Wat mag wel en wat mag niet voor de behandeling

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Meriam22, Nov 14, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meriam22

Meriam22 Bekend lid

Feb 5, 2008
    790
    0
    0
    Hey meiden,

ik dacht laat ik eens een topic openen over wat je wel en niet mag voor en tijdens behandeling.
    wij zitten in het erasmus mc en moesten naar een gezond zwanger worden spreekuur. daar hebben ze aardig wat dingen gezegd wat je wel en niet mag doen . ik ben wel eens benieuwd hoe het bij anderen is, en of er iets gezegd word in andere ziekenhuizen over levensstijl wat wel een geen kwaad kan.
    we zijn gestopt met roken gestopt met alcohol drinken gestopt met koffie drinken. meer gaan sporten en 7 x groenten eten in de week.

groetjes

Meriam

2. Een gezond zwanger worden spreekuur? Nooit van gehoord.

Toen wij onze eerste gesprekken hadden met onze toenmalige gynaecoloog werd wel gevraagd naar onze levenstijl en zij legde uit wat voor invloed die kon hebben op zwanger worden. Maar verder dan dat is het nooit gegaan.

Toen ik met de icsi begon (waar ik nu een dochtertje van heb;)) rooktte ik zelfs nog (al was ik toen geminderd, 1 sigaret per dag nog maar), tijdens de behandeling wel gestopt. Hier hebben ze nooit moeilijk over gedaan (nu denk ik: waarom was ik niet eerder gestopt:()

Verder lijkt me dat jullie op een goede weg zitten qua levensstijl:)

3. Meriam22

Meriam22 Bekend lid

Feb 5, 2008
    790
    0
    0
    ja dankjewel. ja in het erasmus mc word er zelfs geprikt op je vitamines en of je wel genoeg foliumzuur in je lijf hebt e.d. je bmi word nagekeken je krijg een heel advies over je levensstijl. ik heb ook wel het idee dat we goed bezig zijn hoor alleen af en toe is het wel moeilijk hoor want hou echt superveel van koffie en af en toe een wijntje pff. maar ja als je zwanger bent mag het ook niet.

4. regi

regi Fanatiek lid

Jul 23, 2007
    1,671
    0
    0
    ik heb er ook nog nooit van gehoord,
    koffie kan geen kwaad hoor mits je het in mindere mate drinkt
    2 kopjes per dag.
    en roken ja dat weet iedereen dat het niet goed is.
    en wat betreft die groente 2 of 3 x in de week geen groente kan ook geen kwaad.

gr regi

5. bereke

bereke Niet meer actief

Meriam, bij ons is er enkel gezegd dat ik foliumzuur moest slikken maar dat deed ik al. Er is niks gezegd over onze levensstijl of over wat we wel en niet mochten doen. Ik heb al wel wat liggen surfen maar op het internet vind je veel tegengestelde zaken en hoe weet je wat klopt en wat niet hé?!

Vind het dus een erg interessant topic en ik ga hier zeker mee lezen!

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hebben ze echt gezegd: drink geen koffie? Of weinig?

Bij ons hebben ze wel gevraagd naar onze leefstijl, roken en alcohol. Roken doen we niet, op hoeveelheid alcohol nooit commentaar gehad. Koffie niet ter sprake geweest.

Was het een 'gewoon' préconceptiespreekuur of echt gerelateerd aan de vruchtbaarheidsbehandeling?

7. sabje79

sabje79 Actief lid

Sep 17, 2009
    298
    0
    0
    hoihoi

Bij ons werd er ook niks gezegd over ons leefstijl (geen bloedtest of zo) ben zelf gestopt met roken voor de behandeling al!! daar ben ik wel blij mee en foluimzuur gebruik ik ook al 3 jaar!!! ik heb er ook niet naar gevraagd ik had alleen ergens gelezen dat het mindere van koffie drinken een bijdragen kan leveren bij de innesteling of dat zo is weet ik niet hou het wel bij 2a3 bakkies per dag.

heel veel succes bij de behandeling!!!!

liefs sabje

8. bereke

bereke Niet meer actief

9. Meriam22

Meriam22 Bekend lid

Feb 5, 2008
    790
    0
    0
    hey hallo.

het was bij ons echt gerelateerd aan de vruchtbaarheidsbehandeling. bij onze 1e isci ben ik gestopt met roken voor de behandeling maar heb wel gewoon koffie gedronken voor de rest gewoon zoals het hoort. nu ben ik eigenlijk gestopt met allerlei dingen die niet goed zijn volgens het ziekenhuis. ze hebben niet tegen ons gezegd dat we moeten stoppen met koffie drinken hoor maar zeker wel zo min mogelijk. en nu met onze 2e poging voor de deur wil ik toch proberen om die punten vast te houden omdat als het straks niet lukt die dingen wel punten zijn waar ik mezelf mee voor me kop ga slaan. en dat wil ik dus niet.
    @bereke volgens ons ziekenhuis klopt dit dus wel koffie en alcohol maar heb echt geen idee in wat voor mate. vandaar dat ik ook erg benieuwd ben naar de meiden hier wat jullie allemaal wel en niet laten i.v.m behandelingen e.d.

10. 76Chantal

76Chantal Bekend lid

Oct 15, 2008
    586
    0
    0
    Aan mij is echt helemaal niets gevraagd.
    Niet of ik rook of drink, Foliumzuur is niet ter sprake gekomen etc. Ik kwam echter wel beslaen ten ijs de eerste keer en dat heeft de GYN misschien gemerkt.
    Ook niet over gewicht etc.

Heb me daar wel eens over verwonderd maar meer niet.

Sporten doe ik, ik eet gezond, let op met de koffie. Drink als ik drink maar weinig, maar nog steeds geen beeb, dus voor mij geen geheelonthouding. Het leven moet wel leuk blijven. Ik hou er rekening mee en dan is het ook een keer goed.

Chantal

11. bereke

bereke Niet meer actief

Meriam, als je er tijd voor hebt (en goesting) natuurlijk, zou je dan eens heel kort kunnen opsommen wat ze bij jullie allemaal aan- en afgeraden hebben? Kwestie dat ik daar al wat rekening mee kan houden ;) ...

12. liekie25

liekie25 Lid

Nov 10, 2009
    13
    0
    0
    Verkoop Binnendienst
    Hoogvliet
    Goeiemorgen!

Ik loop ook in het Erasmus ZKH in Rotterdam!
    Ik mag binnekort gaan beginnen met mn 1e IVF, maar tegen mij hebben ze nooit iets gezegd over mn leefstijl..

Misschien dat ik dit binnekort nog te horen krijg..
    (dan laat ik dit wel even weten hier)

Angelique

13. Meriam22

Meriam22 Bekend lid

Feb 5, 2008
    790
    0
    0
    hey bereke,

ja dat is wel een goed plan ja.

- minderen of stoppen met cafeïne drinken.
    - 7 x groenten eten op een week
    - foliumzuur slikken
    - meer bewegen sporten enzo
    - weinig tot geen alcohol drinken

dit was het volgens wel zo een beetje en ja natuurlijk stoppen met roken.

Lieke heb je al een infoavond gehad over ivf. en misschien komt het ook nog of misschien is het er niet meer. durf ik niet te zeggen.

groetjes

meriam

14. bereke

bereke Niet meer actief

Bedankt Meriam!!!

En die 7x per week groeten eten: zijn dat de groenten bij je warm eten 's avonds of ook bv rauwkost 's middags? Ik kom echt niet aan 7x vrees ik. Toch maar wat aan gaan werken. Val ik misschien ook nog wat af want dat is ook wel nodig bij mij vrees ik. Hebben ze iets gezegd over gewicht of stress? En hoe vaak sporten?

15. Meriam22

Meriam22 Bekend lid

Feb 5, 2008
    790
    0
    0
    ze kijken alleen naar je body mass index je lengte en je gewicht dus. die moet tussen de 19 en 25 zitten. mijn man is ook af aan het vallen voor de behandeling. en ja groenten eten we eten 6 x in de week echt groente bij het eten en voor de rest vinden we het ook wel goed hoor. het zijn ook maar adviezen en wat iemand zei het moet wel leuk blijven. 7 x is bijna niet te doen.

xx

meriam

16. yasmine1974

yasmine1974 Actief lid

Jul 19, 2009
    377
    0
    0
    Ik heb mijn eigen kleine bedrijfje
    far far away land
    Ik ga bij de fertility clinic in Dubai en de eerste dokter die ik zag wou me bijna niet helpen toen ik zei dat ik bijna 5 keer per week een glaasje dronk. Ik werkte toen in PR en was elke dag wel op een social gathering met alcohol. (en occasionele stiekume sigaretjes)

Hij zei me:
    - geen alcohol
    - geen sigaretten (niet actief en niet passief)
    - liefst helemaal geen koffie maar als het niet anders kon dan 1 latte per dag
    - 3 keer per week sporten
    - veel water
    - foliumzuur
    - GEEN STRESS

Ondertussen ben ik mijn eigen zaak begonnen en helemaal niet meer op zulke events te vinden. Ik ben sinds 6 maand volledig gestopt met alcohol en koffie en berookte omgevingen. Na ongeveer 4 maanden was ik zwanger, jammer genoeg een miskraam, volgens mij van de stress.

Nu ga ik bij een andere dokter in dezelfde kliniek die me ook nog eens heeft aangeraden om 5 kilo af te vallen, ik ben 180cm en woog toen 73. Ik ben nu op 70 dus nog 2 kilootjes, maar met de deca is afvallen bijna onmogelijk. :(

Ik zou wel een boek willen aanraden dat ik gelezen heb dat enorm interessant is ivm met voeding en je lichaam (baarmoeder vooral) klaarstomen voor een zwangerschap. Misschien hebben ze de Nederlandse vertaling er wel van: Optimum nutrition before, during and after pregnancy, van Patrick Holford.

17. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Yasmine wat jij hebt te horen gekregen vind ik belachelijk.
    1.80 en 73 kg is toch prima, vind het echt niet normaal.
    EN dan geen stress tja makkelijk gezegd maar in deze periode heb je zowiezo stress:(

18. yasmine1974

yasmine1974 Actief lid

Jul 19, 2009
    377
    0
    0
    Ik heb mijn eigen kleine bedrijfje
    far far away land
    Ja, ik verschoot er ook wat van, ik ben niet mager maar had mezelf toch zeker niet als overweight geklasseerd.

19. Loe

Loe Niet meer actief

Absurd yasmine! Als je je BMI uitrekent zul je zien dat die dokter nu even niet wijs is hoor!

20. georgi

georgi Lid

Feb 26, 2009
    35
    0
    0
    hoi ,
    Jasmine je hebt bmi van 22,5 ,uitstekend zou ik zeggen.
    Zelf wat gematigd alcohol en veel bewegen vind ik voldoende.
    Goed eten en niet roken deed ik zowieso al..en bij ons in het ziekenhuis was voor de rest geen commentaar xx;)

Share This Page