Dames, Wie kent het? Krimpfolie? Ik ben erg benieuwd hoe het werkt, kan er maar weinig over vinden. Ik begrijp dat je er op kunt kleuren, in de oven kan stoppen waarna het zo'n 7x krimpt. Maar...hoe krijg ik een afbeelding op dit folie? Gewoon overtrekken? Kun je er met standaard potloden of stiften op kleuren? Is het geschikt voor kinderen? Erg benieuwd naar ervaringen!
Ja, ik heb het een paar maanden geleden voor het eerst gedaan met de kinderen, van die kleine sleutelhangertjes gemaakt met krimpfolie. Het waren figuurtjes die je in kon kleuren, dan moest je nog een gaatje maken met de perforator waar dan het ringetje door kon en vervolgens moest je ze 30 seconden ofzo in de oven doen en komt het er gekrompen en hard weer uit. Je kunt gewone potloden gebruiken. Vond het best leuk om eens te doen.
Ooh dat is lang geleden zeg, vroeger als kind deden wij het nog wel eens en dan ook met verjaardagsfeestjes. Het lijkt meer een soort doorzichtig plastic dus je trekt de afbeelding over en kleurt het daarna gewoon met potlood in (geloof dat stift niet kan, wij gebruikten tenminste altijd potlood) en zodra het klaar is in de oven en het krimpt flink en zodra het uit de oven komt even met de deegroller of een snijplank er boven op anders gaan ze bol staan, en dan is het klaar, wij maakten er van alles van oorbellen, broches, het is erg leuk spul maar hoe echt rekening met de krimp want dat was flink. Oja en in de oven trekt het ook eerst echt bol en omkrullende randjes, geen paniek is normaal . Wij stonden altijd met onze neuzen tegen de oven geplakt te kijken welke het eerst ging krimpen en welke per ongeluk te veel krulde en mislukte, gebeurde bijna nooit hoor!!! Maarja dta kijken was leuk en dan roepen ooh nee nu niet meer krimpen dan wordt hij te klein Uhm verder eigenlijk geen idee meer
Ik werk met kinderen en wij doen dat regelmatig met kinderen van de lagere school. Je kan gewone kleurpotloden gebruiken, maar je moet het echt stevig inkleuren dan, anders vervagen de kleuren te hard. Ook bestaan er speciale stiften voor op krimpfolie, meestal te koop in hobbywinkels of online. Je overtrekt idd gewoon je afbeelding, doet er een gaatje in met een perforator als je het ergens aan wil hangen achteraf. Kinderen vinden dit zeer leuk om te doen, ze moeten alleen een beetje geduld hebben en nauwkeurig werken, anders is het resultaat niet zo mooi Je steekt het in een oven van 18O graden en na een paar seconden zie je het al beginnen opkrullen en krimpen. Uit de oven halen en er iets zwaars opleggen en laten afkoelen. klaar!
Ik ken het niet. Ook nooit van gehoord. Maar lijkt me een leuke activiteit om eens met m'n nichtjes te doen
Volgens mij is het hetzelfde als krimpy dinky. Zover ik mij nig herinneren moet je idd met potlood iets overtekenen en inkleuren. Dan uitknippen en in de oven of magnetron?? (Geen idee meer) doen. Als je met google krimpy dinky intypt kom je heel veel tegen, misschien heb je daar iets aan Knutselse!!!