Ik snap je twijfel wel.. ik zou het zelf vreselijk vinden mn huisdieren weg te moeten doen, maar je weet inderdaad niet of er grote kosten komen. Bedenk wel dat het nooit zeker is of de nieuwe eigenaar in de toekomst bereid is deze kosten te betalen. Zou zonde zijn dat jij ze weg doet en dat de nieuwe baas alsnog zegt: liever een spuitje dan 1000 euro aan een operatie..
Ik vind dat je alleen een huisdier moet aanschaffen als je bereid bent, en het geld hebt om een verzekering voor het dier af te sluiten of maandelijks zelf een bedrag opzij zet en hier ook van af blijft dan. Je weet dat je kosten kan krijgen. Maar zonder beide zou ik een dier alsnog niet weg doen, zou een regeling treffen met de dierenarts.
Maar als je per maand al niks overhoudt heeft een regeling natuurlijk niet veel zin. Je raakt alleen maar steeds verder in de problemen. Soms is het gewoon heel triest en kom je eens in zwaar weer terecht. En als je dan echt geen backup meer hebt zoals bij ts dan moet je toch gaan denken aan hoe je geld kan gaan besparen. Ze heeft ook nog kinderen.
Ik vind het heel goed dat je daar vast over nadenkt. Dat is juist wat je als verantwoordelijke volwassene behoort te doen. Ik vind het ook heel makkelijk om dan te roepen dat je maar moet gaan lenen. Dieren zijn leuk maar als je ook nog een gezin en kinderen hebt, dan horen die toch boven je huisdieren te gaan. Je kan je kinderen toch niet op water en brood laten leven omdat er iets met je huisdier is?? En in financiële problemen komen vanwege zoiets vind ik eerlijk gezegd ook niet erg volwassen. TS sterkte met je beslissing.
Dingen kunnen veranderen hè, de financiële situatie van ts was waarschijnlijk beter toen ze de dieren kocht.
Ts ik denk dat t heel realistisch is dat je hier over nadenkt. Daar komt bij dat je financiële situatie echt zorgelijk klinkt. Het is natuurlijk verschrikkelijk om je dieren weg te doen, maar wellicht kun je dan het geld van het voer dan iig sparen zodat je wel een potje hebt voor als er iets met de kinderen of met jou of je partner is. Natuurlijk wel belangrijk dat je dieren goed terecht komen. Heel veel sterkte met dit besluit, ik vind het heel dapper dat je hierover nadenkt
Oei dat gaat je wel aan je hart ja als je je huisdieren weg zou moeten doen.. Hebben zelf een poes van 19 (9,5 jaar geleden overgenomen van huisgenoot) en een kater van 9 (als kitten geadopteerd vanuit het asiel). Hebben jullie al eens grondig gekeken waar jullie op kunnen bezuinigen? Denk aan: - abonnementen opzeggen (tijdschriften, glazenwasser, bloemen, sportschool, clubjes, etc.) - kleding ruilen (zijn speciale ruilbeurzen) ipv. nieuwe dingen kopen - besparen op de boodschappen (goed kijken naar aanbiedingen en je vooral ook niet laten misleiden door aanbiedingen, want soms zijn die zelfs nog duurder dan 1 of meer artikelen van een ander merk!! en vooral ook geen 'onzindingen' in huis halen zoals toastjes met brie en smeersels enzo) - kadootjes voor anderen zelf maken (vaak klaar voor een paar euro en nog veel leuker om te geven en te krijgen ook) ipv. iets kopen PS; ik heb alleen je startpost gelezen en geen aanvullende info
Dat moet je helemaal zelf weten, ik zie mijn huisdieren ook als mijn kinderen. En wie weet mankeert je hond wel maar eenmalig iets, het kan een blijvend probleem zijn. Maar wie weet ook niet! Dat je gezin/kinderen een week zonder eettafel of kleed zitten kan natuurlijk echt niet.. Er staat vaak genoeg een gratis tafel op te halen ergens. (Als je het z'n groot probleem zou vinden) En anders maar geen eettafel of kleed, net alsof je kind daardoor een slechter leven heeft. Over de bank heb ik trouwens niets gezegd, enkele dingen zijn wel handig om in huis te hebben zoals een wasmachine, bed, bank, koelkast en tv bijvoorbeeld. Maar veel dingen zijn ook overbodig. Bijvoorbeeld een popcake maker, airfryer, keukenmachine, smoothiemaker of wat dan ook. Dus ja ik zou zeker die spullen verkopen die niet noodzakelijk zijn. Dat het voor jullie niet zou werken, betekend niet dat dat voor iedereen geldt. Als je structureel geld tekort komt, kun je beter kijken waar je nog meer op kunt bezuinigen, (er zijn meestal genoeg dingen waar je op kunt bezuinigen, als je echt heel hard geld nodig hebt) (Ik zou wel een extra baan erbij nemen ja, dat zou ik doen voor mijn huisdieren) Ik heb ook 3.000 euro betaald toen mijn katten tijdelijk in een pension moesten omdat ik op dat moment geen plek had voor hen. (Ex en ik waren uit elkaar, en ik had niet zo 1,2,3 woonruimte) had ik ze dan maar in een asiel moeten stoppen? Is toch iedereen zijn eigen keuze? Van mij part had het 6.000 euro gekost, had ik het alsnog gedaan.
In toevoeging vergelijk dierenartsen in je omgeving. Mijn dierenarts heeft voor minima speciale tarieven. Ik maak daar ook gebruik van. Bij ons tuincentrum zit jan ranzijn met een dierenarts en die is ook wel redelijk betaalbaar. Ik heb 2 jaar terug 1000 euro aan dierenartskosten gehad bij mijn kat. Maar ben zo blij dat mijn lieve theemuts er nog is. De andere kat heeft schildklier problemen en elke 3 maanden dure medicijnen. Hij heeft de bijnaam kwakkelkater oftewel altijd wat. Het is een wonder dat hij 14 is. Maar we doen geen uitgebreide behandelingen/onderzoeken bij hem. Dat levert bij hem teveel stress op. Alleen het hoogst nodige. Daarmee wil ik zeggen dat jezelf je grens bepaald. Wat laat ik wel en wat niet doen.
Iedereen moet doen wat hem/haar het beste lijkt, lijkt me. TS gaat sowieso niet over een nacht ijs, anders waren de dieren al weg. Je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken. Als je rekening moet gaan wat er allemaal kan veranderen, kun je nooit meer iets doen. En of er geld te besparen of ergens te 'verdienen' valt verschilt per situatie, daar is dus ook niet over te oordelen. @ts: Jij en je man zijn de enige die de situatie goed genoeg kennen om een beslissing te nemen. En deels is het ook gewoon gevoelsmatig, denk ik. Ik vind wel dat je beide achter de beslissing moet staan. En ook rekening moet houden met het feit dat met name het oudere dier waarschijnlijk nooit meer een ander baasje zal krijgen (mensen willen toch vaak jonge dieren).
Hier in de buurt zit ook een dierenarts voor minima inderdaad. Scheelt een berg geld. Maar ja, dat zijn dan volgens mij wel vooral de dingen die echt nodig zijn. En de kosten voor medicijnen ed blijven natuurlijk als dat aan de orde is (kan wel schelen waar je ze besteld, wij doen het nu gewoon via de 'mensenapotheek'; scheelt bijna de helft tov bij de dierenarts!).
Bedankt weer voor de reacties. We hebben geen overbodige spullen meer in huis. Kleding kopen doe ik al niet, of in de uitverkoop of kringloop oid. Dierenarts wisselen heeft niet zoveel zin, dan zouden we een dorp verder moeten en we hebben geen auto Even met man gepraat. We gaan het nog een paar maanden aankijken, zien of we wat meer kunnen werken, sparen en we hebben een oproep op fb gezet voor bv honden uitlaten. Verzekeringen gaan we nakijken. Abbo's hebben we sowieso al niet, behalve voor telefoons. Oh ja en netflix maar dat is nu vrij onmisbaar in de vakantie maar goed dat zou nog weg kunnen natuurlijk.
Tja, ik houd echt wel van dieren, maar zie hier bedragen voorbij komen waarvan ik achter mn oren ga krabben. Stel dat een operatie 1000en euro's zou kosten, ik een oude kat/hond zou hebben en het is niet eens duidelijk of het dier het zou overleven? Dan zou ik ook goed het gesprek aangaan met de dierenarts of dit wel de juiste weg is. Een jong dier met een gebroken poot zou ik helpen ook al kost het me een paar honderd euro, maar als het gaat om het beperkt rekken van het leven met een korte tijd? Nee dan blijven het toch wel echt dieren en geen mensen. Natuurlijk is die afweging lastig te maken, en doet het ook pijn. En ik heb onze kat ook laten behandelen voor blaasgruis + daarna nog jaren duur dieetvoer gegeven, maar 1000den euro's voor een behandeling vind ik erg ver gaan.
Niet iedereen heeft waardevolle spullen die verkocht kunnen worden hé. Als mensen al langere tijd met weinig geld leven heb je (neem ik aan) sowieso geen hele dure meubels die makkelijk verkocht kunnen worden.
Ik bedacht me nog, soms mag je gratis meubels ophalen op diverse Facebook groepen. Misschien zou je die kunnen opknappen? Uiteraard wel bij vermelden dat je dat dan gaat doen, en dan kun je het misschien verkopen? Of als je kunt haken/breien iets op aanvraag voor mensen maken. (Uiteraard de kosten van het materiaal rekenen, en dan bijvoorbeeld een klein beetje meer zodat je dat kunt sparen) Bijvoorbeeld 10 euro extra voor een deken waar je een tijdje mee bezig bent. En 5 euro voor kleinere dingen ofzo?
Haha daar zal ik maar niet aan beginnen, ik ben zo creatief als een poffertje geloof ik. Man kan wel wat opknappen, die is heel handig. Gaan eens even zoeken op fb.
Hier in België heb je een site waar je je kan bij aansluiten 'pawshake' (https://nl.pawshake.be/). Dan kan je je opgeven voor wandelen met/verzorgen van honden/katten ... Je geeft zelf aan hoeveel je vraagt, waar je woont,... Misschien is er ook zo iets bij jou in de buurt?
Ik zou echt kijken waar ik op kon bezuinigen, en aan de dierenarts vragen of mag het moeten, je een regeling kan treffen. Ik eet nog liever een jaar droog brood dan dat ik mn dieren weg moet doen.