als jou/jullie wat overkomt, waar gaan je kinderen naartoe?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Shaylen, 7 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ik had het er laatst met mijn man over, ik vind dat we op papier moeten laten zetten waar ons meisje naartoe gaat als we allebei komen te overlijden, ik vind het zo iets moeilijks, ik kom er niet uit, mijn ouders zijn geen optie, vader alcoholist en moeder ziek (kanker) en ze zijn gescheiden en mijn schoonouders zijn ook geen optie ivm hun levensopvattingen.

er blijft dan in onze familie vrij weinig over, vraag je het dan aan vrienden?

hoe hebben jullie dit vast staan? heb je het uberhaubt al vast staan? en ga je dan met degene die je kind gaat verzorgen (mocht het zover komen) naar een notaris?

2. Ellen30

Ellen30 Actief lid

7 nov 2008
    160
    0
    0
    Wij hebben dit geregeld toen ik nog zwanger was. Wij hebben toen onze hypotheek veranderd en direct ons testament veranderd. Deze habben wij al omdat mijn vriend al een dochter heeft, dus dit moesten we wel regelen. Wij hebben mijn zus gevraagd, dus ik weet niet ofdat je broers of zussen hebt die dit willen. Anders kan je zeker vrienden vragen. Ik vind ook dat je dit moet regelen, want als dit niet gebeurt en er overkomt jullie iets dan komt jeugdzorg eraan te pas en deze gaan niet goed om met dit soort situaties (zo is vertelt door onze notaris).

Deze persoon hoeft niet mee naar de notaris, alleen de gegevens aanleveren en dat onderteken je het document.

Succes met alles, want valt niet mee. Is geen leuk onderwerp om over te praten maar wel belangrijk!

3. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Lastig he!? Onze dochter gaat naar vrienden mocht ons iets overkomen. Onze ouders zouden het allebei met liefde doen, maar ze zijn allemaal rond de 60 en persoonlijk vind ik het gewoon zielig om bijv. als 15 jarige bij je opa&oma van 75 te wonen. Mijn zus heeft niets met kinderen, dus dat is voor ons helaas ook geen optie.

4. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

dank je, dan ga ik het er nog maar eens over hebben met mijn man, ik heb wel een stel vrienden op het oog die ik ons dochtertje toevertrouw en die verhalen over jeugdzorg had ik ook al gehoord, ik wil absoluut dat goed voor elkaar hebben

5. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ja heeeel lastig! het is wel je kind en als ik me bedenk hoe moeilijk ik het vind om uberhaubt een oppas te vertrouwen, nou dat wordt nog wat met me :p

6. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    Mijn dochter gaat naar mijn ouders en als hun wat gebeurt naar mijn zus! en dat heb ik goed geregeld want ze mag absoluut niet naar haar vader!!!

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hmm, wat die notaris zegt slaat nergens op... In de eerste plaats is het vooral PLEEGzorg die er aan te pas komt als je komt te overlijden en je kind dus alleen komt te staan, in de tweede plaats zoeken die altijd eerst naar mogelijkheden binnen je familie en vriendenkring.

Maar goed, waarom dat soort dingen aan vreemden overlaten, als je het zelf ook kunt regelen, vonden ook wij, (al moeten we eea nog wel notarieel vast laten leggen, maar 't is iig bekend aan beide kanten van de familie). Als ons iets overkomt, gaat Thirza (en eventuele volgende kids) naar een broer van mijn man en zijn vrouw. Zij staan qua opvattingen enzo het dichtste bij ons en hebben bovendien zelf geen kids en gaan die ook niet krijgen. Zij hebben wel een pleegkindje, (vangen steeds voor korte tijd een kindje op, dus voor een half jaar ofzo, misschien verandert dat nog naar permanente opvang), dus dat is een belangrijk tweede argument. We hebben namelijk ook aan mijn broer en schoonzusje gedacht, maar die hebben nu de 3e op komst en dat zou wel erg druk worden alles bij elkaar.

Maar als wij geen familie zouden hebben waar onze kids terecht kunnen, zouden we ook vrienden gaan vragen hoor!
    Ik wil het hoe dan ook geregeld hebben om te voorkomen dat onze kids bij onze ouders terecht zouden komen... Ik vind dat kinderen niet bij opa's en oma's op moeten groeien, maar bij mensen die de leeftijd hebben om daar nog met voldoende energie op in te halen. En bij de ouders van mijn man spelen er nog een aantal andere zwaarwegende argumenten heen dat we zeggen dat we daar de kids hoe dan ook niet zouden willen hebben.

Maar hier wordt het dus mijn zwager en schoonzus, mocht ons iets overkomen.

8. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Toevallig hebben mijn man en ik het hier gisteren nog over gehad. Ik vind het zelf erg belangrijk om dit op papier te hebben zodat ik weet waar mijn meisje terecht komt als ons iets overkomt.
    Mijn man komt uit een andere cultuur (moslim) en bij hen is het gebruikelijk dat de kinderen in zo'm situatie door familie wordt opgevangen. Ik zou hier geen problemen mee hebben, ware het niet dat de hele schoonfamilie in het buitenland woont (DL, Kosovo) Ik zie het zelf niet zitten dat Jasmine, na ons overlijden ineens naar het buitenland zou moeten en daarom wil ik het hier binnen NL geregeld hebben, zodat ik weet dat ze altijd in haar eigen vertrouwde omgeving kan opgroeien. Gelukkig staat mijn man hier zelf ook helemaal achter.
    We hebben er over nagedacht en gaan als eerste mijn zusje en haar partner vragen om voogd te worden. Maar ook een tel vrienden, mocht er iets met mijn zusje gebeuren.
    Moeten hen nog vragen en het notarieel vast laten leggen.

9. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

onze dochter gaat naar mijn schoonzus en haar man

10. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    onze zoon gaat naar mijn zus en zwager toe als er wat met ons gebeurt!
    Hij hadden al een testament ivm het huis, en dit konden we er zo bij in laten zetten!

11. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Wij hebben het op deze manier op papier staan: mijn zus en haar partner verzorgen de eerste opvang. Die kijken verder wat er moet gebeuren. Als de kindjes jong zijn gaan ze bij hun wonen, maar zijn ze wat ouder (14 +) dan zijn er ook andere opties bespreekbaar samen met de kinderen. Ook bij mijn zus haar kindjes is het zo geregeld. Die gaan naar ons.

Wat wij ook hebben geregeld is dat als wij beiden overlijden, mijn zus erfgenaam is. Zo kunnen ze het huis bijvoorbeeld aanpassen met het geld wat vrij komt. Want er komt heel wat bij kijken als je ineens een kindje van een ander krijgt (huis te klein, auto te klein, extra studiekosten etc)

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hebben een gezagsvoerder geregeld en dit laten vastleggen. Dit betekent dat één persoon afhankelijk van de situatie gaat bekijken wat er het beste met onze kinderen (2e opkomst) moet gebeuren. Ouders vind ik geen optie omdat deze al aardig op leeftijd zijn en grootouders zijn is een heel andere rol.
    Zussen.. Mijn zus heeft een kind wat 7 jaar ouder is dan mijn zoontje en heeft plannen om naar het buitenland te verhuizen Mijn schoonzus heeft helemaal geen kinderen en wil ze ook niet. Ik wil haar dus niet per definitie een kind in de schoenen schuiven etc etc.
    Onze gezagsvoerder is mijn beste vriendin (zelf moeder van twee jongens, vergelijkbare leeftijd. We kennen elkaar al 25 jaar en wordt ook zeer gerespecteerd door mijn man)

@Rozemarijke. Als ik het goed begrepen heb (van de kinderrechter), is pleegzorg (jeugdzorg) de eerste instantie waaraan tijdelijk wordt toegewezen maar maken OUDERS (1e graad familie) altijd de meeste (juridische) aanspraak op zeggenschap. En als je dat niet wilt, zal je dat vooraf moeten willen voorkomen! En de enige manier waarop je dat kan voorkomen is door het notarieel vast te laten leggen. Een papiertje in de kluis is niet voldoende!

13. Bri

Bri Niet meer actief

hoe laks kan een mens zijn..... wij hebben het er met z'n tweetjes wel over gehad, en zijn het er ook over eens wat wij willen, maar moeten dit nog bespreken met de betreffende mensen én het laten vastleggen.

Wij kiezen zelf voor mijn zus en haar man. Die hebben 2 kinderen, de jongste is net zo oud als onze oudste. Dat vormt het meest natuurlijk één geheel, dachten wij. En ik zou ze heel graag 'in de familie' willen houden, bij iemand die ervoor zorgt dat beide kanten van de familie in beeld blijven. Mijn andere broers en zussen zijn allemaal veel ouder en de broer van mijn partner woont aan de andere kant van de wereld, dus dat zijn geen goede opties.

Mochten er redenen zijn waarom zij dat niet zouden kunnen of willen als het zo ver komt, dan hebben wij een tweede plan en dat is een heel goede vriendin van ons. Zij heeft zelf geen kinderen maar staat qua ideeën en levensstijl heel dicht bij ons en is superlief.

En als dat ook niet zou kunnen, of als zij het niet wil (we hebben het er dus nog niet met haar over gehad), zou ik ze graag willen onderbrengen bij mijn neef en zijn vrouw. Ik ben redelijk close met die neef en zij kunnen zelf geen kinderen krijgen. Nadeel is wel dat hij mijn schoonfamilie helemaal niet kent.

Maar goed.... de hoogste tijd om het eens te gaan regelen!!

14. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    we hebben het tijdens de zwangerschap al bij de notaris geregeld; ons zoontje gaat naar mijn zus en haar man, en als tweede optie naar de zus van mijn man.

wij vonden het niet reeel om hem naar opa en of oma te doen, deze zijn allemaal al de 60 gepasseerd. beide zussen zijn getrouwd en hebben kindjes. dit vonden wij een betere oplossing.
    we hebben het trouwens wederzijds. mocht hun iets overkomen komen de kindjes bij ons in huis.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Klopt helemaal :) Als je als ouder niets hebt geregeld, dan komt pleegzorg (wat overigens WEL echt een andere instantie is dan JEUGDZORG!) erbij om eea te begeleiden. Dat gaat over het algemeen in goed overleg met nabestaanden, maar daarop zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
    En het is dus de vraag of je die beslissing bij nabestaanden en pleegzorg wilt hebben liggen, of dat je daar zelf meer sturing aan wilt hebben. Wij wilden dus graag zelf meer sturing, omdat we toch bang zijn dat onze kids anders bij bijv. mijn schoonouders of mijn schoonzusje terecht zouden komen... twee plekken die wij pedagogisch niet lekker vinden.
    Wij gaan het dus absoluut nog notarieel vastleggen, maar mocht er voor die tijd iets gebeuren, dan is de familie op de hoogte en zal eea met pleegzorg samen zo worden geregeld :) (Want als wij een plek kiezen die OK is, gaat pleegzorg echt niet ineens zeggen: Nee, dat is toch geen goed idee...)

16. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Vastgelegd in onze testamenten : mochten wij allebei komen te overlijden dan gaat ons dochtertje naar mijn zus, zij is voogd. Wat Danique van ons geërfd heeft staat dan onder mijn zus haar bewind totdat Danique 22 is. Tot die tijd heeft mijn zus vruchtgebruik van ons geld zodat zij Danique goed kan verzorgen.

17. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ja dat is ook nog een goeie inderdaad, het geld dat vrijkomt uit ons huis etc.
    ik heb al wel een aantal bruikbare adviezen gelezen, bedankt!

wij hebben een koophuis en zijn getrouwd, pfff, er komt echt veel meer bij kijken, (ook goeiemorgen :D )

18. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Omdat ik alleenstaande moeder ben heb ik een testament vastgelegd bij de notaris. Mijn zoon gaat naar mijn ouders als mij wat gebeurt. Mijn moeder is 1e voogd en mijn vader 2e voogd. Mijn oudste broer is 3e voogd en mijn jongere broer is 4e voogd. De vader van mijn zoon ziet niet om naar zijn zoon daarom heb ik dit testament laten opmaken. Moet er niet aandenken dat mijn zoon bij mijn ex-schoonfamilie zou komen, die kent hij niet eens en mijn ouders kent hij erg goed en ik weet dat hij het daar een Prima leven krijgt (net als wij vroeger).

19. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

Moeten dit soort dingen bij een notaris vastgelegd worden of kan je zelf ook iets opstellen?

En wat kost het om het te laten vastleggen bij een notaris, want neem aan dat dat dan alleen bij hem kan.

20. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Wij hebben niet alles goed geregeld, maar dit toch wel! We zijn niet getrouwd, en hadden tot mijn zwangerschap ook niets geregeld. Tijdens mijn zwangerschap hebben we bij de notaris een samenlevingscontract en testament opgesteld. Wij waren iets van 700 euro kwijt voor allebei. Tis een hoop geld, maar toch. Ik vind zulke dingen toch wel heel belangrijk, want je kunt niet wachten tot het nodig is... Onze zoon gaat in eerste instantie naar mijn zus en zwager, en in de tweede plaats naar de zus van mijn vriend en haar man. Verder moet mijn vriend nog steeds gezag over onze zoon aanvragen bij de rechtbank. Tis een hoop geregel als je niet getrouwd bent!

Deel Deze Pagina