Fotografie

Discussie in 'De lounge' gestart door Plopperdeplopperdeplop, 23 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Plopperdeplopperdeplop

    1 feb 2020
    266
    446
    63
    Vrouw
    Sinds enkele jaren ben ik een fanatiek scrapbooker. Fijne pagina's maken met vele verschillende (bijna alleen maar) portretfoto's. Nu ben ik ook steeds meer bezig met "mooie" foto's te maken. Tot nu toe was ik heel tevreden met de foto's die mijn smartphone maakt, maar ik merk dat dat wel een beetje veranderd. Ik mis de mogelijkheid daarmee om echt in te zoemen op details omdat de foto's dan wazig worden. Ik zou hele mooie foto's ook graag op 30 bij 30 de afmeting van mijn album kunnen afdrukken, maar ook daar vind ik mijn smartphone foto's niet duidelijk genoeg voor. Ik ben dol op kleuren, kleurrijke achtergronden en details op foto's, dus die zou ik ook graag zo realistisch mogelijk terug willen zien op foto's.

    Ik heb nu een best ruim budget om goede fotoappatuur te kopen en zou volgend jaar ook een cursus fotografie (& fotobewerking) willen volgen. Dus nu de vraag aan de hobbyfotograven onder jullie. Wat is een goede camera, welke lens, spiegelreflex? Waar moet ik op letten? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
     
  2. Tante Truus

    Tante Truus Actief lid

    14 jul 2014
    343
    110
    43
    Ik zou naar een goede camerawinkel gaan, kamera express of foto konijnenberg ofzo, en daar advies vragen en vast houden. Een goede camera is een heel persoonlijke keus.

    Zelf fotografeer ik al mijn hele leven met nikon spiegelreflex, omdat ik canon echt niet lekker vast kan houden.

    Systeemcamera (fuji) of spiegelreflex zijn de beste keuzes momenteel. Houd er rekening mee dat de lenzen die ze vaak samen met een body verkopen als pakket, meestal niet de beste optie zijn. Als je budget het toelaat, kijk dan voor lenzen met f2.8 of kleiner, die zijn mooi lichtsterk, dus ook goed bij minder licht. Goede lenzen zijn vaak nog belangrijker dan de body, maar helaas ook vele malen duurder. Probeer dan ook eerst te bedenken waar je het voor gaat gebruiken en leg daar je prioriteit qua lenzen. Dus als je alleen maar landschappen en portretten wil gaan doen, hoef je geen telelens van 200mm of groter te hebben. Wil je echter de natuur in en dieren gaan vastleggen, is 200mm eigenlijk wel het minimum.

    Succes. Het is een onwijs leuke hobby.
     
  3. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.215
    751
    113
    home sweet home
    Geen ervaring als fotograaf, alleen kinderen die ervaring voor de camera hebben als model .....Zaterdag een van mij dochters weer model gestaan, zijn zo adembenemend mooi geworden. Veel plezier met je hobby. Je kunt zulke mooie dingen maken als fotograaf. aanrader voor cursus fotografie potret:
    https://shoutout.wix.com/so/d3NInyOKJ/c?w=ZuvYHe_R5zI_C5KA0cSxb_QFN9WVRcAIxhlpN2Hm45E.eyJ1IjoiaHR0cHM6Ly93d3cuaXJpc3ZhbGVudGluYS5jb20va2luZGVycG9ydHJldHRlbm1ldHppZWwiLCJyIjoiNDY5Y2Q4MWMtODMwYi00ODM4LWJiZmEtZWViMGZiNTI1M2JkIiwibSI6Im1haWwiLCJjIjoiM2ZmNDkxNmUtMWQ5ZS00MjQ3LTg1MmQtNjg0N2Q4YjIxZGYxIn0
    Zij maakt zulke mooie dingen en bied dus cursussen
     

Deel Deze Pagina