zwanger en contractverlening

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Joylinn, 14 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joylinn

Joylinn Actief lid

21 feb 2011
    466
    0
    0
    Intern Accountmanager
    Utrecht
    ik ben 8 weken zwanger en heb een tijdelijk contract die eind aug afloopt. ik ga ervan uit dat ie 1 september verlengd wordt want ik heb geen aanwijzingen dat dit niet het geval is.

nu wil ik over 4 weken vertellen dat ik zwanger ben, dat vind ik wel zo eerlijk, en niet pas na mijn verlenging. het is mijn tweede dus je begint het nu al een beetje te zien.

nu werk ik 3 dagen, waarvan ik 1 dag mijn collega help. deze hoorde ik gisteren tegen de baas over de telefoon zeggen dat ze niet veel aan me heeft. (zij weet niet dat ik dat hoorde, ben ook weg gelopen dus heb de rest niet gehoord) zij geeft geen werk :( af en ik heb er nog een functie naast die hulp functie, die veel tijd op die ene dag vereist.

nu denk ik dat ik wel mag blijven maar dan maar voor 2 dagen. dit is op zich lekker met 2 kinderen maar dat ga ik natuurlijk financieel ook voelen. ik wil graag 3 dagen blijven, heb de opvang al geregeld en het verdient natuurlijk beter. en daarnaast heb ik werk genoeg voor 3 dagen.

moest ff mijn verhaal kwijt. weet ook nog niet wat ik moet doen. wil graag 9 augustus vertellen dat ik zwanger ben en dat ik 3 dagen wil blijven....

2. tico

tico Fanatiek lid

14 jul 2008
    1.311
    0
    0
    het is misschien niet helemaal eerlijk maar ik zou toch wachten tot je je verlenging hebt gehad. Je bent niet verplicht iets te zeggen nog, en zeker met een collega die klaagt. Ze hebben dan zogenaamd een reden om je er alsnog uit te gooien en dan zeggen ze dat het niet door je zwangerschap komt, maar door je collega die klaagde. Dus hoe rot ook ik zou lekker wachten zeker in deze tijd.

3. Blije Door

Blije Door Actief lid

10 apr 2011
    376
    1
    0
    Rotterdam
    Ik zou ook wachten tot je je contract binnen hebt. Jij bent hun namelijk helemaal niet verplicht om het zo snel al te vertellen. En zeg nou zelf, wat is 1,5 maand nou? Dan heb je misschien een buikje maar die kan je dan nog heel goed verbergen omdat het alleen maar darmenbuik is!

Succes ermee iig!

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou vragen om een gesprek over je contract. Dit loopt over een maand af, en ze zouden jou allang zekerheid moeten geven over wel of niet verlengen. Ik vind het gewoon slecht werkgeverschap als ze daarmee zouden wachten tot de dag dat het contract afloopt.

Jouw zwangerschap heeft hier niets mee te maken. Ik zou dit dus pas vertellen nadat je duidelijkheid hebt gekregen over de verlenging en het aantal dagen. Heeft niets te maken met wel of niet netjes, maar het is gewoon niet relevant voor de beslissing om je contract te verlengen.

5. Joylinn

Joylinn Actief lid

21 feb 2011
    466
    0
    0
    Intern Accountmanager
    Utrecht
    ik heb nu aankomende woensdag al een gepsprek en door een complicatie (bloedinkje) heb ik eerder een echo gehad, hieruit bleek dat ik geen 9 maar 8 weken zwanger ben.

jullie reacties en dat ik korter zwanger ben heeft mij ertoe gebracht om het tijdens mijn gesprek er nog niet over te hebben. het is inderdaad niet relevant, heb al complicaties gehad en ben nog maar heel kort zwanger.

dit houdt in dat ik 8,5 zwanger ben met het gesprek en het dus niet ga vertellen. met 12 of 15 weken ga ik het vertellen en dan is het rond 21 aug/6 sept...

mijn manager is pas op 6 sept terug, hoop dat ik het tot 15 weken kan verhullen. ben een maatje 36 en voor de tweede keer zwanger dus...

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

tja ik zou wel open kaart spelen want stel dat het verlengt word wie zegd dat ze het niet over een andere boeg gaan gooien of je weg gaan pesten bijvoorbeeld (helaas ervaring mee)

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Ik zou ook open kaart spelen.

Ik ben zwanger geworden tijdens mijn uitzend periode en direct heb ik het mijn leidinggevende verteld. Mede ook omdat ik al 2 miskramen hier voor heb gehad, dit wist hij ook.

Vrijwel 4 weken daarna kreeg ik te horen dat ik over genomen zou worden door het bedrijf dmv een jaar contract.
    Gelukkig doen ze binnen ons bedrijf totaal niet moeilijk over een zwangerschap. Ze kijken echt naar hoe je functioneerd en zo hoort het ook vind ik! Er zijn natuurlijk genoeg bedrijven waardoor een zwangerschap een belemmering zou kunnen zijn, maar fair is het niet!

8. Mees78

Mees78 Actief lid

1 feb 2011
    146
    0
    16
    Calculator in de Techniek ( mannen wereldje )
    Zuid Holland
    Mijn verhaal:
    Ik heb open kaart gespeeld. (na 12 weken) Ze waren er erg blij mee.
    Heb nu een contract verlenging gekregen via me detacering tot aan me verlof. Daarna zou ik een contract krijgen bij het bedrijf waar ik nu werk.

Nu heb ik dit alleen nagevraagd, en gevraagd of ik dan niet iets op papier kon krijgen.

En wat denk je, nu weten ze het ineens niet meer, ze hebben nooit gezegd dat ik een contract aangeboden krijg van hun. (wel dus)
    Ze zijn zelfs als opzoek naar een full-time kracht die MIJN baan kan gaan doen. EN als er nog geld en plek is voor mij ( want ik wil part time gaan werken) dan MAG ik misschien blijven.

Zo leek voor mij dus alles geregeld, maar puntje bij paaltje dus niet.

:(

9. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je twijfelt zou ik voorzichtig zijn. Ik heb net een nieuwe collega die zwanger is. Bij haar vorige werk heeft ze in de laatste week van haar 2 maanden proefperiode aangegeven dat ze zwanger was en ze kreeg ondanks goed functioneren geen contract. Een werkgever mag zwangerschap niet gebruiken om je geen contractverlenging te geven of af te wijzen bij een sollicitatie maar bij haar speelde het wel degelijk een rol (al zeiden ze van niet).

10. MissJopie

MissJopie Actief lid

24 feb 2009
    387
    0
    0
    Zoiets is altijd lastig en vanuit meerdere oogpunten te begrijpen. Niet vertellen is zeker een optie, zwanger zijn is idd niet relevant. Maar in de praktijk betekent het wel vaak wat voor beide partijen. Wel zeggen vind ik een pre want dan ben je wel heel eerlijk en dat verdiend ook wat, mits men tevreden is over je. Heel lastig. Veel succes.

11. Joylinn

Joylinn Actief lid

21 feb 2011
    466
    0
    0
    Intern Accountmanager
    Utrecht
    ik heb inmiddels mijn contractbespreking gehad en alleen maar goede berichten. ik heb woensdag mijn contracten gekregen om te tekenen en thuis door te lezen. ik wil ze gaan tekenen op het kantoor van mijn manager met de boodschap dat ik zwanger ben.
    vrijdag was hij er niet dus nu ga ik het morgen doen.

ik vraag of hij even tijd heeft en dan wil ik het contract tekenen maar in het begin van het gesprek aangeven dat ik zwanger ben.wel zo eerlijk. in principe staat het al zwart op wit en hij heeft al getekend. nu alleen ik nog en wil wel open kaart spelen. ik denk dat hij niet moeilijk doet hoor maar je weet het maar nooit.

wish me luck :D

12. MilanFleur

MilanFleur Actief lid

28 jul 2010
    394
    0
    0
    Omgeving utrecht
    Hoi Joylinn,

Allereerest gefeliciteert met je zwangerschap! Ik zal het net als jij aanpakken, en het contract tekenen, maar bij het afgeven ervan aangeven dat je zwanger bent. Is wel zo eerlijk en zelf zal ik me er anders niet prettig bij voelen als ik snel daarna moet aangeven dat ik zwanger ben. En alles staat inderdaad al op papier.

Succes!

13. Suits

Suits Actief lid

1 aug 2011
    242
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Fijn dat je je contract al hebt en kan tekenen! Ik heb ook een niet zo heel fijne situatie. Werk in een heel klein bedrijf, dat nu middenin een fusie zit. De vrouw van de nieuwe directeur heeft dezelfde functie als dat ik heb, zij werkt pt, ik ft, maar wil wel heel graag straks een dagje minder gaan werken... Mijn contract loopt eind aug af, dan ben ik op vakantie. Ik heb al heel vaak gevraagd naar mijn nieuwe contract / functie maar er wordt gezegd dat ik me niet druk hoef te maken, en dat het wel goed komt. De afgelopen weken was er niemand ivm vakanties. De komende week zal dan voor mij de beslissing vallen, hoop ik, want een vkantie met onzekerheid over mn baan vind ik niks! Lekker irri situatie dus. Maar omdat zij niets zeggen, ga ik ook niks zeggen, ben het niet verplicht, en dan pas 11 wkn zwanger dus dat komt na mn vakantie wel. Daaenaast wil ik eerst mn echo en combinatietest afwachten. Persoonlijk zou ik het niet zeggen als ik mn contract ter ondertekening zou inleveren, ls werkgever zou ik dan eerder denken van, hmmm dat had je eerder kunnen zeggen dan dat je het wat later doet, ik ga het vertellen als ik mijn zwangerschapsverklaring heb, ok de tijd dat ik terug ben van vakantie ongeveer, dus dat komt dan wel weer wat beter uit.
    Zo dat verhaal is er ook weer uit!

14. zwendel

zwendel Niet meer actief

Hier het probleem dat mijn contract dus niet verlengd is. eerst positieve berichten maar met 12 weken had ik al een aardig buikje en dus maar eerlijk verteld. iedereen was heel positief en het zou zeker geen probleem zijn.....tot eind vorige maand toe had ik ineens niet genoeg productkennis???? Werk al ruim 4 jaar in de branche dus hoezo geen kennis ben verdorie zelfs monteur geweest (zit nu op kantoor) maarja 31 augustus is mijn laatste dag en solliciteer me suf wordt alleen constant afgewezen....Heb nl al een flinke buik

15. blackbird

blackbird Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.434
    48
    48
    hier zelfde verhaal.. er was ineens geen "plaats" meer voor me.. maar goed ik kon het toch al niet meer geheim houden.. Ik heb mijn laatste dag op 31 aug. en daarna uitkering tot na de bevalling.. niet leuk.. maar ja..

16. zwendel

zwendel Niet meer actief

ik ben ook bezig met mijn uitkering maar hoop dat ik nog wel wat vind. Moest voor het uwv al mijn loonstroken opzoeken vanaf oktober 2010 en nu mis ik er 1 gaan ze gelijk lopen blaffen dat ze die toch echt nodig hebben. vorige werkgever gebeld met de vraag of ze een kopie konden sturen is degene die er over gaat 3 weken met vakantie. hoop toch echt wel dat ik september geld krijg als ik nog geen baan heb.

17. Suits

Suits Actief lid

1 aug 2011
    242
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Jeetje meiden, dat is goed (&&,€€;:mad:: om het maar zo te zeggen! Je werkgever is verplicht om je de loonstroken te geven, maar erg behulpzaam zijn ze niet zo te horen!
    Voor mij wordt het ook steeds spannender, gesprek is weer uitgesteld....
    Zo irritant, stress is wel het laatste wat ik kan gebruiken nu, maar het helpt niet echt.

Ik probeer me zoveel mogelijk op volgende week di te ricnten en niet op ma (dag van het gesprek) , dinsdag is eindelijk de eerste echo en daarna gaan we het direct aan onze moeders vertellen. Dat vind ik dan ook wel weer spannend, maar vooral heel erg leuk.
    Bij de gedachte alleen ga ik al bijna huilen... Heerlijk die hormonen ;)

18. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik heb open kaart gespeeld en mijn contract is niet verlengd, nadat al beloofd was dat dat wel zou gebeuren...

19. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    ik zou wachten tot je je verlenging binnen hebt.
    Dan ben je maar niet eerlijk maar je hebt dan nog wel een baan.

Ik heb het verteld voor mijn verlening,(ze hebben mij verteld dat ik in vast dienstverband zou komen) en mijn contract loopt af en die gaan ze niet verlengen.ik zou nu willen dat ik me mond nog even had gehouden, dan had ik een vaste baan gehad.
    Ik wou eerlijk zijn en nu heb ik straks geen baan meer.

ik zou het nog even verzwijgen

20. zwendel

zwendel Niet meer actief

ik heb inmiddels de loonstroken weten te bemachtigen pffff wat een gedoe zeg..... maar woendag is de laatste dag bij mijn werkgever en dan zit het er op. Ook nog niks nieuws kunnen vinden maar gelukkig wel bij een oude collega nagevraagd (hij is teamleider) en die zoekt nog wel iemand en die wil mij graag hebben ondanks dat ik zwanger ben!!! nu moet ik alleen wachten tot de officiele vacature er is want dat had hij nagevraagd e zo wil het bedrijf het. Hij heeft al gezegd dat hij me wel aan zou nemen en dat ik al verzekerd en van een gesprek alleen zit daar ook nog iemand anders bij en die moet mij dan dus ook wel willen pffff lastig allemaal hoor.

@suits, heb je je gesprek al gehad?? en....hoe is het verlopen??

Deel Deze Pagina