In mijn tekst staat nergens dat een kind kou moet lijden. Zeg alleen dat mijn kind een pas een paar handschoenen of een muts hoeft te dragen als zij er om vraagt of aangeeft dat ze het koud heeft. Anders hebben ze er op het moment dat zij het koud krijgen niks meer aan. (Denk overigens dat dit super werkt voor mijn kindjes want ze zijn eigenlijk nooit ziek) @tuc dat zou ik inderdaad bij jou aangeven van luister zo en zo zie ik het. ...... blablabla
nou precies, maar dan hebben wij er iig fatsoenlijk over gecommuniceerd en heb ik wel respect voor je standpunt.
Hier in noord limburg is het ook al een paar keer rond het vriespunt geweest... De wanten zitten weer in de jas en de sjawl heeft hij ook om. Onze zoon heeft 2 winterjassen voor op school,1 met muts maar zonder kraag en de jas komt maar tot op de kont,deze is voor las het niet zo heel koud is. En een langere jas met muts en hoge kraag,nadeel van deze jas is dat de muts met drukkers vast zit dus er snel af gaat als er een kindje aan trekt....
Maar eerlijk is eerlijk... Jouw kinderen zijn minimaal een jaar ouder. En de oudste zelfs nog ouder dan mijn oudste. Dit gastkindje is 10 maanden en zit alleen maar in de buggy met die gure wind en regen op zn snoet en handen. Dat vind ik nog wat anders dan een kind dat volop in beweging is.
Vreselijk zeg dat je je kindje zo achterlaat en zeker als er al zo vaak gezegd is dat je regelmatig naar buiten moet en vraagt of ze wat warms mee willen geven aangezien het buiten koud is. Het is de afgelopen weken echt wel koud buiten en zeker voor kindjes die stil zitten in een fietszitje of kinderwagen!! Met dit weer moeten kleine kinderen gewoon een dikke jas aan, muts of capuchon op een sjaal om en wanten aan. De grote kinderen die buiten spelen en veel rennen en vliegen krijgen het met teveel kleren aan vaak weer te warm, die kunnen zelf aangeven als ze bepaalde kledingstukken te warm vinden (wanten of een muts bijvoorbeeld) maar die kleintjes...nee....die hebben die warme kledingstukken nu echt nodig. Als ik mijn zoontje van net 1 jaar nu geen wantjes aandoe heeft hij heel snel koude rode handjes, je kan mij niet wijsmaken dat kinderen dat prettig vinden. Een capuchon op (muts trekt hij van zijn hoofd af) en een sjaal krijgt hij ook om. En in de kinderwagen zit hij met dit weer lekker in een zak. Mijn zoon van 7 die heeft een dikke winterjas aan met een sjaal, verder als hij het echt koud heeft doet hij handschoenen aan en een muts op.
Ik vind het echt in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de ouders om voldoende spullen voor hun kind mee te geven. Nu is het een sjaal en muts, maar ik lees dat het jochie ook maar een dun winterjasje aanheeft. Dus als het nóg kouder wordt en kind gebracht wordt in datzelfde dunne winterjasje moet Tuc ook maar een dikke jas aanschaffen en een paar sneeuwlaarsjes?! Zou toch wel van de zotte zijn...... Dat gezegd hebbende en dat heb ik hiervóór ook al gezegd, als iemand die begaan is met het welzijn van kinderen zou ik een kind nooit kou laten lijden. En je zegt Tuc dat de mensen je vreemd aankeken toen je met het dun geklede ventje naar buiten ging dus het was blijkbaar toch koud genoeg om hier op aangekeken te worden. Dat vind ik verschrikkelijk sneu voor het kereltje en zou ik persoonlijk nooit zo gedaan hebben, desnoods had ik een dekentje om hem heen gegooid o.i.d. Ik zou toch meer op mijn strepen gaan staan naar de ouders toe en duidelijk maken dat ze hun kind écht voldoende warm moeten aankleden, anders kunnen ze kind weer meenemen. En in de tussentijd zou ik wèl zorgen voor de meeste basale dingen als reserve setjes voor die ouders die een enkele keer (!!!) wel eens wat vergeten mee te geven.
Ik vond het een dunnig jasje, een tussenjas zeg maar, maar zie daar meer kinderen in lopen. Het feit dat men keek ging meer om de sjaal denk ik, want je ziet aan de jas niet hoe dik hij is. Ik geloof ook niet dat hij het koud had in de jas, rent ook de hele weg, maar vond het meer een koude nek. Wat ik al zei, het is hier op de dagen dat hij hier was echt nog niet zo erg geweest dat het onverantwoord was, maar dacht idd al aan: wat als het nog kouder wordt?
Met mijn zó koud is het nog niet probeerde ik alleen aan te geven dat het nog kouder word.. t zal heus guur en koud zijn hier en daar. Maar het is echt nog geen drama als een kindje nu nog geen sjaal om heeft. In de situatie van Tuc heeft het kindje gewoon een warmere jas nodig. En als het kindje het zelf echt koud heeft dan idd een sjaal, maar dat is per kind verschillend vind ik.
ik heb voor mijn kinderen iig een jas met een kraag en capuchon, dat scheelt al heel veel, dan is die sjaal niet eens per se nodig. Misschien heeft hij ook geen dikkere jas nodig hoor, dat is mijn inschatting. Maar zonder kraag ziet het er gewoon gek uit met die wind.
even ter info : ik zit in mijn rolstoel die ik dus zelf voortbeweeg dus mijn bovenlijf beweegt , nu met een thermolegging, leren laarzen tot knieen, spijkerbroek en regenbroek, een trui, vest daarover soft shell (omdat een dikke jas niet werkt) , een muts, een sjaal en thermo leren handschoenen en alleen zo heb ik het niet koud. Echt als je stil ( in kinderwagen/ op fiets etc) zit kun je mijn inziens nu niet zonder extra gevoerde broek /of regenbroekje ofzo in ieder geval 2 lagen , dichte schoenen/laarzen, handschoenen, sjaal of hoogsluitende jas en muts. Het is echt ! koud als je stilzit.
Dat was dus precies mijn gedachtengang Mimi. Dankjewel dat jij komt verwoorden wat die stilzittende kindjes ook voelen.
Zodra het kind onder je hoede is ben je verantwoordelijk voor de zorg. Zowel in de winter -> onderkoeling voorkomen, als in de zomer -> oververhitting. Het maakt niet uit hoe je het regelt, als je maar de juiste zorg verleend. Zelf heb ik altijd extra dekens e.d. klaarliggen. Ik zou de ouders het wel nogmaals heel duidelijk uitleggen dat je de spullen nodig hebt, en dat ze het de volgende keer echt mee moeten nemen, en dat je het vervolgens op de opvang houd ivm vergeetachtigheid ouders. Zoiets.. En als dat niet werkt, zou ik je bemiddelingsmedewerker bellen en vragen of er er een evaluatiegesprek gepland kan worden met haar erbij, om de ernst van dit te bespreken.
je bent verantwoordelijk ja maar het is wel roeien met de riemen die je hebt. Ik heb voetenzakken in de kinderwagen e.d. maar lopende peuters moeten echt goed door ouders aangekleed worden. En ja ik blij melden hoe en wat en als het te erg wordt het gob inschakelen. Maar zoals je leest zijn de meningen hier ook al erg verdeeld dus wat nodig is scheelt nogal per persoon. En ik ga er vanuit dat de ouders dus die verantwoording nemen.
Erg laks van de ouders, maar ik zou dan zelf wel een goedkoop setje wanten,sjaal en muts kopen. Kleine moeite toch? Zodra je het hebt aangeschaft heel duidelijk tegen de ouders zeggen 'ik heb zelf maar een setje gekocht want uw zoontje moet natuurlijk niet ziek worden...' of zoiets. Misschien dat ze dan doorhebben hoe laks ze zijn.
Ik zou zeker wel iets van mezelf te leen geven aan het kindje of wel iets goedkoops op de kop tikken. Desnoods een paar maten groter, dan groeit het met het kind mee. Want straks wordt het kind ziek en dan weet je natuurlijk wel wie de schuld gaat krijgen... Is voor je naam als go niet erg goed.
nou dat probleem zie ik eerlijk gezegd niet zo, kindjes worden vaak ziek en dat zal echt niet altijd de schuld van de go of kdv zijn. Maar idd ik regel een sjaal en muts voor noodgevallen.
maar even puur uit interesse, hoever zou jij daarin gaan dan??? Als het jasje straks niet dik genoeg blijkt te zijn....en met echt vrieskou bv gaan mijn kindjes in een sneeuwbroek/skipakje naar school, zou je daar ook allemaal zelf voor zorgen?
Maar je wordt toch niet ziek van kou? misschien als je al een longontsteking hebt (die veroorzaakt wordt door een virus of bacterie). Ik was vroeger als tiener echt te koud gekleed, korte jas, rokje, soms met kou gewoon blote benen. Ik kreeg er hooguit de kouwe pies van, maar voor de rest zou je daar, mits je normaal gezond bent, echt niet ziek van moeten worden.