Wat zouden jullie doen, wel of geen NIPT?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Stoffeltje, Jun 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ishetzover

Ishetzover Actief lid

Jul 19, 2011
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    We zijn vorige week geweest. Ging als vanzelf! Bloed prikken en ik vroeg of we ook een echo kregen. In principe niet maar hij kon het wel regelen voor ons. Hebben we een uitgebreide echo gekregen die behalve leuk was (we weten nu ook het geslacht!) veel onrust wegnam doordat de echoscopiste specifiek naar hartfunctie keek met een geavanceerd echo apparaat, neusbotje en allerlei 'algemene' zaken die er toe doen als je op een gezond kind hoopt ;).

Volgende week verwachten we de uitslag al. Overigens zaten er diverse Nederlanders in de wachtkamer!

2. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Dadelijk op naar Brussel. Ben benieuwd!

3. Ishetzover

Ishetzover Actief lid

Jul 19, 2011
    103
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben zaterdagochtend de uitslag gekregen. Ons kruimeltje is helemaal in orde, althans geen chromosoom afwijkingen gevonden.

We zijn natuurlijk blij! Al na 10 dagen hadden we de uitslag.

4. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Gelukkig, gefeliciteerd! :)

@Stoffeltje: wanneer verwacht jij de uitslag?

5. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Hij zei maandag al dat hij zaterdag 30 mensen had gebeld. Fijn!

@Aquilegia, als het goed is krijgen we binnen 6 tot 9 werkdagen de uitslag maar in het ergste geval is het 14 dagen maar hij zei dat die kans nihil was. Ik hoop dus dat we volgende week vrijdag weten waar we aan toe zijn. Ik laat wat weten hier.

6. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Vanmorgen de uitslag gekregen en die was goed!

7. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

Mar 22, 2013
    3,793
    0
    0
    ergens in nederland!
    Gelukkig!! nu lekker genieten van jullie ukkie!

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Gelukkig! Gefeliciteerd en genieten maar! :)

9. mjs

mjs Fanatiek lid

May 14, 2009
    2,128
    2
    0
    Super meis !!

10. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Wanneer kregen jullie trouwens de uitslag per post vanuit Belgie? Deze zou dinsdag op de bus gaan en ik heb nog steeds niets gekregen.

11. Dre79

Dre79 Lid

Dec 1, 2010
    55
    3
    8
    NULL
    NULL
    Om te beginnen, fijn dat je deze uitslag hebt en dat je nu wat rust hebt gevonden.

Graag zou ik je toch wat willen vragen, omdat ik niet zo goed begrijp waarom het 1 je nu meer geruststeld als het ander.

Om terug te komen op mijn eerder geplaatste berichtje. Je bent nu tevreden met een uitslag van het NIPT-onderzoek wat zegt met iets meer dan 99,? % zekerheid te kunnen zeggen dat jullie kindje geen Down heeft. Maar de combinatietest gaf ook een uitslag van 99,7% zeker dat het kindje geen Down heeft. Wat maakt dan nu het verschil tussen beiden, want wiskundig gezien heb je nu precies dezelfde uitslag als een paar weken geleden?

Vriendelijke groet

12. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    De combinatietest is een kansberekening en de nipt niet. Bij de combinatietest kun je altijd die ene zijn ook al heb je een kans van 1 op 10000. Bij de nipt halen ze dna van de baby uit het bloed van de moeder dat is toch betrouwbaarder blijkt uit meerdere onderzoeken.

13. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

Jun 14, 2013
    5,350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    de combinatietest geeft helemaal geen zekerheid het is een kansberekening, die in sommige gevallen helemaal niets zegt, ik ben bv al in de overgang (op een te jonge leeftijd) en dan zegt die test dus helaas niets (ja hij zegt dat je een hele grote kans hebt terwijl het dus helemaal niet hoeft)

Een vruchtwaterpunctie (volledig) geeft het allerbeste beeld, je hebt ook snelle uitslagen (die testen op een aantal chromosoomafwijkingen) geven ook een duidelijk beeld maar niet op ALLE afwijkingen en tegenwoordig is er de NIPT die dezelfde duidelijkheid geeft als de snelle uitslag vruchtwaterpunctie dus maar dan zonder de miskraamkans e.d. dus persoonlijk moet je of een bepaalde chromosoom zoeken die niet per NIPT getest kan worden OF gewoon gek zijn om nog een punctie te laten doen (aangezien het dus niet meer hoeft) ja het kost geld maar 600 euro is het lijkt mij wel waard om geen kans op een miskraam te lopen.

Ik weet niet of je ooit een punctie hebt gehad maar het is vreselijk.. dus ik ben blij dat er nu een alternatief is!

14. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

Jun 14, 2013
    5,350
    1
    0
    Ik zit even te twijfelen tussen antwerpen of brussel wat zijn jullie ervaringen? Even het geld niet meegenomen..

15. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Ik heb begrepen dat Brussel de uitslag sneller kan regelen. Mijn ervaring met Brussel is goed. De gynaecoloog heeft alles heel goed uitgelegd. Prijs maakt inderdaad niet veel uit. In Brussel kost de test 600 euro als je alleen Down, Edwards en Patau wil laten onderzoeken en 700 euro als je daar ook nog geslachtsgerelateerde chromosoomafwijkingen wil laten onderzoeken.

In onderstaand topic kun je ook veel vinden.

http://www.zwangerschapspagina.nl/onderzoeken-echos/430587-alternatief-vlokkentest-vruchtw-punctie-0-risico.html

16. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

Jun 14, 2013
    5,350
    1
    0
    Dankjewel voor je info, hoe zit dat met betalen trouwens, krijg je een rekening achteraf of betaal je daar meteen?

Wel balen dat ik nu in vakantieperiode zit dan heb ik helemaal geen oppas voor de kids die kan ik denk ik moeilijk meenemen right?

17. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    @Tigermommy, je hebt PB.

18. Tigermommy

Tigermommy VIP lid

Jun 14, 2013
    5,350
    1
    0
    thanks voor alle info, heb meteen afspraak gemaakt voor dinsdag de 23e hopen dat we snel een goede uitslag mogen hebben en dan een fijne zwangerschap!!

19. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    De uitslag van deze combitest (die van TS) zegt: 99,7 % kans GEEN Down. Dat is iets anders dan de betrouwbaarheid van de test ZELF. Dus een ander percentage.

De betrouwbaarheid van de combitest neemt toe met de leeftijd. Dus hoe ouder de moeder, hoe groter de kans dat de test goed zit. Bij jongere vrouwen worden meer Down-kindjes gemist met deze test.

Zoals gemeld, de combitest is een kansberekening. Circa 7 van de 10 kindjes met Down worden hiermee opgespoord. 3 dus niet.

Bij de NIPT onderzoeken ze foetale cellen van het kindje, dat is dus een heel andere test. Waarschijnlijk mogen ze geen 100% zekerheid geven, omdat het een vrij nieuwe test is. Er kan altijd een menselijke fout gemaakt worden. Maar qua betrouwbaarheid komt deze test meer in de buurt van de vlokkentest (zonder het risico) dan in de buurt van de combitest.

20. Breeze

Breeze Actief lid

Sep 1, 2012
    250
    0
    0
    Nog even een update: ik heb twee keer de NIPT test gedaan, maar er zijn twee keer te weinig foetale cellen in mijn DNA aangetroffen. Afgelopen vrijdag dus alsnog een vruchtwater punctie moeten laten doen. Komt niet vaak voor, maar in 4%/5% van de gevallen lukt het niet. Houd dit dus ook in gedachten, het is vreselijk stressen, want je bent zo drie weken verder. Ik krijg wel mijn geld terug. Maarja had liever een uitslag dan in totaal 5 weken in de stress zitten!

Veel geluk allemaal!

Share This Page