Wat zou jij doen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lolake, 18 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lolake

Lolake Actief lid

24 mei 2007
    203
    0
    0
    Dag meiden,

Even een vraagje.
    Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet immuun ben tegen cytomegalovirus (cmv). Ik ben kinderverzorgster in de eerste kleuterklas en bij ons in België betekent dit dat ik onmiddellijk moet thuisblijven.
    Maar dit betekent dat we het al vlug tegen iedereen moeten zeggen. Want als heel mijn werk het weet (werk in het dorpschooltje) dan willen we het tegen familie en vrienden ook vertellen want die komen het dan toch te weten van de collega's. En vertellen het natuurlijk liever zelf.

Maar ben nog maar pril zwanger. Wat als er nog iets mis gaat? Wacht ik nog enkele weken of neem ik het risico?
    Mijn kindje gaat voor natuurlijk maar wat denken jullie?
    Groetjes

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Lullig als je collega's het door zouden vertellen.. Maar ik zou het idd dan gewoon zelf vertellen aan de naaste familie/vrienden.. T zou jammer zijn als ze het via via horen toch?

3. Lolake

Lolake Actief lid

24 mei 2007
    203
    0
    0
    Het zijn niet alleen mijn collega's maar ook de ouders weten dan dat ik niet meer in klas sta en dan gaat de bal aan het rollen natuurlijk.

Hopelijk krijg ik geen slechte reacties omdat ik het zo vroeg moet zeggen.

4. annette110

annette110 Actief lid

5 mei 2007
    307
    0
    0
    Zoetermeer
    :oops: :oops: , wat is dat in godsnaam? kan me niet voorstellen dat er iets is waarvoor je nu al thuis moet gaan zitten. Je komt toch overal kinderen tegen, toch niet alleen in je klas. Ben benieuwd wat het is...

;) annette

5. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ik heb er ook nog nooit van gehoord eigenlijk.

6. Lolake

Lolake Actief lid

24 mei 2007
    203
    0
    0
    Het cytomegalovirus is en virus dat van persoon tot persoon gaat.
    De infectie heeft meestal geen gevolgen, maar bij mensen met een zwak afweersysteem kan het diverse ziekten veroorzaken.
    Het virus komt voor in veel lichaamsvloeistoffen zoals urine, bloed, speeksel, tranen en moedermelk.
    Personen met een verhoogd risico voor besmetting zijn o.a. zwangere vrouwen die werken met kleine kinderen.
    Word je besmet tijdens je zwangerschap kan dit gevolgen hebben voor je baby ( bv doofheid, blindheid, ontwikkelingsachterstand).

Bij ons in België word je (als je tot een risicogroep behoort die met jonge kinderen werkt zoals kleuterleidsters, kinderverzorgster, verpleegsters) onmiddellijk thuis gezet om besmetting te vermijden.

7. annette110

annette110 Actief lid

5 mei 2007
    307
    0
    0
    Zoetermeer
    :confused: had er nog nooit van gehoord. Raar eigenlijk, dit is al mijn 2e zwangerschap.

Maar oke, wat verwachten ze dan dat je gaat doen? Thuis zitten en niet naar buiten ofzo. Vind het zo raar, je kan besmetting met zoiets toch niet voorkomen. Wat is het advies van? de dokter ofzo, weet niet van wie je dit nieuws het gehoord?

8. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    In belgië zijn de regels idd anders...ook mensen die bv in verstandelijk gehandicaptenzorg werken en waarbij risico bestaat dat ze bv klap in de buik krijgen zijn ook al eerder thuis ivm zwangerschap.
    Hier in Nederland is dat minder strikt. Als vp-kundige op neonatologie IC kom je ook eerder met deze kinderen in aanraking. Ip als je goed (hand)hygiëne handhaaft zou er niks kunnen gebeuren.
    Ik snap wel dat het voor jou nu een moeilijk dilemma is. Ik denk dat je zelf moet beslissen wat je wilt. Als je goede maatregelen treft zou je het nog even kunnen rekken met vertellen, maar anders zou ik het dus wel vertellen, ook al ben je nog pril zwanger. Maar dan natuurlijk eerst je familie, want dat zal zeker als een lopend vuurtje gaan.
    Succes met je keuze, Eva.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het ook wel raar, niet dat de regels in Belgie zo zijn, maar in Nederland wordt niemand er op getest en werk je gewoon tot 36 weken door als je op een school werkt (als je dat volhoudt dan), raar toch eigenlijk? En wij wonen een paar minuten van Belgie vandaan, dat maakt het helemaal raar... Als je 10 minuten verderop werkt, stop je met werken als je zwanger bent, terwijl je hier in Roosendaal wel je hele zwangerschap werkt.

10. busybusy

busybusy Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.543
    0
    0
    Kun je niet met je leidinggevende bespreken dat er eerst tegen je collega's wordt gezegd dat je extra vakantie opneemt om een of andere reden? Kunnen zij het ook niet stiekem doorvertellen in het dorp.

11. Lolake

Lolake Actief lid

24 mei 2007
    203
    0
    0
    Dat zou ik inderdaad kunnen doen, maar op die school werk ik ook als secretaresse en daarin blijf ik gewoon doorwerken omdat ik dan niet rechtstreeks met de kinderen in contact kom.
    Dus een ingewikkelde situatie.
    En hebben er zoveel voor moeten doen en lang op moeten wachten dat ik het nu niet wil verprutsen door risico te lopen op cmv.

12. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Ik heb 2 jaar geleden ongeveer een jaar last gehad van cmv.
    Ik heb hierdoor dat jaar niet kunnen werken, omdat ik erg veel last had van de symptomen.
    Zo was ik bijvoorbeeld per dag ongeveer 4 uur wakker en sliep ik 20 uur.
    Ze konden er ook weinig aan doen en het was meer afwachten tot het over was.

Wat ik begrepen heb is dat er maar een hele kleine groep volwassenen is die hier niet immuun voor zijn.
    Misschien inderdaad beter om contact met kinderen even te vermijden en een functie zonder contact met hen aan te vragen?

13. Winter

Winter Actief lid

5 dec 2006
    307
    0
    0
    Psychologie, Filmmuziek, Rusland
    Hey,

Ik ben op het werk gestopt toen ik 8 weken zwanger was, ik werk in een kinderopvang en wij moeten stoppen voor onze 3 maanden. vanwege idd het CMV-virus. Het is een risico dat je neemt door het vroeg te zeggen maar als we voor de 3 maanden stoppen wordt het wel beschouwd als beroepsziekte en krijg je uitkering. Van het beroepsziektefonds.
    Ik zou zeker stoppen want het CMV is toch gevaarlijker voor mensen die werken met kinderen. Uiteraard kom je overal kinderen tegen maar daar gaat het niet om. Het is een virus dat zich vooral verspreidt via speeksel, niezen en uitwerpselen, dus als je met kinderen werkt kun je dat moeilijker vermijden dan wanneer je gewoon es een kindje tegenkomt enzo.

Succes

Winter

Deel Deze Pagina