Wat zouden jullie doen, wel of geen NIPT?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Stoffeltje, 6 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eiram

Eiram Niet meer actief

Stoffeltje je hebt een PB

2. Anne1234

Anne1234 Actief lid

25 mei 2011
    346
    0
    0
    dutch capital
    Hoi Stoffeltje,
    Ik ben benieuwd, Ik wilde toch even reageren. Ondanks dat het een persoonlijke keuze is waarbij je op je eigen gevoel moet afgaan, vind ik de uitslag niet zo negatief hoor. De nekplooi is goed, er is een neusbot aanwezig.... Had zelf op 39 jarige leeftijd 1:278 (down). Om mij gerust te stellen werd ik door de echoscopist doorgestuurd naar een gynaecoloog. Die heeft heel uitgebreid gekeken, en kon mij ongeveer verzekeren dat het goed was. Mijn vriend was toen ook heel nuchter, hij maakte de vergelijking met het winnen van de lotto. Als die kans 0,3 is, zal je nooooooit denken dat je de loterij wint toch??
    Succes!

3. Nynke76

Nynke76 Niet meer actief

Heel apart dat de gynaecoloog je op basis van een echo ging verzekeren dat alles goed was met je kindje. Nogmaals veel kindjes met down hebben gewoon een neusbotje. Ik ben natuurlijk blij dat jullie kindje geen afwijking heeft maar ik vind de gynaecoloog hierin ernstig tekortschieten.

4. Lun

Lun Niet meer actief

Zelf ben ik een groot voorstander van de test in België en is het eigenlijk raar dat het nog niet in Nederland kan. Ik weet dat het leven niet maakbaar is en dan iedereen met een handicap recht heeft op leven, maar uit deze testen kan zoveel informatie gehaald worden. We hebben het dan niet alleen over trisomy 21 maar ook over de andere chromosoom afwijkingen.

Ben je zwanger van een kindje met down, is het goed om te weten in hoeverre het kindje beperkt zal zijn. Je kunt dan pas een goede afweging maken en beslissen. Als blijkt dat het kindje een niet levensvatbare variant heeft, kun je daar zelf op tijd bij zijn en kom je niet voor verassingen.

Zelf hebben wij onze dochter verloren aan een chromosoomafwijking. Ik ben blij dat ik dit van te voren wist. Ik had er niet aan moeten denken dat ik er na 40 weken achter zou komen dat ze misschien maar heel kort bij ons zou zijn.

Het blijft een persoonlijke keuze. Volg je gevoel. 600 euro is een hoop geld, maar als het in jullie budget past is het zeker een goede en veilige keuze.

5. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ik heb antwoord gehad op mijn mail en waarschijnlijk kan ik 1 juli terecht. Dat duurt nog even maar dan kan mijn man mee en dat vind ik wel belangrijk in verband met de reis, vreemde stad en als ondersteuning.

6. Mamamama

Mamamama Actief lid

28 mrt 2011
    430
    0
    0
    NULL
    NULL
  7. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Dankjewel!

8. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Vandaag een gesprek met mijn eigen gynaecoloog gehad en die zegt dat als er uit de NIPT een slechte uitslag komt het maar de vraag is of je de vruchtwaterpunctie vergoed krijgt. Weten jullie hoe dit zit?

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    In het buitenland bevestigen ze een slechte NIPT altijd nog met een vruchtwaterpunctie om het 100% zeker te weten dat je niet een gezond kind verliest bij een beëindiging. Of je het in NL vergoed krijgt, is een andere zaak. Je zou zeggen van wel. Een vrouw die kiest voor een combitest en nog geen 36 is, betaalt het ook zelf. Komt er een ongunstige uitslag, dan wordt het vervolgonderzoek wel vergoed. Ik zou deze vraag aan je verzekeraar stellen. Gewoon bellen.

10. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ik heb naar de verzekering gebeld en ze hebben een aantekening gemaakt in mijn dossier dat als er een slechte uitslag uitkomt en ik een gynaecoloog in Nederland vind die een doorverwijzing wil schrijven voor een vruchtwaterpunctie ik het dan vergoed krijg. Heb alleen het idee dat dat niet mijn eigen gynaecoloog wordt...

11. Ishetzover

Ishetzover Actief lid

19 jul 2011
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Stoffeltje,

Wij hebben donderdag een afspraak in Brussel voor een NIPT. We kunnen het betalen en ik zie het echt niet zitten om 5 maanden in onzekerheid te leven.

Bij ons is de kans deze keer 1:250, bij onze zoon 1:10.000 of zoiets, dan schrik je van zo'n 'grote' kans.

Wij gaan voor zekerheid!

Overigens moet ik erbij zeggen dat de test op diverse sites van Nederlandse ziekenhuizen aanbevolen wordt. Daarnaast wordt de test uitgevoerd door een gyn in het academisch ziekenhuis in Brussel. Dit geeft me wel een goed gevoel. Als het in een achteraf kamertje in een lab was geweest had ik het nooit gedaan.

Succes met het maken van een keuze, voor ons was het een gemakkelijke keuze.

12. Jil

Jil Lid

14 apr 2010
    26
    1
    0
    accountmanager
    Hoi

Ik zou niet wachten tot 1 July dan ben je alweer 17wkn zwanger en pfff en als je de uitslag krijgt 19 wkn en dan voel je je kindje al .
    Ik had vorige week een mail naar Gendia gestuurd en kon gisteren al terecht en krijg over 10 dgn de uitslag ( in het weekend zelfs en zelfs als hij onze tijd snachts binnen komt)
    Mocht je een slechte NIPT uitslag krijgen dan nog krijg je in NL geen vw punctie vergoed . Omdat ze NIPT officieeel nog niet herkend hebben. Gendia zit in Antwerpen en is 100 euro duurder maar benzine kost ook een hoop, en Brussel is toch weer verder.
    Plus dat ik persoonlijk geld totaal niet een issue mag vinden!!!!!
    Durven jullie een punctie aan en daardoor een miskraam wetende dat dit niet nodig was geweest als je 800 euro had betaald??? Een kind kost na de geboorte nog veeeeeel meer.
    Gewoon voor de NIPT gaan want je loopt geen risico en ga dit jaar lekker in NL op vakantie als het het geld is waarom je het niet zou doen.

succes Jil

13. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ik kan eerder terecht als ik wil, maar ik wil persé samen met mijn man gaan en omdat wij een eigen zaak hebben kan dit alleen op een maandag. Wij zitten in ons hoogseizoen en Dr. Jani doet deze onderzoeken normaal gesproken alleen op dinsdag en donderdag en de afgelopen maandag en komende maandag had hij congressen in het buitenland. Brussel heeft mijn voorkeur omdat dat niet enkel een lab is maar je ook een gesprek en onderzoeken krijgt.

Ik voel mijn kindje al een tijdje, waarschijnlijk omdat het de vierde is. Verder wordt er wel nog een vruchtwaterpunctie geadviseerd mocht de uitslag van de nipt slecht zijn. Ik weet trouwens niet wat je precies bedoelt met het stukje over de vruchtwaterpunctie.

En ik heb inderdaad een bedrag genoemd van de test maar volgens mij heb ik daar nooit een issue van gemaakt. Ik twijfel niet meer, we gaan er gewoon voor.

14. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik zou er niet over twijfelen, en voor die test gaan in Brussel!
    Veel sterkte
    en succes!!

15. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    @Ishetzover hoe is het gegaan vandaag? Ik hoop dat je binnen twee weken een mooie uitslag krijgt!

16. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

Ja maar heb zitten kijken en deze NIPT test test maar een paar chromosomenafwijkingen, net als bij de snelle test van de VWP punctie dus) als je dus voor een specifiek iets moet testen dan kan dat niet op deze manier... het test maar op 7 "afwijkingen" terwijl er honderden bestaan..

17. Jil

Jil Lid

14 apr 2010
    26
    1
    0
    accountmanager
    Hi

Oh vandaar dat je wacht. Nu heb ik jou nog niet gehoort over het geld idd maar ik heb het nodige gelezen op forums en het verbaast me in het algemeen dat dit toch als reden word genoemt om het niet te doen. Ik hoop echt dat we met z`n allen een super goede uitslag gaan krijgen en straks op de baby forum kunnen kletsen!!!!
    Grt Jil

18. wensmamaa

wensmamaa Actief lid

1 jun 2012
    140
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had het ook gedaan als ik jou was......
    Ik hoop dat je snel een positieve uitslag krijgt!!!!

19. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    De afspraak staat definitief voor 1 juli.

20. Breeze

Breeze Actief lid

1 sep 2012
    250
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen donderdag ook naar Brussel geweest voor de NIPT test (13 wk zwanger). Ik ben 39 jaar en kreeg na de combinatietest een kansberekening van 1 op 30 voor Down. Het is een hoop geld, maar het is me ook dubbel en dwars waard als ik weet wat de echte uitslag is en slaap ik de komende 6 maanden ook rustig. Dan kun je voor jezelf afwegen wat je met deze uitslag gaat doen. Nu ben ik in afwachting van de uitslag, duurt ongeveer 9 dagen / twee weken.

Overigens had ik een hele goede echo, alles ziet er gezond uit, nekplooi van 1,5 en er is een neusbotje en geen verdikte urineleiders.

Ik heb gevraagd in Brussel hoe vaak het voorkomt dat kinderen met Down worden geboren en bij de test een verdikte nekplooi hadden?

Antwoord: 80% van de Down kinderen had een verdikte nekplooi.
    20% dus niet: van die 20% had 75% van de vrouwen een slechte bloeduitslag en de andere 25% had én een goede bloeduitslag en een goede nekplooimeting! Een goede echo sluit dus niet uit dat er ook werkelijk niets aan de hand is.

Voor degene die zoeken naar informatie over de test, hierbij de link:
    FAQ | NIPT ConsortiumNIPT Consortium

Succes allemaal en hopelijk een gezonde zwangerschap!

Deel Deze Pagina