Hoi Meiden, Ik ben nu 11 weken zwanger en sport eigenlijk niet. Ik ben niet de zwaar, heb een mooi BMI van 23, maar ik ben nooit sportief geweest. Is het erg dat ik tijdens mijn zwangerschap niet sport? Ik loop wel altijd 10 min heen en terug naar mijn werk en sta overdag best veel.....
Ik denk niet dat het erg is. Je lichaam is gewend aan het niet sporten. Maar omdat je tijdens de zwangerschap wel sneller last krijgt van bepaalde kwalen zoals slechte bloedsomloop, spataderen, obstipatie. Zou het eigenlijk wel goed zijn als je dus lekker in beweging blijft. Maar zou het rustig aan doen omdat je nooit sport, misschien lekker gaan zwemmen? En iets langere wandelingen maken dan die 20 minuutjes per dag. Of eens een keer fietsen. Zo ga je wel een beetje fit de bevalling tegemoet. Want als ik dat zo lees is dat een hele klus en bijna topsport op zich. Dus een beetje voorbereiden en wat aan de conditie doen kan geen kwaad lijkt mij Zelf sport ik wel en ik blijf daar ook mee door gaan zo lang dat nog gaat. Sowieso wil ik tot het eind wel in beweging blijven.
Ik heb ook nooit gesport hoor Jaa toen ik 10 was ofzo haha En deed/doe werk in de huishoudelijke hulp... dus wel aan t heen en weer lopen enzo... Laatste weken van de zwangerschap lopend boodschapjes gedaan enzo.. En fysio voor bekkeninstabiliteit... maar niet heel bijzonder hoor.. 2x in de week een half uurtje... En ik heb echt de bevalling overleefd Trouwens ook geen last gehad van spataderen, obstipatie oid.. Maar dat is natuurlijk bij iedereen weer anders..
dank voor jullie reacties ... Ben toch niet de enige die niet sport ... maar misschien moet ik inderdaad maar eens een keer in de week gaan zwemmen...
Ik denk zelf dat wanneer je wel altijd hebt gesport en je dus spiermassa hebt je minder last hebt van kwalen. Je buikspieren vangen een gedeelte van je buik op en voor je rug is het ook lekker als deze je buik kan dragen. Tijdens je zwangerschap moet je tig keer per dag door je benen moet om iets op te rapen. En straks als je kind er is moet je toch je kind dragen met je armen. Kijk je hoeft het niet te overdrijven door nu ineens fanatiek te gaan sporten, maar ik raad het wel aan om een zwangerschaps yoga/fitness of iets dergelijks te gaan doen. Maar dit is mijn mening....er zullen vast mensen zijn die er anders over denken.
Ik spinde altijd 2x per week maar ik had gelezen dat je hartslag niet boven de 140 mag komen, dus ik ben gestopt want ik ging makkelijk naar de 160. De VK heeft me geadviseerd om wel te blijven fietsen maar gewoon normaal. Ik probeer ook wat te wandelen en dergelijke.
ik ga toch proberen wat meer te bewegen, ik ga vanavond na het eten mijn man maar eens overhalen om een wandelingetje te gaan maken...
Maar waarom wil je nu opeens gaan sporten nu je zwanger bent? Ik denk dat het beter is als je gewoon op de gezonde toer gaat, gewoon gezond (blijven) eten. Hier heeft je baby het meeste baat bij.
We zijn uitzonderingen tegenwoordig, maar ik heb echt een bloedhekel aan sporten. Kan me gewoon niet voorstellen dat je je vrijwillig in het zweet werkt en dit dan ook leuk vind, brrrrrrrr. Dat het goed voor je lijf is (tenzij je doorslaat) dat snap ik. Maar voor mij geen sport. Ik heb maatje 34/36, ben voor de derde keer zwanger en alles gaat goed. En zolang je een beetje verantwoord eet..... Misschien wandel je straks wel wat meer door met je baby te pronken
Gezond eten doe ik zeker al wel.. ook altijd wel gedaan... maakte me alleen druk dat het misschien niet goed is om helemaal niet te sporten... het is niet dat ik nooit iets gedaan heb... heb de laatste jaren wel ongeveer 1 x in de twee weken iets gedaan.. bijv. zwemmen en yoga... maar het laatste half jaar is het door drukke baan en studie er niet meer gekomen.. maar ik denk nu .. misschien heeft dat we negatieve invloed op de zwangerschap...
ik sport nooit, ook niet tijdens de zwangerschap gedaan. Ik heb de perfecte zwangerschap gehad, op het laatst brandend maagzuur verder geen klachten gehad. En ik heb een nog fijnere bevalling gehad, zowel voor mij als voor mijn kleine jochie.
Ik sporte nooit, had last van ondergewicht en tijdens de zwangerschap eerste 20 weken op bed gelegen met sondevoeding en vanaf 30 weken last van zenuw waar kind op drukte. Ik ben heel snel bevallen met 2 1/2 uur.
Hoi miesje, Dat klinkt toch niet zo erg goed qua zwangerschap, maar denk je dat dit iets met het sporten te maken heeft?? Lijkt mij niet toch? .. moest je zoveel spugen de eerste maanden?
Regelmatig bewegen (en dan je hartslag even wat hoger laten komen, jezelf net in het zweet werken) is voor iedereen beter dan niet-bewegen. Ook als je een gezond gewicht hebt. Of je gewicht goed is of niet, zegt niet zo heel veel over je gezondheid, bijvoorbeeld over de kwaliteit van je hart en bloedvaten. Inactieven met een prima BMI kunnen er van binnen slechter aan toe zijn dan sporters met overgewicht. Zwangeren die gewend zijn te sporten kunnen dat het beste zo lang als het gaat (dus zonder klachten) blijven doen. Ben je het totaal niet gewend, kun je beter niet ineens gaan sporten. zeker als je verder komt in je zwangerschap, vraagt het zo veel extra van je lijf. Dat is al bijna sport op zichzelf. Beetje aangepast bewegen (zwemmen, zwangerschapsgym) is prima, dat helpt je wellicht om iets van soepelheid te behouden. Maar het heeft totaal geen zin om nu je conditie te willen verbeteren. Zelf: bij de eerste wel gesport, gefitnesst tot ik 7 mnd zwanger was. Bij de tweede helemaal niks. Beide zwangerschappen zijn goed verlopen, bevallingen ook. Je doet nooit niks he... zeker niet als je een peuter hebt die met je wil spelen of die getild wil worden. Ik ben bij de tweede zwangerschap wel 9 mnd lang heel erg moe geweest, maar ik geloof niet dat dit met het niet-sporten te maken had. Veel stress op het werk, minder gelegenheid om te rusten dan de eerste keer (bij thuiskomst uit het werk niks op de bank liggen, maar peuter uit kdv halen en eten koken!).