We zijn op zoek naar een nieuwe keuken. En nu moeten we een keuze maken voor een blad. Kunstof, graniet, composiet, keramiek.... en vast nog meer. Wat zijn ervaringen van jullie met een bepaald type blad? Het wordt een open keuken, dus we kijken er veel naar. In eerste instantie hadden we gekozen voor kunstof vanwege het gebruiksgemak. We hebben 3 kids tussen de 6 en 10 die natuurlijk zelf veel bij die keuken gaan doen (kraan bedienen, drinken inschudden, spullen snijden op het aanrecht etc). Wat is dan wijs om te doen? Welk blad is goed bestand tegen vlekken, drinken, snijden enzovoorts? En hoe zit het met het onderhoud ervan?
Hier kunststof in 1 kleur, maar daar zou ik absoluut niet op snijden, ook bv met dingen schuiven geeft krassen. Mijn ouders hebben kunststof met meerdere kleuren, soort van gespikkeld, geen idee hoe dat officieel heet; daar zie je geen krassen op. Maar ook daar zou ik niet op snijden. Achteraf had ik liever composiet gekozen; dat is veel beter bestand tegen wat grover gebruik.
Wij hebben een zwart granieten blad erg fijn! Kan erg veel hebben. Ik kan er ook een heette pan op zetten bijvoorbeeld. Het is wel vlek en kring gevoelig dus na drogen doe ik dan altijd. Maar ik vind dat je dat jouw kinderen in die leeftijd zeker moet aan kunnen leren. Ik zou altijd voor een mooi blad gaan van graniet, composiet, beton oid en zeker geen kuntstof, ik persoonlijk vind dit er erg goedkoop uit zien. Succes met het uitzoeken, ik vond dat erg leuk toen
Granieten blad in de de kleur zwart. Heel mooi. Wel gebruik ik onderzetters voor hete pannen en een snijplank bij het snijden. Ook heb ik achter het gasfornuis een stukje van hetzelfde blad voor de spatten. staat heel mooi.
Wij hebben een composieten blad. Je kan er alles op doen. Snijden, hete pan erop. Kan allemaal. Ook geen vlekken of kringen als er water op ligt. Gewoon schoonmaken met een doekje en klaar. Is gewoon niet kapot te krijgen. Als ik een bord te hard op het aanrecht zet ben ik eerder bang dat mn bord stuk is dan het blad. Hangt wel een prijskaartje aan maar dan heb je ook wat
Wij hebben compositiet, maar een fles olijfolie was sterker dan ons blad. Er zit nu al een lelijke buts in.
Eiken. Ik vind het mooi en fijn. En het haalt dat plastic gevoel dat ik bij veel keukens heb een beetje weg. Ook glad rvs gehad. Dat vond ik ook geweldig. Prima te onderhouden ook. Hout kun je opschuren. Vlekken heb je niet als je goede olie gebruikt. En met ontweringswater krijg je oxidatieplekken makkelijk weg. Rvs slijt natuurlijk, je krijgt krassen en moet niet met schuurmiddek in de weer gaan. Maar gebruikssporen maken het nu net mooi in mijn ogen. Verder nooit zo enthousiast geweest over keukenbladen.
Wij hebben composiet, en qua gebruiksgemak/vriendelijkheid zou ik het niet aanraden. Tegenovergestelde dan wat maagd zegt, maar hier werd gewaarschuwd er absoluut geen hete pan ben op te zetten, ik vind dat je er alles op ziet (maar dat ligt misschien aan de kleur, bij ons is dat een soort toupe kleur) , en binnen een week hadden wij de eerste buts al, omdat er een kleine schroevendraaier zacht op viel. Succes met kiezen
Ons huis word bijna opgeleverd en wij hebben een keuken gekozen met een donker composiet blad. Volgens de keukenboer was het makkelijk afwas baar en kon het veel hebben. Dus ik ben benieuwd straks
Wij hebben natuursteen.. (Geen idee welk soort eigenlijk...) Zat er al in en is totaal niet mijn smaak.. Maar hey, kan wel alles hebben! Officieel mag er geen hete pan op, maar doe het wel. Snijden gebruik ik een plankje, maar voor een boterham oid wil ik wel eens te lui zijn en snijd en smerr ik het zo. Geen kringen, butsen, vlekken.
Hier antraciet composiet. Erg blij mee, er is al veel op stuk gevallen en de kinderen zijn niet het meest voorzichtig. Maar het blad ziet er nog uit als nieuw. Ook niet vlek gevoelig.
Wij hebben donker graniet. Zijn er tevreden over. Zetten er geen hete dingen op oid. Wel gevoelig voor vlekken maar is gemakkelijk weg te krijgen met cif cream
Wij hebben Belgisch hardsteen, gebrand Prachtig robuust, geen vlekken en je kan er alles op zetten. Opgebrand zou ik t nooit nemen, dan is Belgisch hardsteen enorm vlekgevoelig.
Hier ook al ruim 8 jaar composiet en precies deze ervaringen. Ons blad ziet er nog uit als nieuw, erg tevreden dus.
Hier verschillende bladen gehad. Kunststof is goedkoop en daarmee ook het minste qua kwaliteit. Natuursteen (wij hadden donker graniet) is erg mooi maar heeft onderhoud nodig. En je kunt er beter niet op snijDen met scherpe messen. Ook is het gevoelig voor watervlekken en zuren (meteen weghalen). Nu heb ik keramiek. Dat is kostbaar maar ook het meest onderhoudsvriendelijk en werkelijk keihard. Je kunt er hete pannen en schalen opzetten en gewoon snijden (waardoor je geen lelijke planken meer nodig hebt.met kinderen dus ideaal.
In ons vorige huis hadden we antraciet graniet, maar dat is erg vlekgevoelig. Altijd kalkaanslag rondom de spoelbak en vetspetters rondom het fornuis. Nu gaan we voor keramisch, duur maar wel het makkelijkst in onderhoud denk ik
We hebben hier een kunststof aanrecht in de keuken ik zou er zelf nooit voor hebben gekozen maar de keuken zat er al in toen we het kochten en hoe goed ik het ook schoonmaak ik vind dat het toch wat plakkerig aan blijft voelen. We hebben zelf een bar laten plaatsen als verlengstuk van de keuken en als eettafel met een zwaar blad van gezoet (glanzend gepolijst) zwart/grijs graniet. Makkelijk in het onderhoud en wij zetten er gewoon hete pannen op en ook ideaal bij het uitrollen van deeg e.d. en zelfs bij het tempereren van chocolade.
Wij hebben een aanrechtblad van graniet, niet de mooiste variant (het zat er al in) maar erg gebruiksvriendelijk. Doordat het niet egaal van kleur is zie je er bijna niks op en dat vind ik eigenlijk het enige nadeel omdat er dan wel eens wat blijft liggen. (Vooral als mn man of dochter het aanrecht doet) Hete pannen zet ik er soms op, maar ik heb ook zo'n rekje van de ikea waar ik de hete pannen op zet. De keuken is nu 1 2 jaar oud en er zitten een paar beschadigingen (kleintjes) in, maar dat is niet storende. (Je voelt het met schoonmaken maar je ziet het niet)