mijn jongste zoon van bijna 7, is gewoon zo mager. is gewoon eng.. zijn heupen steken zo uit, en je kan zijn ribben tellen. Nou istie nooit stevig geweest, maar hij gaat nu flink de lucht in, maar zijn gewicht blijft hetzelfde. Hij is 1.30 bij een gewicht van 22 kg. Hij wil ook gewoon niet eten, nog nooit anders geweest hoor. Als baby al, de flessen gingen er altijd moeizaam in, later met vast voedsel, dat kreeg je er bijna niet in. groente lust ie al helemaal niet, aardappels met moeite, en vlees net zo. brood gaat redelijk, hij is dol op fruit, dus dat gelukkig wel weer. Ik heb me er nooit druk over gemaakt, zolang ie goed blijft groeien. Maar toch, als ik hem nu in zijn onderbroek zie staan, of in zijn blootje, hij is echt erg mager. Mee naar de dokter heeft weinig nut, die zeggen, ja meer eten geven. Maar dat krijg je er niet in...... en om nou dagelijks te zeggen, hier voor de kiloś, heb je een bak chips........ da's ook niet goed. hoeft ie ook niet trouwens, 2 chippies, dan ist ie er ook klaar mee. tips, iemand?? Ik weet het even niet meer
Ik heb met mijn oudste zoon een dietist bezocht. Mijn zoon weegt 25 kg bij een lengte van 1.45. Ook erg mager dus. Tips die ik kreeg waren: volle producten gebruiken zoals margarine, volle melk e.d., plakje worst extra op het brood. Ook krijgt hij in zijn lunchtrommel elke keer een handje pinda's of nootjes mee. Zoek het aub niet in de vette snacks en die rommel. Dat maakt alleen maar dikker op een ongezonde manier. Verder maak ik me er niet erg druk meer om. Zoon is bijna nooit ziek en sport minimaal 3x in de week. Het is ook zijn bouw.
ai ik zit met hetzelfde probleem. Erik krijgt dan zelfs nog wel speciale drinkvoeding van nutridrink maar ook dat helpt amper. Bij de drogist kan je Fantomalt kopen. Dat kan je door toetjes doen of door drinken. En dat geeft dan extra calorieen.
hier kan ik wel wat mee, bedankt. ga in ieder geval volle prudukten voor hem gebruiken. dat fantomalt, geeft dat geen bijsmaak? vette snacks ed ga ik ook niet doen hoor, dat komt hier soweiso bijna niet in huis.
naja, ze zeggen dat fantomalt geen bijsmaakt heeft maar Erik proeft het wel. Maar goed, hij heeft autisme en is heel prikkelgevoelig in zn mond. Dus als het maar een beetje anders proeft of de structuur is anders dan blieft ie het al niet meer. De dieetiste van Erik zei dat het ook goed was om meer tussendoortjes te geven. En niet te veel drinken. Van drinken raken ze ook sneller voller. En op de boterhammen bijvoorbeeld niet al te dik beleg doen. Want dat vult weer TE goed waardoor ze weer minder gaan eten. Wij geven Erik ook vlak voor het slapen gaan nog wat te eten. AL is het maar een evergreen. dan heeft het lichaam tenminste nog wat om op te teren voor de nacht Ook als Erik geen avondeten wilt dan krijgt ie gewoon een boterham. Na al die jaren van : hij moet zn avondeten gewoon opeten en anders maar niks heeft bij hem alleen maar tot ondervoeding geleid. Dus daar zijn we vanaf gestapt
Eet hij wel bonen bruine bonen kidney bonen capucijners witte bonen, chilie. daar zitten een hoop voedingswaarden in. ook kikkererwten zijn voedzaam en vinden ze hier lekker. Avocado op brood smeren als boter. En dan is er natuurlijk nog pasta waar je een hoop groenten door de saus kan vermalen
Ik heb zelf Fantomalt als volwassene gebruikt maar ik proefde het ook. En als je dan toch al tegen heug en meug moet eten was dat het eerste wat ik heb laten vallen. Dan liever een paar happen meer van iets. Inderdaad volle producten en meer kun je ook niet doen. Als ze verder gezond zijn maak ik me er ook niet zo druk om.
Mamzie, leuk he dat eten. mijn oudste heeft pdd-nos en gelukkig geen problemen met eten, maar dat is dan ook weer een van de weinige dingen waar hij geen problemen mee heeft. en niet teveel beleg op brood, ok daś ook een goeie. want ik las hierboven ergens extra beleg op brood doen. Maarja als ie 1 broodje met extra beleg wel op eet, en geen 2 wil eten (met minder) dan heeft ie in ieder geval wel dat extra beleg er bij op gegeten. Hier hebben we ook ingevoerd, iets eten half uur voor dat ie naar bed gaat, een banaan of een koek oid. anders staat ie na een uur weer beneden, ik heb honger. ja kind eet dan ook, maar goed, warm eten krijg je er niet in. Maar is het dan niet verkeerd om in plaats van warm eten een boterham te gaan geven? dan wil ie helemaal geen warm eten meer ben ik bang, al krijgt ie dan wel meer binnen dan een halve aaardappel en 2 hapjes vlees. wuppie, nee ook bruine bonen etc, krijg je er niet in. zo jammer, want ze zijn zo lekker en wat je zegt, voedzaam. miesemies, nou dan is dat valtomalt ook geen goed idee bij colin denk ik. zijn dat grote verpakkingen? (ik ken het niet) want ik doe af en toe een scheutje roosvicee ferro door zijn drinken, anders heeft ie last van ijzer tekort, dat is echt smerig, zoń ijzersmaakje, maar hij merkt het volgens mij niet eens.
Erik is altijd een lastige eter geweest en avondeten dus ook. Datgene wat ie binnenkrijgt wat avondeten betreft is echt haast niks. En groentes eet ie al helemaal niet!!! Dus dan maar liever een boterham en wat plakjes vleeswaren ernaast enzo dan krijgt ie toch wat binnen. Gelukkig is ie dol op komkommer en rauwe worteltjes. Dus dat is iig wel iets van groentes. De rest eet ie niet. Het toeval wil ook dat zn broertje juist het tegenover gestelde is. Dus die is te groot en veel en veel te zwaar. Konden ze maar een beetje van elkaar krijgen dan was het goed Erik is 6,5 jaar en is ongeveer 1,17 m en weegt 18 kilo Owen is 3,5 jaar en is 1,08 m en weegt 28 kilo!! De een bungelt aan de -2 groeilijn en de ander overstijgt de +2 groeilijn Hoe dan ook, beide is een probleem en heel moeilijk om de juiste balans te vinden.
Toen mijn broertje en ik vroeger jong waren, hadden we hetzelfde probleem. Mijn moeder kreeg toen ook de tip om alleen volle (melk)producten te geven. Daarnaast moest ze de melk aanvullen met room was lekker hoor! Daarom heb ik tegenwoordig ook nog het liefste volle melk en yoghurt Maareuh: volle producten dus. Daarnaast is even een diëtiste raadplegen misschien ook geen verkeerd idee. Misschien is het idee van room toevoegen aan de volle melk inmiddels weer achterhaald
sowieso volle producten, dus ook roomboter. je hebt ook wat vettigs nodig om veel "groentes / gezonde dingen. Om te zetten naar een bouwstof. bij wortels ou je eigenlijk een beetje mayo nodig hebben zeg maar dat idee. hier krijgt ons mannetje ook gewoon brood als hij iets niet lekker vind of slecht eet. Ik maak geroosterd brood bij spaghetti, dan gebruikt hij brood als lepel zeg maar. Met rijst doen we dat met koepoek.. Is ook veel lekkerder hihi.
Mijn middelste zoon is ook te licht, iedereen hier weet hoe dik en zwaar hij was. Maar nu is hij te licht. Hij is nu 6, 3 jaar oud en is 1m48 en 34 kilo. Draagt kledingmaat 146/152 maar wel ingesnoerd. Anders zakt het van zijn bibs af. Hij eet al erg veel en word ook niet dikker nu. Maar ik wil hem niet vette dingen geven omdat hij de stofwisseling ziekte FH heeft. Dat is Familiair Hypercholesterollemie. Hij heeft daar zware medicatie voor. En vaak de vetten die hij niet mag maken kinderen dik. Ik zou hem veel beter banaan en producten geven die die vetten niet heeft. En daarbij speelt ook dat hij erg zwaar was ( 36 mnd oud: 1m12 en 28 kilo) dat ik nu liever heb dat hij iets te licht is dan te zwaar. We hebben jaren bij diëtiste gelopen om hem af te laten vallen en erg veel gedaan voor een gezond gewicht. Eenmaal daar is hij enorm de lengte in blijven schieten. Mijn dochter kwam goed aan op de fantomalt en de nutrinidrink drankjes. Ben daar nu mee gestopt omdat ze nu goed zelf eet en ze komt vanzelf wel weer aan. Ze is nu net 23 mnd oud en is 1m02, 5 en weegt nu 13, 4 kilo. Maar komt allemaal goed
hieperdepiep hoera, Colin is vandaag jarig. Komt nog geen visite, maar wel een lekkere cake gebakken. daar zit ie nu een homp van te eten. niet het gezondste, maar er komt wat in. wie er jarig is, mag bepalen wat we gaan eten. en wat wil Colin?............ sla. ja als het maar rauw is. dus sla gekocht, worteltjes erin, en mais (kan dat gewoon uit blik trouwens?) en voor ons krieltjes en shoarmavlees erbij. denk nit dat ie daar nog wat van eet. maar sla is harstikke goed. ik las net ook de tip van kroepoek bij rijst. dat doen wij ook vaak, bij macaroni en rijstgerechten. daar houden allebei kinders niet zo van. dan maken we "bootjes" voor hun, kroepoek is dan het bootje en de macaroni of rijst zijn de mensen die op de boot moeten. dat gaat redelijk goed en dan krijgen ze door die kroepoek ook nog weer wat extraś binnen. bedankt voor de tips tot nu toe. wil alles wel proberen, om het kind maar aant eten te krijgen.
jeetje Biancamv2, mijn oudste is net 10, die heeft dezelfde lengte en gewicht als jou zoon van 6. ook niet makkelijk, een kind met een stofwisselingsziekte... moeilijk hoor, ook altijd zo met eten bezig te moeten zijn.
Mijn zoontje is net 6 weegt al 2 jaar 19 kilo en is ook heel mager. Hij is nu al een hele tijd niet ziek geweest (dus gezond naar mijn mening) maar zodra hij ziek wordt is hij echt vel over been. Volle producten heb ik ook al als advies gekregen maar het is weer een beetje versloft. Hij is gek op noten dus heb ik hem een tijdje walnoten gegeven ipv chips bijvoorbeeld. Pindakaas op brood is goed,lekkere laag roomboter er onder Tsja het is wel moeilijk dat gedoe om gewicht he!
Als ze hier iets niet lekker vinden, en dat is best veel bijv. rijst, spaghetti, bepaalde groenten, dan krijgen ze na elke hap een kroepoekje. Dat stimuleert aardig moet ik zeggen. Op school heeft de oudste een weekthema gehad over kruiden en specerijen. Daar moesten ze alles van proeven en werd uitgelegd dat die het eten lekker maakten. En sindsdien proeft de oudste alles en eet hij ook echt beter. Dus wellicht eens zoiets met de juf bespreken, dat ze klassikaal er iets van maakt.
Misschien een rare vraag, maar heb je het gevoel dat hij lekker in zijn vel zit? Voelt hij zich thuis in zijn lichaam? Is het een echte dromer? Begrijpt hij de wereld? Voelt hij zich 'geland'? Mag hij er zijn? (als je begrijpt wat ik bedoel) Ik heb het gevoel dat voeding niet de juist weg hoeft te zijn. Vaak is dit slechts een symptoom van niet echt op aarde te zijn zegmaar. Voelt hij zich anders? Voelt hij zich welkom? Klaagt hij over een druk of vol hoofd? Of misschien probeert hij jou iets te laten zien? Hoe sta jij tegenover voeding? Is er genoeg voeding, niet alleen op gebied van eten en drinken, maar ook bv mentaal en emotioneel? Ik denk maar hardop hoor! Het is misschien een interessante hoek om eens te onderzoeken. Wie weet is op dit vlak eerst iets nodig en komt hij daarna vanzelf tot eten. Het lijkt alsof hij nu geen contact met zijn lichaam voelt, dus de noodzaak letterlijk niet ervaart om zich te voeden. Ik wens je in elk geval succes!
JD74, jeetje je maakt het me best moeilijk ik weet wat het is om niet goed te aarden, ik ben echt een "zwever". heb echt problem met aarden. momenteel zit mijn zoon ook niet lekker in zijn vel, overal om huilen, snel boos. andere school sinds de zomervakantie, dat zit hem ook niet lekker. maar voorheen ging het allemaal wel goed, vrolijk ventje, lekker in zijn vel. maar het eten is altijd l een probleem geweest, van kleins af aan. flessen gingen er met moeite in, liet ie ook meestal wat van staan. toen we met vaste voeding begonnen, dat wilde hij ook niet toen kwam er eten met stukjes erin, dat ging helemaal niet goed. dus heel langzaam op moeten bouwen, maar tis altijd al een slechte eter geweest dus, dus of dat er wat mee te maken heeft, of ie wel of niet goed in zijn vel zit... ik weet het niet.