Wat zouden jullie doen? Even lezen en een eerlijk advies geven.

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 30 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Zoals gezegd kunnen wij wel enigzins bijspringen. De hypotheek kan ik niet voor ze betalen, maar wel een pak luiers, of wat fruithapjes, een winterjas of schoentjes, kleine dingetjes dus, maar eigenlijk vind ik dat niet eens bijspringen. Gewoon iets wat je doet voor je (pleeg)kleinkind.

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Nee hoor een vriend van ons heeft er nog steeds 1 hahahah, 1 van de laatste dan :p

Maar ik denk,zeker omdat ze er zo goed overna denkt, het allemaal wel goed zal komen. En zo niet plaats je een oproepje hier want ik denk dat iedereen wel mee zou willen helpen om haar droom uit te laten komen.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

#163 mamabri, 31 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2014
    Een vraagje, je hoeft niet te antwoorden als je niet wilt, maar ik vraag me wel af: kun je dan onverwachte kosten dragen? Ik bedoel, een kind groeit net uit zijn schoenen op het moment dat je een rekening moet betalen, of ineens past de helft van de garderobe niet meer. Of (gehad met mijn oudste :x) hij verslijt 5 winterjassen in 3 mnd tijd, wat trouwens wel een heel duur grapje was :(

Of gehad met pleegdochter: een winterjas nodig hebben, die ze van haar kleedgeld kocht, maar dat het zo'n kort model was (hij was heel leuk hoor, daar niet van) maar ja, op de scooter in de kou trok dat kreng op en dan was haar rug bloot, dus enorm koud (hadden we al voor gewaarschuwd) en omdat zij best snel ziek was, toch maar nog een winterjas bijgehaald ;) Was trouwens dezelfde winter als de 5 jassen van zoon, was een dure winter kan ik je vertellen :$

Hoe spring jij daar op in?

Kijk ik "spaar" kleren van te voren: zie ik iets leuks voor volgend jaar in de opruiming, koop ik het en leg het zo lang in de kast, ik heb dus altijd kleding op maat liggen zeg maar. Zie ik sokken liggen die afgeprijst zijn en die me wat lijken: hup, mamabri koopt weer een boel sokken voor iedereen, nou ja, je snapt het wel.

Oh, en ik koop ook heel veel op rommelmarkten, vooral koninginnedag (koningsdag nu dan) is favoriet, dan koop ik de mooiste kleertjes voor bijna niets, goed wassen en de kledingkast is weer aangevuld. Ook speelgoed koop ik dan vaak enz.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

ja, dat is ook wel waar denk ik.

En jullie vriend zal wel hetzelfde denken: hij doet het, dus waarom een nieuwe?

5. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    ;) dat kon ik er niet 1 2 3 eruit vissen @mambri vandaar
    dan zie ik 1,2,3 geen grote beren op de weg
    hypotheek word een ander verhaal

ennuh wij hebben ook nog steeds beeldbuis, hij doet het prima! dus waarom een ander :p

6. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.572
    1.867
    113
    Vrouw
    Zeker doen, anders hebben ze waarschijnlijk over een paar jaar heel veel spijt!
    Het gaat financieel ook vast goed komen!

7. adi

adi Niet meer actief

Ik vind deze link absoluut niet rijmen met 'het overheid rekent het voor ons uit'.
    Want dit is gewoon een rapportage die uitrekent hoeveel je kwijt bent als je alle beschikbare babygerelateerde dingen koopt.

Ze berekenen hierin de kosten van een pretecho, werken het hele uitzetlijstje af van prenatal enz. Dus zou ik dit absoluut niet aandragen voor mensen die zich werkelijk afvragen hoeveel geld NODIG is om een baby te verzorgen en te voeden.

Om maar een voorbeeld te noemen: een baby heeft absoluut geen commode of badje nodig. Dat is iets wat ouders graag willen. Met mama douchen en verschonen op het bed: je bereikt het hetzelfde resultaat..

8. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.572
    1.867
    113
    Vrouw
    Was hier ook zo, wij hebben sinds kort een andere tv via MP voor een prikkie gescoord, anders stond dat logge ding hier ook nog op het kastje ;) maar het geluid deed het niet meer..

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

So what?? Bijna alles is Engels, dus ondertiteld, en anders via teletekst ondertiteling. Ik zou geen nieuwe hebben gekocht hoor ;)

Geintje, ik ben zuinig, maar zo zuinig nou weer net niet :p

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou, Adi, even zonder gekheid, maakt in dit geval niet uit of je veel of minder geld hebt, maar jij kreeg 3 baby's tegelijkertijd, dus ook jij kwam voor onverwachte kosten te staan (neem ik aan tenminste) hoe heb jij dat gedaan? Het is misschien niet vergelijkbaar, maar misschien nog tips?

11. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.572
    1.867
    113
    Vrouw
    hahaha
    Hier ook best zuinig, maar zonder geluid tv kijken is net niks :p :D En voor die 4 tientjes viel het nog mee ;) :D

12. adi

adi Niet meer actief

Ik ben niet echt een goed voorbeeld hoor, wij hebben voldoende budget om alles te kopen wat nodig is.
    Maar in mijn omgeving heb ik wel gezinnen die het een heel eind redden met tweedehandse spullen (een complete uitzet kun je via marktplaats kopen), en tweedehandse kleding.

Ik ben wel erg nuchter, ik koop geen dingen alleen maar omdat daar 'baby' voor staat. En heel veel dingen die we wel hebben gekocht waren niet echt 'nodig', in de zin van: noodzakelijk voor de hygiëne of gezondheid van de baby.

Dingen zoals:
    - wat is nou het echte verschil tussen een tummytub en een emmer?
    - heb je een commode/ verschoningskussen/ badje/ voedingskussen/ box enz echt NODIG, of zijn dat comfort producten?
    - hoeveel speelgoed heeft een kind echt nodig?
    - krijg je nou een ongelukkig kind als je niet alles kunt kopen wat een ander ook heeft? Wij kunnen heel veel kopen voor onze kinderen, maar hier zullen ze principieel echt niet iets krijgen alleen maar omdat een ander dat heeft.

En in tegenstelling tot sommige andere reacties, ik zou bestaansrecht van een persoon niet laten afhangen van mijn vermogen om hem wel of geen luxe te kunnen bieden. Wel basisvoorzieningen, en een weg naar een opleiding. Studie is een ander verhaal, ik heb mijn studie volledig zelf betaald en ben daardoor alleen sterker geworden. Ik ben ook niet van plan om de studie van mijn kinderen grotendeels te bekostigen, wel om ondersteuning te bieden. Luxe en comfort creëren in wezen geen betere personen. Waarden, normen, basis verzorging, liefde en goede opvoeding wel.

13. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Doen.
    Ik was 18 en ongepland zwanger. Pa zat op school, ik was er al mee gestopt. Tuurlijk is het geen vetpot en heb ik ook wel eens 3x in de week pannenkoeken moeten eten. We hadden een 2e hands babykamer, net als de rest vd inboedel trouwens. Maar dat maakt een baby geen reet uit . Er kwam een 2e en 3e achteraan.scheiding Veel jaren later, weer terug bij af Inmiddels zijn ze volwassen, en ze doen het goed. Je kunt het leven niet uitstippelen naar je droombeeld. Het leven loopt zoals het loopt. Ik ben blij dat ik mijn ongeplande zwangerschap heb behouden. Ik heb inmiddels een heerlijke 24 jarige zoon. Voor elk probleem is er een oplossing. Het gaat niet om een luxe wandelwagen, maar om liefde en geduld ( wat wel eens moeilijk kan zijn in klote tijden). Ik weet zeker als er tzt een oproep geplaatst wordt hier of op een fb pagina dat er veel mensen een hoop kleding ed gratis aanbieden. Het gaat er puur alleen om, willen ze graag een kind (kinderen) EN kunnen ze het mentaal aan.. zoja. . Go for it.en al helemaal als ze ook nog eens steun vd l omgeving hebben.

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Mamabri....wat iemand al eerder zei...ik zou deze vraag niet hier stellen met alle hormoonbommen en vrouwen met sterke kinderwens. :D

Ik weet zeker dat je op een 'neutraal' forum zoals bvb Viva heel andere meningen krijgt dan hier. ;)

15. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik zou er zelf voor gaan. Ik ben van mening dat voor alles een oplossing is en met 2e handsspullen is ook niks mis.

16. Sammie88

Sammie88 VIP lid

12 jun 2008
    11.287
    0
    36
    Emmen
    Er zijn genoeg overheidsinstellingen die geld uitkeren, redden doen ze het echt wel!
    En heel eerlijk gezegd.... Zou ik bij zo'n keuze mijzelf niet eens die vraag stellen en gewoon doen. Kom op zeg, je blijft toch niet bewust kinderloos puur uit financiële overwegingen.

Tip: Zodra ze zwanger is ga eens kijken op mp naar gratis uitzet of op een weggeefhoek via fb, staan dagelijks dingen op.

17. Brett

Brett Bekend lid

2 jul 2009
    896
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mee eens! Ik zeg ook ervoor gaan!

18. adi

adi Niet meer actief

Nou ik heb al 4 jaar geen last van hormonen noch een kinderwens (meer) ;)
    En deze topic gaat juist over iemand met een sterke kinderwens..

19. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Als er een goede achterban is (voor financieel bijspringen, oppassen, etc) zou ik het doen. Denk dat je beter 'spijt' kunt hebben dat je er voor bent gegaan terwijl de financiële situatie niet optimaal is (en dat is tegenwoordig bij heel veel gezinnen zo) dan dat je spijt hebt omdat je het vanwege de financiële zaken niet hebt gedaan, waardoor je geen kind meer kunt krijgen.

Daarnaast, op veel dingen valt te besparen, ze krijgen dan kinderbijslag en kgb waarvan de kosten voor een kleine toch eigenlijk wel gedekt zijn (mits je geen dure kleertjes koopt).

20. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Wij vragen dat soort dingen ook voor de verjaardag (nu kan dat nog) en anders: wij leggen elke week €2 per kind apart voor onvoorziene kosten. Dat is niet gelijk een rib uit je lijf, maar na een aantal maanden toch een redelijk bedrag :) en de opa's en oma's helpen ons ook wel eens een handje als het echt iets belangrijks is :)

Deel Deze Pagina