best zwaar werk wat te doen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door vlindertje85, 27 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindertje85

vlindertje85 Actief lid

24 jan 2008
    280
    0
    16
    hallo dames hier,
    ik ben bijna 19 weken zwanger nu en moet ff mn verhaal kwijt en ben benieuwd hoe jullie hierover denken.
    ik werk namelijk in een vishandelfabriek al vele jaren en doe alle voorkomende werkzaamheden.normaal vond ik dat niet erg maar nu ik zwanger ben is het een ander verhaal.sinds 2 weken geleden werkte ik 2 uur minder per dag dus 6 uur in t totaal omdat ik zo misselijk was.maar nu voel ik me wel weer aardig beter daarvan maar heb ik nu klachten van duizeligheid en moe en lage rugpijn dus sinds vorige week halve dagen, 4 uur dus.maar ga sinds kort elke dag met veel tegenzin naar het werk omdat ik elke dag maar moet afwachten wat voor werk mn chef die dag voor me heeft.ik begin dus om 8 uur s ochtends en moet weleens wachten tot half 9 voordat hij weet dat ik zit te wachten op wat voor werk hij heeft voor me.en negen van de 10 keer is het zwaar tilwerk,dan moet ik dus dozen van 10 kilo opstapelen 10 hoog.ook een keer moest ik met aceton codes van dozen afhalen.en overal is vreselijke herrie van machines.ik moet dus steeds tegen mn chef blijven zeggen als hij een werkje voor me heeft dat ik bv;niet mag tillen enzo maargoed dan zegt hij gewoon ach joh stel je niet aan dat is goed voor de buikspieren.en elke dag kom ik nu thuis met pijn in onderbuik en best harde buik en moe+rugpijn enzo.het is ook de hele dag staand werk.ik heb nu al een paar keer met de tranen in mn ogen gestaan als hij weer zo n k*t werkje voor me had zoals tilwerk of duwwerk.ik heb er steeds iets van gezegd maar durf het nu ook bijna niet meer omdat hij steeds blijft zeggen dat het wel kan,ook mn collega s vinden me een aansteller soms als tegen hun er iets over zeg.ze vinden me te bezorgd voor het kind.maargoed ik zit er nu over te denken om voledig in de ziektewet te gaan omdat ik elke dag veel stress heb en zwaar werk.ook een zwanger collega is 12 wk zwanger en die is ook al voledig in de ziektewet gegaan om dezelfde redenen.maar ik twijfel nog best wel ik ben normaal niet zo n opgever maar ik wil het beste voor mn kindje en mezelf.
    wat denken jullie?
    groeten

2. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ziek melden!!!! Ik snap helemaal hoe je je voelt, maar je moet echt aan jezelf en aan je kindje denken hoor! Wat een eikel is die baas van jou.

Zelf heb ik me ook net ziekgemeld op aandringen van mijn vlos. Het ging echt niet meer, last van mijn bekken, onderrug en doodmoe. Elke keer dacht ik joh nog maar 2 daagjes deze week, het hoort er allemaal bij en nog maar een paar weken tot verlof. Met het gevolg dat ik al mijn reserves verbruikt heb en er nu helemaal doorheen zit. Stom natuurlijk. Ik werkte ook al 10 weken 6 uur ipv 8, maar helaas werd het werk er niet minder op....
    Maw echt naar je eigen lichaam / gevoel luisteren!

Je kan natuurlijk ook je vlos een brief laten schrijven voor je baas, waarin staat dat zwaar tilwerk echt niet mag. Sommige mannen snappen er gewoon niets van.

Sterkte!

3. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    je baas kan wel zeggen dat het goed voor je is, maar alle afspraken zijn niet voor niets gemaakt in de wet... dat je niet mag tillen, bukken etc.
    Als je baas je geen passend werk kan aanbieden, dan zou ik me ziekmelden.. arboarts zal je daar zeker geen ongelijk in geven.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.432
    36.321
    113
    Ik ben normaal helemaal niet voor ziekmelden en ben ook iemand die het liefst zo lang mogelijk doorgaat, maar dit is niet verantwoord hoor meid, dus je volledig ziekmelden. Zware dingen tillen moet je zoveel mogelijk vermijden en ook aceton is echt niet goed tijdens je zwangerschap. Als je baas dit niet wil/kan begrijpen en geen passend werk heeft, heeft hij pech.

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik zou zeker eens overleggen met de arbodienst. Zij zullen je waarschijnlijk vertellen dat dit zo niet de bedoeling is en dan heb je iemand achter je staan die je steunt.

In ieder geval is je baas verplicht om je passend werk aan te bieden, heeft hij dat niet dan is dat zijn probleem en hoef jij niet te werken. Maar dit alles moet wel in overleg. Kijk even op deze site en dan vooral het stukje over gevaarlijke stoffen... Dat jouw baas je nog laat tillen is tot daar aan toe, is vervelender voor jou dan voor je baby (klinkt erger dan ik het bedoel) maar dat hij je laat werken met aceton? Dat kan echt niet door de beugel!!

http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/ ... _maand.htm

Heel veel sterkte! Laat je even weten wat je doet?

6. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik zou contact opnemen met de arbo-arts..
    Ik heb t idee dat jou baas geen greitje inlevings vermogen heeft in de zwangere, laat staan op de hoogte is van de arbo-regels rondom zijn zwangere medewerkers..

7. vlindertje85

vlindertje85 Actief lid

24 jan 2008
    280
    0
    16
    hey dames,
    bedankt voor jullie meeleven het doet me echt goed.
    ik heb me dus van de week ziekgemeld na lang piekeren en nadenken daarover.
    maar ik denk dat het beter is dan elke dag in de stress zitten om wat voor werk ik moet doen die dag.ik wacht nu gewoon af wat ik van het bedrijf hoor daarover.en ik moest 22 mei zowiezo al naar de arboarts en ik had hem al verteld over dat tillenn de vorige keer dat ik er was[toen was ik 12 wk].en hij zei al daarover dat het vanaf 20 wk al helemaal niet goed meer was dus ik reken op zijn meedeleven.
    groetjes

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Goed dat je even met de arbo arts overlegd. Ik zou wel proberen te gaan werken als je baas iets passends voor je heeft, want 20 weken thuis zitten... is in ieder geval niet mijn hobby!

Oh, en mocht je eventueel nog weer halve dagen passend werk gaan doen, laat je dan niet zomaar omlullen door je baas he! Als hij zegt: 'Dit kun je toch wel?' en hij wil dat je toch werk gaat doen wat je niet kunt, mag je gewoon weigeren!! Een beetje streng voor jezelf en je buitenwereld, want anders gaat iedereen (incl. jij zelf) over je grenzen heen!

Deel Deze Pagina