In augustus 2014 zijn m'n man en ik trotse ouders geworden van ons eerste kindje. Alles is goed gegaan en we hebben een mooi, gezond en vrolijk kindje. Inmiddels begint bij ons zelf de gedachten voor een 2e alweer te kriebelen. Maarja, kies je puur voor je gevoel en gaan we er dit jaar nog voor, of kiezen we met ons verstand en wachten we nog een jaartje, ivm hoge kosten dit jaar voor meerdere dingen. We hebben steeds gezegd dat het leuk zou zijn om een 2e te krijgen als nr1 tussen de 2 en 3 is. Dat ze een beetje zelfstandig dingen kan doen als de 2e baby erbij zou komen. Maar de kriebels voor een 2e zijn er inmiddels bij allebei en als we binnenkort toch al voor een 2e zouden gaan dan zit er minder dan 2 jaar tussen. En waarschijnlijk word de zwangerschap en een pasgeboren beebje hebben dan toch een stuk zwaarder. Moeilijk moeilijk, keuzes keuzes..... Pfff help hahaha
Haha wat leuk die kriebels. pf moeilijk hoor, de enige die dat kunnen beslissen zijn jullie saampjes. alles heeft voors en tegens. Eerst is het pittig, beetje verder in de tijd kan het weer makkelijker zijn. Zo heb ik er 5,5 jaar tussen zitten bij de meisjes, dat heeft ook even zo fied voors en tegen. Volg je gevoel, als je maar blijft genieten
Mijn zoontjes schelen 16 maanden in leeftijd. Ik moet zeggen dat de zwangerschap heel heftig was van de tweede, maar dat was hij ook geweest als mijn oudste er nog niet geweest zou zijn. Het eerste jaar was best heftig, met een baby en een dreumes, maar nu is het echt heel leuk. Als ik zie hoe leuk ze samen spelen dan ben ik blij dat ik zo snel weer zwanger mocht raken.
Hier ook zeker een wens voor een 2e kindje en soms kriebelt het ook al behoorlijk, maar als ik verstandig denk is het beter om even te wachten. Inderdaad tot hij wat groter is, wat meer zelf kan enz. Je weet nooit hoe je je voelt in je zwangerschap en als je dan nog een kindje rond hebt lopen dat momenteel nog best veel hulp nodig heeft, lijkt het mij/ons beter om even te wachten. Maar goed, het is dus een hele persoonlijke afweging
Tja, als het om een tweede gaat lijken mij de kosten minder dan een eerste. Je hebt immers nog vele dingen die je opnieuw kan gebruiken, denk aan kleertjes, kinderwagen (mocht je die gebruiken), maxicosi/autostoel, babykamer e.d. Tenzij je eerste een meisje is en alles roze is en een tweede een jongetje blijkt te zijn. Verder weet ik niet wat er allemaal zo duur aan is, de eerste periode. Hier vond ik het hardstikke meevallen! Je kan echt een lijstje maken en alle voor- en nadelen afwegen. Klein leeftijdsverschil heeft zo z'n voordelen, maar een groter leeftijdsverschil ook weer. Inderdaad zoals je noemde de zelfstandigheid van de oudste, en dat vond ik zelf erg handig (nu moest ik sowieso om medische redenen het liefst minimaal 3 jaar ertussen hebben, het zijn 3 jaar en 11 maanden geworden, dus ik had sowieso niet echt een keuze daarin). Het nadeel is wel dat je alles weer een beetje opnieuw moet om het maar zo te zeggen, mijn oudste was bv. al uit de luiers, sliep in een gewoon bed, ging gewoon douchen i.p.v in een badje. Allemaal kleine dingetjed natuurlijk, maar ze was al zo lang baby-af zeg maar. Als je in een korte tijd twee kinderen krijgt ga je er allemaal wat makkelijker in mee misschien en gaat het allemaal wat soepeler. O, volgens mij leg ik dit echt heel vaag uit maar hopelijk begrijp je me haha.
Hier ook lang getwijfeld, uiteindelijk besloten om er na de zomer mee te beginnen. Maar... nu ben ik 7 weken zwanger niet helemaal de bedoeling nog en even wennen. Ben idd ook bang dat het pittig word, maar aan de andere kant denk ik ik ken mezelf ik red het wel. Maar vond de keuze dus ook moeilijk maar moeder natuur heeft deze voor ons gemaakt en wij natuurlijk ook een beetje !
Hier hebben wij gewacht tot de eerste liep. Leek me wel zo handig als ik weer zwanger zou zijn. Dit was met 16 maanden en was met 16 maanden ook direct zwanger. Ze schelen op 4 weken na 2 jaar in leeftijd. Eerste jaar vond ik pittig, maar nu echt geweldig. Ze hebben samen nog de tijd thuis voordat je eerste naar school gaat en zitten nog een beetje in dezelfde belevingswereld. Ik zie overigens ook voordelen van langer wachten hoor. Wat een zee van tijd heb je als je oudste naar school is.
Hier zit er 18 maanden tussen de oudste twee, Ik vond het juist fijn dat de eerste weken en maanden van mijn zwanferschap waarin ik erg moe was terug kon naar bed omdat de oudste ook nog 2 keer sliep, en de laatste maanden nog 1 slaapje per dag waarin ik ook gewoon kon slapen, Lopen kon onze zoon met 12 maanden dus toen was ik een week of 12 zwanger. Ook na de geboorte vond ik het fijn nog twee slapende kindjes te hebben en af en toe terug te kunnen duiken het bed in Het is ook geweldig om te zien hoeveel ze aan elkaar hebben, oke ze hebben soms strijd maar dat heeft elke broer en zus Toen de derde geboren werd kon ik niet naar bed, ik had immers nog 2 andere kinderen rond lopen, 1 moest naar school, en ophalen en dingen doen met de tweede, rust kun je moeilijker pakken, maar aan de andere kant was het juist weer fijn dat als hun hadden geknoeid ik kon zeggen, pak boven maar even wat schoons uit de kast en ik dus niet zelf op en neer hoefde te lopen dus die zelfstandigheid is ook geweldig en ook wat voor te zeggen, Mijn zoon is nu 6 en ( jongste) dochter 1,5 jaar, en dat zijn ook echt enorme vriendjes van elkaar,die voelen elkaar aan,vinden alles goed van elkaar, onze oudste dochter vind onze jongste dochter wel leuk maar heeft moeite met haar ondeugendheid en laat haar sneller links liggen. dus het hoeft niet altijd te liggen aan het mindere leeftijdsverschil wanneer kinderen wel of niet wat aan elkaar hebben, Tussen de derde en vierde zal net wel net niet 2 jaar zitten, hoe dat zal gaan zullen we nog zien Wij moesten voor onze tweede wel alles nieuw kopen aan kleding,omdat de eerste een jongen was en de tweede een meid, babyfoon extra gekocht omdat we een babyfoon bij de oudste toen ook nog wel fijn vonden en een duowagen. Onze zoon ging met 15 maand al in een groot bed dus de babykamer bleef de babykamer, Speelgoed en beddengoed en slaapzakken hebben wij gewoon voor onze dochter gebruikt, Maar alle kleding voor onze eerste dochter,konden we voor onze tweede dochter weer gebruiken, dus als je het zelfde geslacht krijgt kun je dat ook weer her gebruiken
Preceis hetzelfde hier. De oudste twee schelen 15 maanden en zijn echt twee handen op een buik. Op het moment dat de tweede geboren werd was de eerste amper baby-af, dus doe je twee kleintjes in één moeite door. Tussen de tweede en de derde zit drie jaar, en dat heeft idd ook zijn voordelen. De oudste twee zijn al behoorlijk zelfstandig.