jij hebt gelijk, het is deze opleiding, maaaar ik heb de volledige spw 3 en 4 gedaan en staigiares helpende welzijn begeleid en pedagogisch gezien stelt het weinig voor als ik eerlijk ben. Het is echt in geen enkel opzicht te vergelijken met een volledige opleiding. Daarmee wil ik niet zeggen dat iemand die secretaresse geweest is en dan de go opleiding doet niet een fantastische gastouder kan zijn hoor, want dat kan natuurlijk wel. Maar wij hebben regelmatig bijeenkomsten en vergaderingen van het gob waar iedereen komt. En met bepaalde vraagstukken merk je dan toch wel verschil in achtergrond. Al zijn daar uiteraard uitzonderingen op. De eigenaresse van ons gob heeft ook vertelt dat sommige vraagouders die zich aanmelden specifiek vragen naar een go die een volledige opleiding gedaan heeft en een aantal jaar ervaring in de kinderopvang.
Oh absoluut. Maar het heeft alsnog meer pedagogische achtergrond als een totaal andere opleiding. Ik heb toen overwogen de SPW te doen maar omdat toendertijd je alle takken van de zorg door moest worstelen om bij de kinderopvang uit te komen ben ik de horeca in gegaan. Puur omdat al die andere takken (bejaarden,gehandicapten) mij totaaaaaaal niet trokken. Nu baal ik ervan want je kunt tegenwoordig direct je gewenste richting kiezen. mits de opleiding nog aangeboden word. Wat hier niet meer het geval is ivm het kleine banen(en dus stage)aanbod...blijkt wel uit het feit dat er steeds meer spw3/4 gediplomeerden gastouder worden. puur omdat er op de KDV's ed bijna geen werk meer te vinden is. Als je op dit moment nog wat wil richting de kinderopvang jagen ze je naar de LOI (is mij serieus gezegd) En dan...in mijn opinie...heb je meer aan een niveau 2 die je in een daadwerkelijke opleiding gevolgd hebt. Wel ben ik van mening dat...opleiding ofniet...een goede pedagogisch medewerker bepaalde inzichten van nature heeft. Maar dat voel je zelf wel aan als je op gesprek gaat bij een gastouder.
Het hangt er vanaf of je een fijne betrouwbare gastouder aan huis kunt vinden. Mijn oudste ging ook al naar een kdv maar was als baby erg vaak ziek. Toen mijn tweede kindje kwam heb ik dus ook voor de keuze gestaan of ik door zou gaan met een kdv. Maar de juffen van mijn oudste waren zo fijn en zo vertrouwd en ik kon regelen dat mijn jongste in hetzelfde klasje kwam. De gastouders in onze buurt waren allemaal oudere kille norse dames waar ik totaal geen klik mee had. Ik had een veel beter gevoel bij die lieve juffen van ons kdv die ik al bijna 4 jaar kende... Daarnaast zijn ze bij ons niet streng tov zieke kindjes, als jij het ok vind om je kind te brengen, dan vinden zij het ook goed. Wonder boven wonder is mijn tweede kindje lang niet zo vaak ziek. En als hij echt 40 graden koorts heeft zoals vorige week voor het eerst gebeurde, dan neem ik toch liever een vrije dag.
onze oudste heeft de eerste 3 jaar en onze tweede dochter het eerste jaar op een kdv gezeten. Toen ik zwanger was van nummer 3 gegaan voor een gastouder aan huis. En dat is het beste besluit ever! Wat een verschil. Geen gestress meer voor en na je werkdag. Kinderen kunnen gewoon hun eigen ritmes behouden. Ze kunnen evt ook eten wanneer jij als ouder dat wil. Bij het kdv kregen ze in de middag nog wat yoghury en als je ze pas om half zeven kwam halen had je kind gewoon oech. Onze oudste was vaak ziek en moest dan bij het kdv opgehaald worden.. In eerste instantie koos ik ook voor het kdv tevens voor een stukje veiligheid. Maar eerlijk is eerlijk het is ook een fors stuk schijnheiligheid!! als iemand doelbewust iets van plan is is dit ook bij het kdv mogelijk. Dit is thuis natuurlijk ook zo maar je kan tem alle tijden binnen lopen evt camera's plaatsen of wat dan ook. Ik denk dat je je moeder gevoelens moet vertrouwen bij de keuze van een juiste gastouder. Een ander nadeel van kdv vond ik de extreme wisselingen van personeel en aanpak en de vele prikkels. De meiden waren s nachts daardoor heel vaak erg huilerig dat was spontaan voorbij. En wat betreft ziekte moet je enigzins geluk hebben.. Onze eerste gastouder was door een chronische ziekte regelmatig ziek waardoor we de keuze gemaakt hebben voor iemand anders. Maar dit zijn dingen die je tijdens een kennismakingsgesprek kan bespreken.
Zo ging dat dus bij jullie kdv, hier niet hoor! Kinderen die hier tot half 7 blijven krijgen gewoon nog wat extra's, hier is geen wisseling in personeel, 3 vaste leidsters per groep en 1 invalkracht ivm ziekte. Deze invalkracht doet ook extra activiteiten als er niemand ziek is zodat de kinderen haar goed kennen. En ziekte.... Tsja ik blijf mij verbazen dat mensen voor een go kiezen omdat hun kind dan wel opvang heeft als ze ziek zijn. Ziek is ziek en hoort bij papa/mama, dat is mijn mening
@alyssa2014 fijn dat het bij jullie anders gaat. Ik kan alleen aangeven wat mijn ervaringen zijn... Die waren ondanks mij bewuste keuze voor het kdv achteraf niet positief. En het lag niet eens altijd aan de leidsters maar onze twee oudste waren huilbaby's en dan is het voor de leidsters met 6 kinderen onder hun hoede op sommige momenten ook gewoon weg niet te doen. Tja jammer dat je zo'n oordeel hebt over een ander. Als het mogelijk is is wrs iedere moeder het liefst bij haar zieke kind maar als je kind dusdanig vaak ziek is als mijn oudste is dit met vakantiedgn/uren niet op te vangen. Dan liever bij onze vaste gastouder die 2 dgn per week onze meidem opvangt dan iets anders.
wij hebben dus wel een gastouder aan huis. Dus de meiden zijn dan in elk geval ook gewoon in hun eigen vertrouwde omgeving zonder extra opvangkinderen behalve hun zussen.
Hier gaan de kids naar het kdv. Zoon heeft het super naar zn zin. Ze werken veel met thema's en veel met de natuur. ze gaan elke dag naar buiten en doen altijd leuke dingen. ook leuke feestjes. Ze zijn allemaal VVE gecertificeerd. Ik zou het niks vinden om mijn kinderen bij 1 iemand weg te brengen en geen idee wat ze allemaal doen. ben erg voor het 4 ogen beleid. Ik vind het ook een goede voorbereiding op de basisschool. Zie af en toe een gastouder met kindjes buiten lekker zitten paffen boven de kinderwagen.