Wat zou jij doen? Zwemles...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Joppie1, 7 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.074
    12.030
    113
    Ik zou voor prive lessen gaan in jouw situatie, is dat geen optie?

2. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Nou in dit geval maakt ze zich echt niet te druk. Beetje onvriendelijke reactie..

De eerste zwemles, 12 kinderen in een groep met 1 juf, geen ander toezicht, kinderen van 5-6 jaar oud..

Dat zou hier dus niet gebeuren..

Ergens anders inschrijven en zelf heel veel gaan oefenen?
    Privéles een optie?
    Zelf een klein groepje samenstellen en een juf zoeken?

Bailey07 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.236
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat laatste is natuurlijk niet nodig als je kind in ondiep bad start. Ze werken wel eens met drijfmiddelen (vaak ook de eerste keren in het diepe bad), maar niet standaard de hele les een vestje aan of van die ronde dingen om hun armen.
    Ik heb expres niet de zwemschool gekozen dichterbij omdat die met zo'n vestje aan beginnen. Ik wilde juist zonder. Maar wel in ondiep natuurlijk.

Wellesnietes vindt dit leuk.
  4. NdNk

NdNk Fanatiek lid

8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Corona of niet, ik vind het niet meer dan normaal dat je vanuit een kantine, achter het raam, de zwemles van je kind kan volgen.
    Niet als extra laar ogen, maar ook gewoon omdat het een kindje betreft van nog jonge leeftijd.
    Mogen veel mensen het nieuwe normaal, normaal vinden en sneller loslaten. Ik vind dot niet normaal. Wordt er nog aandacht gegeven aan wat een kind nodig heeft bij dit soort spannende momenten? Hoe beleefd een kind dat?
    Het kind is dan een uur buiten je zicht en moet alles alleen doorlopen? En natuurlijk zijn er kinderen die dat prima aankunnen, maar er zijn ook zat kinderen die dat niet kunnen.

1 op 12 vind ik te weinig. Hier groepjes van 6. Hoeven maar een paar wildebrassen er tussen te zitten en daar gaat de les.
    Ik zou afwegen wat voor jou het zwaarst weegt en hierop aanpassen aan je kind om bij hem aan te sluiten.

NiVa0230, Bailey07 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik vind een groep van 12 sowieso erg groot. Nog afgezien van of de juf ze wel allemaal goed in de gaten kan houden, schiet het met zo'n groep echt totaal niet op. Het grootste deel van de tijd gaat op aan wachten op elkaar.

Ik zou op zoek gaan naar een andere zwemschool met kleinere groepen. Als je dan nog mag blijven kijken is dat voor jou mooi meegenomen.

Bij mijn oudste en jongste mocht je wel kijken vanuit de kantine, maar daar kon je maar een klein stukje van het bad zien. Als je geluk had kon je dus jouw groepje zien, maar 3/4 van de groepjes waren buiten zicht. Oudste deed turbozwemmen en de lessen duurden 3 uur, dus daar bleef ik sowieso niet bij kijken. Jongste had les in een heel klein groepje van 6 kinderen, waar ook nog eens een stagiair bij aanwezig was. Hij had normale lessen en had binnen een jaar zijn A, terwijl hij begon toen hij net 4 was en ook nog eens erg klein voor zijn leeftijd was.

Bij de middelste mocht je helemaal niet meekijken. Hij had ook in zo'n grote groep les en het heeft 2 jaar geduurd voor hij eindelijk zijn A had. Vandaar dat we daarna bij de jongste voor een vorm met kleine groepjes gekozen hebben en dat betaalde zich dubbel en dwars terug doordat hij veel sneller klaar was.

6. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Helemaal mee eens. Ik word er ook een beetje recalcitrant van dat er tegenwoordig niks meer kan. Op school ook, moeders mogen niet bij kennismaking met de juf zijn, oudermiddag gaat niet door, etc. etc. Ik heb geen flauw idee bij wie mijn kind in de klas zit, wat voor vrouw zijn juf is etc. Sorry, beetje off-topic maar ik heb het idee dat veel organisaties Corona ook wel een makkelijk excuus vinden om vanalles niet door te laten gaan, ouders niet toe te laten etc.

NdNk vindt dit leuk.
  7. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Dan heb je je keuze al gemaakt toch, gewoon voor gaan, komt vast wel goed! Zoon vertellen dat hij goed bij de juf moet blijven /luisteren en evt nog een keer navragen of je de eerste les toch kunt kijken, met mondkapje op evt. Zodat je het vertrouwen krijgt. Misschien nog even checken of ze geen kleinere groepjes hebben. Hier hebben ze reguliere zwemles (10 kinderen) en zwemles plus (max 5 kinderen).

8. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Jij zegt precies wat ik wilde gaan zeggen. Wij hadden vandaag kennismakingsgesprekken voor school staan. Beide kids hebben hier een wat problematiek dus ze zijn wel fijn om te doen. Gezien we een zieke hebben hier thuis vanaf afgelopen donderdag is de fysieke afspraak onmogelijk. Vanmorgen netjes haar wederom ziekgemeld en in overleg met de directrice besloten om het via teams te doen na de kennismakingsgesprekken vanmiddag. Wat denk je? Krijgen we een gezamenlijk berichtje van de juffen van beide kinderen (2 aparte groepen) dat zij dit niet zien zitten en perse een fysieke afspraak willen, en dat dit dan maar moet wachten... eh sorry? Wij vinden dit wel belangrijk en vragen hier niet voor niets om. Dus bericht terug gedaan met uitleg dat zowel dochter als ik klachten hebben en dat fysieke afspraken nu dus niet wenselijk zijn en wij niet weten hoe lang dit nog kan duren. Man man kom op hoor.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  9. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

Hier 8 in een zwemgroepje met instructeur en dan altijd minimaal 1 instructeur nog aan de kant die overzicht over het hele bad houdt.

Voor Corona mochten we kijken van tribune of achter glas, nu niet meer. Wel hebben ze nu minimaal 2 instructeurs aan de kant gezet om het hele bad te overzien (plus dan degene die les geeft) Zoon zit ondertussen in badje 3 dus ik heb me er nog niet vervelend bij gevoeld. Ik vertrouw het wel door de gang van zaken voor Corona.

Weet je al wat wil gaan doen t’s? Wat vind je partner ervan?

10. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou toch zeggen dat je de eerste les er heel graag bij wilt zijn, met een mondkapje op... ik zou het in ieder geval voorstellen en uitleggen hoe belangrijk het voor je is...en afhankelijk van het antwoord wat je krijgt zou ik beslissen wat ik ging doen.

dat gezegd hebbende: mijn kinderen lesten bij een zwembad waarbij je ook niet bij de les mag kijken, alleen 1x in de 3 maanden bij een kijkles. Maar er waren wel altijd 3/4 juffen in en om het bad aanwezig en ik had het volste vertrouwen in deze vrouwen.

11. Apie1

Apie1 Niet meer actief

Voor corona en met ruim voldoende toezocht vond ik dit ook juist een pluspunt. Onze zoon denkt met bandjes om dat hij heel goed kan zwemmen. En dat lukt ook prima, totdat de bandjes afgaan. Juist geen drijfmiddelen helpt om snel en goed te leren zwemmen. Maar dat is alleen veilig als er voldoende toezicht is.

Liekje81 vindt dit leuk.
  12. Apie1

Apie1 Niet meer actief

Mijn man heeft als motto: 'Alles komt vanzelf goed'.
    Wat vervolgens uitkomt, want daardoor maak ik me 2x zoveel zorgen over deze situatie aangezien ik de verantwoordelijkheid alleen voel. Mijn man is het type dat erop vertrouwd dat iedereen professioneel is en geen fouten maakt. Alle dokters hebben gelijk, alle juffen zijn goed, en natuurlijk let 'het zwembad' heus wel op. :|:rolleyes:

Overigens is hij het vervolgens volledig met mijn beslissingen eens dus: ik meld onze zoon alvast aan bij een ander zwembad. Ik heb er één gevonden met een half jaar wachttijd. Nu heeft hij de nachtjes geteld tot hij weer mocht zwemmen, dus ik laat hem wel gaan. Maar, ik heb in de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwembaden (whvbz) art 25 gevonden dat het zwembad verplicht is minimaal 1 toezichthouder te hebben per bassin zonder dat deze persoon andere werkzaamheden verricht. Dus naast de badjuf. Sowieso is dit verplicht voor als de juf een kind moet redden. Dan is er meteen toezicht op de overige kinderen.
    Op mijn directe vraag (wat doen jullie om de veiligheid van mijn kind te garanderen, behalve dat er één persoon is op 12 kinderen) heb ik nog geen antwoord. Als ik vandaag geen reactie krijg ga ik bellen. Het ergste is, ik ben totaal geen helicoptermoeder. En ik schaam me om zo'n heisa te maken. Tegelijkertijd kan ik niet geloven dat er zo lichtvaardig gereageerd wordt.

We hebben het over 4,5 maand les tijdens corona (en met al ervaren kinderen) wat aangevoerd wordt als bewijs voor een veilige situatie. Er is namelijk nog nooit een kind verdronken.
    Maar dit is de eerste keer dat er een nieuwe groep start sinds corona en de eerste keer dat er zo weinig toezicht is op nog onbekende kinderen. Voelt echt niet goed.
    Zoon krijgt instructie van me om dicht bij de juf te blijven en zodra er een plek is gaat hij naar een ander zwembad.

Jackie87 en Wellesnietes vinden dit leuk.
  13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.236
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja eens! Ik vind 1 op 12 ook veel. Hier zwemmen er altijd 4 groepen tegelijk, en een stagiaire vaak. En er loopt ook altild iemand lamgs de baden heen en weer. Er is nooit maar 1 juf of meester.
    Bij jullie is het ook gewoon de toon van de communicatie. Dat wekt geen vertrouwen. En ze zijn wel erg star met geen ouders bij het bad. Al is het maar alleen de eerste les.

Apie1 en Wellesnietes vinden dit leuk.
  14. Apie1

Apie1 Niet meer actief

De eerste les mocht ik erbij zijn hoor. Daardoor heb ik in zijn zwemjuf echt veel vertrouwen. Maar ook zij heeft maar één paar ogen. Hoe goed je ook bent 1 op 12 is erg weinig. En volgens de wet hoort er minimaal 1 extra persoon rond te lopen.

Bij die eerste les kwam ik er ook.pas achter dat er maar 1 persoon bij is. In het voorbeeldfilmpje waren het er twee namelijk.

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.236
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O, dan had ik dat van de eerste les niet goed begrepen! Hier mag je ook nooit kijken, dat vind ik niet erg. Maar ik kan wel vanuit de kantine zien dat er dus genoeg mensen in en om het bad zijn. Ik zou ook niet blij zijn met 1 volwassene en verder niemand. Is toch helemaal niet veilig?

16. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Dit vind ik het zwakste argument ooit van hen en zou mijn vertrouwen nog meer verzwakken eerlijk gezegd. Ze zetten zichzelf daarmee in een of andere God positie; niemand kan dit garanderen. Je staat erbij en kijkt ernaar en hebt maar 1 seconde nodig om dit te laten gebeuren... zeg niet dat dit moet gebeuren maar hoop dat mijn strekking wordt begrepen nu. Dit soort opmerkingen gaan bij mij altijd zo verkeerd hè. Alsof het niet kan gebeuren omdat het nog nooit is gebeurd. Bah. Maargoed ik denk dat je zelf zéér reeel bent nu, aan de andere kant denk ik; ik zou hem dat halve jaartje laten wachten en uitleggen waarom je dat doet. Dan maar even teleurstelling maar je onderbuikgevoel is hierin ook heel waardevol denk ik.

Miracle1 vindt dit leuk.
  17. Apie1

Apie1 Niet meer actief

Een half jaar wachten is ook gevaarlijk. Ons mannetje zit graag aan de sloot en daar hebben we er hier veel van. De uitstel door corona heeft me al erg veel vliegende kiep werk bezorgd en zonder les is er dus ook gevaar. Ik ga mijn best doen om bij het zwembad aan het verstand te peuteren dat er (ook wettelijk!!!) meer toezicht nodig is. Aangezien ik hem vanmorgen bij het andere zwembad heb aangemeld durf ik ook wel wat meer druk te zetten nu. Hopelijk helpt het, want ook als ik mijn zoon weghaalt blijven er meerdere groepjes van 11 of 12 kinderen les krijgen per week met zo weinig toezicht.

En bij mij deed die opmerking precies hetzelfde als wat het bij jou deed.:p

18. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Bij ons zijn tijdens de zwemlessen de rolluiken sowieso dicht, het gaf veel te veel afleiding, al die kijkende ouders.

Hoe het met eerste zwemles zit weet ik niet, want wij zijn niet gestart vanaf begin maar doorgestroomd vanuit ouder&kind zwemmen.

Bij ons zwemmen ze meestal met 3 groepen tegelijk. En dus ook 3 zwemleraren in het bad.

Als je kind het spannend vindt, zou ik overleggen of je de eerste paar minuten mee naar binnen mag. Maar omdat jij het zelf spannend vindt, nee dat zou ik niet doen.

19. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Excuus het sloot stukje heb ik gemist! Dan snap ik je reden zeker. Lastig ja... en als overbrugging privé les eventueel bij het andere bad waar het half jaar wachttijd is?

Apie1 vindt dit leuk.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Dat kinderen afgeleid worden als ouders meekijken is echt onzin. Na 2 lessen weten ze niet beter meer.
    Beide kinderen hebben gezwommen bij een zwemstudio waar juist verwacht werd dat je als ouder meekeek. Echt aan de rand van het bad. Niet op je telefoon spelen maar meekijken.
    Tevens was dit een studio waar vooral kinderen kwamen die juist moeite met concentratie e.d. hadden. Veel kinderen met ADHD en ook ASS. Ze zwemmen daar met max 4 kinderen op 1 docent, en die is mee in het water. Er zwemmen 2 groepjes tegelijk in het bad, wel apart van elkaar.
    En al die kinderen konden zwemmen als hun ouders erbij zaten. Sterker nog, ze voelden zich ontzettend veilig en zeker, wat het zwemmen alleen maar ten goede kwam.
    En in de jaren dat ik er heb gezeten was echt geen enkel kind met zn ouder aan de kant bezig.

Deel Deze Pagina