Ik zou ook lekker voor 2 ploegen kiezen. In 2 ploegen heb je geen omschakeling van de je dag en nacht ritme. Wat niet goed is voor je weerstand. Ikzelf had altijd een dag of 2 nodig om die omschakeling te maken. En het lijkt mij persoonlijk best opbreken als je 5 nachten gaat draaien en daarvan maar 6 uur gaat slapen per dag. (niet eens, want je bent om 6uur pas klaar met werken, dus voordat je thuis en gedoucht bent is het zo 7uur). En wat betreft opvang kan ik je niet zoveel advies geven, heb geen ervaring met gastouders. Ik dacht dat je dan altijd een opvangprobleem hebt als zij vakantie neemt of jij moet dan ook vakantie nemen. Mijn dochter gaat naar het KDV en ik kan daar waar het nodig is van dagen wisselen en kan ook halve dagdelen afnemen of een dag extra opvang afnemen. Heel flexibel, maar ik hoor weleens van anderen dat het niet overal zo flexibel is. Succes met je keuze.
Ja hier komt dan gewoon een gastouder die de kinderen opvangt. Zijn ze lekker in hun eigen omgeving hoeven ze ook niet gehaast wakker te worden enz... Ik wil het wel proberen moet alleen even zien of als het echt niet lukt of ik dan gewoon terug zou kunnen na de 2 ploegen. Wie niet waagt wie niet wint. Ik kan nu wel zeggen nee, maar ik weet niet eens hoe ik zal reageren in de nacht. Maar wel fijn dat er zoveel meningen hier zijn brengt je wel even wat meer aan het denken!
Maar heb je dan al een gastouder die zo flexibel is, én aan huis wil komen? Dan kun je 't inderdaad proberen, en als 't niks is terug naar 2 ploegen als dat mag van je baas dan..
Ik zou zeker voor 2 ploegen gaan! Hier heb je inderdaad nog enigszins een dag en nacht ritme. Ik denk dat je het werken in 3 ploegen toch wel onderschat. Mijn partner werkt in 3 ploegen en vindt dit toch wel zwaar. Met name het omschakelen van de ene ploeg naar de andere ploeg is lastig. Hij is dan echt even het ritme kwijt. Hij doet dit werk nu alweer 3,5 jaar maar het blijft lastig om na de late- en nachtdienst meteen na je werk in slaap te komen. Ik denk dat slapen van 6:30 tot 12:00 niet realistisch is! Het grote voordeel van ploegenwerken is dat je minder opvang voor de kinderen nodig hebt. Het scheel aanzienlijk wat uurtjes. Hier hebben we gelukkig wel een flexibele kinderopvang. Voor jou is een gastouder zeker de beste optie. Succes met de organistie! Ik weet uit ervaring dat het een hele klus is om alles zo goed en structureel mogelijk te plannen.
ik werk in de zorg en heb bijna dezelfde tijden als jij alleen verschilt het per dag. nachtwerk doe ik al jaren en het is een kwestie van wennen. In het begin denk je "mijn hemel, waar ben ik aan begonnen" maar nu ik er helemaal aan gewend ben vind ik het heerlijk. Heb ikook de mazzel dak een goede slaper ben dus om 7uur naar bed gaan is voor mij geen probleem/. Ik heb het enorm getroffen met een super flexibele gastouder. Mijn man brengt onze knul in de ochtend naar haar toe als ik n8dienst heb gehad en ik haal hem rond 17.00uur weer op..uitgeslapen en wel verdient wel lekker die nachttoeslag!
Ik onderschat het zeker niet, daarom vraag ik ook naar jullie meningen. Ik weet echt niet wat ik me er bij moet voorstellen. Ik weet wel dat ik snachts altijd wakker ben, slaap beter overdag dan snachts dus die ritme zal niet zo moeilijk zijn. Maar goed ik kan er straks natuurlijk heel anders over denken als het eenmaal zover is. Ik kan nu wel nee zeggen maar ik weet niet eens hoe het me bevalt dus aan de ene kant heb ik zoiets van eerst maar eens proberen. Als het mogelijk is om altijd nog naar 2 te kunnen gaan natuurlijk. Anders moet ik er zowiezo goed over na denken. Een flexibele gastouder heb ik wel, en zowiezo kan ik aan nog een komen dus dat is het probleem niet. Het zijn gelukkig ook geen rottijden voor een gastouder. Maar voor een kdv wel. Het is zeker even puzzelen. Er zal een ander ritme en alles in moeten komen hier, en ik wil de kinderen er niet teveel mee belasten dus daar denk ik eerst aan en dan aan mezelf.