Bij mijn weten mag je alles wat overhangt op jouw grond gewoon snoeien. En die dingen zijn niet kapot te krijgen! Wat al gezegd is het vreet alles op, leidingen voegwerk alles. Is het zelfs niet zo dat struiken/bomen 50 cm van de erfgrens moeten blijven of geld dat niet voor klimop?
Dit zou kloppen als het niet gezamenlijk was geplaatst. Helaas is dit volgens mij wel het geval en mag je dus alleen iets doen in overleg.
Geldt niet voor klimplanten, omdat het ook vaak gebruikt wordt met bijv schuttingdeel of raster als erfafscheiding! Struiken is 50cm bomen afhankelijk van de grootte 1 m, om je aan te vullen.
Dat kan wel zijn, maar als jouw schuur daardoor naar de herrie gaat... Ik zou daar alles behalve blij mee zijn hoor. Dan maar een minder blije buurvrouw. Wij hebben die klimop ook bij ons huis gekregen nou wat een hel om die rotzooi weg te krijgen. Het is de pest voor je muren e.d wat anderen al zeiden. Ik zou echt aandringen op een mooie schutting, jullie moeten er nog jaren met plezier wonen en de mensen die op middelbare leeftijd zijn zullen er lang niet zo lang blijven wonen als jullie. Je wil van de zomer natuurlijk ook gewoon in een mooi tuintje zitten
En als je nou van die betongazen schutting delen neerzet dan heb je niet die lelijke wortels door een kapotte schutting, maar zelf ook plezier van een klimop? Ik hou wel van een mooie klimop...
Je kan ook de schutting tussen de klimop weghalen, gewoon de planken weg slopen.... Zal wel makkelijk gaan aangezien het nu al niet veel lijkt. Nieuwe schutting plaatsten waar hun hem dan zal tegen aanmaken... Laat anders eens jullie kant zien hoe lelijk het is! Wij hebben 2 jaar geleden ook zo onze schutting vervangen, maar de klimop wouden we beiden houden.... Zag er ook veel beter uit haha
Krissie, volgens jou is het dan zo, gezien het feit dat mensen zeggen dat die plant doodgaat als wij hem doorsnijden en weghalen op onze grond, dat hij dan bij hen doodgaat en dat dat niet mag? Dan zouden wij verplicht zijn deze rotzooi op onze grond te houden???? Dat kan toch niet waar zijn?
Ach die arme hedera krijgt wel de volle laag hier Wij hebben (nieuwbouwwoning) met alle buren in de hele straat juist bewust een tuinafscheiding met hedera geplaatst. Houten palen met betongaas ertussen en hedera er door heen. Hier houdt gelukkig niemand van die kale houten schuttingen. De hedera staat er nu vijf jaar en zit altijd vol vogels en egels schuilen eronder. Geen last van wortels die schuttingen of muren kapot maken, omdat het alleen op het betongaas zit.
Idd daarbij het is gewoon echt rotspul. Ik zou het never nooit meer in mn tuin willen. Het zat bij ons aan de voorkant op de schuur, achter tegen de muur van de aanbouw van de buren en achterin de tuin tegen de schutting. Echt een hel om het weg te krijgen. Daarbij had de vorige eigenaar nooit wat gedaan aan de tuin dus die wortels van die klimop zaten echt overal..:x
Kun je hem niet uitdunnen en geleiden? De dikkere takken weg knippen en de dunnere takken naar hun geleiden. En anders een betonnen met gaas schutting plaatsen en de klimop mooi laten geleiden daar door heen. Nu heb jij en hun een dikke laag klimop die misschien wel een meter breed is geworden. s7
Als jij knipt gaat die echt niet aan hun kant dood hoor, was het maar zo makkelijk rot spul.. Vind het echt geen gezicht en zou er zeker een andere schutting neer zetten als ze akkoord gaan natuurlijk..
Overleg gewoon met je buren over een nieuwe schutting inclusief nieuwe hedera maar dan wel aan hun kant. Paar hedera plantjes desnoods al op redelijke hoogte is niks in vergelijking met een burenruzie. Snoeien kan heel goed maar als je hem bij de stam afzaagd gaat hun kant echt wel dood hoor ook al is het net onkruid.
Gewoon stiekem de wortels Door knippen en als je buuf vraagt hoe dat kan zeg je geun idee whahah Het is jullie tuin en jullie beslissen ....
Jullie tuin, jullie wensen. Ik had het ding eruit gehaald zonder er ook maar over te spreken. Wat mijn buren doen moeten hun weten, maar hun planten hoeven niet in mijn tuin
Tsja, dit is juridisch heel moeilijk. Jij mag die klimop helemaal wegknippen, alleen staan de wortels op de grond van de buren en klimop is zoooo sterk, dus die zal blijven terugkomen. Die schutting is ook hoognodig aan vervanging toe. Schutting op erfgrens is mandelig, dus beide partijen moeten de kosten dragen. Als zij schutting en klimop willen behouden, kan je voorstellen op jullie kosten een nieuwe schutting te plaatsen, mits zij alle klimop weghalen. Of je kan de Rijdende Rechter bellen, maar je woont er net, dus dat wil je niet...
Bedankt allemaal dames. Nou, vandaag gezien dat dit 'baksel' dus ook echt 'de' schutting is. Ik zette wat kracht om er een stukje door te kijken, maar dat brak al af en ik keek zo de plant in aan de kant van de buren........ o wat baal ik daarvan. De schutting staat aan ónze kant, de pijp zit precies in het midden en links van de pijp (Dus onze kant) staat de schutting geplaatst. Vanmiddag voor het eerst bij toeval kennis gemaakt met de buurvrouw. Ze had mijn zoontje al een keer met mijn man gezien en ze zei hem al gedag met zijn naam erbij. Erg vriendelijk type, maar ook wel iemand die zelf alles netjes aan 'kant' heeft en zich niet de kaas van het brood laten eten. Trouwens, een dame van rond de 50-60 jaar. Tja.......... ik durfde niet meteen over de tuin te beginnen, ze stelde echt vragen over hoe het klussen ging etc. Het ding moet gewoon echt weg, ik vind t bijna vies. Mijn ouders kwamen een slaapkamer behangen vandaag en 's middags heeft ze de hedera tot bovenaan bij ons weggeknipt en de goot van de schuur vrijgemaakt. Helaas zitten alle kale dikke stronken er dus nog steeds. Rotding.
Beatissimam........ en wat als zij het nu gewoon willen houden zoals het nu is? Want daar ga ik eigenlijk vanuit......het zijn geloof ik ook geen 'schuttingtypen'.... Als wij het ding wegknippen (ook de kale stronken en we zouden er een nieuwe schutting tegenaan zetten zelf, dan zal de hedera ook wel door de nieuwe schutting komen he, ben ik bang? Nou ja, over een tijdje gaat mijn man met ze praten. Voor mij liever vandaag dan morgen.
Als de schutting op jullie grond staat, dan zou ik gewoon een nieuwe schutting (ook op jullie grond) plaatsen. Trek bij het verwijderen alle klimop aan hun kant van de schutting, leg het een dagje op de grond in hun tuin, plaats de nieuwe schutting, en leid de klimop er weer tegenaan. Kun je meteen alle dikke stronken aan hun kant houden. Iedereen blij. En vanaf dan goed bijhouden