En bij nieuwbouw begin je al met betalen als ze starten met bouwen. Ben even de naam kwijt hoe dat heet.
Dit klopt. Je hebt dan best een buffertje nodig om een poos dubbele lasten te betalen (of een overbruggingskrediet). Je begint vaak al te betalen zodra de ruwe vloer er ligt. En telkens wanneer de aannemer een bepaald punt heeft bereikt, moet je meer betalen. En je moet ook rekening houden met het inrichten van je huis. Hier waren de muren, de vloeren, nieuwe keuken, badkamer en raambekleding een grote kostenpost. En dan heb je de tuin ook nog niet gedaan. Oprit, heg, terras, gras etc.... Dat kost allemaal veel geld.
wat ik ook wel interessant zou vinden is waarom jullie vrienden een huis verkopen dat nog gebouwd moet worden (dus ze hebben het nog niet gek lang geleden zelf gekocht en willen het nu al weer kwijt) Hoef je mij niet te vertellen hoor.. maar ik bedoel dat ik wel goed helder wil hebben waarom En weet je zeker dat het zo'n goede prijs is? heb je daar naar laten kijken. Ik ben zelf altijd wat voorzichtiger. In de tijd dat wij een huis hebben gekocht kon alles nog.. tonnen konden we lenen ( 2 fulltimers) maar wij wisten al dat dat niet zo verstandig zou zijn, stel er gebeurt iets.. Dan zit je mooi met een hoge hypotheek. Dus kozen wij er voor om maar 1 inkomen mee te nemen in de hypotheek en de lasten laag te houden.. Dus nee.. ik denk dat ik het droomhuis zou laten gaan
Wij zouden dan pas beginnen met betalen zodra het huis opgeleverd is omdat we het niet van een aannemer kopen, dus dat scheelt al. Keuken, gordijnen enz. Hebben we al ingecalculeerd. Volgende week eerst maar eens hypotheek gesprek afwachten
Ik begrijp hieruit dat je ongeveer weet wat de maximale hypotheek voor jullie is? En dat die 10000 daar dus boven zit? Hebben jullie het toen laten berekenen op 1 salaris of op 2? Als je het op 1 salaris hebt laten uitrekenen, dan zou ik het waarschijnlijk wel doen. Dan heb je jouw salaris nog mooi achter de hand. Als het toen op beide volledige salarissen is berekend, dan zou ik het niet doen. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit willen doen. Jullie vrienden betalen dus alle kosten tot aan de oplevering? En die kosten zijn niet verrekend in de vraagprijs? Hebben jullie ook nog inspraak tijdens de bouw? En gebeurt er met de vraagprijs wanneer er onvoorziene kosten zijn tijdens de bouw? Wordt een wc/badkamer achteraf ingebouwd of tijdens de bouw (en wie beslist en betaalt dat dan)? Ik neem aan dat jullie dan ook inspraak willen hebben.... Al gaat het maar over stopcontacten.
Gebaseerd op 2 salarissen is het. Het huis word gebouwd volgens de tekening die hun hebben laten maken dus daar hebben wij geen inspraak op. Alleen qua badkamer en keuken wel. En hier en daar een paar kleine dingetjes aanpassen kan ook wel natuurlijk. Als wij het niet doen gaat het huis naar een makelaar en word het zo verkocht.
Ik zou het niet doen als je het maar net aan gaat redden allemaal. Wij hebben sinds een week de sleutel van onze woning en alles kost gewoon een hoop geld. En zoals iemand hier al zei het is niet alleen je hypotheek maar ook verzekeringen, gemeentelijke belastingen, etc. Maar dat niet alleen, je wilt ook je tuin leuk in orde en zo, hoe ga je die aanleggen als je niks hebt om te sparen. Mijn vriend en ik hebben ook wel een droombeeld van een huis maar dat zou inderdaad een torenhoge hypotheek betekenen. Wij hebben er voor gekozen om een niet te gaam voor het droomhuis maar iets anders te kopen wat wij ook mooi vinden. Wij vonden een lage hypotheek belangrijker, nu blijft er zat over voor leuke dingen en zouden we zelfs als we dat zouden willen minder kunnen gaan werken in de toekomst.
Een huis kopen op 2 salarissen is al niet heel erg verstandig, maar dan ook nog eens helemaal aan de top gaan zitten van wat je kunt lenen is erg dom. (sorry, maar zo zie ik het ) Wat als 1 van jullie beiden zijn baan verliest, dan kun je het huis dus gewoon niet meer betalen en in deze tijd is de kans ook nog eens erg groot dat het gebeurt ook nog.
Als het huis nog gebouwd moet worden, maar jullie eigenlijk nauwelijks inspraak hebben, zou ik njet zeggen. Je hebt immers sowieso andere voorkeuren dan je kennissen. En bovendien komen bij een bouw altijd zoveel extra (meestal net onverwachte) kosten bovendrijven aan 't eind ... Als je dan geen buffer hebt ... Ik zou daarnaast ook nooit van mijn leven kopen op 2 salarissen! Er moet maar 1 iemand zijn job kwijtraken en je zit al in de puree! En dan heb ik het ook nog niet over stel dat er 1 van de 2 ooit deeltijds wil gaan werken. Laat ze 't maar via een makelaar verkopen. Het gesprek bij de adviseur kan wel altijd nuttig zijn naar later toe, om te weten aan welk bedrag jullie mogen denken om ooit te kopen.
Voor mij zou het er aan liggen... - zijn er nog meerkosten? - heb je rekening gehouden met afwerking van het huis of zit dat er al in (vloer, muren etc)? - Kun je inschatten wat de gas water licht en verzekerings kosten worden? - Kun je normaal leven als je het huis koopt en inricht? Je kunt natuurlijk altijd nu al proberen of je rond kunt komen van wat je dan zou hebben. De rest kun je nu extra sparen en je weet al of je in de problemen komt
Misschien dat iemand het al heeft gezegd, maar waar ik ook naar zou kijken is of je de maandlasten ook kunt betalen in geval van baanverlies. Vooral in geval van baanverlies bij degene die het meeste verdient, je zakt dan flink qua inkomsten. Dus mijn vraag is of jullie de maandlasten dan nog kunnen betalen? En daarnaast vind ik sparen wel belangrijk, je moet kunnen sparen voor onderhoudskosten, uitgaven ter vervanging van zaken die kapot gaan, etc.
10.000 euro kan je nu toch sparen aangezien je zegt dat je nu ruim leeft? Ik zou dus nu zuinig gaan leven, die 10.000 euro sparen en dan als het huis er nog is meteen kopen. Is het huis weg tsja dan is het jammer..
Nee dat zou ik nooit doen. Er hoeft er maar 1 zijn baan te verliezen oid. En je hangt. Je kunt je nog zo goed verzekeren maar puntje bij paaltje komt er dan een. Tijd dat je in de problemen komt. Vrienden van ons hadden hun huis op 2 namen 1 verliest baan en de eerste 1,5 jaar daar Waren ze voor verzekerd maar na 1,5 jaar geen baan. En toen kwam het 1 salaris. Was net genoeg voor de hypotheek. En de nuts. Verder niet. Ze hingen na 22 maanden ging het huis in de verkoop en verkocht met 40000 Euro schuld
Dat het op twee salarissen is was ik niet van uit gegaan. Dat maakt het voor mij anders. Ik zou nooit een huis kopen op twee volledige salarissen. Veel te onzeker, wat als er 1 van de twee (gedeeltelijk) uitvalt?
Echt jullie droomhuis? Ik zou ervoor gaan! Tenminste... als je verwacht dat je salaris (hoogstwaarschijnlijk) doorgroeit. Niet als je verwacht dat dit minder gaat worden (bijv omdat je minder wilt gaan werken o.i.d.). Waar je wel rekening mee moet houden zijn onvoorziene kosten die er altijd bij komen als je een huis koopt. Er valt altijd wel iets tegen financieel. En ook de hogere maandlasten en dan heb ik het niet alleen over de hypotheek. Ook onderhoudskosten, energiekosten... het wordt echt duurder. Spannend hoor, succes met het maken van jullie keuze.
Dan zou ik het niet doen. De kans dat je in de problemen komt is erg groot. De max hypotheek op twee salarissen. Er hoeft maar iets tegen te zitten en je hebt al een probleem. Daarnaast is de koopprijs van een nieuwbouwhuis niet de prijs onderaan de streep kan ik je helaas vertellen. Daarnaast zijn alle kosten hoger als je een groter duurder huis hebt dan nu. Energie, gemeentebelasting, onderhouden van de woning. Daarnaast gaan ze de komende jaren ook echt wat met de hypotheek renteaftrek doen. Hou er dus rekening mee dat je over een paar jaar het bruto bedrag als netto zou moeten kunnen gaan betalen. Wanneer een van 2 zn baan verliest zit je meteen in grote financiële problemen, zeker omdat je de komende jaren maar net aan kan rondkomen en dus weinig kan sparen. Zelf heb ik ook een droomhuis. We hebben nu een ruime eengezinswoning in een mooie wijk. Doordat we 3 kids hebben, hebben we geen kamer over. Het liefst zou ik dus een slag groter huis willen hebben hier in de wijk, 2 onder 1 kap. Maar deze prijs ligt 1,5 ton hoger. We kunnen de hypotheek wel krijgen maar de overige kosten gaan ook extreem omhoog. Als simpele voorbeeld, het huis is 2x zo groot en het schilderen van de buitenboel (Zweedse stijl, veel hout) is ook 2x zou duur. En dat heb je met alles, extra energie hogere WOZ...... Soms moet je iets te dromen houden.
Ben je al bij een hypotheek adviseer geweest? Bij de Rabobank o.a. rekenen ze alles uit qua hypotheek maandlasten, pakken ze ook je pensioen etc bij als je zonder werk komt te zitten, en je spaargeld natuurlijk. Als je dan weet je maand lasten worden kun je schatting maken van de andere maand lasten. Soms moet je een gok wagen voor iets. Als dit een kans is die niet zomaar meer voorbij komt..