Wat zou volgens jou de oplossingen zijn wat betreft de Corona?

Discussie in 'Corona forum' gestart door jannanas, 17 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.985
    18.687
    113
    Wat mij betreft staat het stoppen van internationaal toerisme met stip op 1! Zo was corona hier officieel helemaal verdwenen in mei. Maar ja, dat toerisme hè... (Aan de landsgrenzen kon het niet liggen want die waren, en bleven, aan weerszijden gesloten) Nou, nu zitten we dus weer in lockdown, en nog een veel strengere zelfs dan de vorige lockdown. Dus wat mij betreft mogen ze flink investeren in andere dingen, geen land zou (deels) afhankelijk moeten zijn van toerisme m.i.

    Het is vast een impopulaire mening, maar ik vind mensen die doen alsof een vliegvakantie zo'n beetje eerste levensbehoefte is echt heel verwend. En ik geloof echt, vooral adhv de situatie hier, dat het beperken van internationale vluchten tot het hoogst noodzakelijke, een heel grote impact zal hebben. Vakanties kunnen gewoon binnenlands en anders gewoon maar wachten tot corona hopelijk ooit voorbij is.
    (Jammer dan voor de KLM en co, maar echt milieuvriendelijk zijn die bedrijven toch al niet.)
     
    Amaranthas, xxmoixx, Mar76 en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.794
    1.653
    113
    Dus? Wat stel jij voor wat er gedaan moet worden? Alle maatregelen van tafel? Of iets anders?
     
  3. Venelientje

    Venelientje Niet meer actief

    Alles dicht en verbieden tot 1 april. Ook de supermarkten, die mogen per adres 1x per week bezorgen. Dus echt alle winkels dicht. Alle afhaalhoreca dicht, scholen dicht op alle niveaus. Algeheel bezoekverbod. Alleen bezorgers op straat, zorg- en winkelpersoneel en handhavers.

    Denk ik dat het leuk en haalbaar is? Of goed voor de economie? Nee natuurlijk niet. Maar wel effectief!
    En zolang dit niet de situatie wordt, mag er heel veel dus nog wel gewoon in dit land. Goed om bij stil te staan.
     
    Roosje87 vindt dit leuk.
  4. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.794
    1.653
    113
    Het nadeel wat ik vaak lees is dat er ideeën worden voorgesteld, maar dan weer allerlei uitzonderingen daarop worden gemaakt. Dus avondklok invoeren maar als uitzondering daarop dan wel de hond mogen uitlaten.
    De ellende is dat uitzonderingen zorgen dat allerlei mensen de mazen van de wet weer op gaan zoeken, waardoor handhaven ook weer een drama is. Dus mijn voorstel zou zijn: duidelijke maatregelen, met zo goed als geen uitzonderingen. Hoe zuur dat ook is. Juist doordat die uitzonderingen er zijn werken de maatregelen eigenlijk niet echt effectief, waardoor alles nog langer duurt, de mensen nog meer opstandig worden ( ook die zich in eerste instantie aan de regels houden/hielden) waardoor er nog meer maatregelen nodig zijn, met ook weer uitzonderingen, enz enz, en dan is het kringetje rond en werkt eigenlijk niets meer echt.
    Ik weet dat dat ook mij persoonlijk zal kunnen raken, maar denk dat het wel nodig is om de golf te doorbreken en iedereen te kunnen blijven behandelen.
     
    xSNDY19x en Neuzeke vinden dit leuk.
  5. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    #25 Eikeboompje, 17 jan 2021
    Laatst bewerkt: 17 jan 2021
    Hier sluit ik me helemaal bij aan!

    En laat ze al vooruitdenkend zijn! In de toekomst is de kans aanwezig dat er weer een onbekend virus zal opduiken. Maak nu al een protocol zodat het in de toekomst niet weer opnieuw bedacht moet worden.

    En corona zal altijd blijvend zijn totdat dit virus vanzelf uitdooft/milder wordt. Vaccin is hierin niet te oplossing. Net zoals dat de griepprik niet de oplossing is tegen de griep, maar enkel voor een mildere klacht zorgt. Iemand verspreid nog steeds de griep ondanks de griepprik!

    Tot slot nog over de 70 plus groep. Ik las ergens dat een ander niet mag bepalen of een oudere een ic opname wel of niet waard is. Eens, MAAR tegenwoordig mag je ook niet meer doodgaan. Ik voelde me als verpleegkundige advocaat van de patiënt. Artsen willen doorgaan terwijl het bij een patiwnt vaak genoeg is of de consequenties van een ic opname/reanimatie op oudere leeftijd onbekend zijn. Preventie over mogelijke gevolgen van een reanimatie/ic opname op hogere leeftijd en meestal ook waar sprake is van een medische achtergrond lijkt mij ook absoluut noodzakelijk. Ik heb hier bijvoorbeeld regelmatig met mijn ouders over gesproken en dat is echt van belang! Alleen dan kan iemand een weloverwogen beslissing nemen!
     
    Cin85 vindt dit leuk.
  6. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.794
    1.653
    113
    maar is alleen de ifr van belang? Volgens mij is het bij dit virus zo dat er relatief veel mensen zijn ( ook jonge) die in het ziekenhuis belanden voor medische hulp en zelfs op de ic belanden. Doordat hier nu ruimte van gecreëerd is ( andere zorg afgeschaafd) kan voor veel mensen die medische hulp gegeven worden. Waardoor de ifr wellicht wat lager blijft. Maar dat is natuurlijk niet de oplossing als mensen aan de andere kant dood gaan doordat anderen operaties worden uitgesteld.
    Dus volgens mij moet je de werkelijke ifr berekenen met cijfers zonder dat alle andere zorg word geannuleerd. Dat is nml niet vol te houden!
     
    Trirani, Mar76 en Syane vinden dit leuk.
  7. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.424
    1.603
    113
    Nou, ik weet niet of het isoleren van ouderen (en kwetsbaren) perse hier over gaat. Want in de basis klinkt dat heel logisch en eenvoudig. Maar dan kijk ik bv naar mezelf. Ik werk met ouderen en kwetsbaren. Wat betekent dat voor mij? Moet ik mezelf dan ook isoleren om te voorkomen dat ik corona overdraag op hen? En stel dat ík dan niet naar de supermarkt ga, geen mensen op zoek (niet naar mijn alleenstaande moeder:(), en niet uit eten ga (want restaurants zijn dan natuurlijk weer open). Maar hoe zit het dan met mijn gezin? Mag mijn man dan ook niet werken en mijn kinderen niet naar school omdat ik met ouderen en kwetsbaren werk?
    En ik ben natuurlijk niet de enige in Nederland die beroepsmatig met ouderen en kwetsbaren werkt. En dan heb je nog bv mantelzorgers.

    Het isoleren van ouderen en kwetsbaren houdt zoveel meer in dan dat zij niet meer naar de supermarkt mogen en geen visite meer mogen ontvangen.

    Daarnaast zijn de maatregelen cru gezegd niet om te voorkomen dat mensen doodgaan. Want diegenen belasten de zorg niet natuurlijk..
     
    Trirani, Vero0504, Mar76 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.794
    1.653
    113
    Goed punt....
     
  9. Aegyo

    Aegyo Fanatiek lid

    3 jan 2015
    2.319
    1.341
    113
    Focus leggen op vaccineren en dan maar duimen dat we er nog redelijk vanaf zullen komen. Als je Nederland vergelijkt met andere landen, dan verloopt het vaccineren hier op slakkentempo.

    Maar dat lijkt een terugkerend iets te zijn, dat we achter de feiten aan blijven hollen.

    Ik houd me al maanden meticuleus aan alle regels, maar dan moeten Jan, Piet, Katrien en Truus bij de bakker/supermarkt/tankstation dat ook doen. En dat doen ze niet, waardoor al die regels uiteindelijk geen zin hebben (gehad).

    En ik zie de regering niet harder optreden tegen dit soort dingen, dus tja...
     
    Trirani, bosi333 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  10. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.396
    10.593
    113
    Helemaal met je eens. Het is makkelijk gezegd. Maar in praktijk echt onmogelijk uit te voeren naar mijn idee.
     
  11. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.831
    12.956
    113
    Vrouw
    Ik begrijp geloof ik niet helemaal wat je bedoeld? Maar de ifr wordt van elke besmettelijke ziekte op dezelfde manier berekend.
    Er zijn sinds het begin van de corona uitbraak nog geen 300 mensen onder de 50 opgenomen op de ic. Uiteraard heel triest voor deze mensen, maar statistisch gezien bijna verwaarloosbaar.

    Zoals ik al eerder zei ben ik er al jaren een voorstander van om de zorg op te schalen. Het annuleren van de reguliere zorg is niets nieuws. Hopelijk ziet de regering nu ook eindelijk in dat dit onacceptabel is.
     
    Whysteria vindt dit leuk.
  12. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.831
    12.956
    113
    Vrouw
    In mijn ogen zouden deze mensen zichzelf dan kunnen isoleren. Op het moment dat zij een medisch mondkapje dragen, spatbril en handschoenen gebruiken is de kans op besmetting nihil en kan jij normaal leven.
    Of deze mensen laten zich vaccineren waardoor ze ook niet meer besmet kunnen raken.
    Op die manier hoef jij (en de rest van je gezin) je leven niet aan te passen.
     
  13. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.424
    1.603
    113
    Ja, oke. Ik verwacht eerlijk gezegd ook dat wanneer deze groep mensen grotendeels gevaccineerd zijn, de maatregelen afgeschaald kunnen gaan worden. Maar dan zijn we wel 2-3 maanden verder. Voor nu zie ik het isoleren van ouderen/kwetsbaren nog niet als oplossing.
     
    Mar76 en Syane vinden dit leuk.
  14. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.831
    12.956
    113
    Vrouw
    Ik wel. Dit gebeurt ook regelmatig met de griep. De griepvaccinatie werkt namelijk niet altijd.
    Maar goed, dan maar hopen dat ze sneller klaar zijn met vaccineren dan bekend (vrees eerder andersom).
     
  15. Annie82

    Annie82 Fanatiek lid

    27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Vergeet ook niet dat het in NZ nu zomer is.....
     
    Whysteria vindt dit leuk.
  16. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.794
    1.653
    113
    goed dat je dit meld! Waar haal je deze informatie vandaan? Ik bedoelde dat de sterfelijkheid weliswaar niet al te hoog is, maar de nodige medische zorg lijkt me wel vrij hoog bij dit virus ( veel ziekenhuisopname). Maar ik ben geen expert!
     
  17. Wish05

    Wish05 Actief lid

    5 apr 2020
    281
    635
    93
    Helemaal mee eens!
     
    Cin85 vindt dit leuk.
  18. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.831
    12.956
    113
    Vrouw
    Stichting nice staat als je naar onder scrolt een heel schema qua leeftijd verdeling. https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-ic.jsp
    Staan trouwens ook andere interessante grafieken.
     
  19. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.728
    2.509
    113
    Vrouw
    Als eerste zou ik het complete vaccinatieprogramma omdraaien. Niet de kwetsbare oude mensen in het verpleeghuis of meervoudig gehandicapte mensen. Maar de 60-75 jarigen die de zorg en ic het zwaarste belasten.
     
  20. Annie82

    Annie82 Fanatiek lid

    27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    De avondklok geloof ik niet zo in tenzij er streng gehandhaafd gaat worden. Of dat echt veel bijdraagt aan het aantal besmettingen daar heb ik mijn bedenkingen over.
    Handhaven op de werkvloer daar geloof ik meer in. Ik hoor van veel mensen dat ze toch worden geacht om op het werk te komen terwijlthuiswerk ook mogelijk is. En meer schoonmaak bij de supermarkten van winkelkarretjes plus controle. Ik neem heel incidenteel mijn dochter ook mee. Ook omdat ze denkt dat anders alles met de postbode komt. Ik zie echter ook mensen met 3 of 4 door de winkel wandelen. Eerlijk gezegd durf ik er zelf niet altijd iets van te zeggen. En ik heb ook erg veel respect voor de medewerkers in de supermarkt die deze discussies aan moeten gaan.
     

Deel Deze Pagina