borstvoeding en diabetes

Discussion in 'Borstvoeding' started by Flashyfly, Jul 27, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Hoi dames,
    Zijn er ervaringsdeskundige hier aanwezig? Diabetespatiënten die borstvoeding geven?

Ik ben afgelopen woensdag opgenomen geweest in het ziekenhuis met een hyper, ik had daarvoor geen diabetes. Ik was bijna uitgedroogd en kreeg 3 liter vocht per dag toegediend en insuline.

Gelukkig zijn ze er pro borstvoeding want mijn zoontje (en man) mochten bij mij op de kamer slapen. We hebben veel aandacht gehad van alle artsen en verpleegsters :).

Ik heb blijkbaar al een hele tijd met te hoge suikers gelopen maar ik dacht dat de klachten die ik had kwamen door de borstvoeding en de vele nachtvoedingen gecombineerd met mijn drukke baan en sociale leven. Maar het waren gewoon hoge suikers. Ze vermoeden type 1 maar de resultaten van die onderzoeken krijg ik nog.

Kyan had al een aantal dagen weinig plasluiers maar ik dacht dat het kwam door het warme weer en het vele zweten. Ik voed op verzoek en heb ook nog wat extra water gegeven.
    Nu achteraf kan ik me voor mijn hoofd slaan, ik was gewoon aan het uitdrogen en daarom heb ik waarschijnlijk weinig melk gehad.
    Kyan is verder vrolijk geweest en met de bijvoeding op de rapley methode krijgt hij ook best veel binnen. Alleen wat weinig vocht dus.

Nu ben ik weer thuis en mijn waardes schommelen nog sterk rond de 15. Ik moet 4 x per dag insuline spuiten. Na het weekend hoor ik meer.

Ik wil heel graag door blijven gaan met borstvoeding. Gelukkig steunen mijn man en de artsen mij hierin.
    Maar ik vraag me af
    - of mijn productie niet terug gaat lopen als mijn suikerwaardes schommelen.
    - En of mijn mm niet teveel suikers bevat als mijn waardes te hoog zijn?
    - en is dit slecht voor mijn zoontje?

Wie kan me antwoord geven op deze vragen?

Ik heb emotioneel nog wel het een en ander te verwerken en ik zou ook heel graag positieve ervaringen lezen van diabetespatiënten en borstvoeding.

2. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    niemand?

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,820
    5,956
    113
    Female
    Wat ellendig zeg...ik kan je niet helpen helaas..
    Gelukkig dat er elders wel wat ervaringsdeskundigen zijn ;)
    Ik hoop dat het snel beter gaat met je gezondheid!

4. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ik heb er zelf ook geen ervaring mee. Misschien via een diabetespatiënten vereniging? Laatst toevallig in het nieuws dat een verstoorde suikerspiegel een negatief effect heeft op de aanmaak van melk. Erg mooi dus dat je al zolang voedt.

Succes en sterkte.

5. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Dank je voor jullie reacties Femkes en Zoe, ik zal inderdaad eens via een diabetesvereniging zoeken naar ervaringsdeskundigen.
    Ik merk wel dat mijn productie weer goed is na al dat vocht wat ik in het zh heb gekregen. :D

6. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

Jul 19, 2012
    2,370
    109
    63
    Geen ervaring, maar kunnen ze je in het zh niet wegwijs maken hierin? Of een diëtist?

Wel super dat jou zh je zo goed de mogelijkheid geeft om te blijven voeden!!
    Ik hoop dat jij je goed genoeg blijft voelen om te blijven voeden!!

7. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Dank je Annabel,
    In mijn zh weten ze veel van diabetes maar niet in combinatie met borstvoeding. Tenminste, mijn diabetes verpleegkundige en internist hebben dit beide gezegd.
    Ik kan en mag gewoon borstvoeding blijven geven, er is niks schadelijks voor zoonlief. Maar ze weten niet wat de schommelende waardes voor mijn productie doen enzo, ze zijn geen ervaringsdeskundigen.
    Vandaar mijn vraag.

Ik merk dat ik heel erg snel moe ben en na een borstvoeding nog erger. Ik hoop dat dit over gaat als mijn waardes goed zijn.
    Ik ben van plan nog lang te blijven voeden.
    Zo fijn!

8. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,170
    4,321
    113
    Dat is schrikken.

Even over die droge luiers. Mijn zoontje is 16 maanden, dus een stuk ouder. Maar hij heeft nu ook al een week droge luiers. Drinkt wel andere dingen maar weinig, vooral borstvoeding. En dat is nu bij mij volgens mij stukken minder. Kan het zijn dat hij/ik uitdrogen? Hoe kun je dat weten? Ik dacht namelijk ook hij zal wel veel uitzweten maar nu ik dit lees vraag ik me af of ik eht wel goed heb. (Ben niet bang voor diabetes of iets hoor, voel me nl verder goed maar ben benieuwd wat ik kan doen)

9. fidel2010

fidel2010 VIP lid

Aug 26, 2010
    6,659
    212
    63
    En als jet omdraait inormatie vraagt bij een lactatiekundige, zij weten alles rondom borstvoeding?

Mijn schoonmoeder heeft al 30 jaar type 1, en zij heeft alledrie haar kinderen op borstvoeding groot gekregen, enigste verschil was dat zij al goed was ingesteld voordat ze de kinderen kreeg

10. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg

Fijn om te horen dat het wel kan!
    Goede tip ook van de lactatiekundige, ga ik zeker bellen!

11. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    lastig zeg, ik zou wel erg voorzichtig zijn met veel droge luiers. Anders even de ha bellen?
    kolf je ook wel eens? dan zie je hoeveel je kunt kolven, en je kleintje drinkt altijd meer live aan de borst.

12. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Ik zou even googlen op lk met diabetes kennis. Je kunt namelijk denk ik de meeste info telefonisch prima af, je hebt niet iemand nodig om mee te kijken of je goed aanlegt, maar iemand met specifieke kennis over jouw ziekte. Dan denk ik dat je meer hebt aan iemand iets verder weg zit en die je kan bellen, dan iemand dichtbij.

13. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

Feb 6, 2012
    509
    0
    0
    Misschien zijn er wel contactpersonen met diabetes ervaring bij VBN of LLL?

14. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

May 20, 2012
    470
    0
    0
    Ik ken wel iemand die diabetes heeft, zij is moeilijk instelbaar en heeft dus ook erg schommelende bloedsuikers. Zij heeft haar kinderen heel lang borstvoeding gegeven, ik geloof meer dan een jaar.

Het lijkt me wel belangrijk voor jezelf dat je er nu alles aan doet om goed ingesteld te raken, dus regelmatig eten en insuline spuiten volgens het advies van je arts. Diabetes vergt veel van je lichaam en borstvoeding ook, dus zorg vooral heel goed voor jezelf!

15. anjamones

anjamones Fanatiek lid

Jul 14, 2012
    1,099
    0
    0
    werkzoekende
    Drenthe
    Gonneke van Veldhoven-Staas is een hele goed LK. Aangezien je geen hulp aan huis nodig hebt zou ik overwegen om haar te bellen..

Heel veel succes..!!!

16. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947
    0
    0
    Werk fulltime
    Limburg
    Dank jullie!
    Mijn productie blijft redelijk op peil met schommelende waardes. Maar ik weet niet wat het in de toekomst gaat doen.
    Zl is ziek geweest 3 dagen dus ik heb extra veel aangelegd, heeft mijn productie goed geholpen.

Ik zal de lk eens bellen. Thx!

17. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

Jan 9, 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
  18. Flashyfly

Flashyfly Fanatiek lid

Feb 11, 2012
    1,947