Hallo dames, Vandaag gaan mijn vriend en ik officieel in ondertrouw. Nu vind ik dit zelf wel de meest grootste onzin! Weet iemand misschien waar dit tegenwoordig in gods naam nog voor nodig is?
Wij zijn 3 weken geleden in ondertrouw gegaan, maar vond het ook nergens op slaan binnen 2 minuten sta je weer buiten, je hoeft alleen maar een papiertje te tekenen... Maar wel gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk! LIEFS nony
Mijn vriend moest dan ook werken en weigerde hier vrij voor te nemen (wat volgens de gemeente-ambtenaar in questie toch echt niet kon, want het was immers zo'n speciaal moment..... "mijn reet! Waar bemoei je je in godsnaam mee snol?!" dacht ik stiekempjes bij mezelf) wat dus resulsteerd in dat ik het in mijn eentje ga doen met een papiertje met zijn handtekening erop haha.. Dank je wel voor de felicitaties! Ik wens ze jou ook terug! Wanneer is/was jullie datum? Die van ons is 12 december (dat was 1 van de enigste 2 dagen die nog vrij waren dit jaar. De 19de vonden we te dicht bij kerst dus werd het de 12de van de 12de haha... maar dat besef kwam thuis pas toen ik het in de agenda ging schrijven, dat onze dag 12-12-08 wordt...al met al toch wel een mooie datum #-o )
ondertrouw is het vooraf bekend maken dat je voornemens bent te gaan trouwen. de verplichting om eerst in ondertrouw te gaan heeft te maken met het feit dat het een soort controle is dat 1 van de partijen niet al gehuwd is, m.a.w. dat er geen bigamie gepleegd word. vroeger was het zelfs zo dat het gemeentehuis de ondertrouw aankondigde door dit openbaar op te plakken op het mededelingenbord van het stad of gemeentehuis. zo kon iedereen zien dat je ging trouwen en eventueel bezwaar maken als dit in strijd was met de wet. tegenwoordig is dit bijna onmogelijk door het registratiesysteem wat alle gemeentes hebben en mocht je al gehuwd zijn komt dit vanzelf naar voren. je zou dus kunnen zeggen dat het een formaliteit is die eigenlijk niet meer nodig is maar wat ze nog niet veranderd hebben. je zou het kunnen vergelijken met wat ze in amerika tijdens de plechtigheid zelf vragen......... if anyone should think this marriage can't go on, speak now or be silence forever (of zoiets) overigens was het vroeger wel een feestdag voor het aanstaande bruidspaar, inclusief taart en cadeautjes voor de uitzet en familiebijeenkomst. dus waarom zou je het niet in ere houden en alvast wat cadeautjes incasseren
Gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk (jij ook Nony!). Ondertrouw vond ik ook niks voorstellen. Toch een fijne dag!
onze dag is al over 3 weken 21 november, hebben 5 wken geleden bedacht dat we dan gaan trouwen! Jullie hebben dus nog ff... heel veel succes met het voorbereiden....en bij vragen mag je altijd pben Liefs nony
Wij hebben van onze ondertrouw toch een speciale dag gemaakt door op deze dag onze trouwringen uit te zoeken. Het stelt niet veel voor inderdaad, maar een dagje samen vrij is toch wel gezellig?
Je vriend is goed stom dan. Je krijgt er gewoon vrij voor! GRATIS VRIJ! En ik vind je houding nogal overdreven.
Helemaal mee eens. Je KRIJGT vrij! Tja, het moet gewoon... er is niemand hier in NL getrouwd zonder ondertrouw. Tis toch een kleine moeite? Je bent maar een paar minuten kwijt maar wel een 1/2 dag vrij!
Overigens zijn wij gewoon 's avonds gegaan. En hebben die vrije dag opgenomen tijdens onze huwelijksreis.
Nou mijn vriend heeft net een nieuwe baan en hij heeft al 2 keer vrij moeten vragen voor een verloskundige bezoek en een echo. Dat is voor ons veel belangrijker dan ondertrouw Ook al krijg je vrij voor ondertrouw, hij maakt liever een goede indruk tijdens zijn eerste 1,5 week. 2 keer vrij hebben is dan al veel vinden we...
Bij ons kon ondertrouw via het internet: Gewoon even je naam en adresgegevens doorgeven en de papieren werden thuis gestuurd. Maar dat kan dus blijkbaar niet overal!