hoe krijg je anders schulden tegenwoordig? als je gewoon netjes alle rekeningen betaald en niet boven je stand leeft zou ik niet weten hoe? in amerika moet je bijv bijna alle dokterskosten zelf betalen, hier in nederland niet, hoe kom je dan een zo'n grote berg schulden dat schuldsanering nodig is? als je netjes elke maand zuinig leeft en niet meer uitgeeft dan wat er binnen komt kan je naar mijn mening niet echt schulden krijgen hier in NL 99,9% van mensen die schulden hebben hebben of leven boven hun stand, en daardoor krijg je schulden ja. als je bijv netjes iedere maand bijv 1500 euro samen verdient en niet meer uitgeeft dan krijg je toch geen schulden? en ook al heb je geen werk dan is er bijv altijd nog een bijstandsuitkering, oké, je kan er misschien moeilijk van rondkomen, maar het is nog altijd iets boven het sociaal minimum loon dus je zou er wel van moeten rondkomen. dus nee, ik vind het niet bekrompen. tegenwoordig willen mensen meer hebben als wat ze verdienen. een mobiele telefoon met internet, shoppen bij postorderbedrijven,etc als je gewoon netjes elke maand je vaste lasten betaald, boodschappen doet bij de aldi/lidl, goedkopere kleding koopt, dan moet je het volgens mij best kunnen rooien met het minium, het is niet makkelijk, maar moet zeker lukken in de schuldsanering kom je niet als je een kleine schuld hebt, maar heb je het vaak toch echt veelte ver laten komen
Helemaal mee eens. Als iedereen zich nou eens met zich zelf zou bemoeien en niet op andere zouden letten zou de wereld een stuk liever en leuker zijn En ipv van elkaar verliken kan je ook kijken of je ze ergens mee kan helpen ( ok in deze situatie is er een ergenis wat speelt) En wat schiet je er mee op om ze te verlinken dan komen ze veeel verder in de stront en dus misschien de criminaliteit in nou dat wil je ook niet naast je hebben.
@ Daantje maar niet iedereen krijgt een bijstandsuitkering hoor. Ik heb er geen recht op omdat ik een koopwoning heb EN getrouwd ben. Aangezien de overwaarde van mijn huis nihil is krijg ik dus helemaal niks als mijn ww op zou houden.
ja, maar je hebt nog altijd de keuze om bijv in een goedkoper flatje te wonen ipv een koopwoning. een koopwoning is eigelijk toch ook luxe en niet echt een basisvoorziening. een koopwoning of een goedkoop flatje huren scheelt toch aanzienlijk in de maandlasten
sorry maar als mijn partner nu weg zou vallen zou ik toch een mega groot probleem hebben hoor. Dus nee je weet niet hoe mensen in de shit zijn geraakt en tuurlijk is er altijd een weg en die weg proberen hun op een toch wel nette manier te doen. Ze WERKEN ervoor. Ze dealen niet stelen niet ze proberen het toch op te lossen. Ik blijf er bij als je ze verraadt dan maak je het probleem alleen maar erger .
@Daantje jij doet alsof ...het even dit doen is... en even dat doen is...zo makkelijk is het allemaal niet helaas.....heb je zelf al eens ooit in zo`n situatie gezeten vraag ik me af?
Ja maar dan moet je wel je huis kunnen verkopen. En een huurwoning toegewezen krijgen. Dat is juist de reden waarom wij hebben gekocht. Ik sta al vanaf mijn 18e ingeschreven en kom nu eindelijk eens op plek 30. En hier in de regio is huren via een makelaar nog duurder als kopen. En als ik een huurwoning had gehad had ik ook geen bijstandsuitkering gekregen omdat ik getrouwd ben EN jonger ben als 27.
Zoals ik al zei als ik nu alleen kom te staan is ons huis nou niet 1 2 3 verkocht en toch blijven de rekeningen komen . Dus dat zou mijn einde betekenen.
Als ik nu mijn huis zou verkopen zou ik zeker meer als 40 duizend verlies hebben. Zit ik dus alsnog met een schuld van 40 duizend euro... en dan hebben wij zelfs nog op 1 salaris gekocht ipv op 2
Precies ik kom uit een bijstandsgezin Moeder alleen staand en mocht vanwege ziekte niet werken. Kreeg een bijstandsuitkering die toen nog relatief hoger als nu was. En toen kon ze al amper rond komen.
ja, ze werken ZWART en betalen geen belasting en dergelijke. zo kan ik ook wel slapend rijk worden.. denk dat ik mijn vent ook maar zn baan op laat zeggen waar hij belasting over betaald en maar zwart moet gaan werken... ze verdienen nu netto wat ze bruto verdienen, ik vind het echt schandalig en denk je nu dat ze met dat zwart werken de schulden aflossen? nee, ze gaan er elke avond van feesten en kunnen het niet gebruiken om af te lossen want het is zwart als ze dan zo graag de schulden af willen lossen en beter willen leven moeten ze maar wit werk gaan zoeken, kunnen ze wel de schulden van aflossen en zijn ze tenminste eerlijk bezig
ja pecies ik kom ook uit een gezin van 3 kinderen en een alleenstaande moeder en dan weet je wel beter Vindt het altijd al zo`n domme (sorry hoor) opmerking dat je het maar allemaal zelf schuld bent als je in de problemen zit...beetje kort door de bocht maar meestal maken de mensen die opmerking die nog nooit in zo`n situatie gezeten hebben....en anders zou je beter moeten weten
@Daantje je weet precies hoe het allemaal zit he.......ach dit is weer zo`n discussie die eeuwig doorgaat .......
Wil even op je laatste regel reageren . Hier bij ins in de gemeente kom je 1: niet in aanmerking voor een gowdkoper flatje en 2:de maandlaten van een koopwoning en huurwoning zijn even suur. Als wij in een huurwoning zouden zitten en mijn man gebeurt wat sta ik op straat en nu met een koopwoning kan ik blijven zitten. ( dit is geen aanval hoor)
o ja hoor dat zou ik zeker melden, niet zozeer om ze terug te pakken maar misbruik maken van bijstand vind ik echt niet kunnen.
Anders bel je MMA (Meld Misdaad Anoniem) 0800-7000. Zij zetten ook fraudemeldingen door naar uitkeringsinstanties. Iig wel nog toen ik op die afdeling werkte.