Stel je kunt een heel mooi nieuw huis kopen wat nieuw gebouwd word en behoorlijk luxe is, grote tuin, redelijk buitenaf, een huis waar je voor altijd wilt blijven wonen, EN, dat huis is niet eens echt heel duur (omdat we het van kennissen kunnen kopen) maar eigenlijk kun je het maar net betalen. Je houd niet veel over in de maand om nog te kunnen sparen zeg maar. Zou je het dan toch doen? Of zou je het niet aandurven? Wij zitten dus met dit dilemma. Aan de ene kant is het een kans die we ws nooit weer krijgen en ben ik bang dat we over tien jaar spijt krijgen dat we het niet gedaan hebben maar aan de andere kant wil ik me ook niet in de schulden steken en elk dubbeltje om moeten draaien. Als het huis 10.000,- goedkoper was geweest hadden we het gelijk gedaan waarschijnlijk maar nu vind ik het toch wel lastig dus vandaar mijn vraag aan jullie. Laat maar horen!
Het ligt er aan: 1) kun je nog besparen op dingen (bijv. Boodschappen, verzekeringen, etc) zodat je iets meer over houdt? 2) ziet het er naar uit dat je er de komende jaren financieel nog gaat groeien? Of gaat het inkomen minder worden? Kun je op beide vragen ja antwoorden dan zou ik gewoon alle kosten en baten eens op een rijtje zetten. 10.000 op een flink bedrag is niet zo heel gek veel extra in de maand
Gaat je inkomen de aankomende jaren omhoog? Gaan je andere vaste lasten niet omhoog of juist naar beneden? Als het bovenstaande ja is en je kunt het betalen zeg ik doen! Zeker als het je droomhuis is waar je nooit meer weg zou gaan. 10000 euro op een hypotheek scheelt maandelijks niet eens zoveel hoor. Maar wie weet als je die kennis 10000 minder biedt dat je het ook krijgt?
Mijn man zn loon groeit wel ieder jaar iets dus dat scheelt wel. Op verdere vaste lasten kunnen we niet echt besparen denk ik. Wel iets in ons uitgavepatroon. We kunnen nu redelijk ruim leven en dan zouden we ons wat meer in moeten houden. De vraag is alleen of de hypotheekverstrekker ons dat geld wil lenen maar daar moeten we dus nog even naar toe. (Waarschijnlijk vinden hun die 10.000 wel veel hihi)
Heb je überhaupt al een juiste berekening gemaakt van wat werkelijk de maandlasten worden als je het huis wilt kopen? Zo niet, ga dat dan eerst laten doen en kijk dan wat er uit komt.
Ik zou eerst even de maandlasten van nu opschrijven en dan de maandlasten die je zou hebben als je die woning zou kopen. En kijken wat je overhoud voor boodschappen, benzine etc. Wij waren laatst ook bezig maar toch besloten om niet te kopen. Wij willen ook nog wat spontaans kunnen doen.
Ja een tijd geleden toen dit nog maar net bekend was hebben we er naar laten kijken maat toen wisten we de exacte prijs van dat huis nog niet. We weten dus wel ongeveer wat we kunnen lenen maar nog niet precies, vandaar.
Weeg af wat belangrijker voor je is, wil je groot/luxe wonen of wil je ook nog wat spontaan kunnen doen. Niet dat je gelijk in de financiele problemen komt wanneer onverwachts je wasmachine ofzo vervangen moet worden. Ik zou het zeker in overweging nemen, zeker als je weet dat je financiele situatie alleen nog maar verbeterd.
nee zou ik niet doen.... ben nogal van het sparen voor je iets gaat kopen, en als er wat stuk gaat en je kan niet sparen dan word het nodige kopen moeilijk en moet het op afbetaling
Of je gaat nu sparen wat je dan extra zou betalen aan hypotheek. Kijken hoe dat gaat en dan kun je meteen een buffer opbouwen. Sowieso heb je nu al direct geld nodig bij het kopen van een huis. Zou zeker alle mogelijke opties en alle financiele in en uitgaven en ook hoe het dan is op papier zetten en kijken of je voor je een hypotheek hebt een buffer op kunt bouwen. Een droomhuis zomaar laten schieten is ook niets. Maar wat zegt je eigen onderbuik?
Ik zou dat niet doen. Als er geen ruimte is om te sparen, hoe wil je dat dan doen als er iets gedaan moet worden aan het huis?
Als je t maar net kan betalen zou ik t niet doen.... en droomhuis heeft iedereen wel, maar dit zijn vaak huizen die boven budget gaan, daarom zijn t vaak ook droomhuizen. Maar t is jullie keuze, dus succes met het maken!
Als je het maar net kan betalen zou ik het niet doen. Zelf vind ik dat een te groot risico. Je geeft aan dat het huis nog gebouwd moet worden. Mocht je er toch voor kiezen het te doen, zoek dan eerst uit of er nog extra kosten bij komen. Bij nieuwbouw zit vaak geen keuken en badkamer. Daarnaast moet er dan een tuin aangelegd worden, alle vloeren, raambekleding en muren en daar gaat ook heel veel geld in zitten.
Ik zou het niet doen... Is vooral een gevoel maar ik zou voor wat goedkopers gaan. Wat als er iets aan het huis moet gebeuren of de auto gaat stuk?
Dit vind ik een goede: spaar je gelijk voor een buffer voor de kosten die erbij komen kijken bij de koop van een huis, en kun je goed zien hoe je het vind om op die manier te leven en of je dat vol gaat houden.
Ik zou het niet doen, er zijn in de maand nog best vaak onvoorziene uitgaven, een wasmachine die kapot gaat.. Een rekening van de tandarts, auto die gerepareerd moet worden. Tuin aanleggen..
Ik zou op een rijtje zetten wat dit concreet voor jullie betekent. Hoe zijn jullie inkomsten en uitgaven. Verdient je man alleen of kan/wil jij ook het werk. En droomhuis daar loop je niet elke maand tegen aam
Wat je ook in de gaten moet houden zijn je andere vaste lasten. Bijvoorbeeld electra en gas zijn vaak dingen die duurder worden als je in een groter huis gaat wonen. (tenzij je nu in een tochtig krot woont) Al kan dat ook meevallen omdat een nieuwbouw huis vaak beter geisoleerd is. Ook je gemeentelijke belastingen gaan omhoog omdat je het eigenaarsdeel van de OZB (onroerendzaken belasting) ook zelf moet betalen. Daarbij komt ook nog het onderhoud van je huis, al is dat de eerste jaren natuurlijk niet echt veel met een nieuwbouwhuis. Voor het zover is dat je weer moet schilderen, ben je een jaar of 5 verder, dus daar kun je voor sparen. Bij een hypotheek komt vaak een vorm van een levensverzekering/overlijdensverzekering, als je die nu al hebt is de kans groot dat je meer premie moet gaan betalen. Kortom: Verkijk je niet op de kosten van de hypotheek, dat is vaak maar het topje van de ijsberg. Wij hebben ons toendertijd niet goed laten informeren mbt verzekeringen enz en hoewel alles wel keurig geregeld was, schrokken we van het bedrag wat er nog bij komt elke maand. We hebben het gered, maar het was op het randje, zeg maar...
Vergeet niet dat er bij een nieuwbouwhuis (want ik begrijp dat het nieuw gebouwd gaat worden) nog behoorlijk wat kosten komen voor de hele inrichting, zoals keuken, badkamer, je vloeren, gordijnen, aanleg tuin etc. Of heb je die kosten al meegenomen?