Wat zouden jullie doen? Schutting

Discussie in 'De lounge' gestart door merah, 20 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.557
    2.413
    113
    Dat is toch geen dilemma? Allebei op eigen grond zetten, klaar. Dat hebnen wij ook gedaan toen bleek dat de buren een totaal ander idee hadden. We hebben er hooguit twee minuten over nagedacht. Ik ga echt geen klap geld uitgeven voor iets dat niet 100% mijn smaak is.
     
    suus1983, Knuffelmonster en Bailey07 vinden dit leuk.
  2. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wettelijk gezien moeten beide buren de helft betalen en meewerken aan een schutting van 2 meter hoog als dat nodig is. Op de erfgrens.

    Stel je voor het kan voor 1000,- en jullie willen iets anders voor 1500,- dan lijkt het me redelijk dat jullie de meerprijs betalen.

    Burenrecht daarbij kijken rechters echt naar billijkheid en redelijkheid en of je er samen uit probeert te komen, nog voordat ze naar de precieze wet kijken.

    Ik moet eerlijk zeggen dat we aan 1 kant 2 meter hebben en de andere kant 1,75 ofzo. En dat voelt veel minder opgesloten. Maar hier geen meningsverschil met de buren dat scheelt.

    Wellicht kan je berekenen wat een schutting functioneel zou kosten, en wat de meerprijs is voor betonnen palen en evt de pergola.

    Wellicht een compromis daarna ook qua kosten?

    Pergola wel achter in de tuin anders kijk je de hele tijd tegen de buren aan hahaha
     
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.189
    4.332
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Kun je me een link sturen waar deze wet in beschreven staat?
    Hier staat namelijk dat ik gewoon een schutting op eigen grond mag zetten:
    https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/erfafscheiding/
     
  4. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Uiteraard mag je op je eigen grond een schutting plaatsen op eigen kosten. Maar als jij én je buren dat niet doen, dan ben je verplicht om wel mee te werken aan een gezamenlijke schutting.

    Burenrecht heet het. Is uitgebreid, ook over erfdienstbaarheid.
    En daar staat ook in dat je dus over de grond van je buren mag om noodzakelijk onderhoud aan je eigen schutting te plegen.
     
  5. Bones

    Bones Actief lid

    12 jun 2015
    280
    80
    28
    Wij hebben een tijd terug onze oude schutting gratis aangeboden. Was nog wel goed alleen de achterkant was heel groen. De koper die de schutting op kwam halen, had ongeveer jouw verhaal. Zijn buren wouden ook een hele dure schutting. Na heel veel overleg gingen zijn buren overstag en zouden de helft mee betalen. De schutting staat en die buren willen niet meer betalen. Nu heeft wil hij de planken bij de buren weg gehaald en "onze" groene planken er voor terug plaatsen
     
    anica vindt dit leuk.
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.189
    4.332
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onderhoud wordt lastig als de buurvrouw er een schutting tegenaan plaatst :roflmao:.
    Maar goed, ben inmiddels wel redelijk zover dat we waarschijnlijk gewoon gaan plaatsen wat wij willen. Of ze moet idd de extra kosten van haar dure eisen voor haar rekening willen nemen.
    Maar dan nog kijk ik nog steeds tegen een schutting die ik niet mooi vind.
     
  7. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Je kan er ook voor kiezen om de gezamenlijke schutting zelf te betalen natuurlijk. Dat scheelt wel een stukje tuin ;)

    En de buren mogen er niets aan wijzigen zonder wederzijdse toestemming haha
     
  8. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.189
    4.332
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Maar dat wil zij weer niet, want zij vindt onze keuze niet mooi.
    Enne, de huidige schutting staat ook al op onze grond. De heg, bij een lager deel, staat op haar grond.
    Ik denk dat een schutting op eigen grond voor haar ook heel lastig is, aangezien haar tuin afloopt richting sloot en wij damwanden hebben. Hierdoor loopt onze tuin zo goed als recht (en hebben palen houvast) terwijl die van haar een meter hoogteverschil heeft.
     
  9. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Onze oude schutting kon echt niet meer. Wij wilden alles hoog, hij een gedeelte laag. Wij zwarte palen hij grijs. Prima dacht ik maar dan zeg ik zo een uitschuifscherm ervoor voor mijn privacy. Misschien is dat een optie? hij wilde trouwens uiteindelijk toch niet meebetalen omdat hij dacht te gaan verhuizen, hebben wij de schutting neergezet op de erfgrens en gewoon onze smaak gedaan. Hij woont er nog en we zijn er beide prima mee.
     
  10. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Lijkt me een perfect moment dat ze dit ook gelijk oplost zodat de nieuwe schutting daadwerkelijk op eigen deel staat. ;)
     
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.892
    113
    Vrouw
    Ik zou eerst een bedrag afspreken voor de schutting (die 1000 euro totaal). En daarna kijken of jullie beiden een paar mogelijkheden kunnen vinden om uit te kiezen. Misschien zit er dan iets bij wat jullie beiden mee kunnen leven. Qua hoogte zou ik erbij blijven dat je recht hebt op een hoge schutting.
     
  12. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Als zij open stukken wil zou ik kiezen voor roosters die al begroeid zijn.
    En willen jullie allebei geen water bij de wijn doen dan ieders zn eigen schutting op zn eigen grond.
     
  13. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Begroeide roosters zijn toch geen open stukken?
    Ik zou ook niet de open stukken willen.
    Aan het eind van de straat hier hebben 2 buren een 5 meter schutting van 1 mtr hoog ik de achtertuin.... zou ik echt nooit willen....
     
    Syane vindt dit leuk.
  14. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.711
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik begrijp je man dat hij privacy wil en niet zit te wachten dat een heg er lang over doet om dicht te groeien. Maar ik heb toen we hier kwamen wonen direct op een stuk een rooster met hele jonge klimop geplaatst. Het jaar erop was het helemaal dichtgegroeid. Maar je zou voor een rooster met een volwassen plant kunnen kiezen. Dan heeft je man nog eerder zijn gewenste privacy.

    Verder: wij hadden bij ons oude huis ook betonpalen schuttingen. Wat groen met klimop er tussendoor oogt echt veel vrijer dan meters en meters dichte schutting van beton en hout. Ik app je zo ff een foto van mijn oude tuin. We vonden van te voren die dichte schutting een goed plan. Maar toen die stond.... aiiii toen miste ik echt het groen tussendoor ;)
     
  15. Kuki

    Kuki Fanatiek lid

    12 dec 2006
    3.195
    225
    63
    Gelderland
    Hier ook gewoon een eigen (dure, want houtbeton-) schutting laten plaatsen, op eigen grond en volledig zelf betaald. De schutting die op de erfgrens stond, viel van ellende uit elkaar. Zelfs daar liep de buurman over te zeuren. Ik zou als buur gedacht hebben: mooi, een gratis schutting. Maar hij heeft er zelf vervolgend ook een schutting tegenaan gezet. Prima, meot ie lekker zelf weten.

    In ieder geval is de schutting van mij en daar mag hij lekker helemaal niets meer over zeggen.
     

Deel Deze Pagina