ik heb dus een paaaaaaaanische angst voor het intieme onderzoek. Ik ben nog nooit van mijn leven naar een gyn geweest en ik heb ook nog nooit zo'n speculum in mij gehad. Ik denk dat mijn zus en mijn mama mij met hun verhalen een ongelofelijke angst voor pijn hebben aangepraat (ze hebben beiden altijd veel pijn tijdens zo'n onderzoek). Maar het moet er eens een keertje van komen. Ik moet dus binnenkort bellen maar ik wil toch niet onvoorbereid naar zo'n onderzoek. Hebben jullie liever een man of een vrouw? Zijn er dingen waar ik kan op letten? Ik stress al helemaal over wat ik moet aandoen, wat uit moet en aan mag blijven, of ik me bijvoorbeeld intiem moet scheren of niet (stom he!), wat er precies gaat gebeuren, en dergelijke. Het idee alleen al dat er zoiets in gaat schuiven... ik krijg nog niet eens twee vingers bij me naar binnen :$ :$

De tranen rollen me over de wangen nu ik dit schrijf, maar ik moest het even kwijt. Misschien krijg ik wel wat goede raad voor jullie om mijn zenuwen in bedwang te houden. Alvast bedankt...

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Ik heb ook een korte cyclus, altijd rond de 21/22 dagen. De eisprong heb ik wel wat later. Op dag 6 positief betekent toch dat je later een eisprong hebt? Dag 7 of misschien 8?

Ik heb ook een gruwelijke hekel aan gynaecologisch onderzoek. Zelfs na 3 kinderen nog. Maar ik denk niet dat dat de 1e stap is als jij gewoon elke maand ongesteld wordt.
    IK had het mijn eerste onderzoek toen ik 16 was en heb toen aangegeven dat ik het heel spannend vond en daar houden ze echt wel rekening mee. ze gebruiken dan vaak ook een heel klein speculum.
    Leuk is anders, maar je komt er wel overheen.

3. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Denk dat deze ook goed bij zwanger worden past ;)

Je vriend past dus dat speculum ook wel.
    Een uur vooraf 2 paracetamol nemen.
    Scheren mag maar moet niet, wat jij wil
    Proberen een afspraak te maken vroeg in de ochtend, dan van je er niet de hele dag me bezig.
    Aangeven bij de afspraak dat je er tegen op ziet een vragen om wat meer info. Tijdens de afspraak ook aangeven, dan houden ze dat zeker wel extra rekening mee.

Succes ermee!

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Denk dat dit wel beter bij het onderdeel 'zwanger worden' past.

Maar goed, op zich hoef je hiermee niet naar een gynaecholoog denk ik, je hebt een eisprong op dag 7 of 8 en wordt 14 dagen later ongesteld, dus dat is netjes. Sex terwijl je ongesteld bent... ook niet mijn ding maar er zit niets anders op denk ik?
    Als je wel naar de gynaecoloog gaat, bespreek je angst, meld dat van tevoren al bij het maken van het afspraak. Daar houden ze echt wel rekening met je en niets is raar hoor, ze zijn wel wat gewend. Dus geschoren of niet, wat je zelf fijn vindt en normaal gesproken doet. En wat je uitdoet, je broek/rok en onderbroek. Tip: zorg voor een lang shirt, dan loop je niet zo in je blote kont ;). Ik denk trouwens ook niet dat ze meteen een inwendig onderzoek zullen doen, maar ook dat kun je van tevoren vragen.

5. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Er zijn verschillende maten qua speculum.
    Voorkeur voor een man/vrouw heb ik niet (ik heb er sowieso niet zo'n moeite mee).

Ontspannen helpt het beste...

6. Groen

Groen Actief lid

12 apr 2013
    443
    394
    63
    Denk dat de gyn niet aan de orde is want als je eisprong altijd rond dag 7 is (en je menstruatie dus keurig 14 dagen daarna) heb je die waarschijnlijk altijd gemist omdat de seks pas daarna begon. Zou daar eerst op focussen ;)

7. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik weet ook niet of ze meteen inwendig onderzoek gaan doen hoor. Ik heb altijd een héle lange en héle onregelmatige cyclus gehad maar ze ging mij niet onderzoeken, 'het orkest was aanwezig alleen de dirigent niet'. Ze had achteraf gelijk want ik was m.b.v ovulatietesten zo zwanger.

Ik vind inwendig onderzoek overigens wel meevallen hoor, ik moet elk half jaar ivm afwijkende uitstrijkjes. Ik vind dat speculum echt nog het minst erge van alles. Het is niet fijn maar ook echt niet vreselijk!

8. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Wat rot dat je zo angstig bent, dikke knuffel! Daar hoef je je echter echt niet voor te schamen.

Ik heb liever een vrouw omdat ik me dan beter kan ontspannen, maar het hangt ook voor een groot deel af van de persoon die het doet (ik heb minder leuke vrouwen gehad en leuke mannen, en vice versa). Wat hierboven al gezegd is, wel of niet scheren gewoon wat jij fijn vindt en een lang shirt aandoen zodat het wat minder bloot aanvoelt, en vooral aangeven dat je heel zenuwachtig bent.

Ik heb het overigens ook nooit als pijnlijk ervaren, lekker is anders maar echt zeer heeft het bij mij nooit gedaan.

9. nickyhartje

14 feb 2017
    88
    53
    18
    Ik heb zelf ook altijd wat pijn bij het inbrengen van het speculum, maar goed, bij de tandarts heb ik ook altijd pijn en ik ga toch elk jaar keurig op controle.

Kledingtip: een jurkje (eerst slipje uitdoen en dan kun je dat gewoon omhoog trekken voor je op de stoel gaat zitten). Vooral geen broekkousen, hoge laarzen of andere dingen die lastig uitgaan.

Grappig: ik ben op mijn zestiende keurig voor het eerst naar de gyn geweest, die me daarna gewoon terug naar huis stuurde na een eenvoudig borstonderzoek. Ze deed geen inwendig onderzoek als je nog niet seksueel actief was. :)

10. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    zo'n eendenbek vind ik verschrikkelijk, maar als ze de kleinste gebruiken dan heb ik er geen last van..

dat je bij jezelf al geen 2 vingers naar binnen krijgt heeft ook heel erg met spanning te maken...waar maak je je bij jezelf druk om dan?

je hebt hier geen last van tijdens de seks?
    en idd wat iemand eerder al zei, je vriend past ook :D dus zo'n eendenbek ook echt wel hoor.

misschien dat ze een echo zullen maken (inwendig), dat is echt appeltje eitje....voel je haast niks van (keyword: ontspanning!), puur om even te kijken hoe alles eruit ziet.

probeer je niet zo druk te maken....komt echt wel goed hoor...

en nee ik ben geen fan van zulke onderzoeken door bepaalde ervaringen uit mijn verleden. ik vraag daarom altijd om een vrouw, en ik heb altijd aangegeven (heel kort) wat er is en waarom ik moeite heb. ze houden er bij mij altijd rekening mee, zijn echt heel lief voor me en doen alles zo voorzichtig mogelijk. en begrijpen het ook bijv dat ik geen overbodige pottenkijkers wil (zoals een assistent...al snap ik heus rationeel gezien wel dat die t ook moet leren, niet bij mij ;))

11. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    je onderrug ontspannen is heel erg belangrijk dan doet het echt geen pijn mee dat je daar onder allemaal gespannen gaat doen of je trek je onderrug een beetje omhoog dan kan het vervelend zijn.. Echt zeer doet het niet hoor.

Als je echt heel bang bent en het lukt niet goed om je te ontspannen of je wordt gewoon een beetje panisch tijdens het onderzoek ga dan even langs de dokter en vraag of hij wat diazepam kan voorschrijven dan neem een zo een tabletje voor je afspraak en dan blijf je tenminste in je hoofd rustig..

12. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik zou een jurk aandoen, of iets anders langs. Dan voel je je wat minder bloot en lukt ontspannen beter. Ook eerlijk zijn over je angst, dan kan je gyn daar rekening mee houden

13. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat als je eenmaal zwanger bent en moet bevallen dat je die angst kwijt moet zijn. Ik heb meerdere keren in de zwangerschap gehad dat er meerdere mensen down there keken of er mee bezig waren.

toppunt waren er 4 gyns tegelijk tijdens het laatste stukje persen

14. Sylva

Sylva VIP lid

23 jan 2017
    5.695
    3.526
    113
    Vrouw
    Midden van Nederland
    Denk inderdaad dat je dit best had kunnen plaatsen bij zwanger worden. Maar jeetje meid, wat een stress en zorgen voel ik als ik je verhaal lees. Laat ik eerst beginnen met wat positiviteit, dat zal je goed doen! Je hebt een korte cyclus, wat betekent dat je vaker de kans hebt om zwanger te worden in een jaar. Zullen veel mensen jaloers op zijn. Dat je tijdens je menstruatie een positieve ovu test hebt is inderdaad vervelend. Maar zo aan het einde van je menstruatie is je bloedverlies toch niet zoveel meer? Don't worry, just do it!

Verder denk ik dat een bezoek aan de gynaecoloog niet echt zin heeft voor nu. Je hebt een mooie regelmatige cyclus, je hebt een eisprong en je luteale fase (periode tussen eisprong en menstruatie) is prima.

Wat betreft je angst voor de gynaecoloog snap ik prima, het is ook niet niets. Maar eerlijk gezegd, het valt echt mee. Moest erheen voor een inwendige echo en een uitstrijkje. Het maken van de echo deed geen pijn en ik voelde er behalve de kou van de gel en het apparaat niets van. Ook ik was doodsbang voor een speculum, maar ze hebben dat ding inderdaad in verschillende maten. Geloof me dat ding is echt zo eng niet als het lijkt en pijn deed het ook niet. Wat je vooral moet doen tijdens onderzoeken is ontspannen, staat je lichaam stijf van de angst, dan heb je wel kans dat het pijn gaat doen.

Of je een man of een vrouw moet kiezen en of je wel of niet moet scheren, moet je doen wat je gevoel je zegt. Waar voel jij je het fijnst bij? Bij mij vroegen tijdens het maken van de afspraak of ik een man of een vrouw wilde, daar houden ze echt rekening mee. Vragen ze dat niet, kun je dat altijd zelf aangeven. Verder wil ik als tip meegeven als je wel besluit te gaan, maak een lijstje met alle vragen die nu in je opkomen. En geef vooraf aan dat je wat gespannen bent, dan kunnen ze je op je gemak stellen.

Ik hoop dat je snel weer rust kunt terugvinden en succes met zwanger worden! x

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk dat je het in je hoofd allemaal erger maakt door ervaringen van anderen. Dat is echt niet nodig. Zo'n onderzoek voelt niet fijn maar doet ook geen pijn. Gewoon goed ontspannen. Als je eenmaal zwanger bent zal je nog veel vaker een onderzoek krijgen, dus dan wordt t routine :)

Aangeven dat je het spannend vindt en gynaecologen (of ze nu man of vrouw zijn) zien de hele dag niets anders.

16. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Je cyclus is kort maar niet te kort. Ik heb ook zulke korte cyclussen gehad en idd ovulatie tijdens mijn menstruatie. Ben heel snel zwanger geraakt van alle 3 dus dat is geen punt an sich. Je hebt waarschijnlijk gewoon steeds je ei gemist. Ik zou de gyn nog even laten zitten en eerder beginnen met vrijen.

17. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Ik zou eerst een half jaartje eerder beginnen met vrijen. Wat betreft de gyn: ik heb liever een man. Had altijd het idee dat de vrouwwlijke gyn hardhandiger was dan de mannelijke.

Verder proberen te ontspannen bij de gyn. Ooit zal je ook een oproep voor het bevolkingsonderzoek krijgen en dan moet er ook een eendenbek naar binnen ;)

18. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou niet beginnen bij de gyn, maar het gewoon een poosje aankijken. Ik heb zelf ook heel korte cycli, soms wel van 16 of 18 dagen... Maar ik ben 2x heel snel zwanger geworden. Het hoeft geen belemmering te zijn hoor! Het geeft je juist meer kansen!

19. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Bij mij is nooit een speculum gebruikt bij de gynaecoloog of fertiliteitsarts.
    Alleen inwendige echo's waarbij ze een dun staafje inbrengen. Dikte van een duim schat ik. Valt mee dus.

Ik zou ook nog niet naar de gynaecoloog gaan. Eerst een paar rondes proberen met sex op cd 6 of 7.
    Je wordt meestal ook niet zomaar doorverwezem naar een gynaecoloog, zeker niet met een regelmatige cyclus met eisprong.

Succes!

Deel Deze Pagina