Het is dan wel geen Afrika, maar in Frankrijk is de zorg wel anders geregeld dan in Nederland. Een van de grote verschillen is dat je daar zelf voor eten en drinken moet zorgen, en voor andere zaken en spullen die je in Nederland in een ziekenhuis krijgt. Daarbij is er meestal ook een taalbarrière en kan het zijn dat je verzekering de boel niet vergoed, gezien je zelf die keuze gemaakt hebt. Stel dat je met 36 weken bevalt dan is je baby nog prematuur met prematuur verschijnselen, je moet er niet aan denken dat je dan daar bent en niet in je vertrouwde omgeving waarin je gewoon in het Nederlands kunt communiceren. Verwacht niet dat ze daar Engels spreken, want Engels leren Fransen alleen op de universiteit en dat is dan vaak nog heel gebrekkig, lijkt mij zelf heel beangstigend niet goed te kunnen communiceren over allerlei zaken rondom de bevalling of je kindje. Persoonlijk vind ik het onverantwoord. Ik ben zelf met 36,1 37,1 37,5 en 37,6 bevallen, dus ik zou het nooit doen. Ook al zou je de 40 weken halen dan is het nog zo dat de meeste kwaaltjes pas na de 34 weken de kop op steken (vocht vasthouden, hogere bloeddruk, jeuk, rugpijn, maagzuur etc). Ik zou er niet aan moeten denken in die tijd zo'n eind in de auto te moeten zitten of hals overkop ergens een ziekenhuis te moeten gaan zoeken.
Ik ben bij de eerste van week 32 tot 34 nog 3 weken naar croatie geweest. Heerlijke vakantie gehad. Geen last van de reis die 3 dagen duurde waarbij we pech onderweg hebben gehad en gekampeerd hebben op een parkeerplaats van de adac garage. Wij hebben er nooie herrineringen aan. Mijn beredenatie was dat ze daar ook ziekenhuizen hebben. Ze zijn daar echt niet wereldvreemd hoor.. en taalbarrière heb ik me ook nooit zorgen om gemaakt. Als hun dokter kunnen worden kunnen ze ook wel een woordje engels. Maar goed he moet je er wel fijn bij voelen.. ieder voor zich.
Hier met 39 weken nog een weekend naar zeeland geweest voelde mij tken prima. En bij de 3 de zijn we met 32 weken nog naar de ardeche in frankrijk geweest.dus als je je goed voelt en je krijgt groen licht van de verloskundige.zou ik lekker gaan. Gewoon even een and er e om geving dan thuis. Ik vond het heerlijk
Bedankt voor jullie reacties. De verloskundige zegt dat we gewoon mogen gaan. Kijken hoe ik me rond die tijd zou voelen. Toch hebben we besloten om niet te gaand de reis duurt lang (we zouden zowiezo vaker stoppen ivm met dochter dan 21 maand). En het is voor hun meer klus vakantie en de tweede week rustig aan doen. Dus zou ik constand op dochter moeten letten (natuurlijk niet erg). We gaan ook niet omdat ik soms behoorlijk last van mijn rug heb. Wij spreken de taal ook niet (er is wel een vertaalster), dus stel je voor er gebeurt wel wat (waar je niet van uit gaat) word dat al een drempel en zou ik mij ook niet fijn voelen. Wel gaan we nog ergens een weekend naar Ameland toe.
Ik zou denk ik gewoon gaan als ik me voelde zoals bij mijn zwangerschappen. Nergens last van, zwangerschappen volgens het boekje. Bij nr 2 ook nog een weekendje naar ameland geweest met 36 weken. Toen we er eenmaal waren heb ik nog wel even gedacht, hmmm is dit handig, behoorlijk zwanger en op een eiland... 😉. Maar goed, nr 1 was 10 dagen over tijd, nr 2 uiteindelijk 9 dagen over tijd 😊. Maar ja, dat weet je niet vooraf. Mijn tip voor Ameland, mocht je een fiets huren, neem een elektrische! Echt superrelaxed en kun je met minimale inspanning nog gewoon een leuk blokje fietsen.