Maar dat kan ik (meestal) ook wel, en ook wel langer. Alleen als mijn blaas blijkbaar net te vol zit, red ik het gewoon niet. En ik weet ook gewoon welke spieren dat zijn die oefeningen heb ik geleerd bij zwangerschapsgym van een bekkenbodemfysiotherapeute.
Drink je genoeg op een dag? Dit werd mij ook gevraagd door de fysio. Klinkt heel tegenstrijdig maar hoe minder je drinkt, hoe meer last je hebt van (stress)incontinentie. Door (te) weinig drinken wordt je blaas niet goed geprikkeld/aangestuurd, hoef je maar kleine beetjes te plassen en zo kun je je blaas niet goed trainen.
ja, ik drink zeker 8 glazen thee op een dag, dus alleen al aan thee, zo'n 2 liter. Dat moet je trouwens ook weten, weer wat geleerd!
Precies, dat had ik dus ook gezegd. Als je je spieren niet goed kunt aanspannen en ontspannen, is de kans op recidive groter.
dat je dat geleerd hebt betekend niet dat je ze ook goed gebruikt ik dacht ook dat ik het prima wist en ik ze goed aan kon spannen en de controle erover had. niet dus. de bekkenfysio sloot me op een computer aan en zo kon ik op het beeldscherm dmv lijntjes en grafiekjes zien wat mijn bekkenbodemspieren deden als ik ze "commando's". je kon duidelijk zien dat ze ten eerste al te verkrampt waren. heb echt moeten leren om ze te ontspannen. daarna moest ik oefeningen doen terwijl ik aan de computer lag. je kon precies zien wat er gebeurde als ik het op mijn manier "goed" aanspande. er gebeurde weinig terwijl ik het voor mn gevoel helemaal samen kneep van onderen. voelde ik ook niet. ik heb hier lange tijd therapie voor gehad, met die computer, voordat ik ze goed gebruikte.
Goede tip, vind ik. Ik ga ook zo'n therapeut zoeken, heb een lichte verzakking, geen incontinentie o.i.d., maar ik denk ook dat ik mijn spieren verkeerd aanspan en ontspan. Gewoon even rondbellen denk ik? Ik ben bij twee therapeuten geweest die alleen van buiten voelden, wist niet dat dit ook kon.