Misschien niet "aanspreken" op haar gedrag, ze klinkt als iemand die dat absoluut niet kan hebben. Probeer eens aan te geven dat je graag wilt dat het beter loopt, maar dat je niet weet hoe. Dat je zit met oppas en alles en dat je dat lastig vindt, dat je het gevoel hebt dat het niet goed genoeg is. Vraag haar om wat zij zou willen/ verwachten of zou doen. Zo leg je stiekum het probleem bij haar neer, terwijl zij het gevoel heeft dat ze in controll is en dat ze het mag bepalen. Misschien kom je er dan gaandeweg ook wel achter waarom ze zo doet, onzeker misschien? Geen idee of dit werkt hoor, soms moet je iets proberen... Hoe oud is ze eigenlijk? Klinkt als een jaar of 15
Ik ga er gemakshalve vanuit dat je een deeltijdopleiding volgt. Werkt zij naast haar studie ook? En moet zij misschien tijdens haar werk ook rekening houden met mensen met kinderen? Ik heb ooit ergens gewerkt waar heel veel vrouwen werkten, merendeel werkte deeltijd vanwege het gezin, maar na een aantal maanden kreeg ik er echt een schurfthekel aan om altijd maar het bokje te zijn met overwerken (want geen kinderen), werk overnemen van collega's omdat ze weg moesten (want geen kinderen), geen vrij te mogen hebben met schoolvakantie (want geen kinderen). Ach en zo ging het maar door. Op een gegeven moment zette ik ook mijn hakken in het zand, was er klaar mee. Wat ik wil zeggen, misschien heeft zij juist het gevoel dat jij onbuigzaam bent. Dat ze maar rekening met jou heeft te houden en misschien is ze het wel compleet zat om met andere mensen rekening te houden. Heeft ze dat altijd al gedaan en is t nu klaar. Nou ja als dat niet zo is dan is t gewoon een manipulerende dominante diva. Ik zou dan in het te oefenen 'adviesgesprek' haar adviseren om maar een ander groepje te zoeken om mee samen te werken.
Het komt op mij eigenlijk een beetje over als pesten. Maar de "volwassen" variant (voor zover er een volwassen variant van pesten bestaat). Klopt het dat zij een student is van een jaar of 17, 18, 19, die net vorig jaar van de havo af komt? Ik ben zelf docent op een middelbare school en ik weet hoe leerlingen in 5 havo kunnen zijn... Ze komt in ieder geval behoorlijk onvolwassen over. Ik zou haar denk ik niet meer aanspreken op haar gedrag. Dat heb je al gedaan en daar is ze niet gevoelig voor. Iedere keer dat je dat probeert, geef je haar volgens mij alleen maar weer een kans om jou in een hoekje weg te zetten. Is het mogelijk haar in de toekomst, na dit project, zo veel mogelijk te vermijden? Dat zou ik eigenlijk proberen. Evt. zelfs door aan de leraren te vragen om je nooit meer bij haar in een groepje in te delen. Ik ben weliswaar docent op een middelbare school, niet een mbo of hbo, maar als leerlingen (met een eerlijk en redelijk verhaal) bij mij komen en vragen of ik hen niet bij bepaalde klasgenoten in wil delen, geef ik daar altijd gehoor aan. Voor dit project zou ik zoals LadyXochi voorstelt een keer en publiek benadrukken dat jij dus 50% van de opdracht hebt gedaan en zij maar 25%, maar dat je dat helemaal niet erg vindt, omdat je de opdracht graag wil halen. Lekker hard praten en zorg dat veel klasgenoten het kunnen horen. Het liefst de leraar ook. En dan gewoon oogcontact verbreken, liefst zelfs je lichaam van haar afwenden en lekker met je eigen ding verder gaan. Alsof ze lucht is. Meer betekent ze ook niet voor je. (Als je haar uitdagend aan blijft kijken, geef je haar de kans om er tegen in te gaan en met je in discussie te gaan.)
Denk jaloezie omdat jij een kind hebt en hierdoor wordt niet kunnen op tijden of dagen geaccepteerd . Heb je geen kind wordt verwacht dat je altijd maar moet kunnen. Ikzelf heb kinderen en de planning is belangrijk maar niet altijd begrepen. Merkte dat op mijn werk heel erg. Kon bijv nooit woensdagmiddag. Oppas kon dan maar tot 1 uur. Deze dag was vaak overwerken. Gezeik joh dat ik altijd optijd wegging dat op den duur werkgever zei dat ik of ander oppas moest regelen of andere baan. Had vast contract maar goed. Om gezeik onderling te voorkomen heb ik oppas gevonden voor als het overwerken werd. Toen gingen ze wel weer ergens anders over klagen. Bijv als kind ziek was moest ik het maar gewoon naar de oppas brengen etc. Tis nooit goed
Pff, om deze reden ben ik oa gestopt met de hbo opleiding, vreselijk die projectgroepen. Mijn tip: laat het gaan, want wat je ook zegt helpt toch niets.
Voor mij ook precies de reden dat ik met hbo ben gestopt. Elke les een andere projectgroep en geen van allen functioneerde goed. Ik doe nu mbo en daar hebben we af en toe een groep, maar dat werkt gewoon wel. Zelf zou ik toch met de docent overleggen. Docenten kennen hun leerlingen en weten hoe ze zijn. Die zal ook vast door hebben dat mevrouwtje diva nogal egocentrisch en geheel niet flexibel is. Nu ben jij ook minder flexibel, maar in elk geval met een goede reden, niet omdat je geen zin hebt. De docent kan misschien eens met jullie 3 gaan zitten om te kijken hoe het gaat. Vermom het als een voortgangsgesprek Wij moesten trouwens bij elke groep vastleggen als onderdeel van het verslag wie wat zou doen en ook wie uiteindelijk wat gedaan heeft. Dan heb je zwart op wit staan dat jij 50% gedaan hebt. Dat en overleg met een docent heeft een klasgenoot op het hbo uiteindelijk de opleiding gekost.
Nou, het gaat dus zelfs nog een beetje verder.... Zij hebben samen 4 pagina's gemaakt van een verslag, ik heb daar gisteren nog 4 pagina's bij zitten maken en een hoop aangepast/herschreven. Misschien ben ik een muggenzifter, maar sommige dingetjes zoals spelfouten vind ik gewoon slordig. Uiteindelijk kwam ik bij een gedeelte van een verslag wat mijn inziens niet klopte; maar omdat ik gekke Henkie niet ben, ga ik dat niet herschrijven maar geef ik hier feedback op. De feedback heb ik zo duidelijk mogelijk verwoord, verteld wat ik ervan vind, wat ik vind dat verbeterd kan worden op deze manier en hoe zij daarover denken. Komt het meisje in kwestie weer van: ik vind van niet, het is gewoon goed, klaar. Gaat het er niet eens over hebben, nee ze weigert gewoon om er iets aan te doen. Dus ik zeg tegen haar: nou, zoals ik al zei, ik vind het verwarrend overkomen en zou het graag anders geformuleerd zien. Zegt ze: wat jij wil. Nou ja, whatever, doe lekker zo, see if i care *zegt wijselijk niks* Stuurt ze mij gisteravond een e-mail met: als je het zo graag verbeterd wil zien, doe je het maar lekker zelf. En uiteraard weer die bitchy-attitude, waar ik overigens zo professioneel mogelijk op heb proberen te reageren. Ik heb ook in de e-mail aangegeven dat ik niet wist waarom ze zo vreemd doet en als ze iets tegen mij heeft, dat ze dit ook gewoon kan zeggen en dat ik desnoods met haar naar de leraren wil gaan om niet meer bij elkaar in een projectgroep te zitten wanneer ze hier een probleem mee heeft. Nu heeft gelukkig de derde persoon het stuk wel verbeterd - en mengt zich er verder niet in, maar dat andere meisje negeert mij dus nog steeds. Dus nog geen oplossing. Ik denk er sterk over om de docent maar in te lichten. Ik weet alleen nog niet of dit handig is... Ik ben bang dat het een tegenovergesteld effect ofzo heeft.
Hoe lang duurt dit project nog? Ik zou zeggen: Focus je om samen met dat derde meisje een goed eindresultaat voor elkaar te boxen. Misschien moet je je contact ook maar beperken tot dat andere meisje. Suggesties doen via haar. Eérst aan háár vragen, wat zij er van vindt, voordat die ene meid haar mening op kan leggen.
I tried. Ze zei: zet het maar in de groeps-app Ze heeft uiteindelijk wel de (terechte) opmerkingen die ik had aangepast. Ik heb toch besloten de leraar in te lichten en gezegd dat ik mijn uiterste best doe om dit niet te laten escaleren, maar dat ik er wel mee zit. Ik weet niet of dat verstandig was, maar niets zeggen was volgens mij ook niet verstandig.
ik denk dat je haar hele attitude moet negeren...gewoon doorpraten als er zo'n bitchyopmerking komt en als ze niks meer wil doen omdat jij "het dan maar zelf moet doen" dan wordt je niet boos of geirriteerd maar meld je gewoon: oke maar dat zal dan in de puntenverdeling ook duidelijk worden.
Lijkt mij goed om de leraar in te lichten.. Niet zo van dat hij het maar op moet lossen, maar dat hij weet dat er problemen zijn en dat je zo goed mogelijk probeert om te voorkomen dat het escaleert.. Misschien heeft hij nog tips hoe je met dat andere meisje om moet gaan. Ze gedraagt zich in ieder geval alsof ze 14 is.. Lijkt me lastig, succes ermee!
Je kan de leraar wel inlichten en zo doet ook niet leuk maar niet iedereen kan zich aanpassen aan jouw oppas(probleem). Misschien met je gastouder overleggen of je kind evt vaker onverwacht kan komen of een andere oppas erbij zoeken want dit zal je nog veel vaker tegenkomen tijdens je opleiding.
Allereerst; ik verwacht niet dat iedereen zich aanpast aan mijn oppastijden - het is juist zo dat mijn oppastijden zijn aangepast aan iedereen; maar dat er toch nog eentje tussendoor denkt te glippen. Er zijn toch ook studenten met een bijbaan? Daarvan kun je toch ook niet verwachten dat zij morgen aan hun baas vertellen: sorry, maar ik ben er 2 uur later...? Je hebt toch een rooster waar je rekening mee houdt? Ik in ieder geval wel. Ik heb de afspraak met mijn gastouder dat ik van tevoren het rooster aangeef en dat het een week van tevoren nog kan wijken. Daarna kan het alleen in overleg - en toevallig had mijn gastouder deze week een andere afspraak rond die tijd; dus het ging niet. Ik denk dat ik dan schappelijk genoeg geweest ben om al twee alternatieve tijdstippen aan te geven waarop we alle drie konden (en er ook waren!) maar dat gewoon niet werd benut omdat ze mij 'niet leuk' vind ofzo. Het is geen onwil van mijn kant uit, het lijkt er voor mij op dat het vanaf de andere kant wel onwil is - vooral vanwege het negeren of selectief reageren.
Alleen je openingspost gelezen, maar is er een mogelijkheid om in het vervolg niet meer met haar ingedeeld te worden? Vanuit mijn studie weet ik nog wel dat er altijd mensen waren die enkel hun eigen koers konden varen, of hun aandeel gewoon niet leverden, geen rekening konden houden met anderen... ik had het daar snel mee gehad en wij hadden uiteindelijk gewoon een vast groepjes van 4-5 mensen met wie we alle opdrachten enz deden.
Dat is zo'n typje die zich beter voelt dan jou. Lekker laten kletsen, niet boos worden, wél de docent inlichten voorzover hij zn oogkleppen op heeft gehad.
Denk dat ik me ergens de reactie van de leraar 'als je straks een baan hebt kan je ook niet kiezen met wie je samenwerkt, dus je moet het er maar mee doen' wal kan indenken, hoop natuurlijk dat het niet zo is. Dit is niet zelf op te lossen, zeker niet als nr 3 haar ook geen tegengas geeft. Ze zal dit blijven doen dus ik vind het goed dat je naar de leraar gestapt bent. Vreselijk van die achterbakse irritante arrogante huppeltrutjes
Hij reageerde begripvol, vriendelijk en zei dat hij blij was dat ik hem ingelicht had zodat hij wist wat er speelde. Hij gaf mij tips wbt de toetsing en zei dat ik mij het beste op *tips* kon voorbereiden. Hij zei ook dat ik dit ook met de slb'er kon bespreken zodat er ofwel een bemiddelingsgesprek kon plaatsvinden of dat de slb'er ervoor kon zorgen dat we niet meer samen in een team hoefden te zitten. En hij wenste mij een fijn weekend toe, waarbij ik het maar even uit mijn hoofd moest zetten en gewoon moest ontspannen etc. No worries, lol. @BabyFG, ik had ook een soortgelijke reactie verwacht; maar gelukkig dus niet gekregen. Ik heb echt iets aan zijn e-mail gehad.