Hoi meiden, Ik werk in de thuiszorg, zorg en huishouding, op donderdag de hele dag in de huishouding. S'middags bij een man die autistisch is, hele aardige man, maar het is 28.5/29 graden in zijn huis, hij heeft de verwarming aan het is echt bloedheet en luchten wil hij niet, valt ook niet echt over te praten met hem helaas. Vanmiddag ging ik bijna van mijn stokkige door de warmte. Wat zouden jullie doen?
ff doorbijten en eventueel in de kamer waar jij bezig bent en hij niet is, toch stiekem even raam open zetten. thermostaat afstoffen en m daarbij "per ongeluk"lager zetten. Woont hij begeleid of echt alleen? bij begeleid kun je misschien contact opnemen met zn begeleider. Kijken of die iets voor elkaar krijgt? hier ook gehad toen ik nog in de thuiszorg werkte. Ook een mannetje wat t altijd bloedheet in huis had. draaide de thermostaat regelmatig omlaag, en als hij door had dat ie lager stond deed ik of mn neus bloedde zo af en toe moest hij weg al ik er was dan gooide ik snel alles tegen elkaar open.
Als het zijn eigen huis is. Enkel dunne kleding onder je uniform.. Als het in het verzorgingstehuis is. Met een verzorgende/begeleider mee over hebben.
Aankaarten bij je leidinggevende. Er moet een gezonde werk temperatuur zijn en dat is er niet. Daar moet de client voor zorgen en anders kan de zorg geweigerd worden. Wij hebben een aantal jaar terug een client gehad met een huidziekte waarbij ze moeilijk haar temperatuur op peil kon houden. Het was daar altijd rond de 29 graden. Soms hoger.diverse collega's zijn er al bijna van hun stokje gegaan. We hadden er zelfs al speciale kleding aan omdat het anders niet te houden was. Dunne kleding, korte mouwen. Soms was het hardje zomer, binnen veel warmer dan buiten en swinters kreeg je een klap. Gingen we van min 10 naar 29 graden en terug. Leidinggevende is toen op gesprek gegaan om een afspraken met mw te maken. Arbo technisch mochten die temperaturen niet.
Hij woont zelfstandig, wel komt er 2x per week begeleiding. Een uniform heb ik niet aan, gewoon een basic shirtje en spijkerbroek. In de zomer kan ik wel op slippers werken, dat scheelt iets. Af en toe naar buiten gaan lukt ook wel, maar het is meer met bed verschonen en dat soort dingen waar je het al warm van krijgt dat ik er dan extra last van heb. Nu werk ik bijna een jaar bij hem, van de winter ging het wel goed maar nu het buiten wat warmer is en dus ook nog de zon naar binnen schijnt word het nog warmer.
Ik zou het ook aankaarten bij de begeleider. Je leidinggevende gaat er helaas weinig aan kunnen veranderen als de man niet mee wil.
Ik heb het besproken met leidinggevende, nu komende keer dat ik bij die man kom moet ik hem bespreken wat hij er van vind als ik de verwarming lager zet als ik er ben en dat er een raam open kan. Mocht hij dit niet willen moet ik het laten weten dan gaan ze met zijn begeleiders contact opnemen want het moet voor mij wel een werkbare situatie zijn.
Vorige week besproken met die man, ramen mochten open deur open verwarming omlaag, helemaal prima! Nu kwam ik er vanmiddag en mocht niks meer hij vond het raar en de andere begeleiding vond het ook raar.
Deze man is autistisch, dus ik kan me voorstellen dat hij in dat gesprek ja zegt, maar als het erop aan komt nee zegt. Maar toch zal ik het opnieuw met je leidinggevende opnemen. Inderdaad kan de zorg geweigerd worden, als hij niet zorgt voor een prettig werkklimaat. Maar daar gaat wel heel wat aan vooraf, voordat je zorg kunt weigeren. Succes.