Wat zouden jullie doen? School raakt dochter voor de tweede keer kwijt!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Manana, 1 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.699
    5.727
    113
    Wauw dat is erg :eek: straks was er wat gebeurd. Je brengt je kind met volste vertrouwen heen . Nee hier zou mijn dochter niet meer komen

2. tuc

tuc Niet meer actief

Holy moly wat een prutschool! Natuurlijk moet een kleuter snappen dat je niet zomaar wegloopt, maar halloooo die verantwoording ligt nog altijd bij de juf/school. Zeker met passend onderwijs nu genoeg kinderen die meer toezicht nodig hebben. In de klas van mijn zoontje een jongetje met autisme die ook zo de benen kan nemen, dus de kleuterafdeling is naar buiten toe afgesloten. Kind kan nooit verder dan de gang komen.

Hier zou ik mn kind dus echt niet meer naar toe brengen nee.
    En ik zou ook niet te zuinig zijn met ventileren waarom mijn kind niet meer naar die school gaat: hashtag kind 2x kwijt op school oid;)

suus1983 vindt dit leuk.
  3. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik sluit mij aan bij wat al genoemd is! Wat een prutsers en dat ze de schuld in de schoenen van een 4 jarige schuiven, vind ik ook schandalig.

Ook zeker je klacht ergens neerleggen, het liefst op meerdere plekken, al is dat alleen al vanwege de manier hoe ze ermee omgaan.

Hopelijk kan je dochter snel op een andere school terecht.

4. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.946
    5.255
    113
    Home
    Wow wat slecht en dan nog 2x ook :eek:

Kind van school en een klacht indienen maar ik denk dat ik nog steeds zou koken van woede...

5. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Ik denk niet dat ik nog met een gerust hart mijn dochter daar naar school zou laten gaan. Niet alleen omdat ze haar steeds kwijt raken maar ook door het gebrek aan zelfreflectie. Heel apart dat ze de schuld steeds bij je dochter leggen. Blijft vooral bij je gevoel!

littlemunchkin en Paardenbloem vinden dit leuk.
  6. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    #66 Suuzan, 3 okt 2018
    Laatst bewerkt: 3 okt 2018
    Het is erg vervelend dat het gebeurd is. Als ouder schrik je je helemaal te pletter. ik heb de rest van de reacties niet gelezen, maar is je kindje een weglopertje of normaal juist niet?
    Een juf/meester kan helaas niet alles en iedereen 24/7 in de gaten houden. Ik heb op de Bso gewerkt en daar was een kindje die altijd wilde weglopen. Heel heftig om als leidster mee te maken en je bent dan continu met dat gegeven bezig. Ik krijg het nog heet als ik daaraan terug denk...brrr! Een juf doet het dus niet expres en heeft als het goed is een trauma erbij. En ze zal nu vast extra opletten en telkens kijken waar je kindje is. Ik vind het vanuit school niet netjes dat ze je kindje de schuld geven.

7. Neilia

Neilia Niet meer actief

Maar als dat niet kan dan ga je niet met een kleuterklas naar een speeltuin waar geen hek om heen zit.

Zonnestralen, Riverdale87 en Anna009 vinden dit leuk.
  8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De consequentie is dus -in de huidige situatie van deze school- nooit met de kleuters naar buiten kunt omdat 1 kind wegloopt.
    Hoe blij zullen de andere kinderen en ouders daarmee zijn?

Maar het is een waardeloze situatie. Kleuters horen elk dagdeel beweeg- / speeltijd te hebben. Liefst buiten, als dat vanwege het weer niet kan binnen.
    De gemeente hoort zorg te dragen voor de huisvesting. Daar hoort dus ook de buitenruimte bij. Ik vind dit dus ook een zware klacht richting de gemeente waard. Hoe hebben ze kunnen verzinnen dat dit een oplossing was voor hun probleem? Al ben je ambtenaar met 0,0 onderwijservaring, je hoort beter te weten als je op die post zit.
    De belachelijke situatie dat de er geen veilige buitenruimte is, kun je de juf niet aanrekenen.

En om het nog een klein beetje meer voor haar op te nemen: ze heeft het in ieder geval eerlijk verteld. Ik weet het, dat is vanzelfsprekend. Of zou vanzelfsprekend moeten zijn. Maar zoals je in dit topic al hebt gelezen, is het dat zeer zeker niet.

Nu sta je voor een lastige beslissing, denk ik. Haar van school halen of met deze school een oplossing zoeken.
    Op één van de scholen waar ik werkte, hebben we een notoire wegloper gehad. Die liet zich door een hekje ook niet tegenhouden. Met zijn ouders is eerst afgesproken dat hij bij de juf moest blijven zitten tijdens het buitenspelen. Ook waardeloos natuurlijk. Dus uiteindelijk een fluorescerend hesje aan gedaan zodat hij altijd opviel. En altijd net twee klassen tegelijk naar buiten. Eén juf lette op hem en de andere juf op de rest. Althans: ze letten allebei op iedereen. Maar als er iets was wat aandacht vroeg, loste de één dat op en de ander kon dan nog op hem letten.

9. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.039
    15.073
    113
    Ik ontsnapte als kleuter uit onze school. Moest naar de wc, ging gewoon naar huis via de zijdeur (29 jaar geleden andere tijden) werd helaas weer geretourneerd door de buurvrouw en de zijdeur ging sindsdien op slot...balen. Maar gelukkig was ik kleiner dan de gemiddelde dus kon ik nog jarenlang tussen de spijlen van t hek door op 1 punt van t hek. :)

Ik zou eens gaan kijken bij die andere school die haar netjes kwam bezorgen, kennelijk zit die toch ook in de buurt. Schoolplein moet afgesloten zijn, is er een probleem met de locatie vanwege verbouwing oid dan moet je met buitenspelen gewoon meer ogen hebben zodat je die veiligheid toch kan waarborgen.

10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @tupp: je hebt als juf toch okk nog zoiets als je eigen gezonde verstand? Dat de gemeente niet voorziet in veilige speelruimte keurt het toch niet goed dat je mer een grote groep kleuters in een niet omheind speeltuintje gaat spelen?

Ik zou mijn kind echt van de school af halen. Een ongeluk, mee met iemand die slechte dingen doet, er kan zoveel naars gebeuren als een kleuter gaat dwalen. Die kleintjes moeten tegen zichzelf beschermd worden door degene aan wie ze toevertrouwd zijn. En dat gebeurd dus blijkbaar niet. Sterkte met je beslissing!

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @madelein: Natuurlijk heb je gezond verstand. En dat gezonde verstand zegt dat dit geen goede oplossing is. Maar dat gezonde verstand zegt ook dat je kleuters niet maanden binnen kunt 'ophokken'. Geloof me dat ik hier keihard strijd over zou voren. En geloof me ook maar dat je die strijd verliest.
    Als namelijk de gemeente 'gewoon' geen antwoord meer geeft of zegt "hier zul je het mee moeten doen". En vervolgens zegt je directie dat het dan maar zo moet... wat dan? Toch binnen blijven? Stuk of 20 boze ouders op je dak. En zien dat je leerlingen het niet prettig hebben.
    Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die tegen zoveel druk bestand zijn.

Ik praat dit niet goed. Het is absoluut schandalig dat je 2x een leerling kwijt raakt. Maar in deze situatie vind ik het te ver gaan om dat alleen op de juf af te schuiven. Ik zou niet graag in haar schoenen staan.

Lisa280887 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Nee dat is ook zo idd. Dat is een kant die als ouder vaak niet ziet denk ik.

13. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    @Manana , hoe gaat het? Hebben jullie inmiddels een beslissing genomen? Kiezen jullie voor een van de scholen op 5 minuten rijden of gaan jullie toch nog praten op de huidige school? En hoe gaat het met jouw dochter? Begrijpt ze wat er is gebeurd en waarom ze nu (even) niet naar school mag?

14. Manana

Manana Fanatiek lid

3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Dank voor de reacties en jullie interesse allemaal. Ik zal vanavond uitgebreid reageren. Heb al jullie berichten gelezen, maar heb mijn handen nu vol met de baby en andere taken...

15. Lisa280887

Lisa280887 Niet meer actief

Eens! Als leerkracht sta je soms machteloos tegen gemeente of andere instanties helaas. Ben er ook al vaak tegenaan gelopen.
    Ouders vragen ook vaak niet naar onze kant van het verhaal of wat wij ervan vinden. Ik heb al regelmatig moeten vechten voor de veiligheid van mijn kinderen. Ik vind het vooral schandalig dat gemeentes en andere instanties dit soort dingen toelaten!

En ook ik praat het zeker niet goed! Het is schandalig. Maar om nou de juf meteen zo aan de schandpaal te nagelen gaat best ver. Waarschijnlijk is zij het zelf ook niet eens met de huidige situatie op het plein.

16. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Maar dan zouden ze toch niet de schuld zo alleen bij een kind van 4 wat net een paar weken op school zit leggen? Dat vind ik vooral zo raar.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  17. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Nouja! Per direct van school halen en de onderwijsinspectie op de hoogte stellen. Mijn dochter van 4 gaat ook net naar school en kan me zo goed inleven. Ze zijn nog zo klein. Ik vind het ronduit belachelijk dat ze je kind weer de schuld geven en hiermee is de vertrouwensrelatie in mijn ogen onherroepelijk geschaad.

Ik vind het niet per de de schuld van de juf (maar wel gedeeltelijk want het was al een keer gebeurd!) maar een noodgebouw zonder fantsoenlijke voorzieningen om te spelen zou ik al niet goedkeuren. Dan maar binnen blijven (veiligheid voor alles) en druk zetten op het laten plaatsen van voorzieningen. Wat schandalig.

18. Lisa280887

Is zeker waar! Maar elk verhaal heeft 2 kanten he. Heeft school het wel zo bedoeld zoals nu beschreven wordt? Ik kan mij voorstellen dat in emotie dingen anders/heftiger opgevat kunnen worden.

Nogmaals: ik praat het niet goed he! Maar om nou direct de school en leerkracht zo af te branden terwijl wij er niet bij waren en ze niet gesproken hebben.

19. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Een school is tweemaal een vierjarige kwijt gespeeld. Als in: niet meer in het zicht, buiten de schoolpoort, geen idee waar het kind naartoe is, had onder een auto kunnen beland zijn of meegenomen door weetikveelwie.

Een school. Waar je je kleuter naartoe brengt in volle vertrouwen.

Hoezo er zijn twee kanten aan dit verhaal?

Riverdale87 en Leo85 vinden dit leuk.
  20. Lisa280887

Weet jij precies wat er zich op dat plein heeft afgespeeld? Weet jij precies hoe de juf zelf denkt over de situatie op het plein waar geen hek om staat?

Zolang we dit niet weten kunnen we niet oordelen toch? Nogmaals: ik praat het niet goed he! Maar ik bekijk het ook als juf zijnde. Zal zij zich niet vreselijk voelen? Hoe schandalig dit ook is? Zij weet dit vast ook. Zij hoopt misschien ook wel dat dit een signaal is naar de mensen ‘boven’, dat het onveilig is.juffen zijn mensen, geen tovenaars.

Deel Deze Pagina