Pff wel/geen combinatietest

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door xxessiexx, 15 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Wat een moeilijke keuze zeg! Bij de eerste vond ik het helemaal geen moeilijke keuze. Toen heb ik hem niet gedaan.
    Maar het lijkt wel nu ik al een kleine rond heb lopen de gezondheid van de tweede nog belangrijker lijkt. Ik weet ook echt niet of we een kindje met down zouden laten weghalen of niet.... Het lijkt me zo'n verschrikkelijk moeilijke keuze. Al slaat het woord keuze nergens op, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. Of wat als er nog ergere dingen zijn??

De ene keer denk ik nee ik doe het niet, want het zijn allemaal maar kansberekeningen en wat doe je er dan mee? Ik las bijvoorbeeld ergens weer dat iemand een kans had van 1:1500, maar kreeg toch een kindje met afwijking. Dus eigenlijk kan je nooit gerust zijn?

Nu heb ik net het ziekenhuis gebeld om het toch te doen, maar nu twijfel ik gelijk weer. Word een beetje gek van mezelf.

2. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Ik begrijp jouw twijfel heel erg goed.
    Ik heb zelf ook enorm getwijfeld om het te laten doen.
    Na een slechte uitslag was ik flink van slag, nu ben ik blij het wel te weten omdat ons kindje meteen behandeld kan worden.

De keuze om het wel/niet te doen is persoonlijk, advies geven kan ik je niet.
    Veel sterkte en bedenk, in de meeste gevallen is er niets aan de hand he!

3. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Er zijn voors en tegens.
    Misschien helpt het om de mogelijke voors en tegens voor jou op papier te zetten en met je partner evt te bespreken.
    Wat je mee kan laten spelen is of je een vlokkentest of vwp zou laten doen als je een verhoogd risico zou hebben.
    Het kan bij een positieve uitslag een grote geruststelling zijn maar bij een minder goede uitslag kan het ook (onnodige) stress geven.
    Moeilijk hè?!
    Wij hebben het wel laten doen maar er zijn ook genoeg redenen te bedenken die ervoor spreken om het niet te laten doen.

4. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    De beslissing is inderdaad lastig. En die kunnen alleen jij en je partner maken. Wij vonden het ook moeilijk. We hebben het wel gedaan. De uitslag was goed. En de echo was erg uitgebreid. We hebben echt van die echo genoten. En ik vind het een geruststelling. Ons kindje heeft een grotere kans op bepaalde afwijkingen als een open rug of schedel.(dit was al bekend en word niet getest, grote afwijkingen kunnen wel zichtbaar zijn) Daardoor was het extra fijn om niet meer zo op de geteste afwijkingen te hoeven piekeren.

5. Deesjebeesje

Deesjebeesje Bekend lid

7 jan 2012
    888
    1
    0
    Den Oever
    Ik heb het niet laten doen, juist om de reden van al die spanning. Maar ik snap dat er mensen zijn die het wel willen laten doen.

6. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Bedankt voor alle begrip en wat fijn dat er meerdere zijn die zich erin herkennen!
    De reden dat we het nu wel zouden willen laten doen is omdat we al een gezond kindje hebben en een kindje met een (grote) afwijking er bij is natuurlijk veel zorgen extra. Ook een reden is omdat ik een grotere kans heb op een kindje dat van alles kan mankeren omdat mijn moeder een kindje had waar letterlijk alles aan mankeerde. Dit werd toen pas bij 7 maanden ontdekt in die tijd....
    En als wij een grote kans weet ik niet of we een vwp of een vlokkentest laten doen ik denk dat het ook afhangt van hoe groot de kans dan is.... bij 1:2 bijvoorbeeld doe ik dat direct, maar bij 1:2000 bijvoorbeeld lijkt me dat heel moeilijk aangezien het niet zonder risico is, maar ook dan weet je niet zeker of het kindje niks mankeert.
    Uiteraard kan er tijdens en na de geboorte ook nog van alles mis zijn, maar zo kan je door blijven nadenken haha.

7. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Insgelijks :)

8. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Ik ga het wel laten doen, ivm persoonlijke overwegingen.
    Desondanks besef ik me heel goed dat ik een boel onrust hierdoor kan krijgen.

9. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Wij hebben het wel laten doen, maar ook ik heb super lang getwijfeld. Toen ik ontdekte dat ik zwanger was wist ik meteen dat ik het wel wilde. Maar toen het eenmaal gepland stond ging ik twijfelen....

Toch maar laten doen, omdat mijn man zei: als je het niet doet, dan blijf jij er toch altijd aan denken of het wel/ niet goed zou zijn.
    En daar had hij gelijk in! Alles was goed en zoals al eerder gezegd is, de uitgebreide echo was ook wel een genieten, ook al had het alleen medische doeleinden.

Succes met het maken van een beslissing!

10. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    in een verzorging/verpleegtehuis
    achterhoek
    wij hebben het niet gedaan.
    We wilden het eigenlijk vanaf het begin af aan wel.
    Maar heb eerder een mk gehad.
    Dus de vk vroeg wat is de meer waarde dat je weet hoeveel kans eventueel op.....
    omdat ik eerder een mk gehad heb, had ik eigenlijk voor mezelf al besloten dat ook al heeft het kindje down, het is erg welkom.
    dus de meerwaarde dat we wisten hoeveel kans op was er niet.
    de enige reden dat ik kon bedenken is dat ik me dan eventueel op voor kon bereiden.
    maar ook een schatting van de kans zegt niks.
    andere complicaties ed zie je toch pas bij de 20 wk echo
    vandaar besloten het zo te laten.

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik 30, man 35 beide gezond en in grote familie nooit genetische afwijkingen geweest toch test gedaan met reden
    1. Extra echo tussen 8 en 20wk
    2. Kans was toch klein maar mocht groot zijn dan wilden we waterpunctie en bij negatief uitslag afbreken

Bloed 2weken ervoor gegewen, nekplooi was 1mm dus was ook eigenlijk geen zin test verder te doen maar 2 dafen brief gekregen was zk en staat: geen verhoogte kans meer niet
    Dus geen idee hoe het was met 1:(???

Deel Deze Pagina