En andersom? Als een broer van je nu overlijdt en hij blijkt alles aan goed doel X te schenken omdat jij "al genoeg hebt".. ben je dan ok, ben je niet gekwetst oid?
nee hoor, zeker niet!! Ze zouden het echt wel begrijpen. Ik vind dat iedereen daar zijn eigen keuzes in mag maken. Ik heb geen zin om te vertellen om welke bedragen het gaat, maar ik denk dat jullie het beter zouden begrijpen. En niet alles zou naar een goed doel gaan, maar wel een gedeelte.
Ik heb hier altijd wat moeite mee. Het steekt mij altijd. Niet terecht want jij kunt er niks aan doen. Maar mijn vader liet mij 70.000 euro schuld na en bijna geen verzekering voor zijn uitvaart. Ik vind dit dus echt zo'n dooddoener. Wat is de kans dat je allemaal gaat. Maar goed, als je dat perse vast wil leggen in een testament...Dan zou ik het gewoon binnen de familie laten of alles aan een goed doel. Niet 1 broer wel en 1 vriend. Wees dankbaar voor wat je krijgt! Er zijn genoeg andere verhalen.
Wij hebben ervoor gekozen dat het dan naar onze ouders gaat of, als zij al zijn overleden, naar mijn schoonzus. Als schoonzus onverhoopt ook is overleden gaat alles naar mijn broer en als hij is overleden gaat alles naar het KWF. In eerste instantie gaat alles naar de kinderen en eventueel hun kinderen maar bovenstaande dus in het geval dat wij met het hele gezin in één klap komen te overlijden en er geen levende (klein)kinderen zijn. Dat onze ouders of schoonzus het niet nodig hebben was voor mij geen reden om het anders te regelen eerlijk gezegd.
Hier zou het eerst naar onze kinderen gaan, mochten we allemaal neerstorten met een vliegtuig, dan naar onze ouders & zussen. Mochten onze ouders er niet meer zijn, dan gaat het naar de zussen. En als we met de hele familie in hetzelfde vliegtuig zaten, dan weet ik ‘t ook niet meer…
Familie, mocht ik een bepaald doel voor ogen hebben dan komt daar vanzelf via hun wel een mooi bedrag terecht. Bij zo'n beetje elk goed doel zitten er mij te veel met vingers in de ruif te graaien. Als ik aangeef dat ik een donatie ten gunste van bijvoorbeeld de afasie hoek zou waarderen dan weten m'n broers en schoonfamilie wel waar op te letten.
De bedragen zijn als ik het goed begrijp enorm hoog. Ik heb toch wel eens gekke dingen gezien, juist als mensen veel geld hebben. Durven meer risico te nemen, waardoor heeel veel geld, nog veel meer geld wordt, of ze raken alles kwijt. Omdat je niet in de toekomst kan kijken, Zou ik het toch in de familie houden. Mocht er een situatie voor doen waarbij ze het toch nodig hebben, is het alleen maar fijn dat het zo is geregeld.
Als de notaris aangeeft of wij hier over na willen denken, dan doen we dat. En er staat helemaal nergens dat ik niet dankbaar ben!! Als je enig idee hebt wat wij voor onze kiezen hebben gekregen, zou je het ook nog heel goed kunnen begrijpen dat dat geld voor mij juist een pijnlijk ding is. Wij kunnen heel goed onze eigen broek ophouden. Voor al het geld van de wereld, zou ik dit jaar terug willen draaien. Beetje makkelijk geoordeeld!
En waar ik een hekel aan heb, is vergelijken! Zeker als je echt niet weet waar je over praat. Dan zou je voor geen goud willen willen ruilen.
Niet gelijk zo aanvallend. Je kent mij niet en weet niks van mijn leven. Misschien moet jezelf ook niet vergelijken. Ik weet hoe het is om het financieel heel moeilijk te hebben. Dat vormt je voor de rest van je leven Verder laat ik het hierbij
Wat ontzettend mooi dat je hier over nadenkt, ik zou zeker nadenken over het nalaten van je geld, bijv. in een soort fonds dat opgericht moet worden na je overlijden dat bijv. mensen/gezinnen in je stad/buurt/dorp die in armoede leven een vakantie aanbiedt. Zo laat je het toch na in je omgeving, aan mensen die het nodig hebben. Ik ben zelf opgegroeid in armoede dus vandaar mijn "voorbeeld", maar het kan ook iets zijn waar jouw hart naar uit gaat. Bijv. dieren, natuur of bepaalde mensen die je kent die het goed kunnen gebruiken. Wat fijn ook dat je het financieel goed hebt en je familie ook, al is de aanleiding heel verdrietig. Dikke knuffel
Absoluut, ik ben opgegroeid in een éénoudergezin (bijstandsuitkering) en die ene ouder was o.a. gokverslaafd. Dat vormt je inderdaad, ik heb daarom altijd financiële onafhankelijkheid nagestreefd en ik zou ook een erfenis verwerpen als dat mij schulden zou opleveren.
Lastig. Hier staat ook een bedrag met 4 nullen, en als ik zo door spaar 5 nullen op de rekening Ik heb weinig contact met mijn broers. Ik zie vriendinnen meer als familie. Netwerk is ook heel klein. 3 vriendinnen en 2 goede kennissen. Ik denk dat ik dan eerder zou zeggen ieder krijgt bijvoorbeeld 5.000 euro, inclusief broers. Ik weet ook bij allen dat ze het niet verbrassen. De 1 koopt een nieuwe auto en de ander stopt het in een huis, etc. En wat overblijft naar een goed doel .
Bij mij zou dat echt bepaald worden door het bedrag. Wat is veel natuurlijk? Veel, groot, ruim zijn begrippen die voor iedereen anders liggen. Als dat 500 000 euro ofzo is dan gaat dat gewoon richting familie (alles er onder ook) Spreek je over nog veel meer, dan zou ik er ook goede doelen bij zetten.
Ik zou mijn familie alles laten erven en laat hen het dan maar eventueel aan goede doelen schenken. Die erfbelasting, ja jammer, maar er is toch meer dan genoeg dus daar zou ik me echt geen seconde druk om maken.
In dat geval, ik snap niet zo goed waarom je nu alweer een topic over dit onderwerp opent. Had lekker een vervolg geschreven in dat andere topic. Als je het allemaal zo goed weet waarom dan hier om hulp vragen? Lees je even in wat er gebeurt als je de pijp uitgaat en je laat je vermogen of een deel na aan een goed doel. En verder, niet te moeilijk doen. Zoals je nu al ziet, een beetje geld is leuk. Maar wordt het meer dan een miljoen dan gaan mensen je scheef aankijken. En weet je ook ineens niet meer wie wel en niet je vrienden zijn. Mijn vriend is een meer dan eens ‘genaaid’ door ‘vrienden’ omdat ze vonden recht te hebben op geld wat hij verdiende. Mensen zullen je misschien om een gunst gaan vragen of om hen uit de brand te helpen. Vriendschappen worden dan ineens zakelijk. Als je nee zegt bent je een kniepert als je het wel doet en mensen betalen niet terug staat je vriendschap ook wankel. Ik zou het geld lekker binnen de familie laten. Wat ik een beetje tussen de regels door lees heeft je vader zich praktisch voor dood gewerkt.
We zijn onlangs, begin van de maand met heel mijn oorspronkelijk gezin op vakantie geweest: mijn ouders, mijn broers en zussen en hun gezinnen en mijn eigen gezin. Dus echt iedereen van "mijn kant" zat op hetzelfde vliegtuig. Wij hebben hierover gesprekken gevoerd, het gaat hier niet over veel geld maar wel over een huis wat best wel wat waard is en dan ineens afbetaald zou zijn. We hebben aangegeven en op papier gezet dat we (man en ik) wilden dat het allemaal naar mijn schoonouders zou gaan, die het dan eventueel zouden schenken aan mijn schoonzus en vooral diens dochter. (ons nichtje), ons huis is nl met een aparte woonst (studio met badkamer en keuken) eraan en mijn nichtje heeft een verstandelijke beperking, ik denk dat ze daar wel zelfstandig zou kunnen wonen. Ik zou willen dat haar leven en dat van haar ouders wat makkelijker zou zijn in de toekomst. Dus ik vind het goed dat je erover nadenkt. Nu is het weer verscheurd trouwens en gaat het gewoon naar mijn en zijn ouders, als ons als gezin iets gebeurd. Maar mijn ouders zijn van onze wensen op de hoogte en zouden hier zeker achter kunnen staan. (dus dat het huis uiteindelijk naar schoonzus gaat)
Hier gaat een kwart naar familie en drie kwart naar specifieke goede doelen. Net zoals hij jou heeft de familie het geld echt niet nodig en doe ik het meer voor het gevoel. Dus het merendeel mag naar goede doelen. Er is zoveel ellende in de wereld, goede doelen hebben nooit genoeg. Dus als ik jou was zou ik er gewoon nog 5 goede doelen aan toevoegen!